Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska ihmeessä poika " oppii" yökuivaksi???

27.11.2007 |

Siis poika kohta 4v 6kk ja käyttää edelleen vaippaa yöllä. Päiväkuiva ollut noin vajaa kolmivuotiaasta saakka. Nyt viime aikoina on itse ennen nukahtamista ruvennut riisumaan vaipan enkä aina huomaa sitä ennen kun/jos kömpii meidän väliin yöllä/aamuyöstä ja housut märät ja sitä myöten koko sänky.

Hankalinta on se, että tykkää nykyään nukahtaa meidän sänkyyn josta kannetaan omaan sänkyyn. Samalla halausi itse vaipan pois. Ollaan siis perjantaista asti nukuttu ilman vaippaa ja pesty petauspatoja myöten kaikki. KOhta loppuu lakanat kun en ehdi pestä ja saada kuivaksi samalla vauhdilla kuin niitä tulee lisää.

Koska teidällä " opittu" yökuivaksi? Tiedän ettei yökuivaksi voi oppia vaan se on kiinni jostain hormooneista tai sellaista. Mutta mitä tehdä tuon ukon kanssa, jos laittaa vaipan niin riisuu ja pissaa mahd silloinkin sänkyyn ja jos on ilman vaipaa niin vahinko on taattu? Pitäisikö olla vahtaamassa poikaa koko ajan ja pukea vaippaa päälle vai mitä?

Olen ruvennut miettimään onko takana jokin sairaus? Voisiko mahdollisesti astmalääkkeet viivästyttää tätä? Missä vaiheessa lapsen " tulee olla" yökuiva?

En tiedän mitä oikein kaipailen, tietoa vai vertaistukea vai kumpaakin?! Kiitos kuitenkin jos joku jaksoi lukea!

Terveisin " eilenkin neljä koneellista peittoja ja petivaatteita pessyt" .

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ekaluokkailaiset voivat vielä kastella. Ei siis hätää. 5v neuvolassa asiassa varmasti puhutaan. Käytä vaippaa suosiolla! pääsette helpommalla. Estä poikaa jotenkin riisumasta vaippa esim. unipussi päälle, lahjonta yms. Halusta ei siis ole kiinni, koska itse juuri haluaisi olla ilman vaippaa! Tämä siis tärkeä tieto! Siis hormoonit uupuu, asialle ei voi tehdä juuri nyt mitään. Odottele rauhassa.

Vierailija
2/7 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa muovitettuafroteeta tms. sängyn suojaksi, että ei ainakaan petareita myöten tarvitse aina pestä. On niitä olemassa ihan sellaisia sängynsuojapetareitakin, jotka eivät ime pissaa itseensä. Muuten en tosiaan osaa valitettavasti auttaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma vielä jonkin aikaa sitten. Kun poika oli vajaa kolme hän oppi päiväkuivaksi, mutta yökuivaksi vasta kesällä ollessaan n 5v ja 2/3kk. Yritettiin aiemminkin mutta kun aina vaan oli märkä sänky niin ei viitsitty piinata poikaa sillä ja otettiin vaippa takaisin. Hän kun ei ottanut vaipasta stressiä, mutta kylläkin märästä sängystä. Meillä ei ongelmana että ei heräis pissahätään vaan se, että ei tajunnut nousta ylös kun pissatti tai sitten oli vaan niin väsynyt, mut any way sänky oli aina märkä.

Yritettiin sitten uudelleen kesällä miten vaipattomuus toimii. Juteltii pojan kanssa että sitten pitää nousta kun on hätä ja mennä vessaan. Aina hän sanoi tekevänsä niin, mutta ei kuitenkaan tehnyt loppujen lopuksi niin. Sitten päätettiin että kun me mennään illalla nukkumaan niin viedään poika vessaan (sai itse kävellä) ja jos itse herättiin yöllä niin silloin poika myös vessaan. Näin saatiin sänky pysymään kuivana. Tätä rumbaa kesti jonkin aikaa ja nyt herää itse ja menee vessaan itse ilman apua/kehotusta.

Itse kyselin asiasta uroligilta/kirurgilta ja neuvola lääkäriltä ja sama vastaus molemmilta, vasta kun lähestytään eskari-/kouluikää tehdään asialle jotain, eli tutkitaan hormonit ja muut mahdolliset elimelliset viat.

Pojat oppivat tämänkin taidon usein myöhemmin kuin tytöt. Mutta ei aina, meidän keskimmäinen joka myös poika oppi täysin kuivaksi 2v, eli oli yö kuiva aikaisemmin kuin isoveli.

Tsemppiä öihin :)

-A-

Vierailija
4/7 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyy myös yökastelijoita.Esikoinen oppi viimein 7,5 vuotiaana kuivaksi.Kokeilimme kaikkea,mutta vain aika auttoi.

Masentavaa kun muiden 2 vuotiaat ovat yökuivia ja itse pestään pyykkiä jatkuvasti..Anoppikin jaksaa muistuttaa asiasta harva se kerta,vaikka itse kasteli pitkään.Meistä kumpikaan ei ollut yökastelija.

8v-tyttömme pärjää sillä että herätän hänet n.1,5 tuntia nukahtamisen jälkeen ja vien pissalle.Sen jälkeen pysyy kuivana.

Froteemuovi + pyyhe imaisee kuitenkin hyvin pissan.Harvemmin tarvitsee petaria pestä.

Yritä jaksaa !

Vierailija
5/7 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä itsellä uutta, vaan samaa kuin edellä kirjoittaneet. Muovitettu frotee + pyyhe on hyvä juttu (ei tarvitse vaihtaa lakanan lisäksi muuta), 1-2 tuntia nukahtamisesta pissalla käyttäminen... Kurjallehan se tuntuu, mutta kyllä varmasti se aika parhaiten auttaa. Eikä kannata stressata.

Meillä esikoinen oli 2½v, kun alkoi täysin kuivaksi. Hänellä kyllä sattui usein päivävahinkoja (ei malttanut leikkejä keskeyttää), harvemmin öisin. Siltikin alkuunsa herätin alkuyöstä pissalle ja samoin pissalla käytin, jos heräsi aamuyöstä. Nyt 4v ja on vuoden herännyt itse öisin pissalle. Aluksi silloinkin kävi minut herättämässä mukaan, mutta nyt hoitaa kaiken itse. Ihan satunnaisesti sattuu vahinkoja, silloin yleensä jokin " poikkeustila" . Keskimmäinen on ollut hiukan alta 2-vuotiaasta täysin kuiva. Hänelle taas on harvoin sattunut päivävahinkoja, mutta puolestaan öisin ei herää pissahätäänsä aina. Hänen kanssaan siis teen edelleen niin, että pissatan, kun menen itse nukkumaan ja jos hän öisin herää, niin silloinkin sitten vessan kautta. Molempien kanssa on edelleen sääntö, ettei viereemme tulla nukkumaan ennen kuin on käyty pissalla.

Luulisin, että sekin voi hiukan auttaa, että päivärytmit ja iltarutiinit ovat säännölliset ja rauhalliset. Ainakin meillä sattuu pissavahinko suuremmalla todennäköisyydellä silloin, kun iltaisin on ollut paljon touhua ja lisäksi vielä juotu runsaasti. Eli kun on tosi väsynyt ei ehdi ajoissa hätäänsä herätä.

Kaikki tosiaan yksilöitä ja pojat saattavat olla yökastelijoita melko myöhäänkin. Hiljalleen sitä huomaa, ettei vahinkoja satu joka yö, sitten menee viikko ja kuukausikin ja lopulta vahingot ovat hyvin satunnaisia.

Voimia, kyllä se siitä " kuivuu" !

Vierailija
6/7 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5 v poika oppi päiväkuivaksi 2,5 sitten tasan 2-vuotiaana. Yövaippa on kuitenkin edelleen joka yö litimärkä. Koko aikana yövaippa on ollut 3 kertaa aamulla kuiva, joista yksi kerta oli vatsataudin aikana. Kesällä kokeiltiin miehen loman aikana, mitä tapahtuu, jos pojalle ei laitetakaan vaippaa. Haluttiin nähdä, pissaako poika vaippaan laiskuuttaan aamulla vai ihan oikeasti jo yöllä. Käytettiin poika pissalla ennen kun mentiin itse nukkumaan eli 2-3 h pojan nukahtamisen jälkeen ja yöllä nukuttiin vuorotellen pojan huoneessa. Itse heräsin silloin aina siihen, kun poika alkoi pyöriä levottomasti ja herätin pojan, jolloin poika kävi pissalla. Lisäksi laitoin kellon aamuyöllä soimaan, jolloin pissatin pojan uudestaan, mutta kaikesta tästä huolimatta (pissatus 2-3 krt/yö ja illalla vain vähän juotavaa), poika kasteli sängyn 1-2 krt/yö. Jatkettiin kokeilua 6 yötä, jonka jälkeen laitettiin pojalle vaippa takaisin, vaikka ei sitä enää olisi halunnutkaan käyttää. Ongelma oli myös se, ettei mikään tavallinen vaippa pitänyt yöpukua ja lakanoita kuivana. Päällä oli vielä villahousut kestovaippa-ajoista, mutta silti noin joka toinen yö oli yökkäri ja/tai sänky märkänä. Eli poika pissaa öisin todella paljon. Ostettiin sitten City Marketista Huggies -yökastelijoiden vaippoja ja ne on yhtä kertaa lukuunottamatta pitänyt joka yö (ilman villiksiäkin).

Odottelen nyt kesällä olevaa 5-v neuvolaa, jos saatais myöhemmin sitten vaikka se hälytyspatja kokeiluun. Ja Kelasta saa ilmeisesti sitten jotain korvauksia, kun yökastelu virallisesti diagnosoidaan. Mä olen ihan varautunut siihen, että poika kastelee öisin vielä kouluiässäkin. Mulla ei ole tietoa, onko meillä suvussa yökastelua. Poikaa yövaippa ei onneksi häiritse, vaikka olikin hyvin ylpeä silloin, kun sai ilman sitä nukkua. Toivottavasti kukaan törppö sukulainen tai kaveri ei möläytä pojan kuullen mitään tyhmää pojan vaipasta!

Vierailija
7/7 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v8kk ikäinen yökastelija poika joka myös kastelee päivällä joskus paljonkin.

Yökastelulle ei tosiaan aleta tekemään ennen 5 vuotta mitään. Silloinkin aloitetaan harkinnan varaisesti minirin lääkitys ja kastelupatjan käyttö. Näiden yhteiskäytössä saatu hyviä ja nopeita tuloksia.

sitä ennen vaan froteeta ja pyyhettä sängyn suojaksi. Mekin laitetaan pojalle vaippa vasta hänen nukahdettuaan koska vapaaehtoisesti ei anna. Hän ei herää siihen. Hänen kohdallaan on kyse varmaan sikeäunisuudestakin sillä ei herää vaikka sänky kastuisi yöllä. ollaan näet kokeiltu olla joskus vaipatta useampi peräkkäinen yö.

Päiväkasteluun meillä auttaa että patistamme pojan parin tunnin välein vessaan koska itse ei malta mennä..Menee onneksi riitelemättä vessaan mutta harvoin ihan itse kehoittamatta : (

Meillä on jo tutkittu munuaisten yms poikkeavuudet, virtsatietulehdus ja rakon tyhjentyminen yms ja syytä kasteluun ei ole löytynyt.

Myöskään suvussa ei ole kastelu ollut vaivana.