Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

levoton, yliaktiivinen ja " säikky" vauva?

Vierailija
21.11.2007 |

Liekö tempperamentti vai mikä, kun vauva on ollut ihan pienestä asti levottoman oloinen ja sellainen " pakene tai taistele" fiilis päällä. Nyt 7kk iässä laittaa kovasti nyrkkiin käsiään, jännittää lihaksiaan jopa kasvoissa ja on säikky kaikenlaiselle äänelle (vessan vetäminen, valokatkaisijan ääni, paperipussin rapina viereisessä huoneessa jne.). Vauva ei ole koskaan osannut rauhoittua unille. Jatkuva säpinä on päällä, jos ei itketä niin hysteerisesti nauretaan. Kädet ja jalat käy koko ajan.

Onko kenenkään vauvalla vastaavaa? Onkohan ihan normaalia? Tuntuu kuin vauvalla olisi jatkuva stressi päällä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten vaan on hermostoltaan " vilkas" eli reagoi herkästi ärsykkeisiin. Onko jompikumpi vanhemmista helposti reagoiva tai säikky?

Vierailija
2/13 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsimme jo jotain syndroomaa hänelle.

Eli säikkyi ääniä, jäykisteli vielä 10kk vartaloaan. Piti paljon toista kättä nyrkissä ja oli levoton..

Ihan omaa persoonnallisuuttaan vaan. Hieman vilkas vieläkin(nyt 4v.) mutta täysin normaali ja terve lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli meillä samanlaisen vauvan diagnoosi isompana. Vieläkin kovat äänet häiritsee.

Vierailija
4/13 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Haluaisin kysyä että miten tämä asia eteni? Itselläni on samanlainen vauva ja epäilen autismia :'o(

Vierailija
5/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa kuulumisia? Meillä sama tilanne..

Vierailija
6/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen vauva. Alkuperäiseen siis lisänä, että vauva vaati jatkuvasti huomiota. Vauvaryhmissä sain aina kannella ärsyyntynyttä vauvaa. Tein juuri ketjun 2-vuotias ei osaa leikkiä yksin.

Vierailija
7/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta, joista kahdella pojalla on diagnosoitu adhd. Molemmat olivat jo kohdussa niin liikkuvaisia, ettei sikiön sydänäänien käyrien otto onnistunut, kun ei kaverit pysähtyneet hetkeksikään... sama tahti jatkui vauvana, unet olivat molemmilla risaisia ja lyhyitä, "kunnon" päiväunistakaan ei voinut puhua ennenkuin joskus 1-vuotiaana. Diagnoosit saatiin molemmille kuitenkin vasta 6-vuotiaina, vaikka ylivilkkaus oli ilmiselvää jo paljon aikaisemmin. Nyt nämä kaverit ovat molemmat jo koulussa(4. ja 2. luokalla)ja koulumenestys yhtä hyvää kuin isoveljelläkin, joka on kuudennella ja jolla siis ei ole ahd:tä. Kuopus on tyttö, joka näyttäisi olevan veistetty samasta puusta kuin esikoinenkin, tuumaa ja tuumaa, ennenkuin laittaa toimeksi :)

Vaikea sanoa, mistä teillä on kysymys. Voi olla, että vauva on vain vaativampi luonne ylipäätään. Olen kuullut paljon adhd-lapsista,jotka ovat ovat olleet samanlaisia ikiliikkujia alusta saakka, sekä aivan kääntäen, niinkuin joku tuolla edellä kirjoitti... Toivotaan, että teidän lapsenne vain on vain vahvaluonteinen tapaus, joka haluaa hyppyyttää vanhempiaan :)

Vierailija
8/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^hermorakenteessa vikaa

Vierailija
9/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen vauva josta kasvoi samanlainen kaksivuotias kun toisen ketjun lapsi joka ei leiki yksin. Nyt tuo on jo 3,5-vuotias itsekseen viihtyvä introvertti lapsi, joka ei paljoa juttele. Isoin muutos tapahtui juuri kolmevuotissyntymäpäivän kummallakin puolen. Kärsivällisyyttä.

Vierailija
10/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperipussin rapina viereisessä huoneessa kuulostaa vähän jo överiltä. Miten hiljaista teillä on kotona? Huopatossutehtaan hiljaisuus saa aikaan nimeomaan sen että lapsi reagoi mihin tahansa ääneen. Ja jos lapsen kanssa ollaan kokoajan säätämässä, esim: mikä ääni tuo oli, tai katso tätä tai oho se ja tuo niin lapsi kasvaa tuohon malliin sisään.

Tässä ketjussa ollaan puhuttu siitä että lapsi on herkkä mutta mitä jos vanhemmatkin ovat sitä?

Sinä voit kysellä neuvolasta aiheesta, soitat vaikka maanantaina ja voitte joko seurata asiaa kunnes teillä on se seuraava käynti 1- vuotiaana mutta neuvolantäti tietää että lapsi reagoi vahvasti tai käytte vaikka näytillä ennen sitä 1-vuotiskäyntiä ylimääräisesti. Tämä siis sillä että neuvolasi osaa sitten tarpeentullen ohjata teitä eteenpäin tutkimuksiin jos tarvitsee. Yksin ei tarvitse jäädä eikä miettiä mikä on normaalia. Yksi todella iso indikaattori on miten te kotona pärjäätte, voiko lapsi jotenkin paremmin jos lapsi käyttäytyisi toisin? Eli onko siitä haittaa.

Kaikkihan me ollaan ihan samanlaisia ihmisiä, meillä on omat viat ja hyvät puolet, erilaisiin vaivoihin ja tiloihin voi saada apua ja hoitoa. Ja kaikki me kehitytään oman mallisiksi ja omaan tahtiin. Muttei tätä kannata pitää nolona ongelmana vaan reippaasti kysymään miten lapsesi voisi saada apua jos sinusta tuntuu että lapsi voisi tarvita tukea. Mitä aikaisemmin havainnoistaan puhuu neuvolassa, sitä aikaisemmin lapsi saa tukea ja kehittyy. Kun asioita ei vie eteenpäin, ne ei välttämättä edisty ja saattaa pitkittyessään jäädä hankalemmiksi hoitaa koska lapsikin oppii erilaisia käytös-toimintamalleja joista pois oppiminen aina hankaloituu mitä vanhempana asiaa hoidetaan.

Vierailija
11/13 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Monet ovatkin sanoneet, että se kolme vuotta on sellainen rajapyykki jossa tapahtuu paljon. Toivottavasti tämä toisi vähän omatoimisuutta meidän vaatijoille. :-)

Vierailija
12/13 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, ettei add:ta adhd:ta voi vielä mitenkään todeta tämän ikäisellä. Tai ettei sen vielä pitäisi näkyä vauvasta. Olen alusta alkaen epäillyt synnytyksen vaikeutta, että se olisi aiheuttanut oireita vauvalle. Vauva kärsi ilmeisesti lievästä hapenpuutteesta ja syntyi imukupilla. Ensin ajattelin traumaattista stressiä mutta nyt kun luin noita add:n kuvauksia, niissä mainittiin tuo hapenpuute. Vauva virkosi kyllä 30 mnuutin päästä ihan kuntoon syntymän jälkeen (jatkoi tosin itkuaan useamman tunnin putkeen ja valvoi melkein vuorokauden heti putkeen), mutta silti vähän pelottaa...

Ulkopuolisten mielestä vauva on on ollut ihan pikkuisesta hauska pakkaus, kun on niin kova säheltämään ja aktiivinen. Minä olen vanhemmista stressin siedolta herkkä, mutta muuten rauhallinen. Mutta kyllähän vauvat aina aistivat hyvinkin herkästi sen mitä vanhempi oikeasti tuntee. Raskausaikana olin kovin stressattu. Liekö sellainenkin vaikuttavan?

Missä vaiheessa aistiyliherkkyys tai add tuli teidän vauvoilla/lapsilla esiin?

Vierailija
13/13 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, ettei add:ta adhd:ta voi vielä mitenkään todeta tämän ikäisellä. Tai ettei sen vielä pitäisi näkyä vauvasta. Olen alusta alkaen epäillyt synnytyksen vaikeutta, että se olisi aiheuttanut oireita vauvalle. Vauva kärsi ilmeisesti lievästä hapenpuutteesta ja syntyi imukupilla. Ensin ajattelin traumaattista stressiä mutta nyt kun luin noita add:n kuvauksia, niissä mainittiin tuo hapenpuute. Vauva virkosi kyllä 30 mnuutin päästä ihan kuntoon syntymän jälkeen (jatkoi tosin itkuaan useamman tunnin putkeen ja valvoi melkein vuorokauden heti putkeen), mutta silti vähän pelottaa...

Ulkopuolisten mielestä vauva on on ollut ihan pikkuisesta hauska pakkaus, kun on niin kova säheltämään ja aktiivinen. Minä olen vanhemmista stressin siedolta herkkä, mutta muuten rauhallinen. Mutta kyllähän vauvat aina aistivat hyvinkin herkästi sen mitä vanhempi oikeasti tuntee. Raskausaikana olin kovin stressattu. Liekö sellainenkin vaikuttavan?

Missä vaiheessa aistiyliherkkyys tai add tuli teidän vauvoilla/lapsilla esiin?

Taidat vastata itse kysymykseesi. Stressi Raskaana on pahinta myrkkyä. En tiedä miksi ja miten. Mutta nyt pitää pohtia mitä asialle voidaan nyt tehdä että kaikki olisi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi