###ELOKUISTEN VKO 47###
Aloitinpa uuden pinon kun en moista nähnyt!
Ankalle tsemppiä! Joko olo on parempi??
Miehet on toisinaan harvinaisen hankalia tapauksia! Meillä ei ainakaan tunnutaa ymmärtävän mitään, ellei oikein rautalangasta väännä!
Olen nyt jo jonkin aikaa toivonut, että nousisi joskus Saanan kanssa ja minä saisin nukkua, muttei se tajua edes vihjailuja (taikka halua tajuta)! Kohta tarvi ruveta sanoon ihan tosissaaan!
Saana heräs tänäänkin klo 4.30!!! Plääh...:( En nukkunut muutenkaan kuin pieniä pätkiä, kun esikoisellakin on joku heräily jakso ja herättivät Saanan kanssa vuoron perään! Todella rasittavaa!!!!!
Aloitin Saanalla perunan lauantaina ja hyvin tuntuu uppoavan! Eikä mitään oireita näy!!! Kakka vaan hieman " jämäköity" !
Toivon, että soseiden aloitus parantaisi tätä meidän rytmiä???!!
Saas nähdä.
Onko jollain kokemuksia??
Nyt täytyy kipasta kioskille! Huomenna sitten neuvola kuulumisia!!!
T:Mona ja Saana
Kommentit (31)
Ankalle tsempit. Kyllä valittaa saa. Meillä mies kyllä tekee kotona hommia ja olen siitä tyytyväinen, mutta välillä kyllä ei osaa tarttua mihinkään, ellei hommia kerro. Oon joskus tehnyt listan kotihommista, joita pitää tehdä ja käskenyt valita. Sitä teen välillä vieläkin eli menetkö viemään esikoisen suihkuun vai röyhtäytätkö pikkuveljen? Ikävintä on, jos odottaa joka kerta mieheltä enemmän kuin mitä hän tekee.
Meillä on ollut nyt tosi arkista ja aika tasaista viikko tai pari. Välillä väsyttää aika paljon, välillä vähemmän. Joskus on tuskaisia hetkiä, mutta nyt jotenkin arki on sen verran arvattavaakin, että tuskaiset hetket myös helpottavat nopeasti. Paljon helpottaa, kun flunssa-aalto loppui ja voidaan myös tavata muita ihmisiä. Nyt onkin vähän vilkastunut tämä ihmisten tapaaminen ja tekee kyllä meille kaikille ihan hyvää. Meillä vauva on aika hyvä liikkumaan myös ihmisten ilmoilla ja liikun aina silloin tällöin lasten kanssa kaupungilla tai kavereiden luona. Mutta sen vastapainoksi pitää olla sellaisia päiviä, että kaikki asiat tapahtuvat täysin lasten ehdoilla, vauvan unien ja esikoisen ruokailujen tahdissa. Tänään oli vilkasta, kun sekä meillä kyläiltiin että me kyläiltiin, mutta tällainen onkin harvinaista.
Vauva on kyllä joskus ihana, kun alkaa vingahtelemaan ruoka-ajan merkiksi ja hoksaa, että äiti ihan pian imettää. Voi sitä ihanaa ilmettä, kun suu nauraa ja alkaa jo hamuta. Joskus tietty on niin nälkä, että vain harmittaa, kun maito ei jo tule. Usein kuitenkin tunnistan vauvan nälän, en tietty aina.
Västis ja poika 3,5kk ja tyttö 4,5v
Tässä taas " pikaisesti" töiden lomassa aattelin rustata juttua..Kävinki eilen päivällä taas ettimässä pinoa, mutta laiskuuttani en sellaista ite sitte perustanu :) mutta nytpä sitte joku aktiivisempi sellaisen oliki tehnyt :)
Oikein paljo tsemppejä ankalle ja muillekki jotka samankaltaisten asioiden kanssa painivat...tuttua tekstiä oli kyllä havaittavissa täälläkin päin..Mutta niinku aiemmin olen jo sanonu, että hyvä se täällä on avautua ku saattaa löytyä sitä vertaistukea tms. ja eikä terapiahinnatkaan päätä huimaa!
Mies kotiutu työmatkaltaa sunnuntai-iltana (paremminki maanantaiaamuna) lento oli ollu myöhässä... pikkasen rätti ukkeli sieltä kotiutu...ja heti perään eilen tuli 10h työpäivä...aikamoiset silmänaluset on toisella.. Jooel oli pikkasen onnessaan ku iskä tuli vihdoin kotiin ;) oli niin pollevaa jätkää että ku pääsi iskän syliin...tänään taas ku iskä aamulla lähti niin katto sitä että taasko meet..tuliaisia toivotaan ettei tule..sillä yks porukan jäsenistä sai eilen viikon saikkua ku oli pahemman laatunen angiina hällä...eli jeps kukkuuta..saas nähä kuinka moni kaheksasta ukkelista saa ko pöpön..toivon niin totisesti että ei ois virusperänen ja ei ois tarttunu muihin bdbdbdbdbd
Kylläpäs otti itteä pannuun...kerkesin oikein hyvin jo viikon olla " dieetillä" eli terveellisemmällä ruokavaliolla (=herkut pois) niin ku tällänen tunnesyöjä olen niin repsahdinhan minä ku ukkokulta reissussa oli...voih taas pitäs ottaa niskasta ihtiään kiinni ja alkaa alusta (mutta mitä järkee siinä on ku ens viikolla se menee venäjälle ja seuraavalla epsanjaan) repsahan kuiteski...
Meillä kyllä nälkäitkun tunnistaa...muut itkut on niin erilaisia..mutta kyllä sitä vielä on monesti erehytty...On tuo kyllä melkonen pakkaus tuo pikkumies..kietoo kyllä porukan pikkurillinsä ympärille ihan surutta...on niin hymyilevä lapsi ja kauhean utelias että! Kovasti yrittää kääntyillä mutta aika hankalaa se on ku nyrkit pitää olla suussa samaan aikaan :) Peukku on nyt löytänyt lopullisesti suuhun...voihan ... vaikka kuinka olen yrittäny sitä tuttia sinne työntää..huoh...mitenköhän sitä koskaan siitä saan sen vierotettua pois...??
Mää olen ollut nyt sen verta väsyny öisin ettei aamulla muista ollenkaan monestiko Jooel on yöllä syöny...ihan on pönttö ollu sekasin...eilen nukahettiin 20:30 ja tänään noustiin yheksän jälkeen ylös..10:30 päikkäreille...Nukahti illalla tieten " liian" aikasin ku piti syödä jo eka satsi 22:30 toinen satsi meniski sitte yhen aikaan..seuraavista ei muistikuvaa (söi kuitenki) ennen ku kaheksalta söi seuraavan kerran...eli taitaa mennä aika lailla kahen tunnin välein nuo syötöt (kai) joskus (harvoin) päästään ihan kahella syötöllä!!! Hirvittää huominen ku meidän sellistillä on konsertti klo19 ja ne venyy varmaan lähemmäs yheksään niin kukahan siellä konserttissa sitte laulaa ;) ainaki säestys on sitte kohallaan ;)))
Pakko kait sitä on taas töitä pakertaa vaikka ei yhtään huvittais...ja lennot varata taas ukkokullalle uutta työmatkaa varten...
jään kuiteski taas palstalle " hengailemaan" eli kommenttia voipi taas tulla :)
Nani76 ja Jooel 102 päivää
Unohdin ekasta tekstistä...joten oli pakko tulla hehkuttamaan.. :)
Mää siis vihdoin ja viimein uskaltauduin yökestoilemaan (en tarttenu ku reilut 3kk ite rohkasua)...nyt ollaan menty jo neljä yötä kestoilla! Eikä yhtään ole tulle vahinkoja! Samalla systeemillä mennään ku päikkäreilläki olen vain lisänny yhen bambuimun lisää...eli vaatteet on pysyny kuivana vaikka vaippa on ollu jopa 13h! mutta on kyllä melko painava paketti aamulla ;)
nyt harmittaa ku ehin torstaina ostaa tollasen jättipaketin (yli 80 vaippaa) liberoja..onneksi ostin sentään sen 7-14kg enkä 5-8kg vauvoille tarkoitettuja vaippoja...noh katotaan kauanko tuo paketti kestää :)
Nani taas
Mielestäni kirjoitin tänne jotain, mutta se kai hävisi tai kirjoitin sen sitten jonnekin ihan väärään paikkaan..
Nani: onnea yökestoilun aloittamisesta. Meidänkin pitäisi ostaa uusia kertsejäkin varuiksi, joten itsekin aion ostaa tuota isoa kokoa. Menee sitten pidempään varavaippoina (meillä mies ei vieläkään oikein erota esim. kosteussuojallista ja suojatonta toisistaan, vaikka näppituntuma jo sen luulisi sanovan. En tajua, miten ihmeessä se on muka niin vaikeaa?)
Tänään olen taas tehnyt vähän jouluostoksia. Kummilasten paketit lähtevät tänä vuonna matkaan ennätysajoissa. Miehellekin tiedän mitä hankin, mutta noi isovanhemmat ovat aina niin vaikeita. Lasten kummitkaan eivät ole mitään kovin helppoja. Miten muistatte lasten kummeja?
Meillä poika koettaa joskus aina kääntyillä, tänään on ollut taas laiskempi päivä sen suhteen. Hauskaa kuitenkin on seurata toisen kehitystä.
Iltatoimet kutsuvat..
Västis
Kurkkukipuisia flunssaterkkuja täältä! koko pesue nuhassa, ja itsellä niin pöpöstä kuin huutamisestakin ääni käheä ja kurkku tulessa...
Ankalle tsemppiä ja sympatioita! Meikä tuli taas kerran siihen tulokseen, että miehelle pitää sanoa suoraan, selvästi ja liikoja tunteilematta, sellaisella tekninen data-tyylillä tarpeeksi monta kertaa, missä mättää ja mitä voisi tehdä toisin. Tuloksia on nääs taas kerran nähty! Parisuhde-elämä on parantunut huimasti, lähestymistä on tapahtunut mukavasti, ja nyt tämä muori on sen osalta mitä tyytyväisintä vaimosorttia! Nuo erinäiset parisuhdeopastyyliset ongelmienratkaisuneuvot joutavat tämän meidän miekon kanssa romukoppaan, sillä niistä pohjalaisuros vain ahdistuu ja menee lukkoon entisestään. Selkeän tyyni, asiapitoinen toteaminen taas näytti menevän perille oitis! Eli faktat pojulle pöytään, Ankka hyvä!
Gekkoko se kummasteli terkkarien pottusuosituksia. Uskon, että terkkari ammatti-ihmisenä kyllä näkee niin lapsesta kuin äidistäkin tilannekohtaisesti, milloin on minkäkin aika. Juuri se, että lapsi on kasvanut hurjasti ja on liikkuvainen vimpula ja tahtoo tissiä koko ajan SYÖDÄKSEEN eikä huvitutiksi, kertonee energiantarpeen kasvusta. Mä olen ekan tai tokan kerran tänä syksynä murtunut tänään itkemään, kun voimat on niin finaalissa: Olen nyt valvonut runsaat sata yötä putkeen ja hoitanut silti enempi tai vähempi mallikkaasti viiden, kuuden aikaan heräävät isommatkin possukat. Oikeasti, Samuli syö TASAN tunnin välein läpi yön. Ja se syö, ahnehtii oikein. Itse ehdin siinä juuri nukahtaa, kun kello on uudelleen 00.45 (viime yönä heräsi aina 45 min yli tasatunnin) ja hurja hamuamiinen, potkiminen ja tutin sylkeminen ja poisrepiminen alkavat. Eilen ostettiin tytölle isojen sänky ja siis kaksi iltaa olen koettanut nukuttaa Samulin vapautuneeseen pinnasänkyyn. Eka nukutus menee ok, mutta sitten se on yhtä hurjannäköistä kieppumista, kääntyilyä ja tissin ja läheisyyden raivokkaan epätoivoista etsintää. Rauhoittui äskenkin vasta meidän parisänkyymme tuttujen tuoksahdusten keskelle - mutta satavarmasti herää taas pian syömään. Pottua on nyt kokeiltu viikko eikä maistu. Jatkamme kärsivällisesti. Ostin maissivellit kaappiin, josko huomenna kokeilisi. Sillä mun on jaksettava olla äiti myös noille kahdelle muulle ikivilkastukselle, joille tätä menoa vain kiltteysyritysteni lomassa äyskin, räyhään ja joo, piruilen! Tunnustan! Minä, en mikään teini, opettajankoulutuksen läpikäynyt lapsiani oikeasti rakastava immeinen taannun jollekin maneetin tasolle ja loukkaannun sadasti päivässä siitä, että 1- ja 3-vuotiaat eivät osaa käyttäytyä haluamallani tavalla! Säälittävää. ELi kyllä, perunaa, velliä ja mitä tahansa, jotta tämä äiti saisi nukkua edes nuo kadehdittavat kolme tuntia joskus putkeen, pikku potkija olisi kylläinen ja muillakin lapsilla olisi säädyllinen äiti ja kasvattaja!
Voimia itse kullekin toivotellen,
Vitanova
Tsempit Vitanovalle. Kyllä tuolla tahdilla minäkin antaisin jo kiinteitä. Ja esikoisen kanssa annoinkin vähän vajaa 3kk:n iässä. Sitä ennen oli jo yli kuukausi menty joka tunti tai toinen tunti imettämisellä (vaikka maitoa riittikin). Ei vain enää jaksanut itse. Mutta yöuniin ei sillä ollut heti näkyvää vaikutusta, mutta pikku hiljaa helpotti. Vaikka eihän tuo meidän neiti vieläkään nuku öitään säännöllisesti. Viime yönäkin taas valvoi. Mutta niistä kiinteistä. Bataattilla itse ajattelin aloittaa. On vähän perunaa makeampaa ja sitä voi pakastaa. Yhdestä bataatista saa monen monta jääpalaa pakastettua.
Nyt taas takavasemmalle.
Västis
Aika hiljaiseksi on pinomme ja porukkamme äitynyt..hmm..toivottavasti jutut eivät lopu kokonaan..on vaan kiva tulla tänne kirjottelemaan ja lukemaan juttuja toisten arjesta..eli koittakaa jaksaa vaan vauvan ja muiden lasten + kodin hoitojen lomassa tulla tänne raataamaan :) (vaikken minäkään täällä aina ole ihan aktiivisesti ollukkaan..)
Jooel heräs tänää jo puoli seiskalta.." sanoinki" sille ettei tässä porukassa ruveta näin aikasin nousemaan :) siellä se nyt vetelee jo kolmatta tuntia päikkäreitään..vähän väkisin viivyttelin siihen yheksään noita päikkäreitä ettei ihan menis tän päivän rytmit sekasin ku vielä illalla ois se sellistipoikamme konsertti...vai onko sitte kuopuksemme yksinlaulua luvassa ;) sen me kuulemme sitte illalla..
Västis: meillä iskukki on tasan yhden kerran laittanu keston poitsulle..seki oli sellanen AIO mutta osas kuiteski taittaa imun oikeeseen kohtaan :) ehkä se siitä... ostin muuten sellasen imsen villiksen...täytyy nyt saada se ensin pestyä ja varmaan kantsiin lanot antaa kans ennen ku otan käyttöön..vai mitä mieltä oot? Mulla ku ei ole kokemusta ku noista ite kudotuista hahtuvavilliksistä ja nehän pysty ottamaan käyttöön ilman pesua yms.
Jouluostoksista...me ollaan jo hommattu kaikki sukulaisten ja kummilasten lahjat pl yks kummipoika joka asuu Kiinassa..pitäis jotain sille keksiä ja äkkiä ku pitäähän se joskus saada sille perillekki...Kauheesti ei olla kyllä kummeille mitään hommattu, ehkä joku valokuvat ja raamit..meillä on vaan melkein kaikki kummit noita meidän sisaruksia niin lahjat tulee hommattua muutenki..Omien lasten ja ukkokultani lahjat on osittain hommaamatta...meillä on ollut miehen kans sellanen sopimus ettei osteta toisille mitään ku rahaa palaa muitten lahjoihin niiin kauheesti...mutta sopimus ei olekaan pitäny koskaan tuolla miehen päässä...tänä vuonna en aio noudattaa itekkään sopimusta :)
Kiinteistä: en ole vielä ite miettyny ollenkaan mitä ja millon...yleensä meillä on enstes kokeiltu jotain hedelmäsosetta tai perunaa...mutta vellejä meillä ei ole koskaan harjoitettu, viljat on annettu puuroina sitte...yleensä ite teen kaiken muun paitsi nuo vaativimmat hedelmäsoseet no esim banskuhan on ihan iisi soseuttaa mutta omenat ja muut on kivempi ostaa purkkeina..
Vitanova: älä välitä...kyllä noita ärripurreja tulee itsekunki suusta ja illalla sitte harmittaa niin kamalasti...
mutta ei voi mitään ku 8 ja 12v pojat eivät tunnu vieläkään osaavan/tajuavan mitkä niitten tehtävät on saati sitten joutua illalla nukkumaan...
onko se nyt niin vaikeaa huolehtia että repussa on seuraavan päivän kamppeet (meillä pakataan vieläki reppu kauheessa kiireessä kynnyksellä ku kaikki vaatteet on jo aamulla päällä) niin eihän tosiaan tuo meidän esikko ole ku kuudennella luokalla ja eihän tästäkään asiasta ole jo esikoulusta asti sanottu että se reppu ois hyvä pakata jo illalla valmiiksi...ja arvatkaapa mihin se reppu jää ku kotiin tullaan...?? Eteisen kynnykselle...siis eihän siitäkään ole mitään ennen sanottu..ja nyt varsinki ku ite on niin lattiasokea ku kannat tuota poitsua sylissä..vielä en onneksi ole niihin kompastunut!
ja onko se nyt niin vaikeaa pitää oma huoneensa suht järjestyksessä, ettei siitä aina tartte joka kerta erikseen mainita..(pojilla ilmeisesti on)..joka kerta loukkaat jalkasi johonki leegoon tmv. imurointi ei tule edes kyseeseen ilman että tukit sen..
sänkyjen petaaminen(ki) kuuluu poikien tehtäviin mutta yllätys yllätys " en mää muistanu" on aika yleinen lause...
meillä siis ei tehdä mitään muuta (esim tietsikalla tai xboxilla ei pelata) ennen kuin on tehty läksyt ja petattu sänky(siis meidän säännöt ois noin)...mutta jos siis löydän repun eteisen kynnykseltä tarkoittaa se sitä että ei tullut läksyjä ja myös sängyn petaamatta jättäminen tarkoittaa sitä ettei tullut läksyä (tämä siis vakiovastaus ku kysyn onko joku homma jääny tekemättä ku tietsikalla jo ollaan)...
ja kaikki muut mitä pyydän tekemään siis ei noita edellä mainittuja.. ovat hirveän ylivoimaisia ja aina ku pyydät toista tekemään niin vastaus on että se on tuon toisen vuoro (kyseessä saattaa siis olla niinkin ylivoimainen juttu kuin roskien vieminen..)
Kuten varmaan huomasitte ei meidän lasten " hommiin" kuulu kuin omien tavaroiden huolehtiminen omille paikoilleen, sängyn petaus ja koulujutut siis ei mun mielestäni mikään ylivoimanen juttu vai mitä mieltä ootte??? Joten voitte kuvitella kuinka iloinen ihminen olen ku mitään näistä ei tehdä juuri milloinkaan!!
En halua teitä, joilla vielä pienempiä lapsia on, pelotella mitä se tulevaisuudessa saattaa olla.. :)
mutta ku tuohon lisään vielä sen ettei meillä " sairastettu" uhmaa siinä sen " oikeassa" n.3-5v iässä vaan tässä koululaisen ihanassa iässä niin kyllä siinä hermot iloisesti lepää :) vielä ku tuolle 12v:lle alkaa ilmi selvästi murrosikä lähenee...
mutta Jooelin syntymä teki kyllä hänelle(12v) hirmu hyvää!! Hän on niin innokkaana ainaki vähän hoitamassa pikkuveljeään mistä olen ollu kyllä tosi kiitollinen ja ne pahimmat piikit on ihan selvästi pehmenneet! Muuten lapseni ovat kyllä erittäin rakkaat ja ihanat, heillä on kuitenki hallussaan hyvät tavat ja ovat rehellisiä ja kilttejä (olen saanut kuulla näistä muilta tahoiltakin)...äitin hermoja vaan on ilmeisesti mukava välillä koetella...en vaan halua kasvattaa lapsistani mitään uusavuttomia, joten siksi haluan että he edes jotain osaisivat tehdä..
Jaahas tulihan paasattua...ei varmaan kannata lukea ihan tosissan :)
Illaksi pitäis vääntää jotain ku tuo konsertti on aina ns.nyyttärityyppinen eli jokainen perhe tuo sinne jotain naposteltavaa...
Mutta palaillaan! Toivottavasti tuosta tuo ilma kirkastuis, jos vaikka mieli sen mukana!
Nani76 ja nukkuva Jooel
vitsit sentään,kun joku valittaa väsymystään,ja vauva syö läpiyön monen monta kertaa (Vitanova kirjoitti)silti pitäisi jaksaa muutakin perhettä jne jne..sympatioita miljoonasti!
mä olen ennenkin kirjoittanut meidän ongelmasta joka on, vauva nukkuu, äiti ei.
tossa oli kaksi yötä kun nukuin toisena ihan oikeasti varmaan minuutin ja edellisyönä pari tuntia.
loppuunväsynyt kun olin, viime yönä nukuinkin sitten hyvin =) mistä olen niin onnellinen,ja koko päivä tuntuu kivalta.
eilen oikein itkin ettei voi olla totta,mikä mun päässäni mättää!!!!
mutta jokaiseen asiaan ja vemputukseen,koitan vain sanoa,että aikansa kutakin,kun tietää satavarmasti että se näin taas on!
jahas...huuto alkoi sylissää..taidan jättää tähän..myöhemmin lisää!!
Heipä hei jälleen!
Tuossa juuri seurakunnan tenavatuokiossa muiden äitimuorien kanssa todettiin, että onneksi tämä on tällaista aaltoliikettä, muutenhan ei ihmispolo tätä aina jaksaisi. En yhtään ymmärrä, mistä aina johtuu, mutta tänään onkin sitten oikein onnistunut päivä, lapset hyväntuulisia ja itsekin siis jaksaa miljoona tsiljoona kertaa positiivisimmin mielialoin ja napukoista nauttien, vaikka unet ovatkin taas olleet sitä samaa kuin ennenkin.
Neitiniiskunen: Rassaavaa tuo oma unettomuus. Mikäli olen oikein tekstejäsi tulkinnut, taidat olla varsin aktiivinen ihminen, jonka vireystaso on melko napakka: Varmaan tällaisessa eräänlaisessa stressitilanteessa on vaikea rauhoittua, vaikka yöaikaan siihen mahdollisuus olisikin. Tunnistan jotenkin oman tyttösemme tässä temperamentissa, vaikka hän vasta varsin pikkuruinen onkin, vajaat kaksi: Aktiiviselle ja oma-aloitteiselle ihmiselle ohjelmaa on oltava koko ajan, unet ovat olleet vauva-aikaan tosi katkonaisia, kun pienikin häiriötekijä herätti ja valvotti, tarttuu innoissaan uusiin tilanteisiin, tahtoo tehdä kaiken itse jne. Esikoinen sitä vastoin on yliherkkä äitenpoju, mikä, myönnän, väliin ihastuttaa tietyissä asioissa, mutta itsekin aktiivisempana reippahenkenä ärsyttää monissa jutuissa, kun yksivuotias pikkusiskonsakin hanksaa tietyt hommat, ja tämä puolestaan meidän näkökulmastamme " mamoilee" ja ulvoo äitiä apuun! Mistähän saisit rentoutumisapua? Oma äitini, joka on alan ammatti-ihminen, kehotti mua kerran unettomuudesta kärsiessäni kokeilemaan seuraavaa jonkin asiantuntijan antamaa kikkaa: Mieti makuuhuoneessasi hidastempoisesti (tää oli mulle vaikea!) neljää siellä olevaa esinettä tarkoin, miltä ne näyttävät, tuleeko niistä mitään ääntä, mitä tunteita ne sinussa herättävät yms. Hmm... Niitä mietittäviä asioita per esine oli kyllä enemmänkin... Kun olet käynyt läpi mielessäsi kaikki neljä, aloita miettiminen uudestaan, mutta pudota yksi niistä pois, eli käyt uudelleen läpi hitaasti tarkoin miettien kolme esineistä. Jos et ole vielä nukahtanut, niin siitä kaksi, ja lopulta yksi. Niin äiti kuin minäkään emme ole ikinä ehtineet yhteen, kun on jo nukkumatti siepannut mukanaan.
Nanin kerrontaa on hauska lukea. Joo, varsin intomielin odotan, mitä tuleman pitää kouluiässä ja ERITOTEN murkkuna! Tässä vaiheessa siät hymytään hellyttävälle pikkumiehelle, jonka imuroi uutterasti mini Boschillaan, kuljettaa rakkaintaan, imurin suutinta nukenrattaissa pitkin kyliä, ja samastuu inhoamieni teletappien nuunuuksi koluten kotimme joka kolon harjoin ja imurein. Vaan miten saatankin epäillä, että siisteysinto ei ihan kanna tuonne yli kymmenen vuoden ikään!? Musta myös on kyllä itsestäänselvyys, että omista asioista pidetään huoli, ja samoin osallistutaan yhteisten tilojen siivoukseen omin pikkupanoksin. Tulee taatusti olemaan naputusta, uhkailua ja riemumieltä tästä samasta aiheesta tässäkin tuvassa, jahka kasvavat!
Hitsit, olen kantanut ja nukuttanut tuota punnusta vasemmalla kädellä ja saman käden kainalossa niin, että se on nyt jotenkin jjumissa, ja koko käden nostaminen SATTUU! Koetan hissukseni venytellä, vaan mikään liike ei tunnu tehoavan juuri oikeaan paikkaan. Auts.
Tänään Samuli napsi hymysuin ja kujerrellen pottuaan - vaan pulautti kaiken sitten pois, kun rupesi kakomaan yhtä lusikankärjellistä loppuvaiiheessa, eli yhtä tyhjän kanssa oli! Vaan selvästi ahrjoitus alkaa tehdä mestarin ja poju alkaa hiffata, mistä sapuskoinnissa on kyse. Muutaman kerran on myös kierinyt, eli on rassu löytynyt kaukana alustastaan, kun on kääntynyt ensin mahalleen, kiepsahtanut siitä selälleen, uudelleen mahalleen ja sitä rataa. JA kauhea pelästyminen, kiukku ja loukkaantuminen sitten kylmällä lattialla könöttäen, kun palaan esim. toisen muksun peppua pesemästä.
Mukavia päivänjatkoja!
Vitanova et co.
laitetaanko perään taas minkä ikäisiä ne vauvat oli,on kiva seurata mitä kukin tekee mihinkin aikaan,kun meitillä voi silti olla kuukausi ikäeroa.
mä en oo vielä kiinteitä ajatellut...mutta jahka tulee ajankohtaiseksi,esikoisella eka kiinteä oli maissinaksu,mukavaa sorminäperrystä =)
perunalla en aloita,saa niin herkästi masuvaivoja.musta on hassua että yleensä suositellaan perunaa,kun niin moni saa siitä vaivoja.
oiskohan se bataatti varteenotettava vaihtoehto?
esikoisella muistan myös tehneeni riisijauhosta puuroa,oli kun sellasta limamömmöä,mutta aika varhaisessa vaiheessa sitä annoin...
pitää varmaan taas perehtyä koko " kiinteät" aiheeseen kun en muista...
viljat kai aloitettiin vasta 6kk iässä (kö),vai oliko se 5kk? ja suomalaiset ne taidettiin mennä aakkosjärjestyksessä...
meitin vauva on tullut taas paljon " järkevämmäksi" noin meidän aikuisten mielestä (lue helpommaksi lukea).ei oo sellasta epäselvää mössöä meidän päivät enää =)
mennään aika tarkkaan ajoilla 2tuntia valvomista ja tunti unia jne...
illalla valvoo n.19.30(20)-23 asti,välissä voi ottaa 15min tissitirsat.
on kyllä paljon selkeempää.
eilen miellä sitten mies oli ekaa kertaa kotona esikoisen ja vauvan kanssa,sillain että molemmat oli hereillä.mä olin 1,5t jumpassa pois.
ja kivastihan heillä oli mennyt.tähän asti ajoittunut niin että olen lähtenyt kun vauva on aika juuri mennyt nukkumaan,tai sitten olen mennyt aamujumppaan ja vauva on vedellyt vielä yöuntaan.
vitanova:ihan oikein tulkitsit.olen erittäin energinen ihminen!teen kokoajan jotain.mietin paljon asioita.en osaa vaan olla ja istua,kokoajan on jokin " projekti" menossa.olen myös jossain asioissa aika täydellisyyden tavoittelija.koti pitää olla siisti,kivan näköinen,
itse pitää näyttää " hyvältä" kuten myös muun perheen,eli olla siisti.
(toki kun täällä itsekseni olen,ei asia niin ole =) )
puhun paljon ja kaikesta,loukkaannun jos minulle sanotaan pahaa.ja haluan selvittää ikävät asiat heti.olen kyllä ihan hyvä mököttäjä,ja mies saa kyllä minulta pyytää anteeksi,ennenkuin minä häneltä.
tällainen minun luonneanalyysini itsestäni =)
mutta otan tuon oman nukkumisasiani sillä kannalla,että se joskus taas loppuu.mulla oli esikoisen aikaan samanlaista,mikä meni ajan kanssa ohi.en vaan osa relata,vaan olen kokoajan lähtökuopissa.no se on jo puolet voitosta,kun osaa ajatella rennosti.
joululahjat: voi apua,mitä ne on.varmaan aatonaattona juoksen paniikissa ympäri kaupunkia rääkyvä vauva kainalossa =) on mielessä kyllä mitä ostaa...ei vaan inspiroi kaupoissa juoksentelu..
jahas.ruoanlaittoon...kananrintafileetä,kera pekoniyrttikastikkeen (valmis) siihen pastaa ja parsaa paljon,njam!
neitiniiskunen kera hitusen vajaan 3kk pojanveitikan
Meillä on kolmen päivän päästä 3kk vanha tyttö. Täysimetyksellä vielä ollaan pärjätty ja toivottavasti neuvolatäti on huomenna samaa mieltä. Ei sitten yhtään kiinnostaisi vielä alkaa taiselemaan kiinteiden kanssa. Meillä kaksi ensimmäistä on aloittaneet kiinteät hienosti 3kk iässä kun imettäminen ei silloin onnistunut ja kaksi " väli" lasta joita on imetetty ovat kuukauden sylkeneet ruokaa pois ja nielleet sen vasta kun on sama lusikallinen on 10-15 kertaa käynnyt suussa.
Tyttö nukkuu kun nukuttaa kuitenkin niin että yöunille mennään BB:n jälkeen klo 23. Yöllä herää pari kertaa luultavasti noin klo 2 ja klo 5 nyt en ole tuota viikoihin tarkistanut siis kellon aikaa. Aamulla minä nousen laittamaan isompia kouluun n.klo7.30 viimeistään ja tyttö heräilee klo 8. Tyttö usein nukkuu aamupäivän miltein kokonaan. Päivällä on hereillä muuteman tunnin leikkii jumppalelulla tai seuraa tarkaan katsella kun isommat häntä viihdyttää. Ilta (klo18-21) menee melkein joka hetki tissillä.
Tyttö osaa tökkiä käsillä toukkaleluun musiikkia ja potkimalla saa jaloissa olevan lelukaarenkin soimaan. Tuon potkimisen on osannut jo kolmisen viikkoa. Kovasti jo punkeaa istumaan jos jättää sohvalle tyynyn päälle niin nostaa ketterästi pään ja hartiat ylös tyynystä ja pyöräyttää itsensä koukkuun sohvalle tyynyn eteen. Meillä näillä pienillä on aina ollut kiire kehittyä se sitten hidastuu kun pitää alkaa kävelemään tai puhumaan.
Tyttö on jo niin tottunut perheen ääniin että kun viime viikonloppuna oli kaksi isoita leirillä yötä niin ei meinannut päivästä tulla mitään onneksi tajusin katsella tietokoneelta videoita viime kesältä jossa isojen ääniä kuului niin maltoi netikin sitten nukahtaa hetkeksi =). Osaa mokoma jo ikävöidä =).
Mukavaa työtäyteistä vauva-arkea täällä =)
nuttu ja tyttö 3kk
Tänään oli 3 kk neuvola. Mitat meidän herralla 6695g ja 61,5 cm. Sain siunauksen maissivellin lisäämiselle maitoon, koska kovat itkut ja nyrkinsyönnit jatkuvat ja päivästä riippuen syöntitahti on tiheä. Kovin on jutteleva ja naurava tämä poitsumme itkujen lomassa.
Sukulaistytöltä sain omakohtaista tietoa, että heillä yksi poika on vastannut kolmea tyttöä vaativuudeltaan ja ruokamääriltä! Siltä vaikuttaa! Tällä äidillä on viisi lasta, joten kokemuksia on. Niin ikään hän kertoi, että heillä nyrkkien syönti on ollut merkki nälästä, ei hampaista.
Annoimme esikoiselle bataattia ensimmäisenä kiinteänä. Kuulemma on paremmin sulavaakin ja tosiaan helppoa valmistaa. Näin aiomme tehdä tämänkin lapsen kohdalla, tosin nyt siis laimealla vellillä kokeillaan aluksi. Ei ole tullut vatsavaivoja (kop kop) eilisen jälkeen varsinkin, kun oli jo valmiiksi ripulia. En tiedä, mistä tuo ripuli johtuu. Ei vissiin hampaista kuitenkaan, koska niitä ei näy, eikä kuulu.
Meillä edelleen aamut alkavat välillä 4-5 ja se alkaa tuntua, varsinkin, kun nyt olen alkanut itse kärsiä nukahtamisvaikeuksista. Todella toivon, että vähän paksumpi ruoka auttaisi vauvaa nukkumaan yöllä pidempään. Joku valitti klo 7:n herätyksistä. Olisin ikionnellinen niin myöhäisestä heräämisajasta!
Esikoinen on päässyt kunnon uhmaiän alkuun. Sitten kun mustasukkaisuuskohtaukset iskevät yhtä aikaa, niin siinä sitä ollaan. Yritän, yritän olla kärsivällinen...
Vasen käsi on aika " muussina" täälläkin! Vauva nukkuu vasemman käteni " suojassa" , joten usein yöllä herään käsi melkoisen kipeänä. Pitäisi alkaa löytää kuntoiluaikaa, etten ihan hajoa käsiin. Olen ollut kova liikkumaan ja tottunut käymään tosiaankin usein kulttuurihappeningeissä ja joskus juhlimassakin, mutta täytyy sanoa, että jälkimmäiseen ei edes tee enää mieli (ikäkin varmaan vaikuttaa) ja ensimmäisiä en raaski harrastaa tässä vauva- ja taaperovaiheessa. Enemmän minua tarvitaan kotona ja edelleenkin totean, että aikansa kutakin! Rientoihin ehdin myöhemmin ja kuten nyt pari kertaa on tapahtunutkin, voin lähteä matkaan esikoisen kanssa ja hänen ehdoillaan. Se on ollut ihanaa. Toivon lapsilleni aikanaan yhtä ihania elämyksiä mm. taiteiden parissa, kuin mitä itse olen saanut. Ne kokemukset saattavat antaa koko elämälle suunnan, kuten itselleni ja veljelleni on käynyt.
Nyt pitänee vähän siivoskella.
Yöunia odottaen
Hannele9, lapset 3 kk ja 2 v. 11 kk
Ikävän harmaa ilma ulkona, ei viitsisi pikkumiestäkään laittaa vesisateeseen ulos nukkumaan. Meillä ei ole yhtään katosta jonka alle saisi vaunut parkkeerattua (vielä) joten nukkukoon sisällä. Muutenkin tuntuu nukkuvan jopa paremmin sisällä toisin kuin siskonsa aikoinaan joka ei nukkunut päiväunia muualla kuin ulkona vaunuissa. Mutta silloin olikin vielä parveke...
Meillä poika on nyt muutamaa päivää vajaa 3kk ja on kova hymyilemään ja varsinkin siskonsa saa oikein naurun röhäkät aikaiseksi. Jonkun verran jutellaankin mutta mitään esim. kääntymisyrityksiä ei vielä ole. Olenkin sitä mieltä että parempi mitä kauemmin pysyy vauva " liikkumattomana" ;) , meillä kun on siskonsa lejuja pitkin huushollia (kun oma huone on vasta tekeillä) niin millä ihmeellä valvon ettei vauva ehdi tunkemaan suuhunsa ja siis kurkkuunsa mitään barbin kenkiä tai pelinoppia. Vaikka kuinka siivoaisi ja pistäisi neidinkin siivoamaan niin aina niitä pikkutavaroita jostain löytyy.
Kiinteitä en ole vielä pahemmin miettinyt kun poitsu on tuntunut ihan tyytyväiseltä mutta varmaan aloitellaan myös bataatilla ja riisivellillä. Esikoinen oli pienenä allerginen jos jollekin (kaikki meni ohi) ja silloin allergialääkäri suositteli näitä ensimmäisiksi kiinteiksi. Ja toivon todella että vauva ei ole samanlainen allergiatapaus, tosin ei ainakaan vielä ole ollut mitään merkkejä näkyvissä.
Esikoisen kanssa jatkuvat taistelut edelleen ja pahemmaksi tuntuu vaan käyvän. On kyllä niin uhmakas ja sitkeä pakkaus että mistä lie perinyt moiset taipumukset. Isältä varmaan ;) Komentelee vanhempia kuin mikäkin ja heittäytyy ihan raivottareksi jos ei homma mene niinkuin hän haluaa, ja harvemmin menee. Näitä taisteluita tulee sitten ihan joka asiasta (kun minähän en periksi anna ;) ja todellakin odotan että tilanne rauhottuisi. Mieskin lähtee viikonlopuksi työreissulle joten tänne jään sitten näiden lapsukaisten ja elukoiden (niistäkin toinen on potilaana ja vaatii hoitoa) kanssa keskelle metsää ihan yssikseni.
Miehistä oli myös ollut puhetta mutta siihen aiheeseen en nyt liity koska viime ilta meni riidellessä ja tällähetkellä voisin haukkua moista miehen kuvatusta vaikka kuinka...Mutta pakko silti sanoa että miehet elävät ihan omassa pikku maailmassaan eivätkä ymmärrä hölkäsen pöläystä naisten arjesta.
Jotta sellaista, pitäisi varmaan saada jotain tehtyä ennenkuin haetaan esikoinen aamupäivähoidostansa...
Jav@
valitanpa ihan turhasta,en varmaan nyt muutakaan keksi,mutta kyllä on niin mielialaan vaikuttavaa tuo ilma tuolla ulkona ettei oo tosikaan.
ystäväni soitti eilen viideltä illalla,ja sitä vähän jo naurettiinkin miten tämä keli saa koko olon veteläksi.
ja kesällä sitä mietittiin viideltä uimarannalle lähtöä,ja klo 20aikaan illalla,mitäs sitä alettaisiin grillata,ja ulkona istuttiin lasten kera kymmeneenkin asti.
mä pidän välillä päivällä verhot kiinni,niin on parempi olla kattomatta ulos =)
eilen uhmasin ilmaa ja itseäni,menemällä tuolla p-a-s-k-a-s-s-a 30min vaunulenkin,oikein uhmasin nimenomaan,koska meitin vauva ei nuku hyvin liikkuvissa vaunuissa,mutta happea oli pakko saada!!!!
ja illalla vetelin tihkusateessa tunnin sauvakävelylenkin,pakko saada höyryjä pois.tuntuu että sisällä kököttäessä menee aika.
meillä tuo 4,5v esikoinen ollut aika tasainen viime aikoina.mutta eilen meillä oli vieraita kylässä.esikoinen sai päähänsä (ei ole ikinä tätä tehnyt) levittää KAIKKI OMISTAMANSA LELUT pitkin poikin omaa huonettaan.kirjoista,legoista kaikista lähtien.kaikki kaatoi.ja ennenkuin huomasin asian,oli kaikki jo levitetty.en tiedä itkeäkö vaiko mitä.ja oli ne vieraatkin.vieraiden lähdettyä sitten siivosi kamalan itkun kera jokaisen lelun omiin paikkoihinsa.ja meillä on leluja tosi paljon.
HANNELE9: minä jos kuka tiedän mitä on tuo unensaantivaikeus,tai peräti nukkumattomuus.
jos ongelma tuntuu jatkuvan,eikun soitto vaikka neuvolantädille,ja sitä kautta terveyskeskukseen.saat ihan varmasti nukahtamiseen auttavaa lääkettä.siihen ei jää koukkuun,vaan on minusta hyvä apu,jos alkaa tuo nukahtaminen mennä yli.esimerkiksi illalla nukkumaan mennessä,jolloin vauvakin nukkuu pidemmän pätkän.
minulla oli alkuunsa molempien lapsosten kanssa tuota käytössä.pieniä määriä,miedointa lääkettä,ja sain sillä rauhallisemman olon nukahtaa.
aloin miettiä ja pelätä koko yötä etukäteen,etten kuitenkaan saa unta.
nyt asia on korjaantunut.nukun edelleen tosi huonoja öitä.ongelmani ei ole nukahtamisen vaikeus,vaan nukkumattomuus toisinaan.
nyt pitää kyllä hehkuttaa.nukuin edellisyönä yhteensä jotain 8tuntia,viime yönä kun tukki 01-07 ja sitten taas 7.30-9!!!! aivan ihanaa huomata nukkuneensa HYVIN!no kaksi yötä sitä ennen menikin sitten harakoille.
ja tervetuloa uudet kehiin,nimimerkki unohtui jo.
mekin katotaan bb vauvan kera illalla,ja sen jälkeen poika menee nukkumaan.mukava traditio ollut alusta asti,että mitäs sitten tehdään kun bb loppuu viikon kuluttua? =)
jätänpä toisillekin palstatilaa...meitin käärö se heräs vasta yöuniltaan..
neitiniiskunen ja pikkumies vajaa 3kk
No niinhän siinä kävi kuten uumoilinki että Jooel säesti laulullaan saksofonisteja :) Ilmeisesti pikku-ukkeli ei pitänytkään vaskisoittimen (jos se saksofoni nyt oli vaskisoitin) äänestä...itku pääsi ku soitto aina alkoi...siis pikkasen tarkennusta.. meidän keskimmäinen soittaa selloa, jonka ääni taas on erittäin paljon Jooelin mieleen, mutta samaisessa konsertissa olivat myös saksofonistit ja tämän soittimen ääni ei sitte ollukkaan kivaa...mies sitte lähti kaytävän puolelle poitsun kans kesken konsertin ku soittimet vuorottelivat ja eikä hän nyt suostunut sitte pillejä kuunteleen...rauhottu polonen aina ku soitin vaihtu, eli ei jäänyt epäselväksi mistä itku tuli :) Kotimatkallaan hän sitte päätti vielä antaa meille tarkennusta ku tuollaseen paikkaan hänet vietiin, niin hän sitte veti kunnon raivarit autossa ja vielä kotona..pikku hiljaa rauhottu (ei siis tissikään nyt auttanu) ja sitte oltiin taas niin ku hangon keksi ja kuin mitään ei ois tapahtunutkaan...
Noh meillä sitte taas herättiin 5KERTAA yöllä syömään!! Miten ihmeessä mää saan sen nukkumaan pitempiä pätkiä...?? Nälkä on, mutta ku tissistä saa ne päällimmäiset isot satsit niin maha ilmeisesti on sitte " täynnä" ja nukahtaa ennen ku saan annettua toisen tissin taikka edes loppuun sen ekan...ja nälkähän sitä sitte on kohta taas...se lopettaa syönnnin niin että vetää päänsä taaksepäin ja lopsauttaa tissin ulos ja nukkuu sitten eikä enää tissi sen jälkeen kelpaa eli ei jää tissille " roikkumaan" joten nostan sen omaan sänkyyn tän jälkeen ja sinne nukkuu kyllä..
Nyrkkien syönnistä: meillä on kaks tapaa syödä nyrkkiä...toinen on niin ku Hannele9 kerto, nälästä johtuvaa, se on sellasta aika agressiivista lutkutusta...mutta se toinen tapa on ihan erilaista, en nyt oikein osaa selittää, mutta välillä sitä hangataan oikein tosissaan tuota alaleukaa jossa ne kaks pientä hampaan alkua pilkistää..ja välillä sitä vaan lutkutetaan ilmeisesti omaksi ilokseen...Mutta tuo ah niin ihana PEUKKU ku on sitte löytäny tiensä tonne suuhun viikko siite niin sitä on niin ihana
imeskellä...tykkää kyllä huonoa ku äiti tulee tuttia sinne peukun tilalle koittamaan...kehtaakin mokoma :)
Pikkutavaroita: niin ku eilen kerroin meidän lapsoset ovat mitä innokkaimpia siivoamaan...noh ilkeä äiti ku olen heilun tuon imurin kans niin että kilinä vaan kuuluu eli sinne sitte kilisee imurin putkea pitkin ne pikkuset legopalat jotka lojuvat pitkin huushollin lattioita (enimmäkseen tosin poikien huoneessa) ...niitä ku ei muka näe kaikkia siivota pois (mutta kumma kyllä äidin haukan silmät ne kyllä näkee) tänki siivouksen saa heidät tekemään ties miten monella tapaa kiristämällä (pelikielto taitaa olla se tän hetkinen kotiaresti mitä mun lapsuudessa harrastettiin) ja sitte siivotaan niin " innokkaana" että (ovet paukkuen, tavaroita potkien ja äitiä haukkuen, näytetään vielä äitille " ilosta" naamaa, taitaa ryppyjä tulla jo aika nuorella iällä noille rakkaille pojilleni, mutta ei kait se haittaa ku tuota sukupuolta ovat :) ) niin jäi juttu sitte vähän kesken ku helposti juttu leviää...eli sitte ku mää olen imuroinnit saanu tehtyä, iskee mulle sitte kamala morkkis ku tuolla lailla lasten leluja imuroihten..ja minä sitte ilosesti tyhjennän (AINA) imuripussin ennen kuin sen roskiin heitän ja sehän onki oikea aarrearkku! Voi sitä tavaran ja lelujen määrää mikä sen pussin mukana ois roskiin menny, mutta (nyt) äiti-enkuli pelasti ne täpärältä poismenolta...miten niin ailahtelava mieliala mulla?? :)
Nuttu: tervetuloa pinoa nostelemaan! eli mukaan joukkoon vaan!
Västis: Ootko menossa lauantaina tupperin avoimien ovien päiville?
Neitiniiskunen: nostan kyllä sulle hattua ku saat ittes ulos noilla keleillä...mua ihan ottaa päähän jo ku joutuu ovelta auton ovelle (kylmän kalseaan autoon) kävelemään..tulee niin vilu ku tuo tihku ja harmaus menee ihan ytimiin asti..iltasin mulla on ihan kamala morkkis ku en saa tätä levenevää ahteriani ulos millään...nyt ku teen aamupäivät töitä Jooeli nukkuessa niin ei sitte oikein tule millään lähettyä vaunulenkille ku toinen on hereillä eikä meillä sitte tykätä vaunuissa olla ku ei sieltä näe mittään..
Taas tuli tekstiä oikein olan takaa..täytys varmaan saada juttuseuraa jostaki etten tylsistytä teitä jutuillani, sori vaan :)
eli ei muutako hommiin taas...plääh edelleen..
Nani76 ja Jooel (nukkuva sellainen) ja ikäähän on jo 3kk 12pv
Iski sitten ma-ti yönä OKSENNUSTAUTI!!! Aivan järkkyä!! Yön ja aamun oksensin ja sitten tuli toisestakin päästä... Olin niin kipee etten pystynyt sohvalta nouseen muuta kun äärimmäisen pakon edessä, eli vessaan... Onneksi miehellä oli vapaa päivä. Saanaan ei ainakaan vielä ole, luojan kiitos, tarttunut ja toivon todella ettei tartu!!!! Olin kyllä niin kipee, että josko sairastin Saanankin puolesta?!
Tänään oli sitten tuo useaan kertaan siirretty 3kuukautis neuvola ja mitat oli komeat; paino 7350g, pituus 63,2cm ja pipo 40,5cm. Painoa on 1200g enemmän kun esikoisella nelikuisena!!! Kaikki muuten ok. Ihan ok kuulemma kun peruna jo aloitettu! Vauva on kuulemma sitten valmis syömään ruokaa kun syö kunnolla ja meillähän Saana oikein todella syö!
En tiedä onko syömisellä vai millä merkitystä, mutta nyt on kaksi yötä mennyt aika kivasti. Nukkuun menty puol kasi, syö yhdeltä ja neljän ja kuuden välissä, kasilta ylös! Voi kun näin jatkuis!!!!! Kyllä olis elo ihanaa.
Meillä tämä esikoinen on uhmaillut jo jonkun aikaa. Kaksi vuotiaasta asti mielestäni. Täyttää nyt siis joulukuun 10 kolme. Meillä vingutaan JOKA asiaa!!! Ja kun sanon ei, heittäydytään maahan ja itketään milloin teko itkua ja milloin saa oikean väännetyksi. Todella hermoja repivää. Eikä ollenkaan kivaa kun Saana nukkuu pikku päikkäreitään sisällä!
Meille tuli eilen ne uudet rattaat mitkä tilasin! Ihanat punaiset, mutta mietityttää, että kestääkö nuo kovamuoviset pyörät??
Onko kellään tietoa??
Nyt täytyy ruveta siivous hommiin, kun on vähän räjähtänyttä!
Palaillaan!!!
T:mona ja Saana 8 päivän päästä 4kuukautta
Eikä meidän lähileikkarilla toimi taaskaan valot. Tulisi jo lunta, voisi ulkonakin tehdä taas jotain uutta ja mukavaa. Hiekkahommatkaan eivät aina onnistu, jos hiekka on jäässä. Muutenkin ärsyttää, kun ulkoa tulee kilo hiekkaa sisälle joka oven avauksella.
Ihanaa, että on tullut näin paljon luettavaa. Kyllä näköjään muillakin taistellaan vaikka mistä. Eikä aina vain meillä.
Siivoamisesta: tänään tytöllä kävi leikkikaveri ja vauvalla vauvakaveri ja äidillä juttuseuraa. Ja olisittepa nähneet tyttäreni huoneen sen jälkeen. Yhteensä ehkä neliösenttimetri vapaata tilaa lattialla. Suurin osa oli kyllä helppo siivota, mutta miksi minusta tuntuu siltä, että 4-vuotiaalla on vähän liikaa leluja, jos siivotessa jopa äitiä alkaa ahdistamaan, kun ne eivät mahdu minnekään. Välillä ruodaan osan leluista alakertaan varastoon, jos niillä ei ole pitkään aikaan leikitty, mutta pianhan tuo neiti sen hoksaa ja käy vaivihkaa penkomassa leluvarastoa ja kantaa niitä takaisin. Meillä kyllä äidin imuri välillä laulaa pienimmät lelut sinne imuriin ja olen ihan hiljaa, mihin ne ovat päätyneet. Miksi ihmeessä kaikkien sukulaisten pitääkin antaa ne pienen pienet Kinder-yllätykset meille????? Niitä riittää ja osa niistä on jopa rakkaita (niitä rakkaita en kyllä raaski imuroida, vaikka olisvatkin keskellä lattiaa). Tyttö otti mm. yhden kinder-lelunsa lelupäiväksi kerhoon, kun just se sattui löytymään pari kuukauden tauon jälkeen lelulaatikon pohjalta. Teki mieli laittaa tytön mukaan nyt joku ihan oikea lelu, mutta sai viedä sen, minkä halusi, kun oli niin iloinen ilme rakkaan lelunsa löytämisestä. Ikävintä noissa pikkuleluissa on se, kun niiden päälle tallaa esim. yöllä ilman sukkia. Kyllä sattuu ja on vaikea olla sadattelematta.
Uhmaiästä: Meillä on ollut perinteisesti rankka 2vuoden uhma ja rankka 3vuoden uhma. 2-vuotiaana ei mikään käynyt. Jos sai tehdä tai ei saanut tehdä. Mikään ei käynyt tai ollut hyvin. Hoitoon viedessä myöhästyin joskus töistäkin, kun neiti raivosi ja riipi vaatteita pois sitä mukaan, kun niitä puin. Jos sai itse pukea, ei se ollut hyvä. Uhmakohtaukset olivat sellaista huutoa ja raivoa, että oksat pois. Ulos kuului mainiosti raivottaren vierailut. Karmeinta oli, että meidän neiti veti unissaankin uhmakohtauksiaan. Asutaan tosi rauhallisella alueella omakotitalossa ja ihan hiljaista on yöllä. Voitte kuvitella miltä kuulostaa keskellä yötä herätä karjuntaan: " MÄ HALUAN SAAPPPAAT" lähes korvan juuresta. Ekoina kertoina luulin, että sydänkohtaus tulee, kun säikähdys oli niin kamala. Sitä karjumista saattoi riittää puoli tuntia putkeen tai kauemmin, kunnes tyttö joko nukahti tai jatkoi sitten hiljempaa valvomista. Kyllä monesti oltiin ihan poikki tuon 2-vuotiaan uhmakkaan neidin kanssa. JOs tyttö olisi sillä rauhoittunut, että olisi saanut kumisaappaat yöllä sänkyyn jalkaan, niin olisi kyllä saanut! Mutta toinen oli ihan tokkurassa puoli unessa ja unissaan taistelemassa äidin kanssa vaatteista.. Huh. Voitte kuvitella, miksi meidän lapsilla on yli 4 vuotta ikäeroa, kun tuo esikoinen on ollut vielä aina huonorytminen noissa nukkumisissaan. Viime yönäkin taas valvoi ja tavaksi on varmistaa äidiltä siinä 4-5- välillä öisin, että onko jo aamu. Jeps, silloin ei ole aamu. Alan jo miettiä, onko meidän tytöllä vikaa melatoniinin erityksessä ja tuleekohan hänestä myös huono nukkuja aikuisena. Tuo melatoniin muuten monilla aikuisilla auttaa noihin yövalvomisiin. Melatoniinihan on ihan tavallista kropan erittämään hormonia, joka auttaa nukkumaan. Minulla sitä on varmasti tarpeeksi, mutta omatkin yöt alkavat häiriintyä kyllä siitä, kun illalla vauvan nukahdettua aloitan jo jännäämään, että valvotaanko taas esikoisen kanssa yöllä. Eikä tarvitse olla enää kuin yksi valvottu yö esikoisen kanssa takana. Valvominen tekee kyllä olon ihan tosi kurjaksi. Olo on saamaton ja ahdistava, varsinkin näiden harmaiden ilmojen aikana.
Meidän pienokainen (3,5kk) tajusi tänään jo toisen vauvan päälle. Onkin jo vähän aikaa hymyillyt kovasti omalle peilikuvalleen (kukapa ei niin suloisella vauvalle hymyilisi). Odottelen seuraavaksi eniten esineeseen tarttumista. Vaikuttaisi se tulevan enemmin kuin selältä mahalleen kääntyminen. Mutta voihan tuo poika yllättää. Nyrkkien syömistä on meilläkin useaa eri lajia. Aina ei nälkä ole, kun joskus se nyrkkikin on kokonaan puklussa, kun suuhun pitää työntää jälkkäriksi ruuan jälkeen. SIllä samaisella nyrkillä on sitten kiva vielä hieroa naamaa, että on koko naama joko raejuustopuklussa tai limapuklussa. Nyt olen kyllä noita ikeniä alkanut enemmän tunnustelemaan, kun poika laittaa välillä ikenet yhteen. Ja miten ihanalta se tuntuukaan, kun tissi jää sinne väliin.. Tekee sitä välillä muutenkin. Purulelu on ollut hankitalistalla, mutta se taas unohtui.
Nani: Voi ei, missä ne on avoimet ovet ovat? Taitavat vielä olla täällä meidän lähellä? Jäi vähän vaivaamaan sellainen minimylly, kun luulen kovasti, että sen minimyllyn avulla mekin saataisiin vähintää joka toiselle aterialle (tai edes kerran viikossa) porkkanaraastettakin ruokapöytään.. Voi olla, että täytyy käyttää nyt nekin rahat joululahjojen hommaamisen. (tiedän, että kaveri pitää tupperit tammi-tai helmikuussa.) Miehellä on onneksi toive, jonka osaan jopa toteuttaa. Mies on tainut jo ukkoutua, kun itsekin toivoo lahjaksi pitkiä kalsareita (no oikeasti ruskovillan villaista kerrastoa). Nani, voitaisiin nähdä joku kerta ilman lenkkiäkin, kun meidän pojan aamu-unet alkavat uhkaavasti lyhentyä ellen väkisin herätä sitten aiemmin.
Nyt alkaa tulla romaania. Huomaa, että talo on hiljainen (tai no, pesukoneet laulavat). Pikkuherra on unilla ja mies ja tytär kaupassa. Tällaista kaipaisin joskus enemmänkin.
Täytyy kai mennä nyt kotitöihin, kun noi pyykit eivät itse osaa marssia kaappeihin.
Västis ja pikkumies 3,5kk
Pakko tulla pikaisesti kommentoimaan tuohon lelujen päälle astumiseen...meillä kun mies yksi kaunis aamu oli astunut tytön pinssin päälle. Siis se oli piikki ylöspäin ollut matolla ja mieshän siihen sitten unenpöpperössä oli polkaissut päälle koko painollaan =0 Tuli varovasti herättelemään jotta josko tulisin kiskomaan piikkiä irti jalanpohjasta...
Ja vauvan taidoista vielä että meillä on tänään ruvettu tarttumaan esineisiin ;) Sitterissä roikkuvat nallet on saaneet kyytiä.
JA puuron keittoon...
Jav@
Vihdoinkin ehdin tänne kirjoittamaan... On oikein huono omatunto kun en ole pitkään aikaan ehtinyt mitään kirjoitella. Joka päivä kyllä luen Elokuisia monta kertaa mutta tuo kirjoitus ei aina onnistu... Nyt mies on kylvettämässä vauvaa ja esikko leikkii huoneessaan. Kohta pitää alkaa katsomaan Housea joten nopeasti kerron meidän kuulumisia.
Nyrkkiä syödään meilläkin ahkerasti. Ja kuolaa valuu vaikka kuinka! Bodyt on aina ihan märkiä... Niitä tulee sitten vaihdettua ja itkun kanssa koska tuo tyttö ei tykkää juuri bodyjen pukemisesta. En tiedä mistä johtuu että ei tykkää " pään yli" vetämisestä. Aina piponkin laittamisesta tulee itku. Ikeniä olen tunnustellut mutta ei siellä hampaiden alkuja ole. Esikko sai ensimmäiset hampaansa 10 kk iässä! Ja nekin oli kaksi ylähammasta! Poikkeuksellinen tapaus. Vielä ei käännytä selältä mahalleen mutta yritys on kova ja kyljellään viihdytään. Todella tarkkaavainen tuo tyttö on, viihtyy hereillä sylissä paljon paremmin. Yksi aamu oli sitterissä tuolla isosiskonsa huoneessa ja varmaan puoli tuntia jaksoi siellä seurata siskon touhuja. Minä sain sitten siivottua keittiötä ja ai että tuli itselle hyvä mieli.
Meillä ei ole vieläkään mitään selkeää unirytmiä. Illalla nukahdetaan vaihtelevasti klo 21-23 välillä. Aina tissille. Nukkuu perhepedissä, en ole vielä edes harkinnut muuta. Syö yöllä 2-3 kertaa. Isosiskon hoito-aamuina herätään klo 7 jälkeen, muuten nukutaan klo 8-9 asti. Ensimmäiset päiväunet on yleensä ne pisimmät, yleensä 2 tuntia mutta joskus jopa 3 tuntia. Jos ollaan esim. kauppareissulla autolla tai kävellen pidemmällä lenkillä. Toiset päiväunet on sitten vain n. tunnin ja joskus torkkuu illasta vielä. (Yleensä tissillä...)
Perunaa ei vielä syödä eikä vellejä olla maisteltu. Pulloa syö huonosti. Viime lauantaina olin kampaaja reissulla ja olin ekaa kertaa 5,5 h pois kotoa. Hyvin oli isällä mennyt tytön kanssa, olivat nukkuneet 3,5 h vierekkäin meidän sängyssä. Isosisko oli mammalla hoidossa sen aikaa. Oma maito kelpaa parhaiten pullosta, joskus Nan. Pulloa pitäisi kyllä alkaa ahkerammin harjoittelemaan jotta voisi aloittaa tuon vellin syönnin illalla. Päivällä tyttö syö edelleen 1-2 h välein. Hyvin hän on kasvanut ja olen ylpeä että imetys on tämän toisen kohdalla onnistunut näin hyvin.
Tytön hymy on mitä valloittavin ja ruskeat silmät loistaa! Itku silmässä ihailen häntä useasti, olen aika herkkä tyyppi ja kyyneliä tulee paljon. Yöt tulee nukuttua ihan hyvin, osaan nukahtaa vaikka tyttö syö tissiä. Pätkittäistähän tuo uni on, mutta lepoa kuitenkin. Eiköhän sitä sitten joskus saa taas nukkua 7 h yhteen menoon!!! Sitä odotellessa...
Taitaa tulla aika sekaista tekstiä... Tyttö jo tuolla huutelee minua...
Jatketaan toinen kerta!
viikonlopusta toivuttu =) me oltiin miehen kanssa kavereitten juhlissa parin tunnin automatkan päässä,ja lapset olivat mummun ja pappan hellässä hoidossa. en hetkeäkään miettinyt,että mitenkähän pärjäävät.
teki kyllä hyvää,ja hyvin oli kotona pärjätty.
oli kivaa viettää kavereitten kanssa aikaa ja juhlia,ja nukkua miehen kainalossa,voi vitsit että oli ihanaa!
me kun kotona nukutaan erikseen,milloin mitenkin päin.nyt olen nukkunut vauvan kanssa ja mies esikoisen huoneessa.
mummu sanoi heti kun kotiin päästiin,että nyt sitten vaikka kylpylä" lomalle" seuraavaksi,että voidaan taas hoitaa lapsia =) mukavaa kun sanoo noin,vaikkei mihinkään tosiaan olla haaveissa lähteä.näin on hyvä,ja jos kutsu käy johonkin niin silloin lähdetään.siis maksimissaan tuo vuorokausi poissa.
me ollaan miehen kanssa aika meneväisiä oltu aina,eikä se lastenkaan myötä kovin paljoa ole hiipunut.oli kyseessä sitten harrastukset tai jokin muu meno.
meillä nukutaan edelleen kellon ympäri,mikä on tosi ihanaa! 23-11 ja nykyään herätän vauvan tuohon aikaan aamusta!!!! ihme heppu,en oo kokeillut mihin kellonlyömään itse ymmärtäisi herätä =) toki syö,mutta vaan kaksi kertaa, 06 ja 09.ja nukkuu kun tukki.
päivät onkin sitten senpuolen mielenkiintoisia,kun silloin ei nukuta kun pari pientä pätkää 30min-1t,ollaan kuitenkin väsyneitä,muttei sitten taas ollakaan.
aikani koitin yrittää olla " kunnon äiti" , lähteä esikoisen ja vauvan kanssa ulos,kirjastoon,kaupungille jne jne.mutta lopetin sen yrityksen kun aina oli kauhea sählinki,kun vauva ei sitten nukkunut niin ei nukkunut.oli reissut vinkua,kitinää ja hammasten kiristystä,ja tuloksena että kaikilla meni hermo.
joten kotipäiviä vietetään suosiolla pari päivää viikosta,muutenhan esikoinen on pari päivää viikossa tarhassa.
meillä ollaan viikon päästä 3kk.äkkiä se aika rientää.mutta olen tyytyväinen että on rientänyt.itse koin se eka 2kk todella raskaina,tai melkein tuon ajan,eli sen pikku rääpäle vaiheen.ja voin suoraan sanoa etten tykkää yhtään edes siitä ajasta kun kaikki on kamalan epäsäännöllistä,ja kaikki on kokeiltava uudelleen,kun on uudesta vauvastakin kyse.nyt on kyllä jo ihan mukavaa,ja arki rullaa!
@mona@ kysyi kiinteiden vaikutusta rytmiin/uniin.
mäkin odotin esikoisen kanssa innolla sitä aikaa,että olis jotain vaikutusta.meidän esikoinen oli niin tissi ja maidon perään,että kiinteillä ei ollut vaikutusta meidän öihin tai heräilyihin,vaan heräsi tavan vuoksi,ja maitoa oli saatava,kunnes itse vihelsin pelin poikki.oli kyllä jo sitten joku 7-8kk.ettei tarvinnut kokoaikaa olla tissia nyhräämässä.
mutta sitten on taas niitäkin,että kiinteiden myötä on löytynyt rytmi sekä päivään että yöhön!
mä en vieläkään osaa päivisin tulkita koska vauvalla on oikein " Oikea" nälkä.joten meillä syödään päivisin 1-2tunnin välein.pienenpienenä kun nukkui kolmekin tuntia päikkäreitä oli sen jälkeen valtava höhötys päällä=nälkä.nyt kun ei oikeen oo päikkäreitä,ei voi aatella että on nälkä kun herää.tarjoon sitten aika usein ja aina jotakin kelpaa.
mun mielestä on jotenkin helpompi sitten kun on kiinteät kunnolla kuvioissa,tietää sen normaalirytmin aamupala,lounas,välipala jne...mutta siihen nyt on vielä turkaisen kauan aikaa.
eikä tässä vielä mikään kiire olekaan.
neitiniiskunen ja pikkumies hitusen vajaa 3kk