Ihottuma-asiaa: kumiallergiaa vai jotain ihan muuta?
minulle on ilmaantunut ärhäkkää punaista ja kutiavaa ihottumaa ranteisiin ja nyt keksin että se tulee tiskaushanskoista. Hanskat ovat luonnonkumia, mutta niistä sanottiin ettei niissä ole lateksiallergeeniä. Mikähän ihottuman sitten aiheuttaa? Kun viimeksi koitin vielä tiskata niillä hanskoilla ihottuman huomattuani, sormien välitkin alkoivat kirvellä.
Aiemmin minulle on tullut ihottumaa jalkoihin kun pidin sellaisia halpoja rantasandaaleja märissä olosuhteissa, niiden materiaalista minulla ei ole aavistustakaan. Ihottuma on samantapaista molemmissa tapauksissa. Se myös on jäänyt vaikka olen lopettanut nyt niiden hanskojen ja sandaalien käytön.
Onko kenelläkään kokemusta esim. kumiallergiasta, millainen se käytännössä on, ja onko muita ideoita mistä voisi olla kyse? Kyselen vaan sillä kun luin jostain että jos alkaa herkistymään esim. kumille niin sitä kannattaa välttää, ettei tilanne pahene niin että vähäinenkin määrä aiheuttaisi hankalia reaktioita.
Ihottuma on ärhäkänoloinen ja muistuttaa alkuvaiheessa nokkosrokkoa. Sitten se jää punaiseksi ja kutiaa ja alkaa hilseilemään. Onko kenelläkään kokemusta samantapaisesta?
Kommentit (5)
luin käyttämistäni käsineistä että ne eivät sisällä lateksiallergeenejä, vaikka sitten toisaalla mainittiin niiden olevan luonnonkumia. Voikohan se ylipäätään olla mahdollista..?
http: //www. ebm-guidelines. com/terveysportti/ekirjat. NaytaArtikkeli? p_artikkeli=pot00298
Kumikäsineet voivat aiheuttaa kahdenlaista allergiaa: kumin apuaineet allergista kosketusekseemaa ja itse luonnonkumi välitöntä allergiaa (kosketusnokkosihottumaa, proteiinikosketusihottumaa ja hengitystieallergiaa).
Koska lateksi=luonnonkumi.
Tutulta ihottumasi kuulostaa.