vaikuttaako muihinki tuleva " lakko" näillä näkymin?
kiroilin tossa just kun tuli postia että mun ens viikon rakenneultra peruuntuu jos noi irtisanoutumiset alkaa...melkein itku pääs kun oon odottanu sitä niin paljon...en jaksais odottaa viel lisää,ja ties miten kauan...
vaikka ei kyl pitäis valittaa kun miettii niitä jotka kohta synnyttää,niillä on viel kovemmat paineet...ja riskisynnyttäjiä lähetetty ruotsiin...
onhan toi lakko ihan aiheellinen,tiedän sen kun itekin oon lähihoitaja,mut kyllä silti harmittaa pirusti..
onkos kohtalotovereita että voidaan yhdes vähän valittaa tätä kurjuutta....??:D
-Hendu- rv 18+6
Kommentit (10)
Että arvaa vaikuttaako...
Jos sattuu saliin sopimaan ja jos sattuu joku ehtimään antaan jotain puudutusta ja sen jälkeen vielä muutenkin avuksi, niin hyvä. Varsinkin jos auttaja osaa kätilön homman, ettei esim. vammauta lapsen kättä pysyvästi (erbin pareesi), tee turha episiotomiaa tai anna paikkojen revetä, niin ok. Sen jälkeen sitten jos kaikki on (näennäisesti?) hyvin, niin 6-12h ikäisen kanssa kotiin... Maitohan ei tietenkään vielä ole noussut, saa nähdä moniko onnistuu imetyksessä näistä pikakotiutetuista...
Jep Jep. Ultraan pääsee rahalla yksityiselle, kuten myös labroihin, mutta yksityistä synnäriä ei tämä maa tunne (tosin, eipä sinne varmasti tässä tilanteessa mahtuiskaan...)
Sori ironinen sävy, mutta v*****aa, kun valtaosa ihmisistä ei näitä tajua, ja tällä en todellakaan tarkoita odottajia, vaan tämän maan kansalaisia yleisesti.
Pääsinpäs purkaman... :)
kun kunnat tämän seurauksena joutuu ulkoistamaan yksityisille palveluja ja yksityisellä puolella palkat jo nyt pienemmät kuin kuntien palveluksessa olevilla hoitajilla. Taas yksi syy, miksei ole mitään järkee tuollaisissa ylilyöntivaatimuksissa!
Varauduin jo etukäteen siihen, että joulukuinen äitiyspolin rakenneultra-aikani peruuntuu ja varasin ajan yksityiseltä... Yksityisen ajanhan voi perua, jos lakolta vältytään. Suututtaa koko lakkoilu! Toivottavasti synnyttäjät eivät joudu siitä kärsimään...
riia
Meillä kunta tarjoaa koko raskauden aikana ainoastaan yhden ultran ja se on np-ultra tuossa rv 12 tienoilla. Nyt ei todennäköisesti kutsua tule. Tässä olen viime päivinä pohtinut, että eletäänkö tässä nyt tietämättömänä ties kuinka pitkälle. Olisi ollut kiva päästä kurkkaamaan että kaikki on hyvin ja sen jälkeen kertomaan sukulaisille. Kyllä harmittaa, vaikka järki sanookin että onhan tässä muita kellä on saattaa olla henki kyseessä. Yksityiselle en raaskisi mennä ultraan, sillä kävin jo kerran rv 7.
Eliador rv9+5
Hei,
Viikoja on vasta kasassa noin 24, mutta TEHYn työtaistelu toki vaikuttaa. Neuvolaan on hankalampi saada aikoja. Terveydenhoitajat menevät kotikäynneille, kun synnyttäneitä kotiutetaan tavallista aikaisemmin. Lisäksi he joutuvat viikonloppupäivystäjiksi sairaaloihin.
Jos tämä kestää pitkäänkin, synnytystapa-arviota ei tehdä julkisella. Siksi jätän varmuuden vuoksi uuden talvitakin ja pari muutakin asiaa hankkimatta, että on varaa hoitaa tämä yksityisellä. Onneksi se on meillä mahdollista.
Mupsi
ja rakenneultra peruttiin :( jos irtisanomiset toteutuu. Ottaa päähän niin paljon. Ensin maksetaan veroja ja sitten joutuu menemään yksityiselle lääkäriin. Itse en ole vielä aikaa varannut yksityiselle, jos niilläkään nyt aikoja on, kun ihmisiä varmasti paljon menossa ultriin.
Ultraiskohan ne takautuvasti? Koitin soittaa sairaalan, mutta eihän siellä kukaan vastaa.
Ja todellakin olen pahoillani kaikkien puolessta, joilla la lähellä. Pitäisi voida turvallisin mielin odottaa synnytystä, joka aina vähän pelottaa muutenkin.
Jos yleensä ehtii alkaakaan. Sovittelulautakunta on alkanut jo lähentyä sopua. Jos irtisanoutumiset tulisivat voimaan, ei terveydenhoito silti pärjäisi vaikka pakkolaki nyt saatiinkin aikaan. Hoitajat eivät silti riitä tai heitä ei tavoiteta kotoa että työmääräys saataisiin perille. Rahalla tästä työtaistelusta päästään, ei muilla keinoin.
Itseä ketuttaa se, että tajusin tuon pakkolain mahdollisesti koskevan myös minua. Kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt voidaan määrätä pakkotyöhön riippumatta siitä ovatko he irtisanoutuneita, muuten poissa työelämästä tai muualla töissä. Itse olen yksityisellä ja työehtosopimukseni jo tehnyt mutta periaatteessa mutkin voitais pakottaa johonkin muualle töihin. RV 26+0
Olen todella pahoillaan monien ensisynnyttäjien puolesta. Tällä hetkellä asumme Ruotsissa ja olen luvannut että naapurini miehensä kanssa voi tulla meille asumaan kun heillä on la juuri ensi viikolla.
He odottavat ensimmäistä lastaan ja tämä on heille niin ainutlaatuinen kokemus synnyttää oma lapsi kun ikääkin heillä on neljänkymmenen molemmin puolin eli tulevan äidin sanoja lainaten tuskin toista lasta tulee hankittua.
He haluavat mahdollisimman hyvän kokemuksen tästä kerrasta koska toista kertaa ei heille tule. Itse kuudetta lasta odottavana ymmärrän hyvin heidän kannan ja sen että tämä kokemus on niin ainutlaatuinen. Eli on väärin että synnyttäjät laitetaan tälläiseen tilanteeseen valitse joko polikliininen synnytys tai synnytä toisessa maassa.
Mutta entä ne ensisynnyttäjät joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä polikliininen synnytys ja mahdollisesti liian vähäinen henkilökunta??kuka vastaa jos äidillä alkaakin kotona kohtu vuotaa, tai lapsella onkin esim. syömishäiriö joka sairaalassakin huomataan usein vasta muutan päivän ikäisellä vauvalla.
Mulla on ollut kaksi polikliinistä synnytystä toisen ja neljännen kanssa ja tosiaan voin vain ihmetellä miten ensisynnyttäjän harteille voidaan tälläinen vastuu kasata kun vielä tutkitusti moni ei ole ollut vastasyntyneiden/pienten lasten kanssa missään tekemisissä ennen oman lapsen syntymää.
Toivon kaikille turvallista synnytystä ja että suojelusenkeli olisi kaikilla läsnä eikä kenenkään henki vaarantuisi tämän työtaistelun aikana.
Annlinn rv29
Mua alkoi kyllä nyt suututtaa koko kansan puolesta nyt ihan pirusti kun luin teidän vastauksia!Tää on kyllä niin väärin tää lakko!tosiaan oon ite hoitaja,superissa tosin, ja sanon että oon kutsumusammatissani enkä pystyis lähtee töistä noin vaan jos tietäisin miten ihmisten henki on kyseessä.
Aihe on kyllä erittäin aiheellinen,hoitajille kuuluu parempi palkka,mut vaatimukset ja riskit on liian suuria. Eikä taas tavallinen kansa pääse sanoo mitään,kärsii vaan.
Kauhistuttaa synnyttäjien ja todella sairaiden puolesta,voin kuvitella että kun ite oon lähempänä synnytystä,niin oon varmasti tarpeeksi paniikissa ilman tätä lakkoakin!ei tällaisia lisäpaineita sais tulla...
Itellä on tässä pienimmät ongelmat kun ei pääse ultraan,mut tottakai sitä ajattelee omaakin napaansa,eikä olis edes varaa yksityiseen ultraan. Suututtaa vaan maksaa siitä kun sen sais veronmaksajana halvemmallakin.
mut toivotaa nyt parasta, et lakko ei alkais,tai loppuis ainaki pian!
-Hendu rv 19+1-
Sokerirasituskokeeseen ei ainakaan oteta ajanvarauksia vastaan lakon takia.