Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istukka ei syntynyt ensimmäisen synnytyksen jälkeen - uudestaan sama edessä?

05.11.2008 |

Ensimmäinen synnytykseni oli hirveä, traumaattinen kokemus, jota pahensi vielä se, ettei istukka syntynyt "itsestään". Lääkärit ja hoitajat vuorotellen kävivät synnytyksestä kipeää mahaa painelemassa ja repivät napanuorasta minun ulvoessani tuskasta. Lopulta minut nukutettiin ja istukka kaavittiin pois.

Nyt kun toiseen synnytykseen on aikaa 10 viikkoa, pelkään jo että istukan kanssa tulee taas ongelmia. Onko teillä kenelläkään kokemusta tai tietoa, onko tällaisella tapahtumalla taipumusta uusia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli tokassa synnytyksessä tämä ongelma. Mahaa painettiin ja istukkaa yritettiin repiä useaan otteeseen. Sain kyllä kipulääkettä niin, ettei ihan hirveältä tuntunut, mutta ei se mukavaakaan ollut. Mikään kiire ei asialla ollut vaan kokeiltiin, auttaisiko imetys ja Cytotec-tabletti. Multa otettiin jo verikokeet valmiiksi, mutta lopulta istukka sitten kuitenkin saatiin irti. Eka synnytys oli tässä suhteessa sujunut ongelmitta eli kai se aika lailla sattumaa on.

Vierailija
2/4 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut istukat varsin sitkeitä=)

Esikoisen ja toisen lapsen synnyttyä istukat on irrotettu käsin nukutuksessa, eka kerralla hyvin kiireellisenä kun vuosin synnytyssalissa kuin pistetty sika, toisen lapsen syntymän jälkeen tunniin verran yritettiin istukkaa irrotella mutta käsinirrotukseen sitten kuitenkin jouduin, reilummin vuosin verta vasta leikkurissa.

En ole itse kokenut noita mitenkään traumaattisena vaikka olen menttänyt paljon verta molemmilla kerroilla, ekan jälkeen tuli epparit yms ommeltua kätevästi samalla=)

Kolmonen kun syntyi niin kolme varttia vanhempi kätilö istukan kanssa puuhaili ja sai repästyä sen irti synnytyssalissa mutta se oli kyllä aikalailla kipeä toimitus,kamalin kohta koko synnytyksessä...Edelliskerroilla en muista sen napanuorasta nykimisen tuntuneen miltään vaikka niissä synnytyksissä ei ollut edes minkään valtakunnan puudutuksia..Epiduraali meni kolmossynnytyksessä koko nykimisen ajan.

Istukka oli repaleinen ja jälkitarkastuksessa terkka pitkillä pihdeillä noukki roikkuvia istukan paljoja kohdunsuulta....

Neljäs lapsi syntyi sektiolla ja istukka samalla tietenkin irti irroteltiin, kokonaisena ei saatu vaan oli repaleinen sekin ja synntyksestä on pian vuosi ja viimeksi viikko sitten tuli vielä istukan palanen kohdusta, pari päivää oli lievää suppailuakin ennen kun se ikävän näköinen jäännöspala ulostautui...)=Yöks..

Lääkärin mukaan istukan jumimisen uusimis% on n 10 eli EI pitäisi uusia kovinkaan helposti, omalla kohdallani ei mennyt niin mutta en usko, että kaikilla on yhtä huippu tuuri kuin minulla..Jostain syystä kohtuni on sellainen että istukka tarttuu siihen liiankin lujasti. Lääkärin mukaan yksi syy voi olla ohuet limakalvot ja minun tapauksessani arpikudos edelliskerrasta (kahta ekaa odottaessa istukka oli suh samalla kohdalla) mihin istukka tarttuu hyvinkin tukevasti.

Ja kun se on kerran jäänyt niin seuraavalla kerralla osaavat olla kätilö jne varuillaan ja sinuna jos alkaa tuntua, ettei istukka irtoa synnytyksen jälkeen niin pidä puolesi ja pidä meteliä ettet joudu liian kauaa kitumaan kun kiskovat istukkaa vaikka viimeseen saakkahan tietenkin yrittävät kun eihän se nukutus vaikka humautus onkin, mikään riskitön tietenkään ole.

En sinuna liikoja huolehtisi liikoja kun ei sille jumimiselle mitään voi ja sairaalassa on kuitenkin apu lähellä!!

Ja vaikka jonkun korvaan nuo minun juttuni saattaa kuulostaa karseilta niin todella ei ole jäänyt mitään kauhukuvia tai muutakaan mielenpäälle noista, ovat osa synnytystarinoitani ja se niistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että jos kerran ollut tämä ongelma ettei irtoa, olisi hiukan normaalia suurempi riskia että uusii, MUtta minulla ei ollut kuin ekassa ongelma. Se olikin sitten sitäkin kamalampi kokemus - onneksi aika kuultaa muistot :D

Vierailija
4/4 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisessä ja kolmannessa irtosi normaalisti. Keskimmäisessä irrotettiin käsin leikkaussalissa nukutuksessa, mutta siitä ei mitään traumoja minulle jäänyt, toki kätilöt yrittivät ennen tätä irrottaa istukkaa jonkin aikaa ja antoivat sitä varten myös oksitosiinia, (mutta luomusynnytyksen jälkeen mikään kipu ei tunnu niin hirveältä ettei sitä kestäisi).

Kolmannessa jännitin tuota istukkaa hiukan etukäteen, mutta en tuntenut mitään kauhua vaan ajattelin että jos ei irtoa niin kyllä ne sen leikkurissa irrottavat. Mutta kyllä se kuitenkin irtosi nopean synnytyksen päätteeksi!

Joten ei huolta, jokainen synnytys tuntuu olevan erilainen samallakin synnyttäjällä!