Mikä tällä lapsella on vikana?
Poika 7v.
Siirtymät vaikeita: ihan sama minne ollaan menossa (leikkipuisto, pyöräilemään, mummolle, kauppaan, kaverille...) lähteminen vaikeaa. Alkaa lähdön hetkellä tekemään miljoonaa muuta asiaa.
Pukee monesti (ei aina) vaatteet väärin päin. Kengät vääriin jalkoihin. En ole ihan varma onko täysin autuaan tietämätän että vaatteet/ kengät on miten sattuu. Vai eikö välitä siitä miten on. Itse sanoo ettei jaksanut laittaa oikein.
Ei ole koskaan ollut erityisen innokas leikkimään. Tykkää pelata lautapelejä yms. ja touhuta sitä mitä aikuisetkin.
Ruokailut taistelua. Pienempänä ei olisi syönyt mitään. Kun neuvotaan että anna olla ilman ja tarjoa seuraavalla aterialla. Kokeiltu on, voisi olla monta päivää syömättä. Nykyään syö mutta varmaan toivoisi syötettäsiin.
Kotona pitää (toisinaan) kehottaa menemään vessaan. Pylly pitäisi pyyhkiä. Saattaa huutaa yli 30 min vessassa pyyhkimään, ei mennä.
Todella vaikea keskittyä koulutehtäviin. Ei saa tunnilla tehtäviä tehtäviä koulussa tehtyä niinpä joutuu tekemään kotona + läksyt. Joudun neuvomaan ihan tehtävän annosta lähtien. Nyt viimeisin havainto, ei erota + ja - merkkiä toisistaan. Osaa kyllä laske + laskuja ja - laskuja mutta sen merkin hahmottaminen tuottaa hankaluutta. Opettajan mukaan koulu on lähtenyt sujumaan ihan kivasti ja on keskitasoa.
Yleisolemus on pyörivä ja hyörivä.
Monesti valittaa että väsyttää kun jotain pitäisi tehdä. Sanoo että on varmaan nukkunut huonosti yön. Nukkuu n 10h /yö. Herää itse, ei tartte herättää.
Sitten on hetkiä kun kaikki onnistuu, helposti ja nopeasti ja oikein.
Olen aikoinani puhunut tästä neuvolassa ja päiväkodissa. Nyt viimeksi koulun th:n kanssa. Kaikki on sitä mieltä että on normaalia.
Mikä tossa pojassa on vikana? keskittymishäiriö, hahmotushäiriö, asperger, adhd, huonot vanhemmat? MIKÄ?? Vai onko normaalia? Muita samanlaisia tapauksia? mikä neuvoksi?
Kommentit (10)
Hänellä diagnoosina dysfasia. Siihen liittyy siis paljon muutakin kuin kielen kehityksen vaikeus. Sitä ei moni tajua.
Minkälainen temperamentti hänellä on? Onko enemmän rauhallinen, tulinen yms..?
tosin meidän tyttö ei ole vilkas vaan jää haaveilemaan
Pojalla on ikäisekseen poikkeuksellisen laajan sanavarasto (näin sanovat ammattilaiset). Eli tämä kai pois sulkee dysfasian.
Olen myös pohtinut onko hän tylsistynyt / masentunut. Olemme kyllä pyrkineet tarjoamaan mieleisiä harrastuksia ja virikkeitä. Temperamentiltaan rauhallinen.
ap
pojalla todettu avaruudellisen hahmottamisen ongelmia, siirtymätilanteiden vaikeutta oman toiminnan ohjauksen vaikeutta ja hän on hyvin samanlainen kuin kuvaamasi lapsi.
Meidän pojalla on myös keskittymisvaikeutta etenkin isossa ryhmässä tai jonkun ulkoisen häiriötekijän ilmaantuessa paikalle.
Samoin tuo leikkiminen. Meillä motorista kömpelyyttä ja myös fyysistä suorituskyvyn alentumaa (sydänvika) josta johtuen ei osallistu lainkaan mielellään fyysisiin leikkeihin ikätovereidensa kanssa.
Samoin vielä putkinäkö.
Hyvin fiksu ja älykäs poika, laaja sanavarasto, pikkuvanha jossain määrin, hyvin huoleton pukemisen suhteen (pitää aina tarkastaa, onko esim. talvella kengissä myös sukat jalassa...) ja aina on jossain lätäköissä itseään kastelemassa välitunneilla.
Hänellä diagnosoitiin 3-4-vuotiaana muistaakseni lievä tarkkaavaisuushäiriö, hahmotushäiriö (kynäote hyvin alkeellinen), lisäksi on perinnöllinen karsastu ja heikko näkö toisessa silmässä, joka osittain selittää lapsen motorista kömpelyyttä ja hahmotuksen vaikeutta. Poika käy toimintaterapiassa ja käy pienluokkaa erityisoppilaana, vaikka mitään varsinaista oppimisvaikeutta ei olekaan.
Olemme käyneet neuvolan lähetteella psykologilla, neuropsykologilla, silmäklinikalla ja toimintaterapiassa, ja olen hyvin tyytyväinen siihen apuun mitä olemme saaneet, lapsi on hiljalleen edistynyt kaikissa puutteellisissa taidoissaan. Ei teidänkään pojassa varmastikaan mitään perustavanlaatuista " vikaa" ole, toiset vaan on erilaisia kuin toiset ja tarvitsevat enemmän apua tietyissä asioissa kuin toiset. Mutta siinä mielessä on hyvä käydä kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa, että saa sitä apua, mitä on olemassa.
Vierailija:
Miksi ette voi mennä pyyhkimään?
Miks pitää antaa huutaa?????Kyse tahtojen taistelusta. Toki voisin pyyhkiä. Toisinaan tuntuu että helpommalla siinä pääsisin mutta sitten on varma että saisin pyyhkiä vielä armeijassa. Jos menee huudoksi, lapsi pyyhkii ensin itse ja sitten jompikumpi vanhempi käy tarkistamassa. Se on kompromissi. Lapsen pyyhkiminen on sitten sitä, että kuhan nyt vähän ruttaa paperia ponttöön edes yrittämättä itse kunnolla kun vanhempi sen tarkistaa. Syöminen / pyllyn pyyhkinen / pukeminen on käsittääkseni asioita mihin useimmilla lapsilla tulee jossain vaiheessa tarve olla omatoiminen. Millonkohan meillä?
ap
kuten se, että vaatteet menevät väärin päin. Osa taas oli sellaisia, että ilman noita muita kohtia ne olisivat ihan normaaleja, esim. hajamielisyys.
Kyllä minusta pitäisi tutkia ainakin, on sen verran aineksia. Näkeekö lapsi muuten kunnolla, onko tutkittu?