Mitä mieltä, asuntolaina 160 000 eur, kk-tulot 3800 eur?
Meillä tulisi tuollainen tilanne, tulevaisuudessa palkamme kyllä nousevat. Asuntolaina käytetään talon rakentamiseen, meillä päin aikomamme omakoitalot ovat arvoltaan n. 260 000 - 300 000. Omia säästöjä on.
Kommentit (6)
on hyvin omia säästöjä, niin laina ihan ok. sehän on hyvinkin kohtuullinen summa näinä aikoina, kun nuoret ottaa 200000 e lainoja ilman omaa pääomaa jne...
laina suunnilleen puolet tuosta. En ottaisi noin isoa. Mutta jos on pokkaa niin siitä vaan sitten... Laskekaa tarkkaan! :-)
maksukykynne riippuu teistä itsestänne, miten paljon muita menoa. Jos nettopalkka 3800 eur niin hyvin selviää. Se onkin sitten eri asia mihin talonrakennuksessa tuo summa riittää. Jos rakennatte itse ja teette vaatimattoman yksinkertaisen talon, niin 160 t euroa riittää. Muuten ei.
Meillä jonkun verran suuremmilla nettotuloilla lainaa 230 000. Säästöjä oli 60 000. Ja kaikki menee talon rakentamiseen..
Meillä on lainaa hiukka vajaa 150 000 euroa ja nettotuloja 1700e + 1500e + 100e lapsilisä. Eli 3300 euroa ja perhekoko on kolme (neljäs masussa).
Me pärjätään oikein mainiosti, eikä olla mitään säästäväisyyden perikuvia. Kerran vuodessa käydään ulkomailla ja muutenkin elellään ihan mukavaa elämää. Autoja meillä tosin on vain yksi ja sekin aika vanha " romu" , mutta luojan kiitos on toiminut mainiosti ikäänsä nähden. Ei olla kovin innostuneita autoista, joten minä kuljen lapsen kanssa paljon kävellen tai julkisilla ja mies ajelee romullaan töihin. ;o)
Mutta meillä onkin ylimitoitettu laina ;-) Meillä siis lainaa 150 000 ja vakituisia ansiotuloja miehen netto 2000+tuet, lapsilisät noin 200 sekä kotihoidontuki kuntalisineen jotain 350(?) eli yhteensä noin 2550. Asuntolainaa maksetaan pois 1100 ¿/kk ja asunnon arvo noin 275 000.
Tilanteemme sisältää paljon epävarmuutta, koska on kaikenlaisia satunnaisia lisätuloja - miehellä noin 5000 ¿ vuodessa, parissa erässä ja minulla noin tonni kuussa, mutta voi loppua milloin tahansa. Auto on aika vanha mutta vähän ajettu ja hyvässä kunnossa, ei tuhlata erityisesti mihinkään. Matkustellaan paljon mutta aika halvasti. Lisäksi omistusasunto nyt vuokralla muuton takia, ja itsekin asumme vuokralla, ja vuokrien erotus on 600 ¿/kk meidän hyväksi.
Loistavasti tullaan toimeen, säästöjä on hiukan puskureina ja kun kertyy lisää, lyhennellään - tänä vuonna lyhennetty 10 000 ylimääräistä. Edellyttää vaan epävarmuudensietokykyä... Mulla on kyllä vakiduuni odottamassa ja palkka noin 2500 netto.
Onko tuo brutto vai netto?
Montako henkeä perheessä? Montako on vielä haaveissa?
Tarvitsetteko 1 vai peräti 2 autoa?
Matkusteletteko?
Paljonko arvioisit muiksi asumisen kuukausimenoiksi?