Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelisinko ennemmin kätilöksi vai terveydenhoitajaksi?

Vierailija
26.11.2007 |

Juuri tuo rauhallisempi työtahti terveydenhoitajan työssä olisi kiehtovaa, samoin työajat. Samaa olen miettinyt kohdaltani itsekin, että kätilöltä vaaditaan nopeaa reagointikykyä. Itseltäni löytyy rauhallisuutta ja työpinna on pidempi kuin kotipinna ;D ammattiroolissani olen rauhallinen ja myötäelävä, osaan myös keskustella ihmisten kanssa jne. Psykiatrinen puoli taas ei kiehdo, koska koen esim. aggressiiviset potilaat pelottavina jne. Ehkä siis th olisi minun juttuni kuitenkin ;) Lisää kommentteja otetaan vastaan,

ap

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan työ on monimuotoisempaa ja vaihtelevampaa; saa tehdä töitä lasten, vanhusten, nuorten, vammaisten jne. kanssa. Ja aina voi vaihtaa toisenlaiseen työhön, jos yksi ei miellytä.

Vierailija
2/7 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkarin palkka voi jäädä aika alhaiseksi, koska siitä puuttuu kaikki vuorolisät, tosin säännöllinen työaika voi sen korvata. Kätilön palkka taas ei eroa sh:n palkasta, vaikka koulutus on vuoden pidempi. En tiedä miten kätilöksi pystyy opiskelemaan työn ohella, harjoitteluja on paljon, itse kun opiskelin viimeiset puolitoista vuotta oli pelkkää käytäntöä.

Kätilön työnkuvakin vaihtelee todella paljon riippuen siitä, missä on töissä. Kätilöitä löytyy synnytyssalista, lapsivuodeosastolta, prenataaliosastolta, äitipolilta, gynen polilta, gynen osastolta, keskolasta, neuvolasta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä on vain yksi monista puolista. Kätilö voi olla töissä esim lapsivuodeosastolla, gynegologisten potilaiden kanssa, poliklinikoilla (naistentaudit, gyne, lapsettomuus, seksuaaliasiat). Lisäksi kätilö voi myös työskennellä esim yksityisillä lääkäriasemilla. Eli kyllä kätilön työ on erittäin monipuolista. Kätilön työ voi siis olla hyvinkin hektistä tai toki myös rauhallista.

Varmasti kumpikin ammatti on antoisa. Th:n työ on tosiaan päivätyötä, joten se on plussaa, jos tykkää säännöllisestä elämästä. Mutta kyllä kätilökin voi tehdä päivätyötä. Palkka on aika sama. Kätilölle tulee useinmiten sitten lisäksi vuorolisät, mutta vastaavasti sitten töitä saa tehdä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.

T: klö

Vierailija
4/7 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh ammatiltani ja haluaisin jotain vaihtelua. Kumpikin ala kiinnostaa. Paljonko terveydenhoitajan palkka? Entäs kätilön? Ammattien plussat ja miinukset esiin myös alan ammattilaisilta, kiitos ;)

Olen käsistäni kätevä, mutta kuulemma myös sosiaalisesti taitava. Minulle avaudutaan usein. Olen tunnollinen ja pyrin olemaan huolellinen. Pidän työstäni erittäin paljon, mutta haluaisin nyt opiskella hieman lisää.

Terveydenhoitajaksi opiskeleminen mahdollista omalla paikkakunnalla työn ohessa olisi aika pian, jos vain minut sisään otetaan. Terveydenhoitajan työssä ei olisi vuorotyötä, jonka koen jonkin verran rasitteena. Terveydenhoitajan työ olisi myös ehkäpä rauhallisempaa, mutta onko sitten tällaiselle kiireeseen tottuneelle liiankin rauhallista tavallaan...kumpikin vastuullisia töitä. Vaikea päätös ;)

Vierailija
5/7 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näillä tiedoilla valitsisin terveydenhoitajan juuri tuon päivätyön takia. Eräs läheinen sukulainen on th ja hänen työtehtävänsä ainakin ovat mukavia, vaihtelevia ja haastaviakin. Riippuu varmaan paljon työpaikasta missä on.

Vierailija
6/7 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hyvä tekemään nopeita päätöksiä (kätilö) vai mieluummin paneudut asiaan rauhallisemmin (th)? Itsenäisiä päätöksiähän on molemmissa ammateissa. Tai, haluatko hoitaa yhtenäistä potilasryhmää (vain naisia, jotka gyn. tai obstr. asioissa) vai kirjavaa (lapsia ja vanhuksia, miehiä ja naisia - tietty työpaikasta riippuen). Osaatko hyvin kohdata vaativia/pelokkaita potilaita (kätilö) vai oletko parhaimmillasi ajanvarauksellisissa rutiinijutuissa (th)?

Näin tuli itselleni mieleen. En kyllä ole kätilö enkä th, vaan lääkäri. Lisäksi pitää vielä mainita, että th:n koulutuksella voi kyllä olla huomattavasti monipuolisemmissa paikoissa töissä (työterveyshoitaja, koulu-th, terveysasema, neuvola, ...)

Vierailija
7/7 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkareiden rauhalliseen työtahtiin jossa on aikaa keskustella jne. Päivätyö on iso plussa. Jos taas ryhdyt kätilöksi niin työ ei hirveästi eroa sh:n työstä jos olet vaikka synnyttäneiden vuodeos:lla töissä, joten ryhdy terkkariksi.