Tuusula pyytää valtiolta 5 miljoonaa kriisitukea, ohhoh!!!
Aika muhkea summa kaikenmaailman psykologipalveluihin, terapiaan yms.
Kommentit (31)
Mitä tuo summa kattaa?
Kyllä kuulostaa järkyttävän suurelta summalta moinen...
Ja sitä tarvitaan vielä pitkään joten ei ole mitenkään kamala summa.
Kummallisia olette kun ensin kauhistelette että kamala tragedia ja kuinkahan nuoret tästä selviävät ja nyt sitten saitailisitte avun kanssa.
Lisäksi tuota terapiaa yms. tarvitaan pitkän aikaan eikä pari päivää!
Lisäksi kun otetaan huomioon että Tuusulassa tuskin on psykologeja yms. tarpeeksi, niin johan siinä psykologeilla juoksee palkka ja matkalisät yms. kun tulevat Tuusulaan.
Mieti nyt vaikka jotain kansanedustajien palkkoja tai puoluetukia ja harmittele niitä!
Mikäli näitä ihmisiä ei auteta nyt, saattavat psykologi- ja hoitokulut myöhemmin olla hieman eri luokkaa. Mielummin minä veronmaksajana nämä rahat tähän asiaan suon kuin esimerkiksi hävittäjiin.
Uskon että tuo summa ei ole liioiteltu.
Kalliiksi tuli Pekka-Eric monella mittarilla.
Uskon, että tämäkin summa olisi ollut kannattavampaa antaa tavallaan jo etukäteen ennaltaehkäisevään työhön. Kaikki kuitenkin tietävät missä kunnossa tämän maan psykiatrinen hoito nykyään on.
5000 per tarvitsija, en tiedä onko paljon vai vähän, mutta joku hallituksesta jo lupaisi olisiko ollut Risikko, että niin paljon kun pyytävät saavat. Siis etukäteen lupasi. Olisivat pyytäneet 10 miljoonaa.
ihmisiä esim. liikenneonnettomuudessa niin että kuolleet esim. saman työpaikan ihmisiä ja jäljelle jäänyt parikymmentä orpolasta.
Vierailija:
5000 per tarvitsija, en tiedä onko paljon vai vähän, mutta joku hallituksesta jo lupaisi olisiko ollut Risikko, että niin paljon kun pyytävät saavat. Siis etukäteen lupasi. Olisivat pyytäneet 10 miljoonaa.
Suomi ottaa avosylin kaikki pakolaisetkin vastaan, jotka Ruotsin rajalla käännytetään. Suomeen vaan, tämä hoitoalan palkkakiista on kyllä, sanonko......farssi. Kyllä sitä rahaa löytyy kaikenmaailman varpaannuolijoille mutta ei hoitajille.
Joka päivä joku täällä Suomessakin kokee niin hirveitä asioita että tarvitsisis tukea. Heille sitten saa riittää aika mielenterveystoimistoon puolen vuoden päähän?
Vain sillä on väliä mikä saa julkisuutta.
ja joku terapeutti huutaa hurraata.
Jokelan kriisiapurahoista ja siitä että lasten psykiatriseen hoitoon on isot jonot ja määrärahat jatkuvasti loppu jne.
summalla on tarkoitus varmasti auttaa myös huoltajaa vaille jääneet perheet akuutisti eteenpäin, eli turvata niiden lasten toimeentulo, kunnes saadaan päätös perhe-eläkkeistä.
Mutta ihmettelen tuota terapian vähättelyä, olisiko oikeasti niin, että jos oma lapsesi olisi ollut ystävänsä vierellä, ja katsonut, kuinka ystävästä väkivaltaisesti riistetään henki, että omalle lapselle pitkäkin terapia olisi turhaa tai ylimitoitettua?
Mun mielestä toinen tärkeä asia on ennaltaehkäisy. Näille lapsille syntyi traumoja, ja jos niitä ei hoideta ja käsitellä riittävän hyvin, joku trauman kokenut voi tuoda asian uudelleen näyttämölle.
Naapurit ja muut järkyttyneet kanssaihmiset ja hyvänpäiväntutut voisivat maksaa terapiansa omasta pussistaan.
Paljon pienempi summa riittää. Pahiten kärsineet lähiomaiset ansaitsevat tukea, mutta kummin kaiman siskot puhukoon läheisillee. Tekee hyvääkin.
Laskin tässä justiinsa, että yhteiskunta on maksanut minun psykoterapiastani yli 52 000 euroa. Ja tässä tällaisen tavallisen onnettoman perhe-elämän tulos. Jos tohon päälle oltais pistetty vielä joku yksittäinen trauma, niin taitaisin olla yhteiskunnan elätti ikuisesti...
Että jos lähdetään siitä, että hoidettaisiin traumatisoituneet HETI, niin kustannukset voisivat olla tosiaan huomattavasti pienemmät. Ja tossa oli tosiaan mun terapiakustannukset, mainitsinko jo, että lisäksi olen ollut sairaalahoidossa ja vuoksia työkyvyttämänä? Kaiken tämän yhteiskunnan satsauksen jälkeen olen saanut elämäni kuntoon ja musta tulee kuin tuleekin tuottava kansalainen.
Jos Jokelan uhreille ei anneta nyt heti kaikkea heidän tarvitsemaansa tukea, niin kustannukset yhteiskunnalle ovat aivan tajuttoman paljon enemmän. Siis tavalla taikka toisella. Annetaan nyt terapiaa tai sitten maksetaan työkyvyttömyyseläkkeitä, lääkekustannuksia, lastensuojelussa, rikollisuuden aiheuttamia kustannuksia, sairaalahoitoa jne. Terapia on se halvin vaihtoehto. Eli kyse on vain siitä, mitä halutaan maksaa ja milloin. Kalliiksi tulee joka tapauksessa inhimillisen kärsimyksen lisäksi.
Täytyy muistaa, että myös koulu organisaationa tarvitsee tukea. Ei sitä voida vaan lakkauttaa ja ihmisiä hajauttaa muualle. Toisin sanoen Jokelan koulu tarvitsee työyhteisönä ja oppilaskuntana terapeuttisia palveluita, työnohjausta opettajat tarvitsevat pitkään ja oppilaat varmasti ryhmäterapeuttisia tilaisuuksia.
Kai niistä suurin osa voi terapioida ihan keskenään. Sitä varten on perheet ja ystävät.
Toki voivat sitten myös järjestä koulussa jotain " ryhmäterapioita" .
Lähimmäiset ja " silminnäkijät" sitä terapiaa tarvii ei muut.
Muuten mäkin vaadin terapiaa (valtio maksaa tietty) kun mua järkyttää maailmassa tapahtuneet pahat asiat.
Ei ihme että on mielenterveydet heikolla jos kaikesta pitää saada terapiaa eikä opita itse " terapioimaan" itseään.
Ja nyt en todellakaan halua loukata niitä jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja jotka eivät yrityksistä huolimatta pääse itse traumoistaan yli.
silloin kun on kokenut tuon tason traumaattisen kokemuksen.
Ulospäin siltä voi vaikuttaa. Arkikin saattaa jatkua ja aikuiset huokaisevat helpotuksesta että " kaikki hyvin" .
Tosin vain sillä poikkeuksella että nuoren sisin myllertää ja on aivan totaalisen eksyksissä elämänsä kanssa. Oireilut alkavat yleensä vasta myöhemmin, kun sisällä oleva paha olo trauman johdosta on kasvanut ylipääsemättömän isoksi.
Nuoren ja aikuisen kokemaa tragediaa ei voi verrata keskenään. Nuorella ei ole vastaavia työkäluja käytössään.
Kriisiterapia siis ON korvaamattoman tärkeää ja pahoin pelkään että tälläkin kertaa se jää puutteelliseksi ja vajaaksi.