Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys - uiminen - rintatulehdus???

Vierailija
06.11.2008 |

Imetän 3kk ikäistä vauvaani ja haaveilen uintiharrastuksen aloittamisesta. Kaverini alkoi pelottelemaan, että voin saada uimahallin "kylmästä" vedestä rintatulehduksen. Onko pelko aiheellinen vai uskaltaako imettävä äiti käydä uimahallissa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
2/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kummallakin kerralla uinut ihan koko kesän, siis järvessä, pitkiäkin matkoja.

Pidin vain huolta siitä, etten jäänyt märissä uikkareissa oleilemaan, vaan vaihdoin uituani vaatteet päälle.

Ei ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimaan, pursuin helposti maitoa, ja rinnat tuppasivat olemaan arat.

Vierailija
4/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vähillä vaatteilla, käynyt esim. ilman takkia postilaatikolla jne. enkä ole tulehdusta saanut. Siksi ajatus tulehduksen saamisesta uimahallireissulta tuntuu aika utopistiselta.

Tistysti imetän ennen lähtöäni, jotta rinnat ovat mahdollisimman tyhjät ja riisun märän uimapuvun heti suihkussa, lämmittelen hyvin saunassa jne.

ap

Vierailija
5/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen jälkitarkastuksessa kesällä koskien järvessä ja meressä uimista. Hän sanoi, ettei tulehdus tule kylmästä, vaan bakteereista. Neuvoi laittamaan valkovaseliinia nännien päihin, jos bakteerit huolettavat. Uin tällä metodilla kesällä, mutta sittemmin jätin vaseliinin pois, vaikka imetän edelleenkin

Vierailija
6/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintatulehdusta, vaan se on bakteerin aiheuttama sairaus. Yleisin se on imetyksen alussa ja lopetusvaiheessa, ja rinnan haavaumat (juuri tyypiliisiä alussa) ja maidon pakkautuminen rintaan/rintatiehyttukokset (tyypillisiä alussa ja lopussa, kun maidontuotanto on eri kuin menekki) altistavat sille.

Osa imettäjistä kuitenkin kertoo kylmän lisäävän riskiä. Lienee vähän sama juttu kuin flunssien kanssa: ne vaativat viruksen tai bakteerin, mutta vilustuminen alentaa kaiketi vastustuskykyä...

Itse olen uinut imetysaikana ongelmitta. Kannattaa tosiaan imettää ennen uimaanmenoa jo siksikin, ettei ole kiva uida rinnat täynnä. Jos sinulla ap ei ole tiheästi ollut rintatulehduksia, älä turhaan emmi!

Vierailija
7/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole ollut haavaumia eli johtunut pöpöistä, eikä maidon pakkautuminenkaan ole ollut ongelma varsinkaan enään 2 kk vauvan kanssa jolloin tulehduksen sain.

kylmää kannattaa varoa mut kyllä uimassa voisin käydä jos vauva jo vähän vanhempi (esim. yli 1kk)

Vierailija
8/8 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä sitten antibiootteilla hoidetaan, jos ei "johdu pöpöistä".

Listasin tuossa yleisimpiä rintatulehdukselle altistavia seikkoja. Kaikilla rintatulehduksen saaneilla toki ei ole haavaumia tai edeltävää tiehyttukosta.

mulla ei ole ollut haavaumia eli johtunut pöpöistä, eikä maidon pakkautuminenkaan ole ollut ongelma varsinkaan enään 2 kk vauvan kanssa jolloin tulehduksen sain.

kylmää kannattaa varoa mut kyllä uimassa voisin käydä jos vauva jo vähän vanhempi (esim. yli 1kk)