Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaushepatoosi

20.11.2007 |

Eli passitus tuli verikokeeseen labraan otattamaan maksa- ja sappiarvot ymmärtääkseni, mutta oliko jotain syönti/juonti rajoitteita ennen verikokeen ottoa? En muistanu kysästä terkalta...

Teillä joilla ollut hepatoosi niin kuinka paljon on kutissut? Voiko kutista vain illalla? Onko arvoja seurailtu pitkäänkin ja ovatko ne vaihdelleet? Todennäköisestihän minullakin on kyse ihan vaan jostain muusta kutinasta kun tuleekin vaan iltaisin ja öisinkään en tunnusta kutinaan ainakaan heränneeni, mutta parempi tarkistaa asia.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niskasta kutitti niin pirusti! Ja päänahka. Väillä käsivarret ja sääretkin. No, selvisipä sitten kohta syykin! Ei ollut hepatoosi vaan mulla olikin TÄITÄ!! Tosin käsivarsien ja säärien kutinaa se ei selitä mutta eipä niitä kyllä enää kutitakaan...

Vierailija
2/5 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hepattosi kahdessa raskaudessa ja maanantaina olen menossa labraan kutinoista.

Ekassa odotuksessa hepatoosi todettiin rv 37+ ja sairaalassa makasin viikon kutinoista 38+ -> käynnistys 38+6 tyttö syntyi 39+0 kutina oli hillitöntä mutta etenkin illalla ja yöllä.

Toinen odotus: hepatoosi todettiin rv 20+ ja verikokeissa ravasin 1-2 päivän välein 2 vko:n välein oli ultra ja rv 29+ eteenpäin päivittäin käyrässä ja tarvittaessa vielä useamminkin. Tuolla kerralla en joutunut jäämään sairaalaan muutakuin 2pv ennen käynnistystä joka aloitettiin 38+0 tyttö syntyi 38+1. Tässä odotuksessa aloitettiin lääkitys Adursal + atarax ja lopussa että sain nukuttua niin myös Tenoxia. Arvot vaihtelivat suuresti, ja niissähän voi olla heittoja jopa parin tunnin välein.

Nyt odotan kolmatta ja maanantaina olen menossa taas labraan kutinoiden takia maanantaina viikkoja silloin 20+0. Se otetaan paastoarvoin eli 12 tuntia ennen ei saa syödä eikä juoda mitään (vettä voi juoda vähän) muuthan näistä arvoista voidaan ottaa paastoamatta mutta sappihappoja ei

Kysymykseesi vastauksena voisin kyllä sanoa että voi olla hepatoosi vaikka kutisisi vain illoin. Itselläni kutina oli ajoittain niin hirveää että oikein itketti, nyt ollut toistaiseksi siedettävää enkä itsekään vielä sanoisi varmaksi että nämä kutinat sitä taas tarkoittaisi vaikkakin taasen samat paikat kutisevat =(

Toivottavasti sait jotain tolkkua tekstistäni kun näkyy olevan sekavaa =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja tarkka syyni odottaa tässä raskaudessa. Esikoisen raskaus sujui ilman murheita mutta kakkosta odottaessa kutina alkoi rv36, hepatoosi todettiin rv38+0, käynnistys 38+1 jolloin poika syntyi. Kolmosta odottaessa kutina alkoi rv32, hepatoosi todettiin rv33 ja sen jälkeen olin viikottaisessa labraseurannassa ja joka toinen viikko äitipolikäynti, synnytys käynnistettiin taas rv38+1 ja tyttö syntyi rv38+2.

Nyt on jo lähete labraan, rv20 pitäisi mennä (nyt rv13+6) ja sen jälkeen ilmeisesti seuraavat maksa- ja sappiarvoja 2-4vkon välein, äitipolilla käyn sitten vissiin kerran kuussa.

Kutina ei todellakaan ole välttämättä jatkuvaa ja vaikka pitäisi kutista jalkapohjista ja kämmenistä niin mä kutisin molemmilla kerroilla eniten sääristä ja kyljistä sekä mahasta. Sääret raavin verille asti kakkosta odottaessa :/ Siksi en edes tajunnut että voisi olla jotain vakavaa kun ei kutissut jatkuvasti (yleensä kutinaa kesti pari tuntia ja sitten tuli ehkä saman mittainen tauko) ja netissäkin luki että jalkapohjat ja kämmenet kutisee. Onneksi mainitsin ohimennen neuvolassa asiasta, tuli terkkaan vauhtia ja samantien olin labrajonossa. Ajattelin itse että johtui siitä että iho ärtyisi alkukesän auringossa ja kutisi siksi... :(

Hyvä tietää että hepatoosi voi alkaa jo niinkin ajoissa kuin rv20. Lääkäri kun taas puhui vaan että rv35-> vaikka viimeksikin tuli jo aiemmin. Osaanpahan seurata oireita tarpeeksi hyvissä ajoin ja hoksaan soittaa neuvolaan ajoissa jos jotain ilmenee. Onhan tuo seuranta toki alkamassa, eiköhän sen sielläkin saata huomata jos tuloillaan on.

Toivottavasti vaan en joutuisi ainakaan osastolle missään vaiheessa, hankalaa järjestää lastenhoitoa kun kotoa löytyy 3 (nyt) alle 5v:tä ja miehen kanssa ollaan asumuserossa... :/

Shelley rv13+

Vierailija
4/5 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muisti :/

Niin, mulla vaihteli maksa-arvot kolmosta odottaessa vähän. Tasaisesti nousivat mutta yhtäkkiä yksi viikko tulikin pieni lasku. Siitä sitten kuitenkin lähtivät taas nousemaan. En tiedä mistä johtui, lääkärit ei selittäneet ja äitipolillakin vaikuttivat vähän ihmettelevän, sanoivat että yleensä eivät kyllä laske kun nousemaan lähtevät.

Shelley taas :)

Vierailija
5/5 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekkin lääkärit sanoivat että juu alkaa rv30+ ja terveydenhoitajakin ensin ilmoitti kun sanoin kutinoista että ei voi alkaa niillä viikoilla mutta laittoi lähetteen labraan silti jossa todettiin hepatoosin alkaneen silloin, siis rv 20+ . Kyllähän ne äitipolillakin ihmetteli että miten ihmeessä alkoi jo niillä viikoilla ja eihän siihen mitään selitystä ole löytynyt tähän päivään mennessäkään , mutta tähän odotukseen tietenkin tämän ansiosta tarkkailua entistä enemmän. Muuten itsekin kakkosta odottaessa raaviin myös sääret ja mahankin verille, mutta eniten kutisi jalkapohjat ja kämmenet.

Bzz 19+6