Onko tupakoitsija yksinkertainen?
Jotenkin miellän sellaiset aikuiset ihmiset simppeleiksi, jotka ovat jääneet johonkin aineeseen kiikkiin. Ja tupakka on ehkä typerin; se kielii tyypistä, joka hakee epävarmuudelleen joukosta jotakin hyväksyntää teininä ja jämähtää typerään tapaan kykenemättä saamaan itseään edes sen vertaa niskasta kiinni, että voisi lopettaa. Miten te koette tupakoitsijat?
Kommentit (37)
mitä muuta voisi ajatella ihmisestä joka myrkyttää itseään tietoisesti? Jos käy tuuri eikä saa syöpää, niin elinikää se lyhentää takuuvarmasti. Kuka sanoisi moista fiksuksi?
Nikotiinihan on (muistaakseni) yhtä paljon riippuvuutta aiheuttavaa kuin heroiini. Monet ovat aloittaneet nuorena, ja geneettisistä syistä toisille riippuvuus syntyy helpommin ja siitä on vaikeampi päästä irti.
Omassa kaveripiirissä useampiakin väikkärinvääntäjiä nikotiinikoukussa. Mies on sentään päässyt irti tupakasta, mutta ei se helppoa ollut. Itse en polta, enkä ole polttanut.
Tunnen useammankin hyvin pitkälle kouluttautuneen (jopa tohtoriksi väitelleen) tupakoitsijan.
Vrt itsekin poltin silloin kun elämällä ei ollut päämäärää tai toiminnallani muutenkaan järkeä.
Ja ne ketä tunnen nykyään polttavan ovat vähän hukassa..
minä olen taistellut tupakan kanssa jo vuosia. tietääkseni olen ihan älykäs niillä perinteisillä mittareilla ja koulutuskin on hyvä. muissa asioissa olen ollut varsin järkevä.
mutta tuo tupakka vaan. 14-vuotiaana ihminen ei usko että itselle voisi käydä niin että jää koukkuun johonkin aineeseen. ja lisäksi jos omat vanhemmat eivät asiat valita ja kouluta niin helposti siinä hetki menee. todellakin meillä kaikki käviväöt tupakalla. koko perhe. tuota kun jatkaa niin sitten sitä onkin jo koukussa itse aineeseen.
tupakanpolton lopettaminen on eri ihmisille eri vaikeustasoinen juttu. kyse ei ole ainoastaan fyysisestä riippuvuudesta vaan tupakka täyttää monia sellaisia tarpeita ja on tullut osaksi käyttäytymismalleja. niistä on vaikea päästä eroon ilman jotain herätystä.
mutta todellakin. itse en ollut fiksu nuorena. enkä myöhemminkään. olen vastikään lopettanut, koska olen vasta nyt tajunnut että tämä voi tappaa minut. enkä halua lapsieni lähtevän tälle tielle.
ovien suussa haisemassa ja imemässä sitä pöllypötköä. Sit tullaan sisään koko tyyppi hirveältä haisten. Varsinkin etoo se hajuveden ja tupakin sekoitus, mikä tekee koko ihmisestä likaisenoloisen.
Yhtä karmivalta näyttäisi tapa, jossa kaikki menisivät julkisilla paikoilla kyykkyyn ja piereskelisivät tuoden kanssaihmisille tuulahduksen itseään tuulen mukana.
Tajuan, jos ihminen saastuttaa itseään ilman haittaa kanssaihmisille (esim. napsii särkylääkkeitä), mutta MIKSI pitää pilata toisten hengitysilmaa.
Röökiväki saa jo nyt kykkiä pihalla pakkasessa, eikö se riitä, häh?
t. tupakoitsija, äo 150 paikkeilla. hyvin kouluttautunut. enkä jaksa kitistä turhista.
onneksi ap on jäänyt perseestään kiinni tuoliin, kun on niiin leveä ettei irti saa. ihme kun ei pääse eroon läskeistään?
jäävät vuosiksi lasten kanssa kotiin, ovat erittäin yksinkertaisia.
Ja en, en polta.
kyllähän se kieltämättä jonkinlaisesta typeryydestä kielii, jos vapaaehtoisesti itseään myrkyttää.
Mä tunnen yhden tai kaksi aika fiksuakin tupakoitsijaa, jotka käyttää hirvittävän suuren osan ajastaan keksimällä mitä kummallisimpia tekosyitä tupakoinnin jatkamiselle. Käyvät oikein nettisivuilla kokoamassa lääketieteellisiä perusteita sille, miksi eivät vaan pääse irti tupakasta. Kun oikeasti asia on kiinni vain ja ainoastaan omasta tahdosta. Se on kauhea sääli.
En siis kyseenalaista riippuvuutta sinällään, mutta kamoon, ihmiset kestää paljon kamalampiakin asioita tahdonvoimalla kuin tupakanpuutteesta johtuvat vapinat yms. Yksi näistä tutuista palasi usean vuoden tauon jälkeen tupakkaan sen takia, että oli jäänyt kiinni _karkkeihin_ sen sijaan. Hohhoijaa, kammottava riippuvuus, päläpälä.
On se nyt kumma, jos ihmiset ei saisi mitään tehdä, vaan aina vaan pitäis miellyyttää kanssaihmisiä kaikin tavoin.
Ei saa olla läski, koska jonkun esteettistä silmää häiritsee sekin.
Ei saa olla kanapersetukka, eikä Marimekko, ei tuulipukua eikä verkkareita. Lapsesta se miellyttäminen pitää jo aloittaa, eikun Reimat päälle ja menoksi, ettet erotu populääristä.
Kyllä tupakoitsija voi olla älykäskin mutta silti sivistymätön juntti, kuten isäni joka on lisaksi ketjupolttava alkoholisti.
järkevää kuvaa itsestään anna.
Itse poltan, typerä tapa. Mutta kyllä se on mun oma valinta.
Se, miten helppoa kenenkin on päästä riippuvuuksista irti, on toinen juttu. Itse kuuntelisin mieluusti polttaneiden, mutta lopettaineiden huutelua siitä, kuinka helppoa se on, kun ottaa vaan itseään niskasta kiinni.
Ja siitä se vasta sivistymätön juntti tulee, kun ei polta. Sitä ei kestä katella Erkkikään. :( Polttakoon ja pilatkoon elämänsä, mun nokan eteen ei tarvi tulla kitisemään tyhjästä ja pyörimään viekkareissaan ympyrää ärähdellen kaikille kaikista, niinkuin tekee kun koettaa olla polttamatta.
Ihminen ja vaatteet alkavat haista kamalalle, naapurit kärsivät - puhumattakaan puolisosta ja lapsista, syövän mahdollisuudet kasvavat (huomattavasti! Mutta ajattelevatko he, " ettei minulle mitään syöpää tule" ?) + muut hengitystiesairaudet (eivät ole sieltä miellyttävimmästä päästä sairauksia!).
Lisäksi se näyttämisen halu / " kovismeininki" on TYPERÄÄ.
Vierailija:
Lisäksi se näyttämisen halu / " kovismeininki" on TYPERÄÄ.
Ei se nikotiini vaan se tapa =)