En todellkaan haluaisi suojella kaverin kaksoiselämää, en tiedä mitä tekisi.
Tilanne se, että kaverilla on suhde. On jäänyt sitä kiinni, mutta nyt miehensä luulee, että suhde on ohi. Sanoin jo alussa, etten hyväksy suhdetta enkä ala valehtelemaan alibeja kaverille, mutten myöskään tietenkään miehelleen kerrokaan.
Olen antanut pari alibia ja nyt kaveri taas anelee alibia ensi viikonlopulle. Mulla on ihan hirveä olo! Kaverin mies on myös kaverimme ja mulla on todella ahdistava olo ja koko tapaus oksettaa.
Toisaalta kaverini on auttanut minua monesti ja on todella hyvä ja lojaali ystävä mulle, joten tuntuu, että pitäisi auttaa. En vaan haluaisi! Mitä tekisitte?
Kommentit (35)
Kaveria autetaan vaikka kaverin tekoa ei hyväksyttäisikään. Näin se on meillä ainakin.
Minä en haluais olla mukana pettämässä toista ihmistä, siitä voi syntyä pahaa jälkeä.
Mieti asiaa omalle kohdalle. Mitä jos sulle kävis noin? Jos se ois vaikka se sun kaveri joka vikittelis sulta miehen...
itse väärin. Päinvastoin, jos olet ystävä, pidät huolta, että ystäväsi oppii olemaan kunnon ihminen.
Vaikka sotisi omaa moraalia vastaan. Minusta ystävyys on väkevintä maailmassa. Itse teen heidän puolestaan melkein mitä vain.
En vaikka mies ei olisi ystäväni. Mun moraali ei sitä sallisi. Onneksi ei kukaan ole moista pyytänytkään.
totuus tulee julki kuitenkin jossain vaiheessa ja vaikka kaverisi itse on vastuussa tekemisistään,niin sinäkin tulet kyllä kärsimään kun olet asian tiennyt.. Olipas hassun kuuloinen lause.. Mutta joo, anna kaverisi keksiä itse omat selityksensä. Jos ei ymmärrä ettet halua sekaantua, ei ole kyllä kaverisi..
kaksi ystävää. Valitsen ystävän joka toimii"oikein" eli tässä tapauksessa miehen. Miettisin kuitenkin olevani osasyyllinen miehen pahaan oloon, sitten kun kaikki räjähtää silmille.
Uskon kymmeneen käskyyn, vaikka maallinen lakikirja ei sitä enää arvostakaan. "Älä tee aviorikosta". Asia on siis harvinaisen selvä. Koska ystäväsi tekee tietoisesti väärin, en haluaisi olla hänen kanssaan tekemisissä. Koska vääryys kohdistuu puolisoon,perheeseen, teko on törkeä.
Kannattaa ajatella, mitä sinusta tuntuisi, mikäli saisit tietää miehesi pettävän sinua ja kaveri peittelisi tämän tekoja. Ja toisaalta, jos kaveri on valmis pettämään puolisoaan, mitä kaikkea hän olisi valmis tekemään sinulle joka olet "vain" ystävä..
Oma on kaverisi keittämä soppa joten saa sitä itse hämmennellä. Kannattaa pysyä erossa keittopuuhista.
Voin auttaa ystävääni vastaavassa tilanteessa johonkin pisteeseen asti, mutta jos itseä alkaa ahdistamaan, niin sitten stoppi. Itse pohdin asioita siltä kantilta, että myös itseä pitää kohdella hyvin eikä toimia oman hyvinvoinnin vastaisesti.
Sinusta ei tunnu enää hyvältä, joten älä jatka valehtelua. Ystäväsi ei tarvitse sinun takiasi suhdettaan lopettaa, hänen pitää vain miettiä keinot uudelleen. Sano olevasi ystäväsi tukena ja keskusteluseurana, mutta ettet halua olla enää alibi.
Aika hyvin mielestäni jo pohdit tuossa aiemmin, mitä voit ystävällesi sanoa.
on kavereita jotka pitää sen puolia. Ja eikös se kuudes käsky nyt kuitenkin mene että "älä tee huorin". Ihme siistimistä tuollainen. Olette kaikki tekopyhiä pelkureita, jotka on valmiit auttamaan kaveria jos se ei tarvitse apua. Jos se oikeesti tarvitsee apua niin vetäydytte jonkin naamarin taakse ja arvostelette sen moraalia tai jotain. Jos on sellaisia ystäviä kun te, niin kukapa sitä vihamiehiä enää tarvitsee.
Uskon kymmeneen käskyyn, vaikka maallinen lakikirja ei sitä enää arvostakaan. "Älä tee aviorikosta". Asia on siis harvinaisen selvä. Koska ystäväsi tekee tietoisesti väärin, en haluaisi olla hänen kanssaan tekemisissä. Koska vääryys kohdistuu puolisoon,perheeseen, teko on törkeä.
Kannattaa ajatella, mitä sinusta tuntuisi, mikäli saisit tietää miehesi pettävän sinua ja kaveri peittelisi tämän tekoja. Ja toisaalta, jos kaveri on valmis pettämään puolisoaan, mitä kaikkea hän olisi valmis tekemään sinulle joka olet "vain" ystävä..
Olen sanonut, että minä en tuomitse ja kaveria toki autan. Enkä mä ymmärrä, miksi mua pitäisi erityisesti yököttää... jotenkin kuulostaisi naivilta, että mua oksettaisi kavereiden suhteet.
Ainoa, mitä olen korostanut, että hoitavat homman niin, etten minä sotkeudu siihen ja mun ei tarvi valehdella kenellekään eli ts. heidän miehilleen ei tarvi valehdella. Toki valehtilisin, jos olisi pakko, mutta saavat kyllä hoitaa sen niin, ettei mies koskaan kysy mitään. Mä en halua olla se pahis noissa kuvioissa. En yllytä missään tapauksessa tietenkään, mutta aikuiset ihmiset elävät elämäänsä, kuten haluavat ja ei elämä ja parisuhteet oli niin yksinkertaisia kuin sitä nuorena luuli.
Seuraavan kerran kun kysyi sanoin että en enää voi koska kärsin siitä edellisestäkin jo tunnontuskia. Lisäsin etten jatkossa halua kuulla hänen sivusuhteistaan enää ja toivoin että lopettaisi jos haluaa omaa liittoaan jatkaa.
Tuossa tapauksessa oli naisella on off suhde erääseen mieheen ja puoliso luuli että suhde on ohi ja halusi jatkaa yhteiseloa.
Ystäväni ymmärsi asian ja ei enää kysellyt alibeja. Toki myöhemmin myös ystävyys on lopahtanut kun tämä nainen alkoholisoitui ja sairastui psyykkisesti.
Muista ettei sinun tarvitse suostua valehtelemaan kenenkään puolesta.
Varsinkin, kun mieskin on teidän ystävä.
Sano keverillesi, että et todellakaan halua sotkeentua koko asiaan millään tavälla.
Mun kaveri soitteli mulle useita kertoja ja laittoi sanoja mun suuhun...
Milloin oltiin menossa muka elokuviin, teatteriin, milloin se tuli muka yöksi meille... Mun miehenkin olisi pitänyt valehdella sille mun kaverin miehelle.
Kertaakaan en miehelle joutunut mitään sanomaan, kun ei koskaan tarkastanut, mihin vaimo oli mennyt.
Sitten sanoin kaverilleni, ( joka on nyttemmin eronnut ja on mun ex-ystäväni...), että mä en halua sekaantua hänen syrjähyppyihinsä.
Meidän välit ei mennyt sen takia poikki, vaan siksi, että elämäntilanteet oli niiiiiiin erilaisia jossain vaiheessa.
Hän löysi uuden miehen ja vaikutti addiktoituneen seksiin pahimman kerran. Hyvä, etteivät ruvenneet meillä paneskelemaan kyläreissullaan.
Meille oli just syntynyt vauva, he ovat edelleen lapsettomia.....
Ilmoitin ystävälleni, että valitse minun ystävyyteni tai salasuhteesi, koskaa kumpaakin et voi saada.
Hän valitsi salasuhteen. Selvisihän ystävyytemme taso. Olin kuvitellut muuta. En kuulemma tiennyt mitä lojaalius tarkoittaa.
Jos nyt joutuisin samaan tilanteeseen tekisin samoin kuin tulloinkin eli pistä ystäväsi valitsemaan. Älä missään nimessä ryhdy alibiksi.