Koska aiotte kertoa tai olette kertoneet töissä pomolle ja työkavereille raskaudesta?
Kommentit (10)
Minä en vielä kyllä uskalla kertoa.Sain juuri vastuulisen työn ja minuun luotetaan paljon.Ja sitten pitäisi räjäyttää pommi...olen raskaana.Voi itku,ihan harmitaa etukäteen.....odotan niin pitkälle kuin mahdollista.Sit kun joku huomaa...
kertoa pomolle jo noin r-viikolla 14, koska tuolloin on kehityskeskustelu. Ajattelin, että aikaisessa kertomisessa on puolensa: Ei tarvitse selitellä neuvolapoissaoloja eikä laatia pidemmän tähtäimen työsuunnitelmia. Työpaikalla ehtivät myös miettiä, kuka sijaistaa poissaoloni.
Työkavereille kerron näillä näkymin vasta rv 20 - palaan tuolloin kahden viikon lomalta ja masu alkaa varmaan viimeistään tuolloin näkyä. Eipä tarvitse tuolloin selitellä poissaoloja yms. työkavereillekaan. Eikä leviä turhat juorut.
Marke rv 11+4
Mä kerroin töissä jo aika aikaisin,olisko ollu jo joskus viikolla 10??
se oli oikeastaan pakko,koska olin poissa töistä pahoinvoinnin takia ja pomo kysyi syytä poissaoloon,eikä kiinnostanu valehdella. Oli myös helpompaa kun kertoi heti. Muille työkavereille kerroin noin viikko sen jälkeen, se oli itseasias tosi kiva kun kaikki oli siitä niin iloisia ja oon nuorimpia meidän naisvaltaisessa porukassa,niin kaikki vaan hössötti innoissaan:) ja sai kysellä muilta kaikkea raskauteen liittyvää kun asiat pyöri kuitenki päässä koko ajan:)
-Hendu rv 20+2-
Ekassa raskaudessa kerroin jo ekan neuvolan jälkeen heti (vko 12?). Tokassa raskaudessa ilmoittelin joitakin viikkoja myöhemmin, oiskohan ollut 15-16 viikko. Menin käymään töissä, muuten olin hoitovapaalla esikoisesta. Ilmoittelin siis, että en palaakkaan vuoden vaihteessa töihin vaan jatkan suoraan äitiyslomalalla. Pomo ka sijaiseni kiittelivät, että ilmoittelin raskaudesta niinkin aikaisin, niin pystyivät sitten suunnittelemaan työjuttuja paremmin eteenpäin.
kerroin joskus viikolla 18, kun palasin viiden viikon sairaslomalta. Saikun syy oli silloin huimaus, jota selittelin verenpaineilla. En silloin viitsinyt kertoa todellista syytä. Muutama työkaveri tosin tiesi jo aiemmin, kun olivat ihmetelleet, miksi oon koko ajan niin väsynyt ja pahoinvoinnista " vihreä" .
Tässä tokassa raskaudessa vähän niinkuin jouduin kertomaan jo viikolla 9. Olin juuri saanut uuden työn ja jouduin täydelliseen vuodelepoon vuotavan hematooman takia. Halusin kertoa pomoille, mikä tilanne on, jso olisin joutunut jäämään pidemmälle sairaslomalle tai vaikka kokonaan pois töistä asian takia. Nyt jotenkin tuntuu, että kun kertomisesta on jo niin pitkä aika, niin kaikki on autuaasti unohtanu koko mun äippäloman eikä edes ajattele, et kuka nää työt sit tekee ja varsinkin, jos joudun todennäköisesti jäämään saikulle jo kohta... (työpaikka on sellanen, että nään pomoja ja oikeestaan muitakin työkavereita tosi harvoin, ni en oikeen tiä kuin paljon ne on kiinnittäny huomiota kasvavaan masuun. KAikki työkaverit kun on miehiä...) Mutta eipä oo mun murhe!
Nekku 22+6
kolmannessa raskaudessa pari päivää plussatestin jälkeen.
osa oli tietoinen vauvanyrityksestä, kyselivät jo että tärppäsikö?
meillä on pieni ja tiivis työyhteisö, kaikki ovat kavereita keskenään, myös vapaa-ajalla, voimme keskustella mistä tahansa asioista.
meillä töissä on myös raskaita hommia, joten kerroin myös siksi että ei tarvinnut valehdella syitä miksi en tee niitä hommia.
Onko hematoomasi poistunut? Liittyykö mahdollinen sairaslomalle jäämisesi hematoomaan vai onko joku muu juttu. Mitä sulle ollaan sanottu hematooman vaikutuksesta raskauteen.
Minä olen samassa tilanteessa kuin sinä, mutta 10 viikkoa perässä. 3 vk olin levossa vuotojen takia, nyt töissä. Hematoomasta n. 1/2 hävinnyt ja ennuste jo aika hyvä. Mikä sun tilanne on?
Alkuperäiseen viitaten, minä kerroin jo vk 7 kun jouduin lepoon. On ollut helpompaa töissä kun kaikki tietävät miksi olen aika-ajoin yhtä vihreä kuin neuletakkini ja kärttyisä kuin ampiainen. Toisaalta jos menisi kesken, niin haluaisin muiden tietävän mikä minua painaa.
Porkkana 11+4
Viime viikolla kerroin. Raskausviikkoja 9+6 ja esikoista odotellaan. Työmääräni olisi lisääntynyt huomattavasti ja olisin tarvinnut koulutusta ja kurssitusta, joten katsoin parhaaksi kertoa, että en tässä vaiheessa voi ottaa vastaan tarjottua lisätyötä. Lisäksi nämä työtehtäväni siirtyy äitiysloman alkaesa vain yhden ihmisen hoteisiin, jolla on jo itsellään paljon omia työkuvioita.
Minä olen kaksi viikkoa pohtinut, miten sen kertomisen hoidan. Olen vuokratyöfirman kautta ruokakaupassa töissä, viikot 11+3. Nyt vasta on tullut sairasloman tarvetta, ja tuntuu hullulta koittaa kierrellen sanoa syytä pomolle. Sopimukseni on siis määräaikainen enkä ole ruokakaupan listoilla, vaan vuokratyöfirman.
Minulla on siis käytännössä kaksi paikkaa johon kertoa, enkä tiedä kummalle kerron ensin ja miten sen teen! Eikä myöskään ole tietoa, loppuuko multa työt saman tien vai eikö..
Minä taisin kertoa pomolle 21. viikolla ja työkavereille 22. viikolla. Olen vielä koeajalla, niin en halunnut kiirehtiä. Työkaverit on suhtautunu asiaan tosi kivasti!