Lapsen viivastynyt puheenkehitys ja aikuisten tyhmat ja ajattelemattomat molaytykset. Te, jotka tiedatte mista puhun... Miten " selviatte" niista?
Kommentit (15)
Mutta esim. lapsen älyn ja muun kehityksen aliarvioimista.. Kaikenlaista. Lasta ei oteta huomioon, esim. kerhossa, samalla tavalla kuin muita, koska aikuiset eivät saa puheesta selvää niin häneltä sitten " turha" mitään kysyäkään... Asiasta on puhuttu, mutta ei auta. Ja lapsi todellakin ymmärtää kaiken puheen ja on kielellisesti ihan lahjakaskin, mutta puheen tuotto epäselvää ja sen kanssa tehtävä paljon työtä vielä.
Voi että, ymmärrän sinua ap täysin. Löytyy niin niin tyhmiä, jotka ääneen ihmettelevät että ei puhu oikein hyvin. Tai että " meidän ihmelapsemme oppi puhumaan jo alle vuosikkaana täysin selkeästi" plaa plaa plaa, VOITTAJATARINOITA kuulee!
Oikeastaan sehän auttaa, että suhtautuu itse asiaan rauhallisesti, että lapsemme oppii puhumaan silloin kun oppii. Tuttavani lapsi puhui 3,5 vuotiaana vain " oho, oho" selkeimmin. Nyt on erittäin menestynyt ja korkeasti koulutettu älykkö. Ja puhuu erittäin selkeästi, ei mitään ongelmaa puheen tuottamisessa eikä muutenkaan älykkyydessä.
Hyväksyy sen, että lapset kehittyvät eri tahdissa.
Ja joskus voisi sanoa vain rauhallisesti näille " taivastelijoille" , että niin, no meidän lapsemme nyt ei vain vielä puhu selkeästi, kuten teidän lapsenne. Etkä sano muuta perään! Antaa kuulijan mennä itseensä, siinä tilanteessa hän jo viimeistään (toivottavasti) häpeää ja peruu puheitaan.
Mua niin raivostuttaa tuo kehityksen vertailu! Ajattelen nämä vertailijat siihen kastiin, että heidän älykkyytensä on sitä tasoa, etteivät tiedä kehityksen vaiheista mitään!!!
Voimia sinulle!
Lapseni 6v ei ymmärrä kaikkea mitä puhutaan, hän puhuu kyllä ihan selvästi joten ulkopuolisten voi olla vaikea ymmärtää mistä on kyse. Monet ovat vähätelleet tilannetta, " kyllä kaikki ovat aikanaan oppineet puhumaan " yms. " ei tuosta nyt murehtia kannata" jne.
Vaikka oikeasti lapsen puheen ymmärtämättömyys on ISO JA VAIKEA asia! Se hankaloittaa hänen arkeaan aivan uskomattomasti. Kuvia ja tukea tarvitsee aina ja siirtymävaiheet vaikeita.
varsinkin se, kun lasta ruvetaan tenttaamaan, ja tekeydytään itse tyhmäksi, ettei tajua mitä lapsi tarkoittaa kun ei sano sitä oikein. Se on idiotismia.
mikä on totta jamikä vitsi. Mieheni isä saa minut raivostumaan (emmekä usein näekkään) tyhmillä jutuillaan. Hänelle on asiasta 8v sanottu mutta ei vaan mene perille. Vihaan sitä ukkoa :(
Vierailija:
varsinkin se, kun lasta ruvetaan tenttaamaan, ja tekeydytään itse tyhmäksi, ettei tajua mitä lapsi tarkoittaa kun ei sano sitä oikein. Se on idiotismia.
Jos lapsi vaikka ruokapöydässä sanoo jotakin epäselvästi, todella yksinkertaisella lauserakenteella, saatan hiukan teeskennellä etten ymmärrä, ja kysyn " Mitä?" . Siihenhän se päiväkodin kuntouttava vaikutuskin osittain perustuu, että kodin ulkopuoliset aikuiset eivät ymmärrä joka inahduksesta mitä lapsi haluaa. En tietenkään naura lapsen virheille enkä vaadi täydellistä ilmaisua, mutta esim. jos lapsi kerran toisensa jälkeen pyytää " puurta (tai siis " puulta" )" , kun haluaa punajuurta, niin pieni ymmärtämättömyys rohkaisee yrittämään enemmän.
Ryhmän aikuiset sitten ovatki päteviä tukemaan kielenkehitystä! " pitäsikö mun saada jotain selvää tosta vai" ? " kuule en ymmärrä" !
Ja tälläistä olen kuullut ryhmässä puhuttavan.
Tänään kun hain lasta, aikuinen alkoi tenttamaan lapseltani, että kerropa äidille miksi sinä sitä ja tätä ja tuota! (oli saanut rangaistuksen).
No lapsi ei osannut sanoa..
Tosi kivaa käytöstä, me riemulla vaihtaisille päiväkotia mutta mihin?
Ei edes ammattikasvattajat ole aina ihan fiksuja : (
Mulla on ihana siskonpoika, joka pulisee kovasti ja innoissaan, mutta oikeasti niin epäselvästi, että yleensä en ymmärrä :( Kotiväki osaa häntä tulkita, mutta minä en. Toivoakseni en ole mikään ap:n tarkoittama möläyttelijä, mutta joskus on kyllä minullekin turhauttavaa ja vaikeaa, kun lapsi innoissaan kertoisi jutuista tädillensä, ja en yksinkertaisesti ymmärrä, mitä hän sanoo... :(
Jos aikuinen tajuaa, että lapsi tarkoittaa punajuurta " puulta" sanoessaan, voi itse sanoa oikein " ai haluatko punajuurta" .
Siinä tilanteessa on hyvä antaa malli oikeasta tavasta sanoa sana mutta arvostelematta lapsen suoritusta. On itsetunnon kannalta tärkeää että lapsi tulee ymmärretyksi sillä tuotoksella johon hän pystyy. Uskokaa pois, on valtavasti tilanteita joissa tuollaista lasta ei ymmärretä, ei tarvitse esittämällä niitä järjestää lisää.
t. puheterapeuttiopiskelija
Kutosta harmittaa se, kun todetaan " kyllä kaikki ovat aikanaan oppineet puhumaan " , kun toiset taas saattaisivat pitää sitä ymmärryksen tai myötätunnon osoituksena... Itse ainakin tulkitsisin sen niin, että puhuja ymmärtää jokaisen kehittyvän omaan tahtiinsa, eikä pidä lasta " tyhmänä" tai muuten menetettynä tapauksena. (Vaikka ihan kaikki eivät kyllä olekaan oppineet puhumaan...)
Vierailija:
Jos aikuinen tajuaa, että lapsi tarkoittaa punajuurta " puulta" sanoessaan, voi itse sanoa oikein " ai haluatko punajuurta" .
Siinä tilanteessa on hyvä antaa malli oikeasta tavasta sanoa sana mutta arvostelematta lapsen suoritusta. On itsetunnon kannalta tärkeää että lapsi tulee ymmärretyksi sillä tuotoksella johon hän pystyy. Uskokaa pois, on valtavasti tilanteita joissa tuollaista lasta ei ymmärretä, ei tarvitse esittämällä niitä järjestää lisää.t. puheterapeuttiopiskelija
Siellähän se lapsi vasta kohtaakin niitä tilanteita, joissa häntä ei ymmärretä. Ja pahimmassa tapauksessa kohtelu on sitä luokkaa kuin 9 viestissään kuvaili. Jos kerran se on niin vahingollista että häntä ei aina ymmärretä ensimmäisestä äännähdyksestä vaan odotetaan että lapsi yrittää sanoa selvemmin.
Eihän päiväkodin kuntotustekniikkaan kuulukaan ymmärtämättömäksi tekeytyminen. Vaan lapsen puheen kehityksen tukeminen. Usein apuna siinä on jokin toimiva ilmaisukeino esim. kuvat tai tukiviittomat. Jos lapsi on päiväkodissa pelkän erittäin epäselvän puheensa varassa, päiväkoti on valittu väärin. Tottakai päiväkodissa tulee tilanteita ettei lasta ymmärretä. Niitä ei kuitenkaan tarvitse tekemällä tehdä.
Vierailija:
Siihenhän se päiväkodin kuntouttava vaikutuskin osittain perustuu, että kodin ulkopuoliset aikuiset eivät ymmärrä joka inahduksesta mitä lapsi haluaa. En tietenkään naura lapsen virheille enkä vaadi täydellistä ilmaisua, mutta esim. jos lapsi kerran toisensa jälkeen pyytää " puurta (tai siis " puulta" )" , kun haluaa punajuurta, niin pieni ymmärtämättömyys rohkaisee yrittämään enemmän.
Päiväkodin vaikutus perustuu siihen, että lapsella on entistä enemmän kommunikoitavaa ja hän saa kommunikaatiostaan enemmän myönteistä palautetta (toisilta lapsilta, ei niinkään aikuisilta!). Sen sijaan ympäristön ymmärtämättömyys ei TUTKITUSTI rohkaise lasta " yrittämään enemmän" vaan päinvastoin masentaa ne vähätkin yritykset joihin aikaisemmin on uskaltautunut - eihän se kannata edes yrittää jos ei kukaan ymmärrä kuitenkaan. Ymmärretyksi tulemisen antama palkinto rohkaisee, ei se ettei ymmärretä!
Miksi parantaa suoritustaan kun näinkin tulee toimeen? Vähän kuin Mika Häkkisen englanti...
rankkaa on toisinaan.
T: dysfasia-lapsen äiti