Mitä kalkkilisää 1-vuotiaalle maitoallergikolle?
Kohta 1-vuotiaalla tyttärelläni on maitoallergia (korvikkeena Almiron pepti). Allergiasairaalassa suosittelivat että 1-vuotiaana pitäisi antaa kalkkia. Kysyisinkin siis mitä kalkkivalmistetta olette lapsellenne antaneet ja miten? Entä D-vitamiini jos kalkkilisässä on D-vitamiini mukana?
Kommentit (3)
Minä annan 1,5 vuotiaalle lisäkalkkia. Ollaan kokeiltu monenlaisia, jauheita ja tabletteja jotka joka murskaan tai sitten annan puolikkaina purtavaksi. Appelsiininmakuinen maistuu ainakin :) Kalkkivalmisteita on tosiaan sellaisiakin missä on d-vitamiini mukana mutta niiden sisältämä d-vitamiini ei riitä joten lisänä joutuu antamaan erillistä d-vitamiinivalmistetta. Olen siis itse tyytynyt pelkkään kalsiumiiin ja erilliseen d-vitamiiniin. Jälkimmäisiäkin on tabletteina :)
Apteekista saa hyvät neuvot ja heillä on taulukot mistä näkee millaiset annostukset kullekin lapselle pitää olla.
Kävin ostamassa apteekista Calcichew 500mg tabletteja ja annan d-vitamiinin erikseen. Kyseisen tabletin saa helposti puolitettua veitsellä ja lapseni saa tuon puolikkaan hyvin imeskeltyä/pureskeltua kokonaisena.
..useita merkkejä apteekissa, esim. Puru-Calsor, jota voi murentaa ruokaan.
Kannattaa kysyä suoraan apteekista valmiste, jossa on mahdollisimman vähän apuaineita (kun lapsi on allerginen).
Jos kalsiumvalmisteet eivät sovi, kannattaa kokeilla ruusunmarjaa. Toisin kuin yleensä on tiedossa, ruusunmarja sisältää uskomattomat määrät kalsiumia! Markettien pakasteessa on tiivistettyä Apetit Ruusunmarjasosetta(pikku purkeissa, olisko 120 mg) joissa yhdessä purkiss on lähes 1000 mg kalsiumia! lapsen päivätarvehan on 600 mg.