Kesänuppujen ma-ke
Edelliseen keskusteluun linkki:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11730509&p=2&mpage=1&tmod…
Kommentit (34)
[color=purple]Älähän MansikkaPirkko menetä toivoa. Todennäköisesti huomenna oireet ovat jo palanneet..
Mulla olikin sitten mielenkiintoinen viikonloppu. Perjantaina alkoi ylämahaa ja ruokatorvea korventamaan ihan kunnolla eikä Rennie auttanut yhtään. Se oksetti entisestään. Lähdin sitten käymään päivystyksessä. No, jouduinkin osastolle tiputukseen. Suonet olivat jo aika hyvin hävinneet näkyvistä, nyt onkin kädet mustana pistelyistä..
No, mulle aloitettiin mahansuojalääke suonensisäisesti + koko ajan meni ravintoliuokset tipan kautta. Parissa päivässä se korvennus helpotti, paha olo valitettavasti ei. Mulle aloitettiin myös pahoinvointilääke, mutta se sai aikaan niin ikävät sivuoireet, etten halunnut sitä lisää. Paha olo oli siedettävämpää kuin semmoinen levoton ja tykyttävä olo.
Eilen pääsin sit kotiin, oli ihan kauhea ikävä esikoista. Mies sanoi, että neiti oli huutanut äitiä ja nukahtanut aika huonosti. Ei tehnyt miun oloa yhtään helpommaksi.
Nyt on taas viikko eteenpäin saikkua. Miulla on kauhea tsemppi, etten oksentaisi. Muutin ruokavaliota vatsaystävälliseksi. On ollut virhe syödä ruisleipää ja appelsiinimehua, nehän korventaa mahaa entisestään. Yritän syödä kaikkea mikä ei närästä, jotta ei tule paha olo. Lisäks pakotan itseni syömään tosi usein ja tosi vähän kerrallaan, ja hitaasti.
Ehkä tässä ollaan jo pikkuhiljaa voiton puolella, viikkoja on jo 12+0, joten luulis muutaman viikon sisällä vähän helpottavan tän pahan olon. Mut en enää KOSKAAN tule raskaaksi, on tää sen verran perseestä ollut. Onneks alunperinkin suunnitelmissa on ollut kaksi lasta.
Tytteli-83 rv 12+0
huh huijaa mitkä viikonloppugeimit Tyttelillä ollut. ei käy kateeksi. toivottavasti ruokavaliomuutokset auttaa. (samalla mielessä pyörii taustalla: onneksi ei mulla ole tommosta....) ite en ole IKINÄ ollut sairaalassa paitsi vissiin sillon ku olen maailmaan tullut, pari kertaa vaan vieraillutkin. toivottavasti siellä ei nyt raskauden aikanakaan enempäänsä tartte viihtyä.
meillä oli 11v neiti nukkua pommiin tänään, puoli kasilta sen herätin ja ehti onneksi. yleensä mies herättelee sen seitsemältä, ja eilen sovittiin että tyttö laittaa kännyn piippaamaan aamuksi. no, se oli tietysti herännyt jo varttia vaille 7 ja sitten napannut puhelimen kiinni... ja klassisesti nukahtanut uudelleen! poika lähti kans kouluun nyt yhdeksäksi, pikkusen takkusta tuo aamuherääminen silläkin...
sähkömiestä tässä oottelen, pitäs tulla kytkemään eteiseen lattialämmitys. viime keväänä tehty remppaa ja ei sit ole kesää vasten ollut kiirettä sillä ja asia on jäänyt. viime viikolla eteisen lattialta rapakoita väistellessä paloi sitten pinna ja tartuin luuriin...
Nii ja MansikkaPirkolle vielä minultakin rauhoitteluja, jospa se pahoinvoinnin ohimeno on vain ohimenevää... tai pysyvää mutta ei silti mitään vakavaa! elähän vielä heitä kirvestä kaivoon.
jes, nyt muihin puuhiin.
tiitu_07 11+2
Minäkipä tuon vaihteeksi korteni kekoon. Ei oo jotenkin saanut kirjoteltua, muka kiire.
Lääkäriaikaa ei sitten ilmeisesti tullut tälle viikolle, ainakaan eivät ole neuvolasta soittaneet. Toivottavasti eivät vain ole unohtanu, ehkä mä varmistan tänään soittamalla. Niillä on varmaan nämä työtaisteluasiat jännittänyt. Ens maanantaina olis sitten np-ultra OYSissa. Torstaina esikoisen 2 v. neuvola jos työstaistelu ei ala.
Pahoinvointi on vähentynyt, mietin että oliskohan maitohappobakteereilla vaikutusta. Rupesin syömään niitä kun jouduini antibioottikuurille poskiontelutulehduksen takia. Kuuri loppui eilen ja nyt kuulostelen onko vielä oireita vai oonko terve. Lääkäri meinas että heti pitää tulla uudestaan jos oireita on ettei jää piileviä tulehduksia. Pahoinvoinnin määrä on vaihdellu tosi paljon eri päivinä joten ei varmaan tarvi huolestua jos muutaman päivän puuttuu.
Täytyy myöntää että mulla ollu hermot kireellä ja pahasti viime viikon. JOtenkin ei energia riitä mihinkään, kun sitten esikoinen 2 vuotiaan tarmolla vaatii huomiota niin ei tule mitään. Nyt on sitten ollu päiväunienkin kanssa taistelua, taitaa pikku hiljaa olla jättämässä niitä pois, niin ollaan miehen kanssa molemmat puhki.
Tänään on miehen synttärit, 29 vee. Äitini oli oikein kannustava ja sanoi että oli ajatellu että ikää on vasta 27. Kakkua syötiin jo eilen, ja jämät mies vei töihin ettei ite lihota. Kävin eilen vaa' alla ja olin onnellin ettei painoa ole tullut neuvolakäynnistä lisää. Silloin oli jo noin 4 kiloo tullu. VIimeksi odottaessa kokonaissaalis oli noin 15 kg.
Ai niin pe-iltana tuli taas vähän veristä vuotoa, mutta kun loppu niin en menny tutkimuksiin. Arvatkaa kylmäskö kun viikot oli täsmälleen samat kun kesällä kaavinnan aikaan. Katotaan sitten np-ultrassa miten massussa voidaan.
Tsemppiä kaikille, ja erityisesti sairaalasssa käyneelle! Anteeksi omanapainen viesti.
t. SannaNu ja tiuhti rv 12+0 (neuvolan laskujen mukaan)
Oltiin torstaista eiliseen kotiseudulla käymässä. Lauantaina oli pippalotkin, joissa (uskoakseni) onnistuttiin pitämään salassa tää raskaus. Muutamalle kyllä kerrottiin, mutta ei kaikille sellaisille, joita kuitenkin näkee aika harvoin, halunnut vielä sanoa raskaudesta. Np-ultran jälkeen ehkä on sitten jo rohkeampi.
mangusti: Onnea uudesta plussasta! Mahtavaa!
porkkana: kuulostaapa kurjalta tuo sinun olosi... Jaksamista vain sinne kovasti! Minä päivänä teillä on tällä viikolla ultra?
tabbysilla on ollut jännittäviä hetkiä sydänäänien etsinnässä, onneksi kaikki kuitenkin meni hyvin!
Ihania ultrakuulumisia oli monella, onnea! Kunpa itsekin nyt pääsisi, viikko pitää vielä odottaa, ellei sitten nuo irtisanoutumiset jotenkin sotke asiaa. Onneksi torstaina on jo lääkärineuvola, jossa kuunnellaan sydänääniä. Vähän kyllä pelottaa, kun viimeksi oli juuri samoilla viikoilla sama neuvola, ja siellä ei kuulunutkaan mitään. Onneksi sentään on nyt poissa se tuulimunan uhka!
Tyttelillä on ollut hurja viikonloppu, onneksi on nyt ohi. Parempia vointeja sinne suuntaan!
Minulla on olo alkanut helpottua mutta iltaisin voi vielä yllättää paha olo ja iltapäivisin hurja väsymys. Vatsa on koko ajan vähän kummallinen ja koko ajan on ilmavaivoja, kamalaa! Vatsakin on sitten sen mukaisesti ollut viikonlopun ajan jo todella turvoksissa. Jos ultrassa menee kaikki hyvin, onkin ihanaa sitten, jos maha alkaa kohta vaikka näkyä!
Mukavaa ja pirteää alkuviikkoa kaikille!
Niina 11+3
Enpäs ole sit saanut aikaiseksi tulla ilmottelee mitään, aina on jotain puuhaa, eikä tietokoneella kerkiä istumaan, kun nuo kakarat vie kaiken ajan..
12+0 tänään, ens torstaina np-ultra vähän jänskää...oon nähnyt unia et tulis kaksoset :)
Toivottavasti ei kuiteskaan...masu alkanu vaan jo kasvaa, kun vanhemmista lapsista mahaa alko näkyy vasta 25 vk...
et nyt vasta 12 vk ja alkaa jo näkymään. Anoppi tulee kylään tänään, et täytyy onnitella sitä taas :)
Pahoinvointia ei ole ollut sitten eka viikkojen jälkeen, rinnat alkanut kasvaa ja se se on ihanaa!!!!
Ei kai täs muuta kuin ultraa odotellessa!
Tyttelillä on tosiaan ollut aika raju viikonloppu.
Tsemppiä sinne, toivotaan, että olo helpottaa pian!
Itelläni alkoi viime yönä outo kipu alaselässä
ja se heijasteli vähän nivusiinkin.
Ensimmäisenä tietysti tuli keskenmeno mieleen,
mutta selkäkivut kai kuuluu asiaan,
vaikka masu ei olekaan vielä iso.
Nyt päivällä kivut eivät ole vaivanneet juuri lainkaan.
Onko muilla ollut vastaavia vaivoja jo alkuraskauden aikana?
Haissa 10+5
np-ultra siis oli mulla tänään ja jännitin sitä aivan kamalasti! mutta kaikki näyttäis olevan hyvin :) toivottavasti näin myös seerumiseulan tulosten jälkeen..niitä joutuu vielä 2 viikko odotella. nyt kuit.jo aleteaan kertoa raskaudesta ja se helpottaa kun ei tarvi peitellä ja selitellä. viikkoja ultran mukaan nyt siis 12+1, kun kuukautisista laskettuna 11+6.maha mulla ei kyllä näy omasta mielestä ainakaan vielä oikeastaan yhtään, vaikkakin monet housut kiristää niin, ettei voi pitää. esikoiselta jo tässä vaiheessa näkyi selvästi.
pahoinvointi ja suunnaton väsymys mulla tullu takasin. sekin varmaan vaikuttaa, että oon ollu kovassa flunssassa nyt viikon. ihmetyttää kun poitsu ei ole sairastunut.. minä " vainoharhaisena" jo mietin sitäkin, että jos tämä onkin listeriaa.. mutta ktl:n sivujen tietojen mukaan sillon ois kuumetta, lihassärkyä ja päänsärkyä. mulla ei noista kun tuota viimeistä välillä ja sekin aika lievää. en sitten tiedä.. rankkaa, kun olen niin (liian) kova miettimään ja murehtimaan kaikenlaista..
mutta, hyviä ja parempia vointeja kaikille :)
uuvistus ja masuasukki 12+1
Tytteli:
Voi että, onpas sulla ollut kaikenlaista!!! Kovasti jaksamista toivon sulle!! Toivotaan että pian alkaisi helpottamaan.
Uuvistus: Kiva kuulla hyviä ultrakuulumisia :)
Mua väsyttää aivan kamalasti just nyt.
Tuntu ettei tänään työpäivästä tule oikein mitään. Väsyttänyt aamusta lähtien.
Paha olo iski oikein kunnolla tänään ' vasta' 16 jälkeen.. on nälkä, mutta kaikki ällöttää. Silti, yritän vaan syödä...
a_j 11+4
Tainnut mennä jokunen viikko etten ole täällä päässyt käymään, mielenkiinnolla luin muiden kuulumisia pitemmältäkin ajalta!
Itsellä takana ensimmäinen neuvola, (10+4 viikolla), jossa pääsin heti näkemään pienen elävän alun, sydän pompotteli kovin. Uskomaton tunne! Neuvolan tätikin sanoi, että onneksi olkoon, olet ihan oikella asialla täällä! Seuraavan neuvola-ajan sain joulukuun alkuun, silloin on 14+3, ja OLETAN , että silloin olis vuorossa lääkärineuvola. Olen ihmeissäni, miksen kertaakaan kuullut sanaa np-ultra, missä vaiheessa se sitten tehdään? Olin niin taivaissa sen ultran jälkeen, että tosiaan jäi arvoitukseksi, mitä seuraavassa neuvolassa tapahtuu? Osaatteko kukaan sanoa, viikkojen perusteella? Kai lääkäri jo on, ja mitä siellä tehdään? Kuuleeko sydänäänet jo viikolla 14+?
No, nyt ollaan edetty 12+1 asti, kerrottu ollaan jo ystäville ja vanhemmille :) Työpaikalla olisi tarkoitus kertoa pikimmiten, hermostuttaa vain kuinka ottavat tiedon siellä vastaan, sillä aloitin siellä vasta pari kuukautta sitten, olen vielä koeajalla ja määräaikainen sopimus loppuisi elokuun lopussa. Voivat kai pistää minut pihalle tässä koeajan aikana ihan tuosta vain,, kääks. Hermostuttaa.
Pahoinvointi on PIKKUISEN hellittänyt. Olen ollut oikeasti kuin zombie, oksentelun, yökkimisen ja kaikenkattavan haluttomuuteni kanssa. Mies ei voi käsittää, miten olen muuttunut kuin toiseksi ihmiseksi, parhaansa on kuitenkin tehnyt ymmärtääkseen ja auttaakseen. Mutta TOIVON, että tämä on nyt helpottamaan päin, viikkojen perusteella ainakin pitäisi...
Aivan käsittämätöntä on ollut, en olisi uskonut.
Rintojen aristus on jäänyt jo pois, ovat kivasti " raskautuneet" jo niin, että kiireen vilkkaa pitäisi kyetä uusien liivien ostoon. Alavatsakipuiluja tai vuotoja ei ole ollut koko aikana, mutta nehän tästä pahoinvointizombielusta nyt olisivat vielä puuttuneetkin ;)
toivotan kaikille ERITTÄIN ihanaa jatkoa, palataanhan taas! :)
Sakariini 12+1
eilen käytiin taas tuossa Prismassa ja yökki meinas yltyä jälleen. Mies katsoi vähän hitaasti kun hihkuin että jes oksettaa.. sitten alkoi vapista jalat ja tulla semmoinen huimaus. kamala olo oli kerrassaan
tänäaamuna ei tahtonut käynnistyä kone sitten ollenkaan. ihan kauheaa tämä väsy. tekis mieli hakea saikkua mutta huomasin sitten olevani melko vahvasti vetävä voima uudessa projektissa. sen takia olen sinnitellyt etten jättäisi pulaan muita.
tosi epämukava olo, semmoinen mäskiympäripyöreä ja nuutunut. pitäis varmaan jonkinmoista liikuntaa keksiä taas jotta piristyis. vaan kun tiedän etten välttis piristy joten sen takia on jäänytkin sitten.
plääh..
Pirkko 8+5
Kyllähän sulla pitäisi jo np-ultran olla pikaisesti, jos teille sellainen tarjotaan!Se tehdään yleensä vkoilla 11-13. Myöhemmin ei taida enää turvotukset näkyä. Lääkärineuvola mulla on jo huomenna vkolla 10+1, joten luulisin sen sinullakin pian olevan! Soitahan neuvolaan ja kysele :). Hyviä ultrauutisia sulla oli,varmasti mahtava fiilis!
Meille annettiin seuraava aika 15.12. jos oikein muistan. Olisi tosiaan kiva kuulla, mitä siellä sitten tapahtuu. Ilmeisesti meilläpäin tosiaan ultraa pääsee katselemaan joka kerta.
Minulla on se lieväkin pahoinvointi vähentynyt tosi paljon viikon aikana, sitä ei oikeastaan enää ole. Selkäkipuja on, ja väsymys on vai lisääntynyt, mutta muuten on olo ihan OK. Työmotivaatio - edelleen nolla! Pitäisi ruveta pomolle kertomaan pikkuhiljaa myös.
Me lähetettiin lähisukulaisille sähköpostiin ultrakuva, viestin otsikoksi " kuva-arvoitus" ja viesti kuului näin:
" Liitteenä on kuva-arvoitus. Mikäli osaatte ratkaista tehtävän, saatte paljastaan vastauksen ainoastaan puolisoillenne."
Löysin ton idean netistä surffaillessani, ja meille tuo oli paras tapa kertoa lähisuvulle. Miehen vanhemmat eivät tosin vielä tiedä, heillä kun ei sähköpostia ole. Ovat kuitenkin ensi viikonlopuksi tulossa meillä käymään.
Alcatraz 10+3
Moikka,
Ja hyvää tiistaita!
Sakariini: Tiiätkö että mulla sama juttu! Olin viime pe neuvolassa ultrassa. Kertaakaan ei mullekaan mainittu sanaa np! Mä en ees tajunnu sitä siellä ollessa. Ultraaja vaan sanoi monen monta kertaa että kaikki on todella hyvin ja siinä sit katseltiin kun pötkäle uiskenteli ja touhusi :)
La sitten kerroin ystävälleni tuosta ja hän heti kysyi että mites se niskapussi-asia. Sit tajusin ettei siitä mainittu sanallakaan. Hmm...??
Neuvolakortissakaan ei mitään mainintaa.
Olen menossa nyt torstaina, ylihuomenna lääkärineuvolaan. Otan asian siellä kyllä puheeksi.
Tuolla lääkärineuvolassa on tarkoitus kuunnella ainakin sydänäänet.
Onko teillä muilla näillä viikoilla kovasti tuntemuksia alavatsalla? Siis samanlaisia kun alkuraskaudessa?
Mulla on nyt tän päivää tässä tuntunut alavatsalla sellasta ' vääntelyä' . Ei se kipua ole mutta sellaisia ' tuntemuksia' . Kaippa kohdun kasvua, vai?
Muuten tää päivä mennyt ihan kivasti. Suht pirtee olokin toistaseks. Eiliseen verrattuna ainakin. Eilen olin niin väsynyt koko päivän että huh.
Eikä vielä ole liikaa huonoa oloakaan. Lievästi vaan kuvottaa nyt.
Eilenkin super pahaolo alkoi VASTA 16 jälkeen.. jospa se helpottamaan päin?
a_j 11+5
Voi tytteli on sulla ollut melkoinen viikonloppu. Toivottavasti olosi pian helpottuu.
Oma maha kasvaa kivasti. Housut ahdistaa, mutta mahaa niin vähän että äippähousuja eivät taida ylhäällä pysyä.
Täällä ollaan väsyneitä uhmaikäisen (3v 8kk) valtaisaan taisteluun joka asiasta. Onko täällä kohtalotoveita? Täytyy toivoa, että vähän laantuisi jossain vaiheessa. Välillä vaan miettii miten sitä jaksaa tuon yhden tänttäräntän ja ison mahan tai vauvan kanssa.
Kaikille hyviä vointeja!
Eliador 10+2
Viime viikolla olin suht energinen ja jaksoin hyvin vaikka oli rankka viikko-ohjelma. Tällä viikolla sitten... olenkin ollut tosi väsynyt taas. Ja huono olo, joka helpotti jo myös, on hiipinyt takaisin.
Te olette ilmeisesti kaikki menossa sinne niskapoimu-ultraan? Itse en aio mennä. En ole aikaisemmissakaan raskauksissa osallistunut sikiöseulontoihin enkä aio tälläkään kertaa. Olen ajatellut asian niin, että minulla ei ole oikein välineitä käsitellä niitä mahdollisia seurauksia ja päätöksiä joita voi tulla eteen. Kun vammaisuuden toteaminen ei ole kuitenkaan mikään 100% varma juttu seulonnoissa. Itselleni vaikeaa ryhtyä tuomarin rooliin. Tällä kertaa mietin sitä kyllä hieman koska olen jo yli 30-vuotias, mutta päätin sitten kuitenkin olla menemättä.
A_j: se np-ultra tosiaan pitää tehdä tietyillä viikoilla, joten kiireesti ottamaan asia puheeksi siellä neuvolalääkärissä.
Minulla on eka lääkäri huomenna keskiviikkona, ja aivan outo lääkäri, en ole törmännyt aiemmin. Sitten ei olekaan piiiiitkään aikaan neuvolaa, sillä täällä Jyväskylässä on karsittu yksi neuvolakäynti tuosta ekan käynnin jälkeen ja toinen käynti on joskus viikolla 20+! Eli aika pitkällä. Mites muualla? Minua huolestuttaa ja suututtaa tämä neuvolajärjestelmän alasajo, sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella ei päästä tavoitemääriin käynneissä kun pitää säästää ja säästää ja säästää.
Viikko sitten oli neuvola, sydänäänet kuului (kun joku kyseli että kuuluuko viikolla 14+ niin mulla oli viikko sitten 10+6)
Perjantaina on sitten ultra kerran -onneksi- tuo lakko ei alkanut.
Väsymys täälläkin vähenemäänpäin, maha on kyllä iso ja välillä tuntuu että oon jo viimisillään ku ähisen menemään :D Äitini tuumasikin että ei siellä ole kaksoset vaan neloset, älähän nyt mamma kulta... Kyllä neljäs riittää, eli kaipa siellä vain yksi on.
Remppaa tehdään ettei sitten tule ongelmia pinnasängyn ym. sijoittelun kanssa.
Kylläpä oli monella hurjat viikonloput. MansikkaPirkko, onkohan vika Prismassa vai meissä, minä tunnen jokareissulla samoin ;)
Mukavaa tiistaita.
-kesämuru-
ps.viime yönä näin unen että tämä raskaus meni kesken. ei ollut kiva fiilis aamulla,mutta onneksi oli vain unta.
Enpä ole aikoihin tänne ehtinyt kirjottaa. Ja nytkin tulin surullisena ilmoittamaan että poistun lopullisesti joukostanne. Eilen todettiin raskauden keskeytyneen viikolla 8+. Tänään tehtiin kaavinta.
Toivon teille kaikille oikein onnellista ja ihanaa odotusaikaa! Minä poistun hetkeksi nuolemaan haavojani. Eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu
mirulii
Työhousut jo vähän kiristää, ja iltavuorossa kun vatsa on välillä tosi turvoksissa, olen joutunut pitämään vetoketjua vähän auki... Kohta on kai pakko ruveta kyselemään muita työhousuja, ja siinä vaiheessa sitten taitaa juttu työpaikalla levitä. Hyvin olen saanut muuten pidettyä toistaiseksi salassa, jokunen taitaa epäillä, mutta kukaan ei ole uskaltanut kysyä. Viikonloppuna on kahdet pikkujoulut, joista toiset työpaikan, taitaa olla salaaminen sitten enää vaikeaa.
Minä pääsin närästyksestä kokonaan eroon siirtymällä hiivattomaan ruisleipään! Kannattaa kokeilla, en olisi uskonut että sillä hiivalla voisi olla niin iso merkitys. Vaaleiden leipien hiiva ei aiheuta närästystä. Tietääkö joku miksi ruisleivässä oleva hiiva närästää?
Voi mirulii-parkaa :( .
ja viikkoja vasta 8+4.. pariin päivään ei ole enää oksettanut ja rinnatkin ovat siedettävät..
Keskenmenoko tästä nyt tuli?
vuotoa ei ole ja hirmu tietoinen olen siitä että alavatsassa on tennispallo. mutta voiko olla että olisi näin pian mennyt pahoinvoinnit ohi? ensimmäisen ja toisen kohdalla vasta 12+ viikolla..
voi kyynel..
- MaanantaiPirkko