Onko suolen tähystyksessä koskaan käyneitä? Kuolenko sinne?
Kommentit (32)
Helikobakteeri voi olla yksi suolisto-oireiden syy.
Crohn ei aina näy. Siinä on akuutti ja remissio. Muistinkohan ton toisen sanan oikein?
Sappikivet aiheuttaa voimakkaita vatsaoireita.
välillä suoli tulehtuu ja sitten taas paranee. On kovin yksilöllistä.
19
terveydenhoito, etta pitaa ihan kurkku suorana huutaa! Taalla Rapakon Takana nukutetaan kevyesti, ei tartte karsia ja menee mielellaan uudelleenkin tutkimuksiin, eika niita tarvitse kesken jattaa.
Milloin te ihmiset alatte vaatia inhimillisempaa hoitoa?
nukutuksessa on nukutuksen riskit. suomessa on vielä turvallisuus terveydenhuollossa tärkeämpää kuin potilaan toiveet mahdollisimman mukavasta toimenpiteestä :) jos et ole kuullut, täällä myös kannustetaan synnyttämään alakautta synnytyksen oikeana ajankohtana sen sijaan, että leikattaisiin vauva ulos liian aikaisilla viikoilla äidin mukavuuden/kropan/tms. takia.
milloin te siellä rapakon takan alatte käyttämään tervettä järkeä? ;)
Kerrassaan paras kommentti tällä palstalla aikoihin! Mies oli just tähystyksessä, eikä huolinut esilääkitystä, vaikka lupasivat antaa sen kesken toimenpiteenkin, ei siihen kuole, eikä edes pyörry. Ja miehen suolessa 30cm tosi tulehtunut ja verillä. Ne jotka haluavat lisätietoa, menkää tuolle crohn ja colitisyhdistyksen sivuille, sieltä sitä saa!
Olin n. kk sitten tähystyksessä ja lääkäri kysyi ensimmäiseksi onko leikkauksia ollut ja kuullessaan niitä olleen, sanoi että sitten varmaan sattuu. Hän lupasi olla varovainen ja kyllä hän olikin, todella ystävällinen ja näemmä asiansa osaava, samoin hoitajat olivat aivan uskomattoman ihania.
Letkun " menomatka" sattui kovasti, juuri niissä kohdissa joissa oli arpikudosta, mutta lääkäri piti aina taukoa pahojen kohtien jälkeen ja kyllä sen kestin ihan ok, vaikka aikamoista meteliä tuli pidettyä...
Kivusta huolimatta kokemus sinänsä oli ihan ok, tyhjennys oli paljon kamalampi:-(
totesi, että hammaslääkäri sattuu enemmän ja on oikeesti aika kipuherkkä kaveri, päätä hiukan jyhmii, niin ottaa särkylääkettä.
tuo toimenpide suoritettaisiin elaimelle noin, olisiko elainraakkaysta? Ihmisraakkays nakyy Suomessa olevan OK. Mutta ei se mitaan, mina olen taalla turvassa, paasen laakarille ja toimenpiteisiin jonottamatta.
Toimenpide on epämiellyttävä ja sattuukin joissain kohdissa, mutta ei missään nimessä ole kyse mistään sietämättömästä kivusta. Tietysti jotkut nyt ovat niin hysteerisiä etteivät pysty edes synnyttämään ja oksentavat kauhusta aina kun pikkuvarpaaseen sattuu, mutta keskimäärin normaali ihminen kestää paksusuolen tähystyksen kyllä loistavasti.
Koko yhteiskuntanne olisi eläinrääkkäystä, mutta ota sinä kaikki tainnutukset, kun toimenpiteet " sattuvat" =)
Olin eilen tähystyksessä. Kuudes kerta kohdallani, kun sairastan haavaista paksusuolentulehdusta. Olin mennessä varma, että otan esilääkityksen(joku rauhoittavan ja kipulääkkeen sekoitus), mutta kun sen kerran saa pyydettäessä kesken toimenpiteenkin, niin annoin olla. Tuo lääkitys annetaan suoraan suoneen, joten vaikutus on välitön. Säästä sen ottamista, jos mahdollista. Tärkeintä on osata rentoutua siinä tutkimuspöydällä, niin ei tee niin kipeää. Itselläni oli suolen loppupäästä 30cm aktiivisessa tulehduksessa+siellä täällä pienempiä kohtia, mutta en kokenut mahdotonta kipua missään vaiheessa.
Voithan itse ottaa jotain kipulääkettä pohjalle, jos siltä tuntuu. Esim. buranan ja panadolin sekoitus on hyvä kivunlievitykseen käsikauppalääkkeistä.
Phosporalilla tyhjennettiin eikä siinä mitään kamalaa ollut (kunhan sen sai oksentamatta juotua...)
MUTTA HERRANJUMALA SITÄ TÄHYSTYSTÄ !!!! HUUUUUHHHHH! Ikinä en olisi uskonut että voi sattua niin paljon (ja 2 lasta sentään synnyttänyt). Siis aivan järkyttävä kipu vaikka mäkin sain kaikki mahdolliset rauhoittavat ja kunnon kipulääkityksen. Ei sitä vaan voi kestää. Mulla jouduttiin keskeyttämään ennen paksusuolen vikaa mutkaa.
MUTTA onko sulla kyseessä kolonoskopia (vai sigmoidoskopia, missä ei mennä yhtä pitkälle)?