Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Down-tyttömme on toivottu lapsi" :O

Vierailija
17.11.2007 |

Onko muita kenen mielestä tuo vauva-lehden otsikko kuulostaa harvinaisen typerältä?

Kai valtaosa lapsista synrtyy toivottuina lapsina, olivat sitten terveitä tai ei? Harvalle vanhemmalle taas lapsen sairaus tai vamma on toivottu asia, eiköhän liki jokainen toivoisi vammaisen lapsensa olevan mielummin terve. Moni kuitenkin on valmis ottamaan tuon sairaankin lapsen vastaan, mutta ei kai sairaus tee lapsesta sen toivotumpaa?

Näin juttua lukemattomana yritän miettiä mitä vanhemmat yrittävät tuossa sanoa. Jos siinä lukisi " terve tyttömme oli toivottu lapsi" , heti olisi useampi erityislapsen vanhempi mylvimässä että jos lapsi olisikin sattunut syntymään sairaana niin eikö tämä enää olisikaan terve ja rakastettu. Meinaavatko nämä vanhemmat sitten että jos olisivatkin downin sijasta saaneet terveen lapsen, tämä ei olisi ollut heille toivottu?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin raadolliselta kuin se kuulostaakin. Jos ja kun millainen tahansa lapsi on tervetullut, ei sitä tarvitse erikseen otsakkeessa korostaa. Tuo juuri lisää ja pitää yllä asennevammoja.

Vierailija
2/17 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin lehden tuon otsikon takia, mutta juttu oli typerä. Alle vuoden ikäisen downin vanhemmat eivät edes ymmärrä, mitä oikeasti on edessä, koska pikkudownit kehittyvät lähes normaalien tavoin. Kehitysvammaisuuden merkitys näyttäytyy vasta myöhemmin. Mutta, down-lapsi oli meilläkin kyllä toivottu lapsi, seuloissa ei käyty kun ei koettu niitä tärkeiksi, enkä ole sitä kertaakaan harmitellut. Vammaisuuden hyväksyminen ei ole ollut yksinkertaista, mutta nyt kun lapseni on jo vähän isompi, olen oikeasti sinut asian kanssa, enkä enää ajattele, että lapsen pitäisi olla toisenlainen. Joskus suorastaan ihmettelen, kun vieraat ihmiset katsovat meitä kieroon, olen itse niin tottunut poikani mölinään ja vauvamaisiin tempauksiin... Ja katsoa saa ja kysyä, ei se loukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Että he tarkoittavat tuolla sitä, että he ovat toivoneet lasta (ehkä jo pidempäänkin). Varmasti ovat raskauden aikana saaneet tietää down-oireyhtymästä, mutta eivät ole halunneet tehdä aborttia koska toivovat LASTA!

Vierailija
4/17 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni down-lapsi EI ole toivottu, vaan heidän kohtalokseen koituu abortti. Otsikolla haluttiin vain sanoa, että tämä lapsi oli toivottu vammastaan huolimatta.

Vierailija
5/17 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos ja kun millainen tahansa lapsi on tervetullut, ei sitä tarvitse erikseen otsakkeessa korostaa. Tuo juuri lisää ja pitää yllä asennevammoja.

Totta kai toimittaja rakentaa otsikon, joka myy!

Vierailija
6/17 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia downista tehtäisiin niin kamala asia ja miksi sitä yritettäisiin selvittää jo ennen syntymää, jos down lapset olisivat yhtä toivottuja kuin muutkin? Minä voisin kyllä sanoa ihan rehellisesti että vauva olisi täsmälleen yhtä toivottu downilla tai ilman.

Vierailija
7/17 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mina ainakin olen halunnut lapsia. Ihan sama onko down vai ei. Eihän muutenkaan sanota esim. että haluan ehdottomasti lapsen jolla ei hörökorvia, eihän? Silti se ei tarkoita, etteikö sellainen lapsi olisi ihan tervetullut. En minä halua mitään tietynlaista lasta. Minä haluan tai olen halunnut lapsen.

Vierailija
8/17 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romukoppaan lause: pääasia että lapsi on terve. Tilalle lause: Pääasia että on lapsi! Ja down-lapsihan ei ole sama asia kuin sairas lapsi.

Vierailija
9/17 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä välttämättä edes jutun kirjoittanut toimittaja.

Vierailija
10/17 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrs_Starlight:

Vierailija:

Jos ja kun millainen tahansa lapsi on tervetullut, ei sitä tarvitse erikseen otsakkeessa korostaa. Tuo juuri lisää ja pitää yllä asennevammoja.

Totta kai toimittaja rakentaa otsikon, joka myy!

Ei toimittaja saa tehdä omiin juttuihinsa otsikkoja - toimituspäällikkö ne tekee. Joskus oma otsikko menee läpi, yleensä ei. Ei se toimittaja sitä otsikkoa itse keksi, en minä ainakaan. Seuraavaksi varmaan väität, että toimittajat tekevät omien juttujensa lööpitkin.

Vierailija
11/17 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Puhuin tuosta otsikosta erään tuntemani down-lapsen äidin kanssa ja hän myönsi voivansa itsekin käyttää tuollaista ilmaisua. Ei siksi että down-lapsi olisi heille toivotumpi sen enempää kuin terve sisaruksensa vaan lähinnä vain siksi että ihmiset tajuaisivat MYÖS hänen olevan toivottu. Heille kaikki pitivät itsestään selvyytenä että terve esikoinen oli toivottu lapsi, mutta down-kuopuksesta niin monet vieraatkin ihmiset olettivat heti että he olisivat päätyneet aborttiin jos olisivat tietäneet lapsen vammasta. Usein kuulemma ihmisten ensimmäisiä kysymylsiä on " tiesittekö downistä jo raskaus-aikana?" ja kun kuullaan ettei tiedetty niin moni surullisesti toteaa että voi kuinka ikävää.....

olen itsekin vammaisen (ei down) lapsen äiti ja niin usein olen saanut olla selittämässä että kyllä meidän poikakin on todella toivottu lapsi. Vamma olisi ollut mahdollista selvittää seuloissa ja kasvanut riski oli tiedossa. Oltiin kuitenkin etukäteen miehen kanssa päätetty että pidettäisiin lapsi jokatapauksessa ja siksi jätettiin seulat väliin. Jokaisessa raskaudessani olen henkisesti valmistatunut vammaiseen lapseen, kerran se sitten kohdalla osui ja kahdesti saatiin terve lapsi.

Meille todella kikki olettavat etukäteen että terveet lapset ovat olleet toivottuja, mutta vammaisen oletetaan olleen ei-toivottu. Kun kysytään käytiinkö seuloissa ja kuullaan ettei niin heti oletetaan ettei meille tarjottu seuloja ja ihmiset ovat jo valmiiksi vihoissaan kun riskiämme ei olla otettu tosissaan.

Summa sumsarum, kyllä minä olen monen monituisen kerran saanut sanoa vammaisen lapseni olevan toivottu, usein jopa ennen kuin vieras kerkeää sitä kysyä. Terveiden lasten kohdalla tätä ei le tarvinnut sanoa.

Surullista on että harva down on niin toivottu että hänelle annetaan mahdollisuus syntyä. Siksi varmasti näin valitsevat vanhemmat haluavat korostaa kuinka heille lapsi todella on toivottu.

Vierailija
12/17 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityislapset ovat aina niin ihania, suloisia, toivottuja ja rakkaita. Heistä ei kukaan saa sanoa vastapuolista sanaa. He opettavat vanhemmileen niiiiiin paljon kaikkea uutta ja hienoa tehden näistä lähes puolijumalia!

Kuka nyt terveen lapsen haluaisi, ne nyt ovat niin tavallisia ja arkipäiväisiä eikä niiden avulla pääse pätemään ja nostamaan itseään korokkeelle.

Vierailija
13/17 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat ovat saaneet tietää et tulossa on Down-lapsi he ovat ottaneet sen " asenteen" et lapsi on yhtä tärkeä ja toivottu kuin " terve" lapsi. Ehkä lehden otsikointi on hieman " väärä" . En itsekkään ole lukenut kyseistä lehteä/juttua joten en enempää ota asiaan kantaa.

Vierailija
14/17 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko lienee vastaisku yleistä asennemaailmaa vastaan. Vanhemmat kun usein lähtevät ajatuksesta, että ei sillä sukupuolella väliä, kunhan on terve.

Kun saa kuulla odottavansa sairasta tai vammaista lasta tai se paljastuu lapsen synnyttyä, ei ensimmäinen ajatus suinkaan ole, että ei sillä väliä, olihan se toivottu. Vaan viha, suru, katkeruus ja huoli ovat erittäin tavallinen reaktio. Otsikon lailla ajatteleva on jo päässyt pidemmälle asiaan sopeutumisessa eikä siinä ole minusta mitään outoa.

Erityislapsen saattaa ajatella, ettei sillä terveydelläkään enää niin väliä, onhan lapsi elossa.

Vierailija
15/17 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että he tarkoittavat tuolla sitä, että he ovat toivoneet lasta (ehkä jo pidempäänkin). Varmasti ovat raskauden aikana saaneet tietää down-oireyhtymästä, mutta eivät ole halunneet tehdä aborttia koska toivovat LASTA!

Vierailija
16/17 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella fiksun ja mukavan tuntuiset jalat-maassa-vanhemmat siinä oli ja heille tuo erityislapsi on ihan yhtä rakas ja toivottu kuin terve esikoinenkin, kumpikin lapsi sai alkunsa vasta hoitojen jälkeen.

Tuo otsikko tarkoittanee sitä että jo raskausaikana tuli eteen ongelmia joiden takia epäiltiin lapsella olevan jokin vamma ja vanhemmille tarjottiin mahdollisuutta jatkotutkimuksiin. Vanhemmat kokivat kuitenkin lapsen olevan heille toivottu ja tervetullut vaikka sairaanakin eivätkä halunneet riskeerata raskautta menemällä tutkimukseen. Taisivat siinä todeta että jos tutkimukset olisivat olleet riskittömiä he olisivat osallistuneet niihin.

Vierailija
17/17 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisen perheen, ei mitään turhaa ruusunpunaista lepertelyä vaan asiallinen suhtautuminen lapsen vammaan. Nähtiin niin vaikeatkin asiat mutta samalla osttiin nauttia tavallisesta arjestä ja arvostaa sitä että lapsi on muuten perusterve ja hyväkuntoinen. Osattiin jopa nähdä ne pienet positiiviset asiat lapsen vammassa. Olivat varmasti kerenneet ajatella näitä jo paljon raskausaikana ja tekemään silloin jo oman valintansa, kaikkea hyvää heille.

Puhuin tuosta otsikosta erään tuntemani down-lapsen äidin kanssa ja hän myönsi voivansa itsekin käyttää tuollaista ilmaisua. Ei siksi että down-lapsi olisi heille toivotumpi sen enempää kuin terve sisaruksensa vaan lähinnä vain siksi että ihmiset tajuaisivat MYÖS hänen olevan toivottu. Heille kaikki pitivät itsestään selvyytenä että terve esikoinen oli toivottu lapsi, mutta down-kuopuksesta niin monet vieraatkin ihmiset olettivat heti että he olisivat päätyneet aborttiin jos olisivat tietäneet lapsen vammasta. Usein kuulemma ihmisten ensimmäisiä kysymylsiä on " tiesittekö downistä jo raskaus-aikana?" ja kun kuullaan ettei tiedetty niin moni surullisesti toteaa että voi kuinka ikävää.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän