Mies unohti 1,5-vuotiaan yksin pihalle
Luottaisitko lastasi tälläisen isän hoiviin?
Olimme tänään lähdössä autoilemaan kolmistaan. Lapsi meni isänsä kanssa ulos samalla oven avauksella, itse jäin vielä sisälle pukemaan ulkovaatteita. Ulko-oveltamme autolle on matkaa n. 100m. Talomme takana kulkee suht vilkkaasti liikennöity maantie.
Kun meni itse pari minuutta myöhemmin ulos. säikähdin kuollakseni, kun lapsi seisoi yksin pihalla. Jatkoimme matkaa autolle ja siellä tämä vitun " isi" istuu sisällä ja puhuu puhelimeen. Lapsellamme oli todella suojelusenkelit tänään matkassa.
Olen siitä asti pitänyt mykkäkoulua lapseni isälle ja nyt harkitsen vakavissaan päästänkö lasta enää ikinä kahdestaan minnekään isän kanssa. Vitut minä siitä jos isäsuhde kärsii, säilyypähän lapsi ainakin hengissä.
Kommentit (17)
huonomuistinen, että unohtaa oman lapsensa? Tajusiko edes tilanteen vakavuutta?
Ukko oli aivan muissa maailmoissa, kun tulin autoon lapsen kanssa. Oli riidellyt puhelimessa ex-vaimonsa kanssa.
Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta, kun jotakin on vaarassa tapahtua. Lapsen ollessa n. kuukauden ikäinen tämä samainen isi unohti lapsen vaunujen kopan kaupan pihalle, oli onneksi muistanut nostaa vauvan turvakaukaloon.
Tämä isi on myös useaan kertaan alkanut lukitsemaan auton ovia, vaikka lapsi on vielä sisällä turvaistuimessa.
Lisäksi isän asunnon ovi (emme asu vakituiseen yhdessä) on ollut vain sellaisessa lukituksessa että lapsi saa sen painamalla auki. Tämänkin onneksi huomasin sydän kurkussa, ennenkuin mitään ehti tapahtua.
Pelottaa oikeasti, että jos eroamme,joudun antamaan lapsen isälle tapaamisviikonlopuiksi. Nyt jo arveluttaa jättää heitä kahdestaan lauantaina, kun menen syömään entisten opiskelutovereiden kanssa.
On varmaan pakko vaatia valvottuja tapaamisia lapsen turvallisuuteen vedoten jos meille joskus ero tulee.
eikö noi äijät tajua mitään?!
Meillä mies " vahti" lasta ja kuunteli samalla toisessa huoneessa kuulokkeet korvilla musiikkia täysillä. Mä pidin aivan julmetun saarnan ja luulin että meni perille. No ei. Kyselee multa jatkuvasti ihan ihmeissään, että miksen kuseta koiraa silloin, kun lapsi on päikkäreillä. Lapsi 2 v.
Tsemppiä. Suosittelen, että pyydät miehen äitiä tms. pitämään saarnan ja kertomaan karuja esimerkkejä, mitä vastaavissa tilanteissa on tapahtunut.
Sosiaaliviranomaiset painostaa mua hellittämään otetta ja antamaan lapsen isälle tilaa olla isä, kun valitan omaa jaksamistani ja sitä, että mulla ei ole tukiverkostoa.
Mut en helvetissä valita enää jos vaihtoehtona on se, että 1,5-hortoilee yksin pihalla vilkkaan maantien vieressä.
Olen mieluummin väsynyt äiti kuin kuolleen lapsen äiti.
pienyrittäjä isäni, joka teki töitä kotoa käsin (kemikaalialan yrittäjä) ' hoiti' minua äitini äitiysloman jälkeen ja ilmeisesti luuli, että voi tehdä töitä samaan aikaan.
Kerran äitini tultua töistä, olin syönyt kaktuksen --> sairaalaan oksetukseen.
Toinen pahempi tapaus sattui, kun äitini lähti isosiskoni kanssa kahdestaan ulkomaille lomalle (siskoni täytti 15 ja pääsi ripille, eivät olleet koskaan olleet missään kahdestaan) ja jätti minut isäni hellään hoitoon. Isäni iäkäs äiti oli myös hoitamassa minua.
Satuin sitten saamaan jonkun yrjöripulitaudin ja kuivuin todella nopeasti. Mainittakoon, että isäni hyvä ystävä on lääkäri ja terveysasema/sairaala on 10min ajomatkan päässä (sattui 80-luvulla ja meillä oli auto). Äijälle ei tullut mieleenkään soittaa kenellekään tai viedä minua sairaalaan. Mummo oli todennut kylmästi ' taitaa lapsi kuolla' . Lopulta isäni tajusi viedä minut sairaalaan ja äitini palatessa lomalta kotiin olin teho-osastolla.
Kerran työnsin myös sormeni rikkinäiseen pesukoneeseen (nappi irronnut, reikä teipattu kiinni), sain hirveän tällin, eikä isäni vaivautunut viemään minua lääkääriin tarkistamaan, ettei esim. sydämelleni käynyt mitään.
jos eroatte niin et tule saamaan mitään valvottuja tapaamisia, mulla ex samantapainen ja teki vastaavia vielä eron jälkeen lapsen ollessa siellä, niin sossut meinasi " et kyllä se mies kasvaa kun antaa aikaa" , niitä ei kanssa paskaakaan kiinnosta lapsen etu, vaan isän ja esimerkkejä " muustakin" olisi vaikka kuinka
Hänellä on selvittämättömiä asioita exän kanssa ja ne menee teidän ohi.
Onko niin että suhteenne on edelleen voimassa vain lapsen takia johon mies ei ole luonut kunnollista sidettä
Oletko varma että mies edes haluaisi tapaamisoikeuden lapseen jos eroaisitte
Kyssäri, asutteko virallisesti eri osoitteissa vain tukien vuoksi ja leikitte kuitenkin muka perhettä
Toi miesten vaarantajuttmuus on yleistä. Meillä kärsitään siitä samasta, mutta ollaan päästy aika hyvälle tolalle jo.
sun on vaan ihan pakko kouluttaa lastesi isää. Asioista on puhuttava. ei syyllistämällä, vaan lausumalla ääneen omia ajatuksiaan: " Nostanpa tuonkin tavaran pois lattialta jotta vauva ei saa sitä suuhunsa ja satuta, kuule kulta, mitähän voisi keksiä tuohon veitsilaatikkoon lukoksi ettei veijari saa otettua niitä, enpä päästäkään vielä taaperoa ulos ovesta kun oisommalta puuttuu vielä hanskat jne"
Meillä on suurimmat huudot tulleet aikanaan siitä että mies on mennyt rivarin ovesta ulos tupkalle ja jättänyt vauvan yksin sisälle kun sauhutellessaan on vielä jutellut naapurin kanssa. Ja noita " itte toisessa huoneessa musiikki täysillä" -juttuja on ollut meilläkin.
Ei tarvinnut montaa kertaa sanoa ääneen että ei uskalla jättää miestä lapsien kanssa kotiin, kun homma alkoi muuttua. Mieskin lopulta tajusi että mä oon piipussa ja tarviin edes pienen hetken hengähtää. ensin meni hyvin varttitunnin lapsenhoito, sitten uskalsin jo venyttää pikkaisen ja nykyään mies pärjää kyllä vaikka vuorokauden - jos on pakko. Lapsetkin saattavat selvitä elossa :)
Vierailija:
Toi miesten vaarantajuttmuus on yleistä. Meillä kärsitään siitä samasta, mutta ollaan päästy aika hyvälle tolalle jo.sun on vaan ihan pakko kouluttaa lastesi isää. Asioista on puhuttava. ei syyllistämällä, vaan lausumalla ääneen omia ajatuksiaan: " Nostanpa tuonkin tavaran pois lattialta jotta vauva ei saa sitä suuhunsa ja satuta, kuule kulta, mitähän voisi keksiä tuohon veitsilaatikkoon lukoksi ettei veijari saa otettua niitä, enpä päästäkään vielä taaperoa ulos ovesta kun oisommalta puuttuu vielä hanskat jne"
Meillä on suurimmat huudot tulleet aikanaan siitä että mies on mennyt rivarin ovesta ulos tupkalle ja jättänyt vauvan yksin sisälle kun sauhutellessaan on vielä jutellut naapurin kanssa. Ja noita " itte toisessa huoneessa musiikki täysillä" -juttuja on ollut meilläkin.
Ei tarvinnut montaa kertaa sanoa ääneen että ei uskalla jättää miestä lapsien kanssa kotiin, kun homma alkoi muuttua. Mieskin lopulta tajusi että mä oon piipussa ja tarviin edes pienen hetken hengähtää. ensin meni hyvin varttitunnin lapsenhoito, sitten uskalsin jo venyttää pikkaisen ja nykyään mies pärjää kyllä vaikka vuorokauden - jos on pakko. Lapsetkin saattavat selvitä elossa :)
edut Että ohjeen tupakille
Minä ainakin olen valmis ottamaan sen riskin että jotain sattuu, mieluummin kuin raadan kaikki yksin. Eipähän se ole minun vikani jos lapselle miehen hoidossa jotain käy.
suhteen mitä tulee naiseen. Meillä mies hoiti tosi paljon lasta, kun tämä oli ihan vastasyntynyt, siis vaihtoi vaippoja, kylvetti ja oli meidän lähellämme. Sitten joutui muualle töihin ja kadotti tavallaan sen arjen tajun ja lapsen kasvuvaiheet. Välillä oli minusta liian riskialtista heidän leikkinsä esim. jossain kiipeilytelineessä jo alle kaksi vuotiaana, mutta pikkuhiljaa minun itkujeni myötä mies on kasvanut vastuullisemmaksi ja minäkin olen oppinut vähän päästämään irti ja luottamaan. Tosin mies ei ole onneksi unohtanut lasta tai lapsen tavaroita koskaan mihinkään. Käytännön asioissa on vaan välillä vähän pihalla. Vaikea tilanne ap:lla, kannattaa ehkä tosiaan kysyä mieheltä, haluaisikohan hän pienen breikin ja selvittäisi vaikka ne välit ex:n kanssa ja tulee sitten takaisin elämäänne, kun on valmis vastuuseen lapsesta. Usein meihet tajuavat asioita, kun heitä ei siihen tajuamiseen pakoteta.
sitten täällä oli ketju, miten äidit itse kertoivat unohdelleensa lapsiaan sinne sun tänne, unohtaneet laittaa turvavyöt kiinni jne. Joten eiköhän näitä käy molemmille - äideille sekä isille.
mitä näillä isillä näyttää olevan!!meillä muksu on tippunut monet kerrat
tuoleilta pöydältä vaikka äijä on seisonut vieressä!korvalaput korvissa
täysillä lastenhoitoa harrastetaan täälläkin.
ap jatkaa. Mies riiteli ex-vaimonsa kanssa vanhemman lapsen koulunkäyntiongelmista eli on ainakin sitoutunut lapsiinsa aiemmasta suhteesta. Kyllä mulla alkaa olla mitta pikkuhiljaa täysi,varsinkin kun ei ukon rahankäyttöongelmien takia asua yhdessä. Mies tienaa niin paljon, että en hänen tulojensa takia saisi lainkaan työttömyyskorvausta, mut toisaalta mies väittää että hänellä ei ole varaa elättää meitä kolmea. Kai on pakko pikkuhiljaa myöntää että tämä homma ei onnistu, vaikka ollaankin oltu yhdessä jo seitsemän ja puoli vuotta.
mikä mies toi tollanen on? ei ole varaa asua yhdessä? :(
ainakin asiasta pitää vakavasti keskustella miehen kanssa.