INFOA*APTEEKIN*OMASTA*R-TESTISTÄ!
Kyselin*valmistajalta*onko*apteekin*r-testi*muuttunut,koska*nyt*siihen*on*ruvennut*ilmestymään*ohut*
punainen*viiva*mitä*ennen*ei*ole*ollut.
Sain*tällaisen*vastauksen:
Apteekin Raskaustestin herkkyys on asetettu siten, että 25 KY (kansainvälistä yksikköä)/ml antaa positiivisen tuloksen testin lukuajassa. Tämä pitoisuus saavutetaan yleensä noin 10 päivän kuluttua hedelmöityksestä. Kuukautisten ollessa myöhässä, pitoisuus on yleensä noin 100 KY/ml.
Apteekin raskaustestiin voi ilmestyä reilusti lukuajan (10 min) jälkeen heikko, hyvin kapea viiva, jota ei pidä tulkita positiiviseksi tulokseksi. Siksi käyttöohjeessa on maininta ¿Älä lue testitulosta 10 minuutin jälkeen¿. Tämä epäspesifinen, lukuajan jälkeen muodostuva viiva johtuu virtsan muista ominaisuuksista (esim. pH) sekä virtsassa olevien muiden hormonien kuin raskaushormonin (hCG) vaikutuksesta. Jos virtsanäyte sisältää runsaasti LH-hormonia, jota erittyy ovulaation yhteydessä, Apteekin raskaustesti antaa aiemmin mainitun heikon, hyvin kapean viivan, mutta vasta reilusti lukuajan (10 min) jälkeen.
Vain lukuajassa syntyvä testiviiva tulee tulkita positiiviseksi tulokseksi. Suurin osa positiivisista tuloksista on luettavissa 5 minuutissa. Käyttöohjeen mukaisesti voidaan epäselvissä tapauksissa odottaa toiset 5 minuuttia. Jos tulos on negatiivinen 10 minuutissa, ei tämän jälkeen testitulosta tulisi enää lukea.
Kommentit (4)
Tosi omituista ettei tuosta sanota jo käyttöohjeessa. Tai kyllähän niissä kerrotaan, ettei testiä saa katsoa testiajan jälkeen koska tulos ei ole luotettava, mutta toisaalta puhutaan siitä kuinka epätodennäköinen on väärä positiivinen tulos.
Kyllähän tälläkin palstalla monelle roskishaamun saaneelle on lohduteltu, ettei mitään viivaa voi tulla jos ei elimistössä ole raskaushormonia, ja että viiva on viiva vaikka haaleakin. Nytpähän sitten tuli sekin käsitys oikaistua. No toivottavasti kukaan ei näiden testien takia pety kauhean pahasti, jos tuollainen " väärä" viiva ehtii nostaa toiveet korkealle...
kyseisellä testillä negan, joka muuttui vahvaksi viivaksi noin 30min. kuluttua testin teon jälkeen.
Seuraavana päivänä tein uuden testin ja sain + tuloksen testiajalla =)
Mulla tällänen tilanne.Eka kierto menossa kolmatta lasta laastareiden jälkeen.Laastareidenkaa ollut kierto tuo 28-29 ja nyt menossa 32päivää edellisistä menkoista.Eikä menkkoja näy ja testit negaa.Olen tehnyt nyt kolme testiä apteekin omia 2 ja kumpaakin tullut haalea viiva testiajan jälkeen reilusti:S ja tänään aamulla tein ensimmäisen kerran sellasella testillä kun predikt tai joku tuollanen;) ja negaa sieltäkin tuli (tosin ei aluksi tullut edes kumpaankaan ikkunaan viivaa..) onneksi pissin purkkiin ja kastoin tikun uudelleen.Sit sain testi ikkunaan viivan lopulta ja nyt myöhemmin siihen toiseenkin ikkunaan on tullut todella haalee viiva.Mä en ymmärrä:S.Kait se häätyy vaan odotella josko ne menkat sit tulis kun kiertokin näin pitkällä ja testit negaa ei ymmärrä ei:S.Ikinä ennen ei tällasta ole sattunut.
onko kellään muulla ollut vastaavaa?
Ihmekkös minun testiin ilmestykin eilen sit päivän aikana viiva:S.Olen aikaisemmat testit tehnyt aina apteekin omalla.Mitään muuta testiä en ole koskaan käyttänytkään.Ja en oikein osaa muuhun luottaakaan.
Mitähän tästä pitäs ajatella menkkojakaan ei ole kuulunut ja tänään ajattelin testata uudestaan kunhan saan testin haettua.
Tosin eka yrityskierto kolmatta menossa menkat laastareiden aikaan kierto 28-29 ja nyt menossa 31.Tosin on aina ilman ehkäsyä ollut pitkä kierto tuo 30-32.
Ja kyllä mulla on aina näillä päivillä jo näyttänyt plussaa (kaksi keskenmenoa ennen esikoista ja kaksi lasta ja kolmas saa tulla:) ).