Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onnistuuko kyläily ja kaupustelu vauvan kanssa?

19.11.2007 |

Meillä on pientä ongelmaa neidin (kohta 4kk) kanssa. Hän on hyvin riippuvainen uniajoistaan ja nukkuu hyvin päivällä ainoastaan ulkona vaunussa. Jos mennään kyläilemään tai ostoksille, niin uni ei tule vaikka kuinka hyssyttelisi ja kaupoissa herää heti vaunussa, kun alan vähän avata vaatetusta, ettei tulisi liian kuuma. Imetyskin häiriintyy herkästi vieraissa paikoissa ja itsekin siinä stressaannun, kun rinnalla vain rimpuillaan. Tänään meni kyläreissu pipariksi, kun neiti ei ensinnäkään nukkunut autossa matkalla sinne ja olikin jo valmiiksi väsynyt, kun tultiin perille. Kylässä en saanut nukkumaan ja imetyskin takkusi, joten lähdettiin sitten aika pikaiseen kotiin, kun neiti vaan oli itkuinen. On niin erilainen kuin isoveljensä vauvana, joka nukkui sitä paremmin mitä enemmän oltiin menossa. tämä neiti ei kun ei oikein viihdy autossakaan ja on tosi herkkä heräämään kaikkiin ääniin. tulee mietittyä, että oonko tehnyt virheen, kun olen totuttanut tytön nukkumaan ulkona vaunussa.

Onko teillä muilla samanlaista?

Monic ja neiti heinäkuinen

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kyläily tuottanut ongelmia. Itse pumppasin yleensä maitoa pulloon " evääksi" reissuille kahdesta syystä, välillä ei löytynyt sopivaa paikkaa missä imettää ja se että käytimme ekat 5kk rintakumia. Tietysti tuosta ei ole apua jos ei pullo kelpaa, mutta jos kelpaa niin kokeile ihmeessä.. Ja kesällä kun ei tarvinnut vaatteita vähentää niin en osaa siihenkään kommentoida. Meillä neiti on nukkunut yleensä aika hyvin joka paikassa, turvakaukalossa, matkarattaissa, vaunuissa, sängyssä, joskus jopa sitterissä & puuhiksessa..

Tsemppiä ja muistakaa että harjoitus tekee mestarin - toivottavasti! :)

Mammis + Oona 7+kk

Vierailija
2/11 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko mahdollista ottaa kyläreissuille vaunut mukaan ja yrittää nukuttaa vauva partsille/takapihalle myös kylässä? Meillä toimii useimmiten. Mullakin oli imetysaikoina vaikeaa saada vauva rauhoittumaan rinnalle esim. mummolassa joten imettelin yleensä aina makkarissa suljetun oven takana, jotta saimme ruokarauhan. Voisiko kyläpaikan emäntä/isäntä lukea sen aikaa vaikka esikoiselle mukana tuotua kirjaa? Kaupoille lähtiessäni laitan yleensä vauvalle mahdollisimman kevyesti päälle ja ylimääräisen peiton vaunuihin. Sisätiloissa on sitten vaan peiton pois, en ala availemaan vaatteita sen enempää. Kaupassa käynti meilläkin sujuu kyllä tosi vaihtelevasti. Viime la oltiin prismassa melkein tunti ja vauva nukkui koko aja ihan tyytyväisesti, toisinaan huuto alkaa jo vihannesosastolla... Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä usko tehneeni virhettä totuttaessani tytön (3 kk) nukkumaan vaunuissa. Ei hän muuten nukkuisi varmaan juuri ollenkaan... Meillä nukkuminen on ollut niin vaikeaa alusta asti, että oon ikionnellinen, kun neiti viimein nukkuu edes jossain...eli vaunuissa tai kantoliinassa. Päivien täytyy mennä samojen rutiinien mukaan kotona, muuten ilta ja/tai yö on sitten yhtä huutoa. Ei tulisi mieleenikään lähteä kylään ilman vaunuja. Kantoliinassakaan ei osaa nukkua kylässä, jos on vähänkin hälinää. Pitää olla pimeä ja hiljainen huone, ja mun pitää hytkytellä ja hyräillä seisaallani vähintään puoli tuntia. Onneksi viihdyn hyvin kotona, ja kyseessä on esikoinen, joten ei ongelmia... Mies hoitaa ostokset.

Vierailija
4/11 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten erilaisia vauvat tosiaan ovat kun vertaan tätä pikkuneitiä isoveljeen. Neiti kun ei nukahda sisällä syliin, sänkyyn tai mihinkään, vaikka kuinka hyssyttäis, keinuttais ja laulais. Vaikka tarjoan rintaakin lohduksi ja turvaksi, niin se ei kelpaa muuten kuin vaan jos on nälkä. Isoveli nukahti aina parhaiten syliin ja päivällä nukuttiin pitkiä päikkäreitä sisällä sängyllä. Hänkin kyllä nukkui paljon vaunussa ulkona. Yöunet kuitenkin neidille maistuu hyvin ja nukahtaa helposti sänkyyn kun imetän. Onneksi!

Tänään yritin saada nukkumaan sisällä tuossa neljän maissa, kun ei enää hämärän tullen viitsi ulos laittaa vaunuun ja muutenkin kun tulee kovia pakkasia, niin olisi hyvä oppia nukkumaan sisälläkin. Mutta oli kyllä tosi vaikeaa ja itki kovasti ainakin tunnin yhteensä. Olikin raasu hereillä sitten melkein koko illan. Viimein onnistuin saaman tutin suuhun ja nukuttamaan sitteriin. Neiti ei ole huolinut tuttia, mutta nyt onnistui yhtäkkiä. Ehkä se tulee olemaan meidän pelastus.

Vierailija
5/11 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös poika (8kk) suostuu nukkumaan päivisin vain vaunuissa. Yleensä kun lähdemme kyläilemään otamme vaunut myös mukaan ja nukutamme pojan pihalle. Työlästähän se on vaunuja nostella autoon ja pois, mutta saadaanpahan kyläillä rauhassa. Nyt kun illat ovat jo hieman hämärämpiä olen ajatellut että toiset unet olisi hyvä nukkua sisällä.. en tiedä onko nukuttaminen niin vaikeaa, mutta kun poika ei nuku sisällä päivisin kuin pieniä pätkiä. Onko kenelläkään vinkkejä miten lapsen saisi nukkumaan sisällä kauemmin?? Auttaisikohan jos pojan nukuttaisi vaikka aluksi sisällä vaunuihin.?

Vierailija
6/11 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauva oli pienempänä vastaavanlainen " tapaus" (nyt vanhempana on jo sopeutuvampi). Aika nopeasti tulin siihen johtopäätökseen että vauvan ehdoilla mennään ja äidin shoppailut yms jää tuonnemmaksi.

Vierailija
7/11 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten että laitoin äitiyspakkauksen kevyttoppapuvun neidille päälle ja kypäräpipon. sitten neiti kantokoppaan (meillä oli pehmeä ja kevyt " koppa" ) ja eikun kantamaan ja heiluttamaan koppaa sisällä. ikkuna oli aluksi apposen auki ja kun neiti nukahti niin ikkuna raolleen ja koppa sängylle. siinä neiti nukkui hyvin kun luuli vaunuissa olevansa. jossain vaiheessa en enää pukenut vauvaa vaan laitoin vain koppaan ja kopan sängylle ja lopulta neiti vain sänkyyn ja itse viereen nukkumaan.

meidän neiti kyllä oli helppo muutenkin saada nukkumaan ja nukkui hyvin eli ihan " kinkkisiin tapauksiin" tämä ei välttämättä toimi... toisaalta; aina kannattaa yrittää :)

Vierailija
8/11 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun olisin lukenut omia ajatuksiani ku luin sun tekstin; Meiän rinsessa on nyt 4kk (syntynyt 1,5kk etuajassa). Tyttö on alusta asti nukkunut kahdet päikkärinsä ulkona (edelleen 2x3-4h), alussa nukahti kuitenkin mihin vaan ja millon vaan. Meillä muutos tapahtui noin 2-3kk iässä ja nyt paras paikka on ehdottomasti vaunut ulkona. Aamupäivän päikkäreille tyttö nukahtaa yleensä ihan itekseen kun ulos laittaa, kun ei liian aikaisn laita. Seuraavat päikkärit noin 16 jälkeen vaatii jo vähän heilutteluakin ja uni on herkempää ja tuttia joutuu laittamaan välillä enemmän ja välillä vähemmän. Jos ei pääse ulos päikkäreille niin nukkuu kotona max tunnin kerrallaan ja tulee yliväsyneeks jolloin saa hepulit.

Kaupassa käyn aina siinä päikkäreiden välissä, jolloin tyttö on hereillä vaan pari tuntia. Jos lähdetään ostoskeskukseen, jonne matkaa on runsas tunti, niin nukutan tytön aamulla sisällä suoraan turvakaukaloon jotta voidaan sitte lähteä suoraan ajamaan. Joskus herää jo autossa kovaan itkuun ja joskus vasta sit heti kun päästään sisälle ostoskeskukseen. Eikä sitte enää nukahda rattaisiin siellä. Rintareppuun nukahtaa helpommin, mut voi sitä itkuan määrää ennen kun nukahtaa. Rinta rauhottaa, mutta ku maitoa tulee, ni sit aina puklaa kaiken ulos jos ei ollut nälkä. Ja jos menee yliväsyneeks, niin rinbtakaan ei auta, vaan se vaunu siellä ulkona;)

Meillä illat menee tosi hyvin, tyttö jaksaa sillonkin pari tuntia pirteänä ja hyväntuulisena, ja kun nään että alkaa väsymään ni mennään meidän sänkyyn syömään ja rinnalta sitte nostan omaan sänkyyn meidän viereen. Nukahtaa yleensä rinnalle,mut nukahtaa kans omaan sänkyyn jos laitan aikaisemmin. Nukkuu yöunet useiten noi 22.30-7.30 ja syö kerran 5-6 aikaan. Välillä kuitenkin herää jo 6-7 aikaan, jaksaa olla noin tunnin hereillä jonka jälkeen jäädään nukkumaan vielä sisälle. SIlloinkin kuitenki nukkuu max tunnin kerrallaan. Mun mielestä on kuitenkin älytöntä laittaa tyttö ulos aikaisin aamulla päikkäreille varsinkin jos itse jatkan unia sisällä.

Mäkin oon miettiny että oonko tehny virheen ulos nukuttamisessa, mutta niin monet muutkin tekee. JA oon päättäny niin jatkaa, jotta saa nukkua rauhassa ja sit ku tulee liian kylmä ni otan varmaan vaunut eteiseen ja nukutan siinä vaik ikkuna auki. Ongelma ei siis oo kotona vaan just reissussa kun ollaan sisätiloissa. Tutti kelpaa, mut sitte ku on yliväsyny niin ei se pysy suussa ja saa sitte laittaa kokoajan. Yöunilla en käytä tuttia ollenkaan, koska sit se menee siihen että saan laittaa kokoajan.

Tännekki siis kelpaa vinkit paremmille unille, vaikka uskonkin että niitä ei paljon löydy. Mäkin oon vaan alkanu muuttaa liikkumistani paikkoihin jossa ei päikkäreitä voi nukkua;)

Vierailija
9/11 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuunsa olikin jotenkin stressaavaa.nyt asennoidun,ettei kuitenkaan " Onnistu" ,niin en ota paineita.

nukkuu vain ja ainoastaan suhteellisen hyvin vaunuissa parvekkeella.

joskus olisi kiva mennä ulos esikoisen 4,5v kanssa,ja vauva nukkuisi vaunuissa,mutta ei nuku liikkuvissa vaunuissa kun 20-40min.

kaupassa herää aina.oon kaiket kokeillu.nyt alkaa jo maailma näyttää eriltä kun vastasyntyneenä,niin ei sitä malteta missään kaupassa nukkua.

aikansa keikkuu autokaukalossa,sitten alkaa vinku ja itku,loput on sylissä millon mitenkin päin.

kylässä on nukkunut ulkona vaunuissa kuten kotioloissakin.vaihtelevalla menestyksellä.muttei muuta konstia ole.kotona kuitenkin paremmin.

sisälle on ihan turha yrittää,oli sitten kylässä tai kotona,on taattu jotkut 10min uni pätkät.

ei meillä päivisin kotonakaan kovin paljoa nukuta mut kuitenkin tollasia tunnin pätkiä,mutta ne on jo niin vakioajat,ja olen tottunut niihinkin pätkiin,että se on sillä hyvä =)

parhaiten kuitenkin ulkona vaunuissa,mitkä EI LIIKU!

mulla on kantoliinoja,ja aina manaan,että se pitäisi olla mukana.ei sillä väliä nukkuuko pikkuherra vaiko eikö,mutta itellä olis helpompaa,ja siihen saattaisi nukahtaakin just kaupassa.ja ois joskus aikaa katellakin jotain.

bussilla ei matkusteta,en oo jaksanu kokeilla hermoja =) paitsi vastasyntyneenä,nukkui joka paikassa.

mutta,aikansa kutakin.siihen pitää vaan asennoitua niin,ja maailmaan ääntä mahtuu.meillä oli esikoinen samanlainen huithapeli,joten en viitsi paljoa ottaa asiasta stressiä.

yöt menee kuitenkin hyvin,ja kellonympäri nukkuu parilla syötöllä,se riittää mulle =)

neitiniiskunen ja pikkumies 3kk

Vierailija
10/11 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee kokeilla sitä että ottaa kopan sisälle.. Jos edes toiset unet saisi nukkumaan sisällä niin olisi varmaankin jatkossa hieman helpompaa.

Vierailija
11/11 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä meni esikoisen kanssa sitten vanhempana? kerroit että hän oli samanlainen heikompi nukkumaan päiväunia. Muuttuiko tilanne yhtään jatkossa vai onko aina ollut huono nukkumaan päivällä?

Minäkin taidan testata kantokoppaa vastaisuudessa. Juuri kun luulin tutin auttavan niin nyt ei ole taas tutti kelvannut yhtään vaan tyttö saa siitä ennemminkin raivarit.

Muuten kyllä tässä pärjätään kun mennään neidin ehdoilla, mutta viikon päästä on meillä ristiäiset ja mua ressaa aikalailla, että saanko neitiä nukkumaan että olis sitten tyytyväinen.

Nyt neiti kutsuu...