7-vuotias tytto pyortyi vahan aikaa sitten kylvysta tultuaan, mita nyt????
Oli kylvyssa aika kauan, pikkusisko pestiin ja mies laittoi taman nukkumaan ja isompi tytto halusi viela kellua kylpyammeessa ja laitettiin lampimaa vetta lisaa kun alkoi vesi viileta. Sitten piti melkein pakottaen saada tytto ulos ammeesta kun olisi vain halunnut siella lillua, ja kun oli hiukset suihkuteltu, ja seisoi kylpparin lattialla, pyortyi. Mies alkoi huutamaan kuin hullu apua ja sanoin etta lapsi maaten ja jalat ylos, tytto tuli tajuihin, tajuttomauus kesti ehka noin 20-30 sekunttia. Tytto kertoi etta tuli paha olo kun hanta kuivattiin ja oli nalkakin.
Pitaisiko lasta kayttaa jossakin naytilla vai onkohan ok?
Kommentit (15)
Lämmin ei laske verensokeria, vaan itseasiassa saattaa nostaa sitä. Lämpö laskee verenpainetta, koska verisuonet laajenevat.
th jälleen
Johtui kuitenkin varmaan alhaisesta verensokerista.
Toisilla voi olla luontaisesti matalampiverenpaine ja hemoglobiini. Silloin voi alkaa pyörryttää just jos seisoo ylös kun on istunut pitkään tai mä pyörryin usein jos jouduin seisomaan jossain pitkään. Viekää lääkärille jos kuitenkin huolestuttaa.
itse pyörryin lapsena noin kerran vuodessa juuri jossain 7 - 15 -iässä, ja usein tilanteissa oli esim kuuma, nälkä jne. Kylvyn jälkeen pyörryttää aika usein nykysinkin.
ainakin meidän suvussa...
Minulla, tytölläni, äidilläni sekä mummollani - kaikilla on jonkinmoinen herkkyys kuumuutta kohtaan. Nimenomaan kuumat pitkät kylvyt ja saunomiset saavat heikottamaan ja toisinaan myös sydämen tykyttämään. Lääkärin mukaan kaikki eivät vain kestä pitkäaikaista altistumista lämpötilalle, joka on yli ruumiinlämmön. Ei kuulemma vakavaa. Ja ylipäänsähän kylpemistä ei suositella yli 15 pituiseksi, pitkistä löylyistä nyt puhumattakaan.
Eli minä en samantien lähtisi mihinkään päivystykseen, mutta saattaisin kyllä soitella lääkärille huomenna. Ehkä kannattaisi tutkia esim. anemia, verenpaineen alhaisuus yms., varmuuden vuoksi. Erityisesti kun on lapsi kyseessä. :o)
en kyllä täällä kyselisi vaan soittaisin päivystykseen!
Ei kuumetta tms vielä siinä vaiheessa. Kuume nousi noin tunnin sisällä ja lapsi meni aivan veltoksi. Ensin terveyskeskukseen, sieltä sairaalaan, sieltä ambulanssilla suurempaan sairaalaan (n.50km) ja sieltä lähes samantien yliopistolliseen sairaalaan (toiset 50km). Lapsella epäiltiin jotain tulehdusta aivoissa... Kannattaa seurata lapsen vointia. Mun lapselta ei löytyny mitään syytä tuolle kohtaukselle, oli lopulta viikon päivät yliopistollisen sairaalan lasten teholla...
Kakkonen nyt mä en tajua tai sit sä et tajua ;)
Kuumassa kylvyssä lojunut nälkäinen 7-vuotias pyörtyy ja te lähtisitte päivystykseen??? Ei ihme, jos niissä on ruuhkaa.
Vierailija:
Kuumassa kylvyssä lojunut nälkäinen 7-vuotias pyörtyy ja te lähtisitte päivystykseen??? Ei ihme, jos niissä on ruuhkaa.
Ei tässä kukaan ole lähtemisestä puhunut vaan SOITTAMISESTA ja neuvojen kysymisestä!
Itse olen sita mielta etta voisi johtua alhaisesta verensokerista koska ei syonyt oikein mitaan iltaruoalla, ja ollut kuumeessa ja yskassa viime keskiviikosta-lauantaihin. Niin ei oikein oma itsensa ole ollut mutta kylla jo eilen oli parempi. Pitaisiko kuitenkin soittaa ja kysya, sanovat kuitnekin etta tarkista lapsi 2h valein yli yon, jonka jo tiedankin.
lämmin kylpy laskee verenpainetta nimittäin tehokkaasti. Ei tarvitse mihinkään paniikkiin joutua, jos muuten tyttö ok.
th
Vierailija:
Kakkonen nyt mä en tajua tai sit sä et tajua ;)
Olet todennäköisesti ulkomailla asuva suomalainen, eikö siinä maassa ole mitään terveydenhuoltojärjestelmää johon voisi turvautua.
Minä soittaisin päivystykseen ja kyselisin neuvoa sieltä miten tulisi menetellä.
Jos lapsella on verensokerissa häiriöitä voi kyseessä olla diabetes tai hypoglykemia jotka on syytä ottaa vakavasti ettei lapsi kuole ennen aikojaan.