Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo otti ohraleipä! Oletteko käyttäneet Hermesetasta raskauden aikana?

21.11.2007 |

Tää mamma on nimittäin autuaan tietämättömänä pistellyt sitä teen sekaan ja nyt vasta hoksasin selvittää, että mitähän makeutusainetta se sisältää. Sakariiniapa tietysti, joka meillä ainakin neuvolan kiellettyjen listalla...

Ja eikun yöunet menettämään... ;-)

Kuinkas muut, oletteko käyttäneet?

Nalle rv29+ ja poika 2,5v

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käivn juuri tarkistamassa ja mun hermesetaksessa on aspartaamia ja asesulfaamia, ei sakariinia ollenkaan. Raskausdiabeteksen takia en saa laittaa ollenkaan sokeria teehen vaan makautusaineita suositellaan ja olenkin juonut paljon oikein makeaa ja hyvää teetä makeutettuna Hermesetaksella. Ja kättäriltä saamissani ohjeissa sallittuja ovat asesulfaami, aspartaami, ksylitoli, sorbitoli ja mannitoli. Kiellettyjä sakariini ja syklamaatti.

Terkuin päkis rv 36

Vierailija
2/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se sitten Pirkan makeutusjauhe vai Hermesetas, sitä en muista.

Mutta turha sitä on murehtia, tehty mikä tehty. Tuskin vauvalla on mitään hätää.

Tytteli-83

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusainetta käytetään kuitenkin suht vähän juomien seassa, joten en usko tuollaisten määrien olevan merkittäviä.

Vierailija
4/6 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermesetas Gold on ok, se " tavallinen" ei. Jos on käyttänyt tavallista, ei sen takia kannata kuitenkaan yöunia menettää. Todennäköisesti kaikki on kuitenkin ok!

Vierailija
5/6 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellettyjä siksi, että niistä ei ole niin paljon tai pitkältä ajalta tutkimustuloksia eli eivät kaiketi mahdottomia myrkkyjä kuitenkaan etenkään noin vähän käytettynä. Eri jos olisit syönyt vaikka isompia määriä kiisselissä tai mehussa, luulen.

Sallittu on myös sukraloosi, uusi makeutusaine, jota on mm. Felixin sokerittomassa ketsupissa, Oboyn sokerittomassa kaakaossa ja joissakin eineksissä.

Mä mietin itse, mitä suuret määrät asesulfaamia ja aspartaamia vaikuttavat :) Ekassa raskaudessa en käyttänyt niitä, toisessa käytin ja nyt vielä enemmän. Toinen lapsi oli vauvana oikein kärttyisä, mitä aina naureskilen makeutusaineiden syyksi :D Huolettavathan nuo E-kooditkin, mitä kaikkea sitä popsiikaan, mutta jotain on aina syötävä, eikä kaikkea jaksa tehdä itse. Puhu asiasta neuvolassa tai äpolilla, niin olet ainakin puhunut huolesi ulos :)

Vierailija
6/6 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetinhän kuitenkin yöuneni yhdeksi yöksi, mutta mukana oli myös paljon hormonien aiheuttamaa stressausta. Nyt on taas olleet niin valoisat pari päivää, ettei uskoisikaan... ;-)

Juu, en usko itsekään, että parista Hermesetas-tabletista voi haittaa olla. Varsinkaan, kun en ole päivittäin teetä juonut jne.

Tutkin asiaa kuitenkin tarkemmin ja löysin netistä pari artikkelia, joissa avattiin tuota sakariinin " haitallisuutta" . Se on vanhin kaikista keinotekoisista makeuttajista ja oli aikanaan eläinkokeissa aiheuttanut joillakin rotilla syöpää. Tosin, tämä asia saatiin kumottua myöhemmin, kun selvisi, että kyseinen sakariini, jota rotille oli annettu, oli ollut jotenkin likaista.

Toinen mielenkiintoinen asia, jonka huomasin oli, että myös Panadol pore-tableteissa on sakariinia. Eli Panadolissa, jota kuitenkin suositellaan odottajille turvallisena kipulääkkeenä!

Loppujen lopuksi en ihan oikeasti usko, että monikaan " kiellettyjen" listalla oleva ruoka-aine voisi olla kovin paljon haitallisempaa, kuin vaikkapa ulkona pakokaasujen ja muiden saasteiden seassa kulkeminen ym. ym....

Kiitos kaikille vastanneille! Hauskaa joulun odotusta kaikille =)

Nalle