Kananmunan keitto. Mitä teet, jos muna halkeaa kattilassa? Roskiin?
Tuli mieleen, kun taas yksi muna rikkoontui keitettäessä ja kuoren alle lorahti keitinvettä. Kiehuva vesi tappaa pöpöt, mutta silti useimmiten rikkoontunut muna menee roskiin. Mites teillä muilla?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 16:15"]
30, kuulin tämän munien keitto-ohjeen joitakin vuosia sitten radiosta ja antajana oli myös Itävallassa asunut ihminen. Yhtenä syynnä tällaiseen keittotapaan on radiohaastettelun mukaan myös energian säästö. Olen kokonaan siirtynyt heti haastattelun jälkeen keittämään munat näin ja hyvin sujuu. Antamalla munien olla mainitsemani 4,5 minuuttia saa kiinteitä, muttei kivikovia munia. Tästä voi sitten itse laskea ja kokeilla, miten saa oman maun mukaisesti keitettyjä munia. Ideahan tässä tietenkin on se, että kun vesi kuumenee muna alkaa myös hyytymään sisältä, eikä siis tarvitse sitä kiehuttamista. Suosittelen. Käytän itse aina sellaisia systeemeitä, joilla säästää energiaa. Pienistä puroista tulee iso virta.
[/quote]
Mä oon tätä joskus kokeillut, mutta mulle kävi niin (en ehkä katsonut aikaa niin tarkkaan, tai sitten oli jopa eri ohje, esim. että kiehahtamisen jälkeen 10 min haudutetaan) , että keltuainen oli alkanut hyytyä aika tasaisesti, vaikka valkuainen oli vielä siitä keltuaisen pinnasta löllö. Oletan että syy on siinä, että keltuainen hyytyy matalammassa lämpötilassa kuin valkuainen, ja pitkässä haudutuksessa lämpö ehti levitä sinne keltuaiseen asti ja valkuainen jäi vielä osittain löysäksi.
En tykännyt siis, mutta pitää kokeilla 4,5 minuutin ajalla.
Kylmät munat laitetaan kylmään veteen.
Miksi ihmeessä se roskiin pitäisi laittaa?
No ei tietenkään mene roskiin vaan sydään ihan niin kuin ehjätkin. Uppomunatkin keitetään ihan ilman kuoria.
Täh, miksi se pitää roskiin pistää?
Syön. Keitinveteen suolaa, niin muns pysyy paremmin kasassa vaikka rikkoutuisikin.
Syön, tietenkin. Eihän tuo vaikuta kuin ulkonäköön. Ihmeellisiä aloituksia.
Laitoitko kylmat munat kuumaan veteen?
Laita ap vähän suolaa keitinveteen, auttaa ettei halkea. ja 8 neuvo myös.
Tuota ongelmaa ei tule koskaan, kun käyttää munankeitintä - tuota täällä parjattua "turhaketta". Itse asiassa se on mitä kätevin vehje, säästää sähköäkin, munat eivät rikkoudu ja niistä saa aina juuri sellaisia kuin haluaa.
Mitkä pöpöt häviää, miksi roskiin? En onnistu käytännössä ikinä keittämään munia sillen, ettei ainakin pari hajoa :-)
Ap, selvennäs nyt miksi se rikkoutunut muna pitää heittää roskiin?
Pistääkö ap, myös keitetyt potut roskiin, koska ovat keitinveden kanssa kosketuksissa?
Minä teen muniin aina pienen reijän, ei halkea ja kuori irtoaa helposti.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:03"]
Minä teen muniin aina pienen reijän, ei halkea ja kuori irtoaa helposti.
[/quote]
Olin just tulossa ehdottamaan samaa. Kuoren irtoamiseen en ole huomannut vaikuttavan, mutta ehjänä pysymiseen kyllä.
Syön sen. Kaikkea se ap:kin keksii roskiin nakata....
Niin, potut kasvatetaan nääs maassa. Ja lannotetaan ihan sillä ihtellänsä joka ihan tasan tarkkaan on tullun jonkun karvaisen kaverin ruskeasta reiästä ulos. Ja mikäs siinä, jos rahaa riittää heittää syömäkelpoisia elintarvikkeita pois :D
Siis miten sen voi syödä, kun siihen tulee se rako ja nesteet valuu pihalle ja täyttää kattilan valkuaisklönteillä ja vaahdolla??? Mä oon aina heittänyt ja heitin nytkin 2 munaa roskiin, kun tuli rako kuoreen. Eihän niitä voi enää keittää?
Tuo ongelma ratkeaa sillä, että ei keitä kananmunia kiehuvassa vedessä.
Itse pesaisen munat ennen kattilaan laittoa ja ketän kanamunat yleensä koviksi eli n.12min saa kiehua. Siinä ei kovin moni bakteeri selviä hengissä, vaikka muna olisikin paskainen ja juuri kanan perseestä pykätty. Valkuaisaineet koagoloituvatt yli 42 asteessa kuten kanamunakin, eli niiden rakenne muuttuu. Sama pätee jopa ihmiseen, siksi korkea kuume on vaarallinen. Bakteeritkin kuolevat korkeissa lämpötiloissa, esim. sairaalassa välineet huolletaan kuumentamalla ne.