Onko keneltäkään jouduttu poistamaan viisaudenhammas alkuraskaudessa
Kommentit (9)
huono juttu, kun vauvan kehityksessä on se tärkein vaihe. Mut pakko kai se on kun särky on niin kovaa ja jatkuvaa.. Toivottavasti tapahtuis ihme parantuminen..
en kyllä usko että siitä hampaan poistosta olisi vauvalle haittaa! Se on sitten eri juttu jos joudutaan leikkaamaan, kun siinä tulee se antibioottikuuri kaupan päällisiksi. Noista puudutteista voi kysyä hammaslääkäriltä ja muistattehan, ettei niitä (sikiölle haitallisia?) puudutteita ole pakko ottaa jos kestää sen hetken tuskan ilman!!!
pricilla
Tarkotin tietty puudutteita hammasta revittäessä. Leikkaukseen en sentään mäkään uskaltaisi puudutteetta;)
rv 6-7 multa poistettiin kaksi viisaudenhammasta. Molemmissa oli puudutukset. Hammaslääkäri oli tietoinen raskaudestani. Toisessa ei ollut mitään kipua jälkeenpäin ja toisessa se kesti noin pari päivää poistosta. Panadolia otin pahimpaan kipuun se maksimimäärän.
Itselle sanottiin näin viisaudenhampaan poistoleikkauksesta,kun raskaana olin, että ei niinkään leikkauksessa vaaraa, mutta jos tarvitaan röntgenkuvat, niin niiden ottamisessa täytyy suojautua sillä sellaisella " viitalla" . Röntgenkuvien ottoa ei suositella raskaana ollessa ja siksi leikkauksia ei yleensä tehdä silloin. Ja sitten raskaana ollessa ei voi käyttää niin tehokkaita särkylääkkeitä, jos leikkauksen jälkeen kipu kovaa, kuten itsellä. Ennen leikkausta annetaan vahva särkylääke, jota ei myöskään anneta raskaana oleville. Ehkä sitten saatetaan antaa joku korvaava, muttei ainakaan tuota samaa kuten yleensä..olisiko ollut ketorin..en muista.Panacodia saa ottaa, mikä kai vahvin sallittu, mutta burana kuulema olisi särkyyn parempi.Näin siis mulle sanottiin,kun asiaa selvitin. Ja mieluiten kuulema leikkaavat, jos raskausaikana täytyy leikata, niin toisella kolmanneksella.Ei siis alkuraskaudesta.Mutta voi olla että vaihtelee lääkärikohtaisesti/paikkakunnittainkin.
Puudutusaineella ei ole vaikutusta vauvaan. Näin ainakin minulle moni hml on sanonut. En usko, että tekisivät muuten.
Enemmän haittaa tulehtuneesta hampaasta saattaa olla vauvalle sekä sinulle itsellesi!
Juu puuduttaa saa ihan normaalisti ja tulehdus aina hoidettava. Enemmän siitä haittaa kuin itse toimenpiteestä.
Mulla poistettiin viisauden hammas tossa rviikoilla n. 25, kun oli ihan kauhea särky.. . Puudutuksessa revittiin.. eikä ollut kivulias juttu lainkaan.. ei raskaus kuulemma ollut esteenä..