Kätilöopisto vai naistenklinikka (vai joku muu)?
Hei. Tässä pähkäilen, kumpaan menisin synnyttämään: kätilöopistolle vai naistenklinikalle.
Esikoinen syntyi kätilöopistolla, naistenklinikasta ei ole kokemusta.
Olen kuullut, että kätilöopisto olisi jotenkin mukavampi/kodinomaisempi tms. Mun mielestä se ei kyllä ollut mikään kovin mukava paikka, ainakaan se synnytyssali. Miten kätilöopiston ja naistenklinikan synnytyssalit eroavat toisistaan?
Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat synnyttäneet molemmissa paikoissa. :)
Kommentit (17)
osastoilla ollaan 4-hengen huoneissa, kun taas Kättärillä on vain 2-hengen huoneita. Isoissa huoneissa on tosi levotonta! Varsinkin nykyään, kun vauvat ovat vierihoidossa yölläkin.
on kuin hotellissa olisi, vain sängyt huonommat : )
on kättäri. Itse menisin naistenklinikalle, voi olla kliinisempi, mutta varmasti turvallisempi paikka.
Ja olin huoneessa yksin, oli silloin sen verran hiljaista.
Naikkarilla ei tarvi äitien narista, olo leppoisampaa. Hoitajat osasi auttaa " naiselle naiselta" ohjeiden tapaan lapsenhoidossa alkuun. Kättärillä oli käytössä armeijan kuri ja lastenhoitajat itketti herkimpiä äitejä äkäisillä huudoillaan. Itse lähdin sieltä vauvan kanssa ovet paukkuen kotiin ja päätin, etten sinne toisten mene, enkä mennyt.
mutta vastaanpa silti. Olin tyytyväinen. Erityisesti, koska jouduin kiireelliseen sektioon. Hyvä hoito oli, ja kätilöt ihmeen ystävällisiä kiireen keskellä.
En nähnyt kummoista eroa. Ikkunaa ei naikkarilla ollut, vaan sellainen ikkunaksi naamioitu peili. Huvittavaa, että joku kaipaa noin paljon niitä ikkunaverhoja. Naikkarin synnytyssali muistutti melkein hotellihuonetta, oli aika iso. Kättärillä oli enemmän sairaalamainen, mutta hämyisä ja pieni.
ja menin synnyttämään kättärille=)
ihan muutama 2-hengen huone. Suurin osa on niitä suuria huoneita. Lisäksi jos vauvan/äidin voinnissa on jotain erityistä, synnyttäjä ohjataan herkästi tavallisille osastoille. Näillä osastoilla on kyllä todella hyvät hoitajat.
miltä se synnytyshuone näyttää! Kun vauva on syntynyt ikkunaverhoihin ei kiinnitä enää mitään huomiota ;). Naikkarilla saa ainakin puudutteita reilulla kädellä.
Ei mua mitkään verhot kiinnosta, vaan esim se, saanko apua supistuksiin ja saako osastolla olla rauhassa.
Kättärin synnytyssalissa ei ollut kuin sellainen epämukava sänky ja liian pieni keinutuoli. Lisäksi oli sellainen pallo, jonka päällä olisi ollut mukava olla suihkussa, mutta kun se pallo tukki lattiakaivon. Epiduraalin tulossa kesti niin kauan, että en ehtinyt saada sitä. No, eipä kai siinä naikkarin synnytyssalissa näiden tarvikkeiden osalta ainakaan ole mitään eroa? Taidan pysyä kotona viime metreille asti.
Kahden hengen huoneessa oli epämukavaa, kun vierustoverin vauva häiritsi, voin vain kuvitella jotain neljän hengen huonetta...
Ap
Ehkä olisivat tuoneet, jos olisi pyytänyt. Jos sua häiritsi yksi vauva, niin mene vaan sinne Kättärille uudelleen, Naikkarilla voi tosiaan olla kolme muutakin vauvaa samassa, ja siellä voi olla myös sairaampia äitejä, joita hoitaja käy katsomassa yöllä.
Vierailija:
Ei mua mitkään verhot kiinnosta, vaan esim se, saanko apua supistuksiin ja saako osastolla olla rauhassa.Kättärin synnytyssalissa ei ollut kuin sellainen epämukava sänky ja liian pieni keinutuoli. Lisäksi oli sellainen pallo, jonka päällä olisi ollut mukava olla suihkussa, mutta kun se pallo tukki lattiakaivon. Epiduraalin tulossa kesti niin kauan, että en ehtinyt saada sitä. No, eipä kai siinä naikkarin synnytyssalissa näiden tarvikkeiden osalta ainakaan ole mitään eroa? Taidan pysyä kotona viime metreille asti.
Kahden hengen huoneessa oli epämukavaa, kun vierustoverin vauva häiritsi, voin vain kuvitella jotain neljän hengen huonetta...
Ap
yhteisvessat. Vessa on kahden salin yhteinen ja välioven läpi kuuluvat kaikki äänet toiselta puolelta. Varsinkin ensisynnyttäjälle karseaa...
Onko ne sitten sen jälkeen muuttuneet pienemmiksi?
tosin muualta ei ole ( onneksi) kokemuksia.
Neljä lasta, jotka yhtä lukuunottamatta on siirrettty lastenklinikalle syntymän jälkeen ja olipa kiva kun ei ollut pitkä matka!
ovat poistaneet ne ajat sitten
vain 1-2h huoneita ja puolet on perhehuoneita
Olin täydellisen tyytyväinen paikkaan. Olen kuullut tuosta kodinomaisuudesta, mutta esim. nkl synnytyssaleissa on jopa telkkarit (juu ja oli verhotkin :)), joten en ymmärrä mitä muuta ihmiset sinne oikein haluaisivat...
Raskausseuranta, yliaikaisseuranta, synnytyssalitoiminta ja aika osastolla synnytyksen jälkeen sujuivat kaikki hienosti molemmilla kerroilla. Hirveän ammattitaitoista ja mukavaa porukkaa töissä.
Mulla syy valintaa oli se, että asumme aika lähellä ja siinä on Suomen parhaat sairaalat naapurissa jos jotain kävisi vauvalle tai minulle.