Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvivirsi pannaan

Vierailija
31.05.2013 |

Lauletaanko teidän lasten koulussa enää suvivirttä?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013053117079710_uu.shtml

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:17"]

Ap ja muut - kannattaa muuten observoida noista jutuista sitä, KUKA on vaatinut suvivirren poisjättämistä.

Väitän, että maahanmuuttajavanhemmat eivät sitä vaadi, vaan supisuomlaiset ateistit ja "tiedostavat" ihmiset, jotka vetoavat sitten tuohon poliittiseen korrektiuteen, "ettei loukata muunuskoisia". Todellisuudessa maahanmuuttajat ovat näissä asioissa ihan suvaitsevaa sakkia ja ymmärtävät, että maassa toimitaan maan tavoin.

Esimerkiksi meidän lasten koulussa on viidesosa oppilaista maahanmuuttajataustaisia, ja silti joka joulujuhlassa esitetään joulukuvaelma (toissavuonna Joosefina oli tyttäreni somali luokkakaveri) ja lauletaan Enkeli taivaan. Ja kevätjuhlissa lauletaan aina neljä säkeistöä Suvivirttä, ihan ilman ongelmia.

Joten Latokartanon koulun reksi on selkärangaton hölmö. Eri uskontokuntiin kuuluvia tapoja ja traditioita sopii esitellä rinnalla, mutta luterilaisiakaan ei pidä väheksyä.

[/quote] Suuri osa eurooppalaisista mamuista haluaa sopeutua. Suuri osa ei-eurooppalaisista ei halua sopeutua. Ainakin monien tutkimusten mukaan näyttäisi olevan näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
25/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista että koulussa olis ikinä laulettu kahta säkeistöä pidemmälle. Ja se että laulussa lauletaan Luoja, voi tarkoittaa ihan sitä jokaisen omaa Luojaa ja Jumalaa, jokainenhan voi ajatella sitä omaa Jumalaansa silloin?

Vierailija
26/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 08:42"]

Ei lauleta josta johtuen meidän lapsi ei periaatteestakaan osallistu kevätjuhliin.

[/quote]

Lienette jotain hihhuleita.

Voisitteko harkita sitä kotiin jäämistä ihan ympärivuotiseksi käytännöksi?

Vierailija
27/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:23"]

laulettiin kirkossa kevät juhlissa ei 

[/quote]

Minäkin olen ihmetellyt että mikä perinne tämä on. En muista että suvivirttä olisi ikinä koulun kevätjuhlassa laulettu, ainoastaan kevätkirkossa. Missä vaiheessa siitä tuli kevätjuhlan numero?

Vierailija
28/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:16"]

Mä en muista että koulussa olis ikinä laulettu kahta säkeistöä pidemmälle. Ja se että laulussa lauletaan Luoja, voi tarkoittaa ihan sitä jokaisen omaa Luojaa ja Jumalaa, jokainenhan voi ajatella sitä omaa Jumalaansa silloin?

[/quote]

Islamin oppikirjassa kerrotaan, että Allah on luonut Suomenkin metsät ja järvet. Saakohan Allahia kutsua Luojaksi?

Vierailija
29/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ne mamu oppilaat pitäisi tän reksin mukaan poistaa salista?? Siis saako ne jotain ihottumaa vai kaatuuko heidän maailmankuva, jos kuulevat pätkän suvivirttä. En ymmärrä, voiks joku kertoo? :)

Vierailija
30/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma 200 huoltajaa Latokartanon koulussa on ilmoittanut, ettei heidän lapsensa saa osallistua mihinkään koulun järjestämiin uskonnonharjoittamis tilaisuuksiin. Mutta en tiedä, onko suvirren laulaminen nyt niin uskonnonharjoittamista... virsi on laulettu rukous, mutta itse olen ainakin pitänyt suvivirttä vain kivana lauluna, joka kuuluu koulun kevätjuhliin ja jonka myötä on kiva kirmata kesälaitumille :)

Vierailija
31/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:23"]

laulettiin kirkossa kevät juhlissa ei 

[/quote]

Minäkin olen ihmetellyt että mikä perinne tämä on. En muista että suvivirttä olisi ikinä koulun kevätjuhlassa laulettu, ainoastaan kevätkirkossa. Missä vaiheessa siitä tuli kevätjuhlan numero?

[/quote]

Sama meillä, kirkossa sitä laulettiin ja sinne se sopii oikein hyvin. Jos nämä uskovaiset niin kovin sitä haluaa kuulla niin ei muuta kuin kirkkoon vaan. Varmaan jokainen seurakunta ihan mielellään järjestää kevätkirkon, mikäli sellaista ei koulun puolesta ole tarjolla. Yhteyksiä vaan sinne seurakuntaan. Miksi ihmeessä kuvitellaan, että koulu hoitaa kaiken uskontokasvatuksen. Kyllä vanhemmat itse on lastensa uskontopuolesta sen verran vastuussa, että suvivirren vois kerran vuodessa käydä lastensa kanssa veisaamassa kirkossa kun se kerran on äärimmäisen tärkeää.

Mua hävetti sen viime keväänä pauhanneen piispan puolesta. Se kun ei päästänyt lapsiaan koulun kevätjuhliin kun siellä ei veisattu suvivirttä. Herranjestas sentään, ei sitten saanut itse järkättyä kevätkirkkoa, vaikka piispa on. Ei, koulunhan se pitää tehdä. Kirkolla ei vissiin ole mitään vastuuta näistä "perinteistä".

Ja joo, me kuulutaan kirkkoon ja koulussamme veisataan suvivirsi, tosin siellä kirkossa, mutta kuitenkin. Mulla ei siis ole mitään suvivirttä vastaan, kaunishan se on. Jotenkin vaan ihmetyttää tää ihmisten saamattomuus ja avuttomuus. Koko ajan vaan hoetaan kuinka koulun pitää ja yhteiskunnan pitää ja hallituksen pitää. Vaalikaa niitä perinteitänne ihan itsekin, älkääkä vaan odottako valmista pakettia.

Vierailija
32/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiläisten koulujen "suvivirrestä" tuli aikoinaan listahitti, kun Cat Stevens levytti sen. Siis tämä kaunis ja helposti yhteislaulettava Morning has Broken. Kuka levyttäisi suvirren ja myisi maailmalle?

Vierailija
33/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:35"] 

Sama meillä, kirkossa sitä laulettiin ja sinne se sopii oikein hyvin. Jos nämä uskovaiset niin kovin sitä haluaa kuulla niin ei muuta kuin kirkkoon vaan. Varmaan jokainen seurakunta ihan mielellään järjestää kevätkirkon, mikäli sellaista ei koulun puolesta ole tarjolla. Yhteyksiä vaan sinne seurakuntaan. Miksi ihmeessä kuvitellaan, että koulu hoitaa kaiken uskontokasvatuksen. Kyllä vanhemmat itse on lastensa uskontopuolesta sen verran vastuussa, että suvivirren vois kerran vuodessa käydä lastensa kanssa veisaamassa kirkossa kun se kerran on äärimmäisen tärkeää.

Mua hävetti sen viime keväänä pauhanneen piispan puolesta. Se kun ei päästänyt lapsiaan koulun kevätjuhliin kun siellä ei veisattu suvivirttä. Herranjestas sentään, ei sitten saanut itse järkättyä kevätkirkkoa, vaikka piispa on. Ei, koulunhan se pitää tehdä. Kirkolla ei vissiin ole mitään vastuuta näistä "perinteistä".

Ja joo, me kuulutaan kirkkoon ja koulussamme veisataan suvivirsi, tosin siellä kirkossa, mutta kuitenkin. Mulla ei siis ole mitään suvivirttä vastaan, kaunishan se on. Jotenkin vaan ihmetyttää tää ihmisten saamattomuus ja avuttomuus. Koko ajan vaan hoetaan kuinka koulun pitää ja yhteiskunnan pitää ja hallituksen pitää. Vaalikaa niitä perinteitänne ihan itsekin, älkääkä vaan odottako valmista pakettia.

[/quote]

No mutta kun aika harva mieltää suvivirttä miksikään uskonnonharjoittamiseksi, enemminkin ihanaksi perinteeksi, joka kuuluu koulun kevätjuhlaan. Sama melkein, jos koulu päätäisi kieltää ylioppilaita laulamasta gaudeamus igituria tai itsenäisyyspäivänä maamme laulua koska ne ovat juomalauluja, eivätkä ne sovi ko. juhlaan ollenkaan. Ei niitä mielletä juomalauluiksi, jonka perään kuuluisi naukata snapsi ykkösellä alas.

Vierailija
34/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:21"]

Miksi ihmeessä ne mamu oppilaat pitäisi tän reksin mukaan poistaa salista?? Siis saako ne jotain ihottumaa vai kaatuuko heidän maailmankuva, jos kuulevat pätkän suvivirttä. En ymmärrä, voiks joku kertoo? :)

[/quote]

No periaatteessa tässä maassa on uskonvapaus. Koulun juhlien pitäis siis olla sellaisia, että niihin voi osallistua kaikki ja ettei niissä tuputeta uskontoa. Kenelläkään ei ole velvollisuutta kuunnella toisen uskonnon julistamista, ei vaikkei siitä tulis ihottumaa jne. Se voi meistä ehkä tuntua huvittavalta ja pikkuasialta, mutta eihän se todellista uskonvapautta ole jos koulussa suvivirttä veisataan. Joko silloin pitää kuunnella pakolla toisen uskonnonharjoittamista tai poistua paikalta.

Mä vähän luulen että aika monelle ev.lut suomalaiselle olis kova paikka kuunnella jotain islamilaista virttä tai rukousta koulun kevätjuhlissa. Ei silloin hoettais että pikkujuttuhan se on, ei siitä ihottumaa tule tai traumoja. Iso meteli ja kohu siitä tulis ja lapsia kiellettäis menemästä kevätjuhliin. Mutta kun on kyse omasta uskonnosta niin se tuputtaminen onkin silloin vaan ihan ok ja pikkujuttu, ei se ketään voi haitata.

Vierailija
35/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanojensa perusteella myös Porilaisten marssi on varsin kyseenalainen esitettäväksi yleensä missään. Siellä virtaa "vainolaisen hurme", ja "Pois, pois rauhan toimi jää.." Hirveää sotauhoa, joka kuitenkin esitetään jopa Joulurauhan julistuksen yhteydessä!

Vierailija
36/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 09:17"]

Ap ja muut - kannattaa muuten observoida noista jutuista sitä, KUKA on vaatinut suvivirren poisjättämistä.

Väitän, että maahanmuuttajavanhemmat eivät sitä vaadi, vaan supisuomlaiset ateistit ja "tiedostavat" ihmiset, jotka vetoavat sitten tuohon poliittiseen korrektiuteen, "ettei loukata muunuskoisia". Todellisuudessa maahanmuuttajat ovat näissä asioissa ihan suvaitsevaa sakkia ja ymmärtävät, että maassa toimitaan maan tavoin.

Esimerkiksi meidän lasten koulussa on viidesosa oppilaista maahanmuuttajataustaisia, ja silti joka joulujuhlassa esitetään joulukuvaelma (toissavuonna Joosefina oli tyttäreni somali luokkakaveri) ja lauletaan Enkeli taivaan. Ja kevätjuhlissa lauletaan aina neljä säkeistöä Suvivirttä, ihan ilman ongelmia.

Joten Latokartanon koulun reksi on selkärangaton hölmö. Eri uskontokuntiin kuuluvia tapoja ja traditioita sopii esitellä rinnalla, mutta luterilaisiakaan ei pidä väheksyä.

[/quote] Suuri osa eurooppalaisista mamuista haluaa sopeutua. Suuri osa ei-eurooppalaisista ei halua sopeutua. Ainakin monien tutkimusten mukaan näyttäisi olevan näin.

[/quote]

Sä ja sun hommafoorumitutkimuksesi. Joista tietenkään sulla ei ole yhteenkään laittaa lähdettä ja linkkiä...

Vierailija
37/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:53"]

Mä vähän luulen että aika monelle ev.lut suomalaiselle olis kova paikka kuunnella jotain islamilaista virttä tai rukousta koulun kevätjuhlissa. 

[/quote]

Eipä oikeastaan. Siihen olisi ihan mielenkiintoista tutustua ja katsoa, löytyisikö siitä mitään yhtymäkohtaa omaan ajatusmaailmaan. Huomata että hekin ovat ihan ajattelevia ihmisiä.

Vierailija
38/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:35"] 

[/quote]

No mutta kun aika harva mieltää suvivirttä miksikään uskonnonharjoittamiseksi, enemminkin ihanaksi perinteeksi, joka kuuluu koulun kevätjuhlaan. Sama melkein, jos koulu päätäisi kieltää ylioppilaita laulamasta gaudeamus igituria tai itsenäisyyspäivänä maamme laulua koska ne ovat juomalauluja, eivätkä ne sovi ko. juhlaan ollenkaan. Ei niitä mielletä juomalauluiksi, jonka perään kuuluisi naukata snapsi ykkösellä alas.

[/quote]

Mutta kyse on virrestä, miellät sen ihan miten tahansa. Eikä edes perinteen varjolla voi muita pakottaa harjoittamaan omaa uskontoaan.

Vierailija
39/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:57"]

Mutta kyse on virrestä, miellät sen ihan miten tahansa. Eikä edes perinteen varjolla voi muita pakottaa harjoittamaan omaa uskontoaan.

[/quote]

Aika fundamentalisti saa olla, jos pitää yhteislauluun osallistumista uskonnonharjoituksena.

Vierailija
40/46 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:57"]

[/quote]

Aika fundamentalisti saa olla, jos pitää yhteislauluun osallistumista uskonnonharjoituksena.

[/quote]

Niin eli maassa jossa on uskonvapaus on kuitenkin pakko yhteiskunnan ylläpitämässä koulussa harjoittaa uskontoa halusi sitä tai ei. Laulaa toisen uskonnon virttä yhteislauluna. Uskonvapaus on siis näennäistä, joko teet kuten me sanotaan tai olet ilkeä fundamentalisti. Näin sanoo enemmistön edustaja. Entäs jos se enemmistö onkin tulevaisuudessa muslimit (kuten jotkut niin suuresti pelkää). Lauletaanko me sitten ihan samalla tavalla kevätjuhlissa niitä islamilaisia virsiä ja todetaan ettei siitä ole haittaa kenellekään? Aika turha sitä on silloin itkeä sen oman uskonvapautensa puolesta, tyytyy vaan tasan siihen mitä enemmistö suo. Ehkä ne jopa on niin suopeita, etteivät veisaa kuin sen yhden islamilaisen laulun yhteislauluna, eihän se ketään haittaa.

Miksi muuten sitä omaa uskontoaan ei voi harjoittaa siellä omassa kirkossa? Miksi se pitää tuoda kouluun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi