Kätilö paikalla 14.30 saakka
Kommentit (33)
Leikata ei tietääkseni, hirtetään kyllä joskus.
klö
liiallisesta " rehkimisestä" ? Siis ihan kävelyn tasolla ollaan, mutta jos kövelee 10km päivittäin. Ei kai..?
lääkärin paikalle arvioimaan sulkijoiden tilanteen?
Paranin aika nopeaan, joskin emättimen sisälle on jäänyt rypylä ja kovempi kohta. En itse tarkkaan tiedä mistä repesin, kun synnytystä ei käyty koskaan kätilön kanssa läpi, enkä kaikelta hässäkältä tajunnut tutkia tarkemmin alapäätäni. Jälkeenpäin olen kuitenkin huomannut, etten pysty kauaa pidättelemään ulostetta, pissan kanssa ei ole mitään ongelmaa.
Nyt olen raskaana taas viiden vuoden jälkeen ja mietin, että repeänkö taas noista vanhoista kohdista? Ja voiko tuo ulosteenpidätyskyky johtua repeämisestä?
Ei ole haittaa jos vointisi on kaikin puolin hyvä.
klö
vaikka tunnustelemalla ei minkäänlaista puristusta sulkijoissa tuntunut. Tästä syystä elinikäinen pidätyskyvyn alenema, inkontinenssi vaivaa päivittäin.
Voi hitsi, vastasin sinulle pitkään ja joku välilyönti kai jäi, kun linkittämisestä syytettiin...
Loppuraskaudessa sinut tulisi lähettää äit. poliklinikalle synnytystapa-arvioon aikaisempien repeämien takia. Tavallisesti toisella kertaa ei pahoja repeämiä enää tule, mutta kuitenkin.
Synnytyksen jälkeen ota vaivasi puheeksi. Fysioterapia voisi auttaa ja korjausleikkauksen tarpeen voisi arvioida.
klö
Luulenpa minulle käyneen samoin. Kätilö minut kursi kasaan, eikä lääkäriä käynyt huoneessa missään välissä. Peräaukon ympärys on yhdestä kohtaa koholla, ts. yksi niistä rypyistä (emättimen suuntaan oleva) on pullea.
Oletko sanut fysioterapiaa? Auttaisiko korjausleikkaus, onko sitä asiantuntijat arvioineet?
klö
9 kk:tta synnytyksestä ja korjausleikkaus tehtiin puolitoista vuotta tapahtuneesta. Molemmat sulkijat olivat täysin poikki ja tahdosta riippumatonta sulkijaa ei saa kuntoutettua. Fysioterapiasta ei tässä tapauksessa ole hyötyä. Tulevaisuudessa mahd. edessä lihaksensiirtoleikkaus ja tahdistimen asentaminen. Jännää että vaikka valitin vaivoja jos osastolla ja myös jälkitarkastuksen yhteydessä, kukaan ei kuitenkaan tutkinut kunnolla ja siksi leikkaus myöhästyi ja vaikeutti tilannetta. Vähän on katkera mieli, ei voi mitään mutta en tietenkään kohdista sitä sinuun joka kysymyksiin vastailet.
Mahdolliselle kohtalotoverille sanoisin että kannattaa ilman muuta tutkituttaa ne sulkijalihakset. Niitä korjataan kyllä ja jonkinlaista apua on saatavilla. Toivon että et olisi kohtalotoveri....
Olen tosi pahoillani puolestasi. Ei minulla varmasti yhtä paha tilanne ole, vaikka housuihin on tullut useamman kerran ja tietenkin aina silloin kun en ole kotona ja vessaan enemmän kuin 2 minuuttia matkaa. Se on tosi noloa. Enkä mitään sellaista ollut ennen synnytystä kokenut. Olen yrittänyt itse jumpata, mutta ei siitä ole ollut mitään apua ja mitä tästä olen muille puhunut, niin " se on ihan normaalia, sellaista se on" . Lääkäri on vain hymistellyt.
Täytyy varmistaa, että pääsen synnytystapa-arvioon.
Kyllä se kohtuullisen yleistä on. Olisihan se voinut olla vaaran paikka, mutta verrattuna siihen, miten usein napanuora on jonnekin kiertyneenä ja mononkin kerroin, napanuorakomlikaatioita on silti vähän.
klö