Sukulaisperheen erityislapsi heitteillä - vai onko?
Kommentit (34)
jotenkin ajattelen, että hän jo osaa itse pukeutua kun on jo kuitenkin 9v, mutta se tyyli millä hän pukeutuu.... Auts. Joskus en ole katsomassa kun hän lähtee vaikka kaverille kylään, ja kun tulee sieltä niin meinaan purskahtaa itkuun. Ihan siis järkyttäviä vaatevalintoja tehnyt....
Onko teistä tosiaan normaalia, että vanhemmat dumppaavat asiasta sopimatta lapsensa yöpymään sukulaisten luokse ilman että lapsella on edes yöpymiskamoja mukana?!! Ja mua ainakin hävettäisi, jos muut joutuisivat hillisemaan mun riehuvaa lasta ja itse (ilmeisesti) vain katselisin vierestä!
ja ehkä nuo vanhemmat eivät saa lapseensa mitään otetta, ja sen takia eivät sitten puutu siihen riehumiseen, koska siitä seuraisi vaan kahta kauheampaa riehumista? Pelkäävät että pilaavat sillä koko juhlan? Ei tietenkään ole hyväksyttävää, mutta kuitenkin ihan inhimillistä toimintaa.
että lapseni jäisi yöksi niin kyllä minä ajattelisin aika helposti, että sieltä yöpymiskamppeet järjestyvät.
Eikähän ap myöskään kuvaillut mitään ihmeellistä riehuntaa. Kaikki lapset riehaantuvat juhlissa. AP:lla ehkä on vain muita matalampi kynnys (matalampi kuin vanhemmilla) nimenomaan tämän lapsen kohdalla.
Minunkin lapseton siskoni rynnii aina tyynnyttelemään minun esikoistani, josta ei pidä.
ja vanhemmuuskin tuntuu olevan hukassa. Ainakin meidän ns. erityislapsen (en tiedä, onko diagnoosi sama kuin ap:n sukulaisella) kohdalla ennustettavuus on kaiken a ja o.
ja ehkä nuo vanhemmat eivät saa lapseensa mitään otetta, ja sen takia eivät sitten puutu siihen riehumiseen, koska siitä seuraisi vaan kahta kauheampaa riehumista? Pelkäävät että pilaavat sillä koko juhlan? Ei tietenkään ole hyväksyttävää, mutta kuitenkin ihan inhimillistä toimintaa.
Vanhemmat ovat vain päättäneet häipyä. Meidän muksut ainakin hermostuisivat, jos me miehen kanssa vaan kodottaisiin. Ja ihan tavallisia lapsia ovat.
Sen sijaan, että alkaa repostella toisten asioita nettipalstalla.
Tämän lapsen asia on vain viimeaikoina pyörinyt mielessä, kun (taas) sukutapaamisessa samat kuviot toistuivat. Halusin vain selvitellä ajatuksiani anonyymisti. Sorry.
ap
Sinun ap kannattaisi varmaan soittaa lapsen alueen lastensuojeluun ja varmistella sitä kautta, että lapsen asiat ovat kunnossa. Tuo mitä lapsesta kirjoitit kuulostaa siltä, että lapsesta ei oikein huolehdita vanhempien tasolta.
Ja mitä näihin tänne saapuneisiin vastauksiin tulee, täällä kammoksutaan, että lapsista ei välitetä ja heitä ei opeteta käyttäytymään. Ja sitten kun joku kirjoittaa selkeistä laiminlyönneistä, niitä ei tunnisteta. Yleisesti ei tunnisteta lukemaansa. Erittäin heikko taso tänne kirjoittavilla äideillä.
T. diagnosoidun erityislapsen äiti
Sinun ap kannattaisi varmaan soittaa lapsen alueen lastensuojeluun ja varmistella sitä kautta, että lapsen asiat ovat kunnossa. Tuo mitä lapsesta kirjoitit kuulostaa siltä, että lapsesta ei oikein huolehdita vanhempien tasolta.
Ja mitä näihin tänne saapuneisiin vastauksiin tulee, täällä kammoksutaan, että lapsista ei välitetä ja heitä ei opeteta käyttäytymään. Ja sitten kun joku kirjoittaa selkeistä laiminlyönneistä, niitä ei tunnisteta. Yleisesti ei tunnisteta lukemaansa. Erittäin heikko taso tänne kirjoittavilla äideillä.
Meillä muuten keskivaikeasti kehitysvammainen poika hakee puhtaat kalsarit suihkun jälkeen.
On oppinut, että likaiset jätettän päivittäin kylppärin lattialle.
Erityislapsilla on sekä hyviä, että huonoja vanhempia. Ihan niinkuin tavis lapsillakin.
AP: kuten itse totesit, niin selkeästi lasta laiminlyödään. Ei ole normaalia vanhemmuutta, että vanhemmat "katoavat" juhlista ja jättävät lapsen sopimatta muiden hoidettavaksi.
Meillä on yhdessä sovitusti aina silloin tällöin jäänyt läheinen sukulaislapsi yöksi, ex tempore, ilman varustuksia (kun ei ole ollut ns. tulossa) - mutta silloin on aina äitinsä kanssa yhdessä mietitty, että lainaa xýz:n meiltä.
Likaiset vaatteet ja kylään jättäminen ilman mitään varusteita, asiasta juttelematta, ei ole vanhemmuuden asiallista hoitamista.
Voihan olla, että vanhemmat ovat puhki - jos lapsen kanssa on vaativaa elää. Mutta silloinkin asiaan pitäisi puuttua.
Voimia sinulle selvittelyyn. Täällä on tosiaan anonyymisti hyvä selventää asioita omalle päälle. Aloita vaikka ottamalla jonkin läheisen sukulaisen kanssa asia puheeksi. Tai vaikka sitten ihan tuon sukulaisperheen kanssakin? Tiedän, että kynnys soittaa lastensuojeluun on melko korkea. Itse olen joskus joutunut naapuriin soittamaan päivystyvän lastensuojelun edustajan - siellä otettiin lapset kiireellisesti huostaan. Ja minulla oli kurja olo pitkään, vaikka tiesinkin toimineeni oikein.
Jaksamista! Onneksi lapsella on edes yksi aikuinen, joka välittää hänestä ja jaksaa huolehtia.
Mutta tällaiset asiat hoidetaan hienotunteisesti. Puhutaan suoraan vanhemmille siitä mikä huolestuttaa.
ettei voi reippaasti ja asiallisesti ja silmiin katsoen jutella vanhempien kanssa, jos asia noin valtavasti häiritsee.
Onko teistä tosiaan normaalia, että vanhemmat dumppaavat asiasta sopimatta lapsensa yöpymään sukulaisten luokse ilman että lapsella on edes yöpymiskamoja mukana?!! Ja mua ainakin hävettäisi, jos muut joutuisivat hillisemaan mun riehuvaa lasta ja itse (ilmeisesti) vain katselisin vierestä!