Espoon lapsettomuushoidot?
Osaako kukaan kertoa, pääseekö Espoossa kaupungin kautta lapsettomuushoitoihin ? Kuinka pitkät jonot mahtaa olla? Terveyskeskuksen ajanvarauksessa eivät osanneet kertoa, mutta sain ajan omalääkärille. Kuitenkin kuulisin mielelläni etukäteen muiden kokemuksia.
Taustaa: meillä on 3-vuotias lapsi, joka sai alkunsa suht helposti. Toista ei vaan ole kuulunut, joten käytiin yksityisellä tutkimuksissa. Niissä selvisi, että ainut keino on yrittää IVF tai ISCI-hoitoja. Meillä on siis tutkimukset jo tehty, oltaisiin periaatteessa valmiita hoitoihin, yksityisellähänhoitojen aloitus onnistuisi melko pikaisesti, mutta se hinta.. Varsinkin kun tilanne näyttää paperilla niin epätoivoiselta, että olen hyvin pessimistinen hoitojen onnistumisen suhteen.
Kommentit (8)
Saanko vielä udella, että millaisesta ongelmasta teillä on kyse? Olemme nimittäin huomanneet eroa julkisen ja yksityisen välillä siinä, mitä hoitotapoja pidetään missäkin tilanteessa mahdollisina.
Meillä ongelmana on että siittiöitä on tosi vähän, ja niistä 100% epämuodostuneita. Kontrollinäytekin on otettu, joten ei voi syyttää huonoa näytettäkään :( Vielä tutkitaan syytä tilanteeseen. Meillä kuitenkin on yksi ilman hoitoja saatu lapsi.
Yksityisen lääkäri on sitä mieltä, ettei ole mitään järkeä kokeilla ns. kevyempiä hoitoja. No, odotellaan mitä mieltä on omalääkäri.
Itse en jaksaisi ainakaan turhaan kokeilla turhia hoitoja. Ihan luomuyrittäminenkin on ollut tarpeeksi raskasta. Siis ne pettymykset joka kuukausi. Enkä ole siis vielä ihan varma jaksanko henkisesti lähteä mihinkään hoitoihin.
julkisen puolen hoitoihin tuossa tilanteessa. Meillä oli ensimmäistä yrittäessä julkisella se tilanne, että siittiöistä normaalisti muodostuneita oli vain 1% (tosin määrä oli hyvä, eli hyvästä kokonaismäärästä vain 1% normaaleja). Tästä eivät lääkärit edes maininneet meille mitään!!! Sain clomikuurin ja tulin ekasta kierrosta raskaaksi. Siittiöiden huonouden huomasimme vasta nyt toista toivoessa, kun yksityisellä tehdyssä sperma-analyysissa löytyi normaaleja siittiöitä vain 2%, jota pidimme tosi musertavana tuloksena, ja lääkärikin sanoi, että kannattaa ruveta suoraan koeputkihedelmöitykseen. Sen jälkeen vasta tutkimme vanhoja epikriisejä ja huomasimme vanhan sperma-analyysin tuloksen, joka antoi kyllä toivoa, että voisimme onnistua toisenkin kerran ilman raskaampia hoitoja. Tilanne on tietysti vielä huonompi, jos normaaleja siittiöitä ei ole ollenkaan, ja kokonaismääräkin vähäinen. Onko miehelläsi mitään lääkitystä tms. joka voisi vaikuttaa tilanteeseen? Omalla miehelläni on lääkitys, joka sisätautilääkärien mukaan heikentää hedelmällisyyttä, ja hän on nyt ollut ilman ko. lääkettä - toivottavasti auttaa asiaa. Yksityisen lapsettomuuslääkärin mielestä ei ollut tarvetta lääkkeen lopettamiseen, eli näkemykset vaihtelevat näissäkin. Eniten ihmetyttää tuo, että julkisen lääkärin mielestä sperma-analyysistä ei tarvinnut edes mainita meille mitään, mutta yksityislääkärin mielestä analyysin perusteella olisi jo kannattanut lopettaa kaikki kevyemmät hoidot. Kevyttähän tämä ei tosiaankaan henkisesti ole hoitotavasta riippumatta.
miehellä mitään lääkitystä, eikä ole ollut mitään sairauksia tai mitään erikoista edellisen lapsen syntymän (tai alullepanon) jälkeen. Mies ei myöskään tupakoi. Senpä takia ollaankin ihan ihmeissämme. Nyt odotellaan verikokeiden tuloksia, jos niistä löytyisi joku syy.
Tavallaan väsyttää jo koko touhu, vaikka ollaankin ihan alkutekijöissä verrattuna moniin muihin. Mutta olin todella masentunut, kun toista vauvaa ei alkanut kuulua noin 1,5 vuoden yrityksen jälkeen, kun päätimme käydä ihan varmuuden vuoksi vaan tutkimuksissa. (Jo puolen vuoden yrityksen jälkeen saattoi mennä useampi päivä itkiessä.) Ja nyt kun ollaan saatu näitä huonoja tuloksiia tutkimuksista, niin olen tavallaan ollut jopa helpottunut, kun ei tarvitse joka kuukausi elää siinä tietyssä rytmissä ja lopuksi pettyä. Sen vuoksi toivoisin, että voisin vain hyvillä mielin päättää että yksi ihana lapsi riittää. Vaan kun ei se ole niin helppoa..
Todella outoa tuo julkisen puolen toiminta aina toisinaan! Luulisi olleen ihan mainitsemisen arvoinen asia.. Minä ainakaan en osaa muutenkaan itse tulkita noita tuloksia, vaan lääkärin pitää tulkata ne minulle. Mehän luultiin, että kaikki mahikset on menetetty, kun tuli postissa tulos, että 100% siittiöistä on epämuodostuneita. Sitten lueskelin jotain keskusteluja, ja tajusin, ettei se olekaan välttämättä niin.
tuosta lähetteestä haluaisin vielä tarkentaa. Eli kun olette jo käyneet yksityisellä, niin voitte sieltä suoraan pyytää lähetteen. Ei siis tarvitse mennä omalääkärin kautta. Luulisi, että käyttämänne yksityinen taho kirjoittaa lähetteen kun vain soitat ja pyydät sen. Näin pääsette eteenpäin vähän nopeampaa. Ja monesti gynet osaavat muutenkin kirjoittaa parempia ja tarkempia lähetteitä kuin tk:n omalääkärit...
Tuo tieto saattaa olla meillekin jossain vaiheessa tarpeen, jos emme halua loputtomiin maksaa hoidoista yksityiselle.
Homma lähtee liikkeelle omalääkärin vastaanotolta. Kannattaa ottaa mukaan paperit yksityisellä tehdyistä tutkimuksista yms, niin ei välttämättä tarvitse aivan alusta aloittaa. Jos lääkäri katsoo, että yritystä ja tutkimuksia on takana tarpeeksi, saatte lähetteen Jorvin naistentautienpolille. Jono polille voi olla useamman kuukauden mittainen, ja lähetteen saaminenkin riippuu tosiaan omalääkärin arviosta. Olimme Jorvissa kevyissä (clomit) hoidossa esikoista toivoessa. Keväällä aloimme toivoa toista lasta, ja olin yhteydessä omaan lääkäriin, että saisin taas lähetteen Jorviin, kun arvelimme, ettei toista lasta kuulu omin avuin sen paremmin kuin ensimmäistäkään. Omalääkäri oli sitä mieltä, että pitää odotella syksyyn, ja sen jälkeen hän vasta voi kirjoittaa lähetteen, jonka käsittely ja ajan jonotus tosiaan olisivat kestäneet muutaman kuukauden. Sen vuoksi menimme yksityiselle, jossa hoidot ovat käynnissä edelleen.