Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako laihdutuslääke lihomiseen jos taustalla kilppari?

Vierailija
25.11.2007 |

Siis mä saan ensi viikolla tulokset veriarvoista. Menin lääkäriin kun menkkojen kierto alkoi olemaan 60-80vrk ja olen lihonut 5kk:ssa yli 20kg.

Lisäksi oireina on ollut uupumus, kasvojen turvotus, nievelkipua, ummetusta ja ihon kuivuutta. Verenpaineen ala-arvo on joskus myös vähän koholla yleinen arvo mulla on 80/110 kun ennen 60/110.

Lääkärini on luvannut tutkia minut hyvin asian tiimoilta ja tietääkseni verikokeet ovat olleet kattavat, ainakin kilppariarvo, maksa ja kolesteroliarvo.

Lupasi myös ohjata mut esim. diettiryhmään ja mahdollisesti myös kirjoittaa laihdutuslääkkeen.

Onko täällä kilpparista ja vajaatoiminnasta kärsiviä? Miten teidän prosessi meni, mä pelkään ettei arvo ole noussut ja mut laitetaan vaan ylensuöjäksi.

Oma lääkärini kyllä tietää, että syön terveellisesti ja liikun todella paljon ja kovaa treeniä. Sen takia joku 1000kalorin dietti ei ole mun juttu, jos en jaksa vetää sitten treenejä : (

Tää on niin ahdistavaa! onko vertaistukea, apua, ohjeita? Kiitos!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paras " laihdutuslääke" sulle on thyroxin, ja kun kilppariarvot alkavat olla normaalit, niin painokin alkaa pudota tai sitä on ainakin helpompi kontrolloida ja näin myös pudottaa painoa.

Vierailija
2/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään, ettei arvot ole päin persettä, koska ne on aina ollut " rajoissa" . Ja uskon, että ne myös vaihtelee melkein päivittäin ainakin olotila vaihtelee kohtalaisesta-tosi vaikeaan oloon.

Sitä vaan mietin, että pitäisikö mun sitten vielä mennä ihan sisätautilääkärille, jotta hän tutkisi tarkemmin vasta-aineet jne. muut tärkeät kokeet ottaisi.

Olen myös kuullut, että tuo kilpparilääke voidaan aloittaa pelkkien oireiden takia myös. Mulla siis perintöalittuis molemmista suvuista, sekä suurentunut kilpirauhanen.

Pelkään, että jos mut nyt sitten laitetaan vaan dietille, niin mihin mun kunto menee?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos epäillään hypotyreoosia. Kilpirauhas-arvot ja jos ne ovat kaikki ihan kunnossa niin älä huijaa itseäsi potemalla silti " hypotyreoosia" . Jos TSH on koholla ja T4-v vielä normaalialueella mutta silti oireita, voidaan lääkityskokeilu aloittaa subkliiniseen hypotyreoosiin.

Vierailija
4/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaisia oireita on ja ne viittaisi tuohon vajaatoimintaan, eikö niin?

Minä olen entinen kilpaurheilija ja tiedän mitä syön ja teen. Edelleen aktiiviurheilija kun satun olemaan eli 5 treeniä viikossa + fyysinen työ.

Syömällä en ole näitä oireita ja kiloja saanut, se on jo selvää.

Sinä saat uskoa mitä haluat, siihen sinulla on oikeus.

Kiitos osallistumisestasi.

ap

Vierailija
5/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukasti sairastavasi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jos verikokeet on kunnossa, ei kyse ole siitä. Niin yksinkertaista se on, vaikka oireesi siihen suuntaan viittaisivatkin. Toki silloinkin Thyroxin-hoidolla saat kiloja pois, mutta se johtuu siitä että se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja saa sen liikatoiminnan puolelle. Sekään ei ole terveellistä.

Vierailija
6/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä mulla on, tuntuu, että kroppa nukkuu. Siis menkat venyy, paska ei kulje, olen väsynyt vaikka syön terveellisesti ja liikun jne.

Pelkäänkin eniten että mua aletaan hoitamaan väärin.

Eli onko siis turvallista aloittaa laihdutuslääke jos peruskilppariarvot on ok.

Verikokeet määräsi tk-lääkäri ei sisätautilääkäri.

Mitä asioita pitäisi ehkä vielä tutkia oireitteni takia?

En ole päättänyt mitään, että sairastaisin, tyhmä heitto.

Oireet, ja perintötekijä+ suurentunut kilpirauhanen vaan antaisin hyvin osviittaa tuohon suuntaan. Olen vaan kuullut että sairaus on vaikeasti diagnosoitava.

ap

Vierailija
7/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhas-vasta-aineet ottamalla voidaan selvittää, onko kilpirauhasen vajaatoiminnan syynä sairastettu kilpirauhastulehdus. Ei ole estettä käyttää laihdutuslääkettä, jos kilpirauhasen toimintahäiriötä ei todeta. Oletan kyllä, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, kaikki oireesi lukuunottamatta verenpaineen muutosta sopivat siihen.

Vierailija
8/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ne on normaalitasolla, voit turvallisesti käyttää laihdutuslääkettä. Thyroxin tulee olemaan lopuniän lääkitys.

Vierailija
9/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä taudissa on. Odottele nyt rauhassa verikokeiden tulokset, tk-lääkäri osaa kyllä tulkita ovatko ne pielessä vai viitealueella. Kilpirauhasarvoina katsotaan yleensä TSH (joka erittyy aivolisäkkeestä ja " piiskaa" kilpirauhasta toimimaan) joka nousee viitealueen yläpuolelle jos vajaatoimntaan viittaavaa on, lisäksi T4 - v (joka on kilpirauhasen erittämä hormoni, joka vaikuttaa elimistössä) joka vajaatoiminnassa on viitealueen alapuolella (tai subkliinisessä hypotyreoosissa viitealueella vielä). Lisäksi, kun oireesi on noin voimakkaita, voisi määrittää T3 - v: n jos nuo edellämainitut verikokeet ovat kunnossa.

t: 4 ja 6 tai mikä nyt olinkaan, sisätautilääkäri

P. s . Anteeksi kettumaisuuteni, valvoin viime yön koliikkivauvan kanssa ja univelkaa on liikaa, pinna tahtoo olle kireällä. Toivottavasti vaivasi syy selviää ja saat hyvää hoitoa :)

Vierailija
10/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli että on vaikea saada vajaatoimintaa a) dignosoitavaksi b) hoidettua

Toivon, että syy oireilleni löytyy.

Olisiko jotain mitä pitäisi tutkia vielä?

Olisiko tarkempi sisätautilääkärillä käynti kuitenkin perusteltua.

Kuukautiskiertoni on aina ollut yli 36vrk, mutta nyt jo siis yli 50vrk jopa 80vrk ja olen 33v nainen.

Ummetuskaan ei ole kiva vaiva jne.

En haluisi näiden vaivojen kanssa elää kuitenkaan jos niihin löytyisi jokin lääke.

ap

Vierailija
11/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikean annoksen määrittäminen saattaa kestää ja potilas joutuu käymään säännöllisesti verikokeissa. Mutta sinuna odottaisin verikokeiden tulokset ja jos niissä ei ole mitään, pyytäisin kopiot niistä itselleni ja varaisin sitten ajan sisätautilääkärille. Näin säästät myös rahaa, kun et joudu yksityispuolella menemään samoihin verikokeisiin.

se sisätautilekuri

Vierailija
12/12 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYvää loppuvuotta!

Se sama lekuri, joka nyt hipsii vauvan nukahdettua itsekin lepäilemään.