Millainen on LAUMASIELU? kerro!
miten se elää, katsooko tv:tä ja juoko alkoholia? uskooko jumalaan ja mitä ajattelee ylipäätään?
Jos sinä et ole laumasielu, mistä sen tiedät?
Kommentit (13)
Rupeaa natsiksi/kommunistiksi/jne kun muutkin ovat sitä, ja joku on sanonut että se on hyvä juttu
kuvaile kuvaile tuntemasi ei-laumasielu.
ap-
näyttävät ulospäin tavanomaisilta. Kuvitellaan, että oma erilaisuus ja erityisyys pitää näkyä vahvasti ulospäin (yleensä tietyn kapean muotin kautta) ja ne jotka valitsevat toisin, ovat sitten niitä laumasieluja.
Kerran oli loistava sarjakuva aiheesta. Olisiko ollut Mafaldassa tms. Siinä yksi hahmo ilmoitti: " En tiedä, mikä minusta tulee isona, mutta sen tiedän, että minusta ei ainakaan tule yksi monista!" Johon toinen mielessään: " Taas yksi, joka liittyy niiden monien joukkoon, jotka eivät halua olla yksi monista."
Katja Grahn on taas ottanut aiheeseen kantaa näin:
" " Erilainen" , hän sanoo. " Minä uskallan olla erilainen ja voi kuinka minä halveksin teitä te tavalliset ihmiset!" " Minä puen päälle verkkarihousut tai vaikkapa lakanan, sillä minä uskallan!" " Minä värjään hiukseni sinisiksi ja kasvot vaikka vihreiksi, sillä minä uskallan!" Aikani yritin selittää hänelle, etten tunne tarvetta olla erilainen. Että minä olen minä ilman rekvisiittaakin. Mutta sitten huomasin, minun tavallisuuteni on hänen itsetuntonsa. Hän voi olla erilainen vain, jos minä olen tavallinen."
Toisin sanoen laumasieluisuus tarkoittaa sitä harhaa, että muut ihmiset eivät olisi yhtä erityisiä, kuin laumasieluja vihaava itse on. Tämä laumasieluisuudesta ahdistuminen on tyypillistä teini-ikäisille ja menee valtaosalta ihmisistä ohi, kun he huomaavat olevansa edelleen omia itsejään, vaikka heillä on omakotitalo, kaksi lasta, farmari auto ja kultainennoutaja.
Ainoa mikä poikkeaa tavallisesta, on mielipiteet.
En tunne tarvetta huutaa pukeutumisellani: " olen erilainen"
He ovat uskaltaneet, tai uskaltavat rikkoa rajoja, tehdä epätyypillisiä asioita ja jopa pelkäävät saavansa liikaa vaikutteita muilta (Eva Dalhgren).
ielukin haluaa. Kun synnyttäjä komennetaan pöydälle makaamaan, tottakai laumasielu tottelee, kun muut tietää toki paremmin mikä on hyvä synnytysasento. Kun yhteiskunta on imetysmyönteinen, laumasielu imettää, kun imetystä ei tueta, laumasielu ei imetä.
Se että tekee kuten muut, ei kuitenkaan aina meinaa laumasieluisuutta. Ei-laumasielu on vain ajatellut ja tutkinut asiaa ja todennut enemmistön tavan hyväksi ja perustelluksi.
olipa niin tästä laumasta poikkeava vastaus..
Esim. jos lapsijoukko kiusaa jotakin koulun pihalla, kiusaajien joukossa on taatusti niitä, joiden mielestä kiusaaminen on väärin,mutta jotka eivät uskalla sanoa sitä ääneen ja poistua paikalta, kun pelkäävät itse tulevansa kiusatuksi. Sama asetelma pätee asiaan kuin asiaan aikuistenkin elämässä.
Esim. jos lapsijoukko kiusaa jotakin koulun pihalla, kiusaajien joukossa on taatusti niitä, joiden mielestä kiusaaminen on väärin,mutta jotka eivät uskalla sanoa sitä ääneen ja poistua paikalta, kun pelkäävät itse tulevansa kiusatuksi. Sama asetelma pätee asiaan kuin asiaan aikuistenkin elämässä.
Oisko laumasielu sellainen, joka on vaikutteille altis, eikä kierrätä ulkopäin tulevaa ajatusta, ideaa, tekoa oman ajattelun, halun ja voimavarojensa kautta vaan hyväksyy kaiken? Jokaisella ihmisellä on omat ajatukset ja rajat syvällä sisimmässään. Niitä pitäisi kuunnella eikä hyväksyä jokaista lentävää trendiä vain sen takia, ettei näyttäisi epäcoolilta tämän maailman silmin.
Esimerkiksi nuorena join alkoholia sen takia, että muutkin joi, vaikka inhosin alkoholin makua. Tyhmää!
Ns laumasielu ei ehkä ole rehellinen itselleen. Tuunteekö itseään?
On inhimillistä tietyissä elämäntilanteissa kokea olevansa erityinen, ja ajatella muiden olen vain massaa, ja on inhimillistä tavoitella ainutlaatuisuutta, kun aina ei kaikkea ymmärrä ja näe objektiivisesti.
Noh kuitenkin ON OIKEASTIKIN olemassa suureen enemmsitöön kuuluvia " laumasieluja" , joilla on kuitenkin kaikilla omia erityisyyksiään. Ei kukaan ole samanlainen toisen kanssa. Kyse ei ole mistään harrastuksista ja ulkonäöstä, vaan jostain ihan muusta.
Laumasielu ajattelee tiedostamattaan, että enemmistö on oikeassa. Laumasielu ei kyseenalaista totuttuja normeja, laumasielua ei kiinnosta kriittinen ajattelu. Laumasielu äänestää vaaleissa, sitä jota joku hänen läheisensä on kehunut, tai joka on lehdessä saanut eniten kannatusta. Laumasielu pitää tiettyjä vähemmistöjä ja ääriaatteita pahoina ja huonoina, koska niin on hänelle kerrottu, vaikkei hän ole koskaan itse ajatellut asiaa. Siis nämä nyt kärjistettyjä ja pelkistettyjä " esimerkkejä" yhdestä näkökulmasta. Tottakai jokaisella on joitain muista poikkeavia ajatuksia ja joskus jokainen pohtii asioita syvällisemmin, mutta harvoin kukaan oikeasti ajattelee, ja oikeasti näkee.
On vaaleissa " voittajan puolella" .