Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kestovaipat ja outo haju??? kuka tietää?

28.11.2007 |

Hei!

Olen harjoitellut muutaman viikon 3 kk:n pojan kanssa kestovaippoja.

Minulla on muutama äitiyspakkauksen vaippasetti (alkavat tosin olla pieniä) ja kushies aio vaippoja jotka ostin käytettyinä.

Olen muuten tosi tyytyväinen, mutta varsinkin noiden aio-vaippojen vaihtamisen yhteydessä olen alkanut ihmettelemään outoa hajua! Pistävä, " ammoniakkimainen" haju. Olen pessyt vaipat 60 asteessa, ja kuivannut rummussa.Käytän myös " paperia" vaipan ja pyllyn välissä.

Tietääkö kukaan mistä moinen johtuu??? Ja miten siitä pääsisi eroon?

Johanna

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liota vaippoja kylmässä vedessä johon lisäät hieman etikkaa.

Tai laita etikkaa huuhteluaineeksi koneeseen. Tea tree öljyä pari tippaa vaippojen sekaan kun peset ne. Pese myös välillä vaipat 90 asteessa.

Itse pesen kaikki vaippatarvikkeet aina välillä 90, myös ne joitten ohjeessa lukee vain 40 astetta :)

Voi myös auttaa jos peset hieman tehokkaammin eli vaikkapa pariin kertaan peräkkäin tai pisemmällä 60 ohjelmalla aina joskus.

Näillä ohjeilla hoitelen itse kestovaippoja meillä.

Kestovaippasivuilta löytyy lisää vinkkejä, en nyt muista tarkempaa osoitetta.

Vierailija
2/3 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nimenomaan kestikset haisee tosi vahvasti ammoniakille käytön jälkeen. Haju lähtee kyllä pesussa. Kertiksissä yhtä vahvaa hajua ei synny. Ja taskuvaipat haisee lähinnä vasta kun harso otetaan pois taskusta, tai siis harso haisee. Kuivaliinoja en käytä, kuivakankaana vaipoissa fleece. Harsojen laittaminen likoamaan veteen jossa on loraus etikkaa tosiaan auttaa. Virtsan hajun lisääntyminen voi liittyä myös siihen, että lapsi saa entistä enemmän proteiineja ravinnostaan, jolloin eritettävien typpiyhdisteiden määrä kasvaa (ja juuri nämä haisevat). Meillä kiinteiden aloittamisella oli tämä vaikutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä tuohon hajuun auttoi aio-vaipan imuosien pesu käsin oikein kunnolla. Lisäksi laitoin ne imuosat likoomaan etikkaveteen. Mutta siis meillä on läpälliset vaipat käytössä. Yleensä PUL-kangasta voi pestä 90-asteessa, kunhan ei tee sitä kovin usein.