Te jotka asutte omakotitalossa tai rivitalossa, pidättekö ovea lukitsemattomana päiväsaikaan?
Mua kummastuttaa kun jotkut pitävät ovea lukitsemattomana kotona ollessaan. Mä en kyllä luota kanssaihmisiin niin paljoa että ovesta vois astella kuka vaan sisään.
Kommentit (43)
Meille ei pääse kuin lukitun portin kautta, joten kun olen pihalla ulko-ovi on auki. Meillä on kovahaukkuinen koira, joten kukaan ei tule huomaamatta.
koska heillä on ovet lukittuna päiväsaikaan, vaikka ovat kotosalla.
päivisin kotona ollessaan ovia auki viimeiset 30 vuotta. (Suurehkon kaupungin lähiössä, ei edes maalla.) Eikä vielä ole kertaakaan kukaan tunkenut väkisin ovesta sisään, kaikki ovat osanneet soittaa ovikelloa.
Ainoastaan me lapset saatamme kotona käydessämme mennä ovesta sisään vaikka ei avattaisikaan, mutta siihenkään ei lukko auta, kun meillä on avaimet:D
tai kauemmaksi. Takaovi on aina auki. Meillä ei ole mitään pöllittävää.
Tuossahan on alitajuntaisesti se viesti että muumi-idyllissä on automaattisesti ovat auki päiväsaikaankin, joten nyt kaikki muumimamma-wannabeet! Ovet auki ja essu esiin!
kesällä takaovi on auki, kun ollaan kotona. Saatan tehdä myös niin että mennään takaovesta ulos ja mennäänkin vaikka lähimetsään retkelle ja takaovi jää auki.
Minun lapsuudenkodin oveen tuli lukko vuonna 1998. Sitä ennen siinä oli vaan harja edessä jos ketään ei ollut kotona =) Siellä eletään muutenkin niin että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan. Ei siellä ole ovikelloakaan.
Kun ei koskaan tiedä, vaikka nyt aika rauhallisella alueella asutaankin. Kaiken maailman kaupustelijoita yms. nyt ainakin joskus liikkuu täälläkin. Sitä paitsi, joskus kun on ovi ollut auki, on joku naapurin tenavista lupaa kyselemättä astellut sisään ja käynyt taloksi. En pidä sellaisesta, joten jo senkin takia ovet lukkoon...
Vierailija:
Siis ei lukossa.
Lukkoon laitetaan jos lähdetään matkoille.
Voin hyvin käydä kaupungilla , uimahallissa ja lapset päiväkodista ilman, että lukisen oven.
Joo ja asutaan pääkaupunkiseudulla omakotitalossa.
Tiedät kai, että on olemassa tyyppejä, jotka varta vasten etsii kaltaistesi ihmisten kämppiä. Kokeilevat ovia, että onko lukossa vai nou. Työkaverin ovea on useampaan otteeseen käyty kokeilemassa yöllä, onneksi olivat lukossa. Kerran on sitten viety auto makkarin ikkunan alta. Ja tämä tapahtui erittäin arvostetulla ja hyvämaineisella omakotialueella Oulussa.
Mitäs muuten olet ajatellut vakuutusyhtiölle kertoa, jos jotain joskus viedään?
että auton parkkeeraaminen yleiselle parkkipaikalle (ovet lukossakin)on riskialttiimpaa mitä varkauksien kohteeksi joutumiseen tulee kuin jättää lähiössä ovet auki.
Mutta kaikkihan on niin suhteellista. Moni pelkää lentämistäkin, vaikka autoilu on todistetusti vaarallisempaa. (Mun ovet on kyllä lukossa, mutta asutaankin kerrostalossa.)
ja ovi laitetaan lukkoon kun lähdetään lomalle. Talo täynnä lapsia ja lemmikkieläimiä. Hermo menisi jos pitäisi ovella juosta alvariinsa. Kaikki tietävät, että meille saa tulla suoraan sisälle (moni kopauttaa eteisenoveen). Haastemieskin tervetullut jos tänne on asiaa.
Lukossa vain öisin ja silloin, kun ei olla kotona. Suurta murhetta en ota, vaikka ovi jäisi aukikin, kun johonkin lähden, koska ei meillä mitään arvokasta pöllittävää ole. Tietokone on ainoa, jonka joku voisi viedä. Naapurit kyllä huomaavat, jos jääkaappia tai pesukonetta aletaan ulos kantaa.
Nykyään tapahtuu niin paljon kaikkea, hörhöjä ja murtovarkaita keskellä kirkasta päivää ja voivat tulla sisälle, vaikka asukkaatkin sisällä esim. nukkumassa, että parasta vain pitää ovet lukossa! Tiedän tuttavapiiristäni parikin tapausta, että esim. varkaat ovat tulleet sisälle avoimesta takapihan ovesta, vaikka isäntäperhe talossa sisällä (nukkumassa). Onpa siinä sitten kiva herätys! Tarkistan aina, että varsinkin, kun poistutaan talosta, ovat kaikki ovet, myös takapihan ovi lukossa.
Ovet aina auki päivisin ja joskus vahingossa unohtuu yöksikin. Enpä ole ajatellut että pitäisi päivällä olla lukossa. Jos joku soittaa ovikelloa, avaisin kuitenkin oven että kävisin sivuikkunasta kurkkimassa eli samalla lailla rosvot pääsisi sisään vaikka ovi olisi lukossa. Lähitutut osaa tulla suoraan sisään:). varmaan tästä syystä saatan laittaa oven lukkoon kun menen suihkuun
Ei huolta. Meillä on 5 reipasta terrieriä.
ihmetellyt, että miten ihmeessä se voi olla mahdollista, mutta en ihmettele enää.... Tervetuloa vaan.
Vierailija:
Siis kauhea ajatus että joku tupsahtaa noin vain.
Rivarissa asuessa meillä kesällä pihaovi auki. Yksi naapuri loikki aina sieltä takapihan kautta ilmoittamatta sisälle. Kyllä olin monta kertaa saada sydärin.
Lopulta sanoin että meille tulee vieraat etuovesta kelloa soittaen.
Loppui se eikä edes suuttunut. Näki kyllä kuinka kovin aina säikähdin.
että suuremmissa kaupungeissa on turvallisempaa kuin maalla tai pikkukaupungeissa, sillä kuulostaa siltä, että isommissa paikoissa asuvat uskaltavat useammin pitää ovia auki.
Oon pitänyt vanhempiani ainoina pimahtaneina, kun pitävät ovea päivisin auki. Joskin ovat tottuneet, että kun olen siellä kylässä, ovet ovat aina lukittuina.
Älkää sitten kuulkaa itkekö jos joku murtovaras/raiskaaja/murhaaja tulee ja tekee jotain pahaa teille tai lapsillenne.
Ei vaadi kovin kummoista einsteinia että avaimen löytää ja arvotavarat ulos.
Olen monesti esittänyt heille kysymyksen että mitä sit kun varkaus tapahtuu ja ei ole murtojälkiä.
Eivät edes oikein reagoi koko kysymykseen. Heidän mielestään maalla ei moista tapahdu. Huoh.
Pihan puoleinen ovi voi olla auki kesäisin, jos kotona ollaan. Mutta etuovi on aina kiinni.