milloin voi imettää juomisen jälkeen?vrk:en vai 2 päästä viimeisestä olusesta.
jos käytte viihteellä ja juotte itsenne känniin niin milloin pystyy taas imettää? mulla2kk vauva ja olen ajatellut lähteä päästelemään höyryjä kun olen aina vain kotona vauvan kaa.jospasse vaavin hoitokin sitten taas maistuis paremmalle.
Kommentit (3)
joten kopsaan vastaukseni jostain vanhasta ketjusta:
Maidon alkoholipitoisuus on sama kuin verenkin ja ihan laskettavissa. Vauvan maksa ei todellakaan mene pilalle vaikka pari siideriä ottaisitkin ja imettäisit päälle! Ja yhden annoksen (0,33 l olut tai siideri, 12 cl viiniä tai 4 cl väkeviä) palamiseen menee pari tuntia ja samassa ajassa alkoholi poistuu maidostakin. Palamisnopeus on suunnilleen 1 g alkoholia / 10 painokiloa / tunti eli esimerkiksi 60 kiloisella äidillä 6 g tunnissa.
Ja siihen laskemiseen:
puolen litran siideri, jossa on 4.5 % alkoholia eli 0,045 * 500 g = 22,5 g. Palamisaika siis em. 60 kiloisella 22,5 g / 6 = 3,75 h. Ja äidin veressä alkoholipitoisuus nousee seuraavasti jos koko pullollisen tempaisee kerralla ja laskee koko alkoholimäärän imeytyvän kertaheitolla: 22,5 g / 60 000 g (äidin paino) = 0,000375 eli vajaat 0,4 promillea.
Kun vauva sitten juo tällaista maitoa vaikkapa 150 ml = 150 g, hän saa siitä alkoholia 0,05625 g, joka vauvan koko massaan suhteutettuna on todella vähän. Esimerkiksi vastasyntyneelle 3,5 kiloiselle (joka ei edes juo noin paljoa maitoa kerralla) tämä tekee vain 0,000016 eli vajaat 0,02 promillea. Kun kyseessä ei ole mikään kestokulutus tällä ei varmasti ole vauvan maksalle mitään haittavaikutuksia!
Ihan vertailun vuoksi esimerkiksi Jekovit D-vitamiinitipoissa on 81 mg 96% etanolia / ml tippoja eli millissä jekovitia on noin 77.8 mg puhdasta viinaa. Täysimetetylle vauvalle annetaan viisi tippaa vuorokaudessa, mikä vastaa noin 200 µl eli 0,2 ml. Tästä määrästä vauva saa siis noin 39 mg puhdasta etanolia, joka samaisella 3,5 kiloisella nostaa veren alkoholipitoisuuden 0,011 promilleen. Ja tämä annos siis annetaan vauvalle ihan joka päivä!!!
Eli jälleen kerran voidaan todeta että siiderin/oluen tai parin nauttiminen on imettävällekin ihan turvallista (imetyksen puolesta siis. Toinen juttu on se, että pystyy vauvaa turvallisesti käsittelemään) eikä missään nimessä ole syytä pumpata maitoja sen vuoksi ja heittää pois! Ja jos nyt aiot enemmän ottaa niin samassa ajassa kun olet itse kunnossa niin on maidotkin.
Eli jos polttaa esimerkiksi viinilasin jälkeen tupakan, miten se vaikuttaa? Kauan pitää olla imettämättä? Tai jos menee viihteelle ja poltaa enemmän, niin kuinka kauan tarvii olla imettämättä? Tapauksessa jos ei polta siis normaalisti, vain alkoholia nauttiessa :))).
Kiitos jos viisaammat viitsii vastata.
Uutena vuotena viihteelle haikaileva mamma :)
... siis jos on niin selvä, että pystyy vauvaa muuten turvallisesti hoitamaan. Äidinmaidossa on alkoholia vain sen verran kuin veressä, eli korkeintaan muutama promille. (Saahan vauva pieniä määriä holia jo D-vitamiinitipoissa. ;-) Itse en ole kamalasti kuppia kallistellut, mutta ainakin viinilasillisen jälkeen olen kyllä heti imettänyt, jos vauvalle on tullut nälkä. Neuvolassakin sanottiin, ettei alkoholi ole este.
t. Juska