Finnair osakkeet
Minulla on muutama osake. Sain pankilta kirjeen, että osakkeet pitäisi merkitä jotenkin. Olen ihan pihalla.
Mitä pitää tehdä?
Kommentit (53)
Sä olet Finskin omistajana saanut merkintäoikeuksia, eli saat ostaa uusia osakkeita tiettyyn hintaan. Pankissa pitäisi olla anti - Sivu jossa saat merkitä näitä jos haluat. Merkintäoikeudet voi myös yrittää myydä.
Kiitos, tuon verran ymmärsin. Verkkopankista pitää etsiä sivu, jossa voin merkitä uusia osakkeita? Soitan tuonne pankkiin. Kiitti.
Eikös sinulla ole osake säästötili pankissasi, sieltä voit myydä tai ostaa ne päivän hintaan.
Nordea on ainakin niin kivikautinen että kirjeen lähettävät tai puhelimitse tehtävä merkintä, ei ole netissä mahdollista.
Sun pitää joko merkitä eli ostaa lisää osakkeita tai myydy osakkeet. 2 viikkoa aikaa. Jos et tee kumpaakaan niin sun omistusten arvo romahtaa -80%.
Vierailija kirjoitti:
Nordea on ainakin niin kivikautinen että kirjeen lähettävät tai puhelimitse tehtävä merkintä, ei ole netissä mahdollista.
Jos olet Nordean asiakas perusta ihmeessä osake säästötili pankkiisi, helpoin tapa ostaa ja myydä pörssiosakkeita tai sijoittamiseen liittyvää. Itse avasin kyseisen tilin käymällä pankissa.
https://www.nordnet.fi/blogi/finnairin-osakeanti-2023/
"13.11.2023: Viimeinen kaupankäyntipäivä Merkintäoikeuksilla Helsingin pörssissä, eli viimeinen päivä myydä Merkintäoikeudet."
Olennaista jotta myyt ne merkintäoikeutesi 13.11. mennessä siis jos et halua merkitä lisää Finnairin osakkeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet Nordean asiakas perusta ihmeessä osake säästötili pankkiisi, helpoin tapa ostaa ja myydä pörssiosakkeita tai sijoittamiseen liittyvää. Itse avasin kyseisen tilin käymällä pankissa.
Osakesäästötilin kautta et pysty merkitsemään osakkeita, vaan Nordea lähettää paperit joilla merkitset ne. Tai soittamalla asiakaspalveluun. Osakesäästötilin kautta et pysty edes ostamaan nyt myyntiin tulleita merkintäoikeuksia. Myymään pystyt kyllä merkintäoikeutesi jotka näkyvät osakesäästötililläsi, mutta merkitsemään et pysty.
Miten toimii op:n asiakas merkintäoikeuksiensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miten toimii op:n asiakas merkintäoikeuksiensa kanssa?
Tässä oli ainakin jotain ohjetta.
https://www.op-media.fi/sijoittaminen/osakesijoittaminen/finnairin-merk…
Todella hämmentävää tuulipuvulle tällainen. Minäkin sain eräälle toiselle omistamalleni firmalle merkintäoikeuksia ja kuvittelin Nordnetissä ostavani niitä osakkeita. Ne olikin vain merkintäoikeuksia ja ostin niitä reippaalla ylihinnalla niin että ottivat yhteyttä ja sanoivat että kaupat on peruttu kun selkeästi joku pallopää asialla jota pitää vahtia.
Kyllä ne nousee vielä kuin feenix, ei voi kaatua kun valtio omistaa.
Osa sun omistamiesi osakkeiden arvosta on siirtynyt noihin merkintäoikeuksiin. Jos et merkitse niitä, menetät sen arvon kun merkintäoikeudet vanhenevat. Jos taas merkitset ne, saat paljon uusia osakkeita ihan utomaattisesti niillä merkinnöillä. Se mihin arvoon tulevaisuudessa yhden osakkeen hinta asettuu, on vielä mysteeri. Merkitseminenhän ei tietenkään ole ilmaista, mutta voi olla, että kannattaa. Jos tulevaisuudessa osakkeen hinta nousee vaikka 10 senttiäkin, on se rahassa jo paljon, jos omistaa vaikka 50.000 osaketta. Jos et merkitse osakkeitasi (= et osta niillä uusia osakkeita huomattavn halvalla), kannattaa sinun myydä merkintäoikeutesi määräpäivään mennessä. Jos sinulla ei ole paljoa osakkeita, niin eihän noilla isoja summia saa, mutta jotain kuitenkin. Jos et tee mitään, merkintäoikeudet mitätöityvät merkintäajan kuluttua umpeen, ja sinulla on edelleen vain ne nykyisin omistamasi osakkeet (joiden arvo on alentunut roimasti).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nousee vielä kuin feenix, ei voi kaatua kun valtio omistaa.
Näin minäkin uskon, ja uskon myös että osakkeen arvo nousee, joten käytän kyllä merkintäoikeuteni, vaikka kirpaiseekin kerralla satsata niihin lähes 2500€., kun en ole mitenkään erityisen varakas. Jos olen väärässä, niin tuskin kuitenkaan arvo sinällään laskee, joten sitten nuo osakkeissa kiinni olevat rahat ovat ikäänkuin pankissa. Toisaalta, jos olen oikeassa, niin pienikin arvon nousu lisää varallisuuttani merkittävästi jatkossa.
Merkitse keittiön seinään: "Ostin Finnairia, olen i d i o o t t i"
Mitä te muut aijotte tehdä? Myyttekö merkintäoikeudet, vai käytättekö ne?
Myynen merkintäoikeudet ja osakkeenikin ennen vuodenvaihdetta. Tappiolle menevät muttei onneksi ollut paljoa, ensi vuonna tappiot vähentyvät osingoista.
Tosi rahamies myy aina tappiolla. Muilla ei sellaiseen olisi varaakaan
Minulla on osakkeet, joiden arvo on romahtanut ja sitten toisia, uusia osakkeita. Nuo ovat merkitsemisosakkeita?
Miten noilla merkitsemisosakkeilla saa uusia osakkeita?