Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys rintakumilla ja imetyksen kesto

19.11.2007 |

Mulla on kuukauden vanha poika ja alusta asti olen käyttänyt imettäessäni rintakumia, koska vauva ei saa otetta rinnasta muuten. Olen kyllä yrittänyt välillä ilman ja joskus onnistunutkin, mutta tahtoo mennä hermot mulla ja pojalla. On vaan niin ärsyttävää kumin kanssa pelailla, jatkuvasti se on hukassa, poika repii sitä irti jne. Pääsenköhän siitä koskaan eroon? Miten muilla rintakumia käyttäneillä on mennyt? Ja tarvisko niitä uusia jossain vaiheessa, nyt mulla on ollut vaan 2 kpl käytössä.

Toinen asia joka askarruttaa, kauanko teidän muiden imetys kestää kerrallaan? Poika syö yleensä molemmat rinnat ja imetys kestää vajaan tunnin. Aiemmin riitti puolisen tuntia. Tuntuu, että kaikki aika menee syömisessä, onneksi ei ole kuin yksi lapsi, miten ehtisin mitään muuta tehdäkään!? Pelkkää rintamaitoa on siis saanut ja pulloa en ole kokeillut. Onko tunti ihan normaali kesto vai vaikuttaako tuo rintakumin käyttö?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettiin rintakumia n. 5kk. Sitten päästiin siitä eroon. Harmittihan sen käyttö, mutta onneksi oli se olemassa, muuten ei olisi imetys lainkaan onnistunut. " Harjoiteltiin" ahkerasti koko tuo aika siitä pois, mutta ei maistunut neidille rinta ilman sitä rintakumia kuin TOSI harvoin. Meilläkin niitä oli 2 kpl käytössä. Kerrallaan syötiin vaihtelevasti 15min-1,5h.

Tsemppiä! :)

Mammis + Oona 7+kk

Vierailija
2/5 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumi käytössä täällä myös. Mä en ole mitenkään aktiivisesti yrittänyt kumista eroon koska ne kerrat kun olen kokeillut, on mennyt huudoksi. Ote ei vaan kunnolla pysy eikä poika ala imemään kunnolla. Viime viikolla kyllä yks päivä imetin ilman kumia sekä makuulla että istuallaan onnistuneesti eli kyllä aina toivoa on! Meillä ainakin kannattaa harjoitella silloin kun pahin nälkä on jo täytetty. Silloin poikakin on vähän kärsivällisempi. Kyllä mä aina silloin tällöin yritän ilman. Voithan sä kokeilla imetyksen aloitusta kumin kanssa ja nappasta se pois jossain vaiheessa. Varmasti sulla on toivoa imetykseen ilman kumia, kärsivällisyyttä siinä kyllä tarvitaan.

Ajallisesti toi tunti kuulostaa ihan " normaalilta" ajalta. Meillä ainakin vaihtelee hirveesti imetyksen kestot. Joskus on 15min joskus tunti (yhdestä rinnasta). Pieni tauko ja sit ehkä tunti toista. Just äsken söi yhdestä rinnasta 15min ja alkoi nukkumaan, pitkät imetykset ajoittuu yleensä iltaan jolloin ei valitettavasti muuta paljoa ehdi tekemään. Onneks lapsi on vauva loppujen lopuksi aika lyhyen ajan.

Noista kumeista vielä, mä olen kyllä vaihtanut noin neljän viikon välein kumit uusiin. En tiiä onko niissä jotain suositusta vaihtoväleihin mut näin olen tehnyt.

Imetystukisivuilta löytyy myös tietoa/niksejä imetykseen, kannattaa käydä tutustumassa.

Tsemppiä sulle!!

hermione ja Onni 8vko+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa jouduin siihen turvautumaan, toinen rinnanpää oli liian matala. Ja sitten sitä joutui käyttämään molemmilla puolilla kun tyttö ei muuten syönyt. Imetin ja lypsin kyllä kaikkiaan 8 kk mutta aika pelleilyä se välillä oli. Tyttö oli iso ja jouduin aluksi antamaan aika tavalla lisämaitoa joten ruokinta meni sekä imettämiseksi että pulloruokinnaksi.

Nyt toinen tyttö on 7 vkoa ja käytin raskaus aikana sitä Aventin Nipletteä ja sen verran ilmeisesti auttoi (kera sitkeyden) että nyt rintakumeja ei tarvita. Tyttö ei huoli sen kanssa rintaa yhtään, ei ota myöskään tuttia joka esikoisen kanssa oli helppoa kun kerran " kumin" maku oli suussa kuitenkin.

Alkuun oli kyllä tosi hankalaa ja rinnat olivat aivan verillä. Mutta kivusta huolimatta jatkoin ja nyt homma sujuu tosi hyvin.

Tyttö on melkoinen imuri ja huulet ovat ruvella vieläkin- imuote on tosi kova. Kerralla syö tissiä noin 10-15 minuuttia ja Jorvissa ainakin sanoivat että tuo aika kyllä riittää- siinä saa irti sen mitä irtoaa ja loput on ihan lutkuttelua. Mutta lapsillahan on erilaisia luonteita, jotkut ottavat onneksi vähän rauhallisemmin kuin meidän tytöt.

Mutta summa summarum, kaksi erilaista kokemusta takana ja voin todeta että molemmilla sujuu pitkäänkin jos vaan halua riittää.

t: Typykkä ja tytöt

Vierailija
4/5 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan lyödä ennätyksiä rintakumin käytössä ;O)

- imetin esikoistani 1 v ja 1 kk ikäiseksi ja aina kumilla.

Eroon yritettiin päästä mutta tuloksetta. Mitä aiemmin yrittää ilman kumia imettää, sen helpompaa. Meillä käytössä kuutisen kumia, joita ahkerasti huuhtelin ja desinfioin. Säilytin kuivina minigip-pusseissa/rasioissa. Varsinkin ennen soseiden aloitusta olin tarkempi kumien hygieniasta.

Parhaimpia neuvoja, joita imetykseen sain, oli se, että vauvan imiessä kannattaa kuunnella nielemisääniä, jolloin pystyy huomaamaan milloin vaihtaa toiselle rinnalle. Jottei lupsuttele liian pitkään muutamaa tippaa ja väsy siihen. Ns. takamaitoa on tietty hyvä saada, ettei vaihda rintaa kuitenkaan liian aikaisin.

Vierailija
5/5 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika vierottui itseksiään rintakumista tasan tarkkaan 7 kk ikäisenä. Eräänä yönä vain kieltäytyi syömästä, kun oli rintakumi. Vähän aikaa ihmeteltyäni otin kumin pois ja - tsadam - siitä lähtien on syöty ilman. Siitä on nyt 2 kk aikaa :)

Olimme kyllä yrittäneet ilman kumia aina silloin tällöin, tuloksena itku ja syömisestä kieltäytyminen... tai joskus otti hetken ilman kumia mutta sit taas vaati sen takaisin.

En usko että meillä ainakaan rintakumin käyttö olisi aiheuttanut mitään negatiivista, sillä olimme täysimetyksellä 5,5 kk ja edelleen imetän ja soseet on vielä vähän sivuosassa.

Nuo sairaaloiden ohjeet imetysajoista tulisi jättää aivan omaan arvoonsa! Nimittäin alussa kun imetys on vasta käynnistymässä, ja aloittajankin vauvan ikäisenä, on tärkeää antaa vauvan syödä niin kauan kuin hän haluaa. Tämä takaa maidon määrän sopivaksi, sillä mitä tyhjempi rinta, siis mitä useammin se tyhjenee, sen enemmän maitoa sinne muodostuu!

Minullekin sanottiin Hyvinkään sairaalassa esikoista saadessani tuo sama minuuttiohje joka on kyllä täyttä puppua. Mutta sairaanhoitajat eivät useimmitenkaan ole mitään imetysohjaajia eikä heillä ole asiasta välttämättä muuta tietoa kuin hyvin pintapuolinen raapaisu.

Sitä paitsi, vauva tankkaa imiessään myös läheisyttä, sen takia jää lupsuttelemaan :)

Mukavia imetyshetkiä!