Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa työskentelevä lähihoitaja! Pidätkö toimintatuokioita?

Vierailija
12.11.2007 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

menneet on ne ajat kun työnjako oli selkeää ja lapsilla kunnon kasvatus ja asialliset toimintatuokiot

Vierailija
2/11 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroa tuokio siitä onko se lto:n vai lh:n suunnittelema/vetämä. Tiiminä me tehdään töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vain kutsutaan meillä " pajoiksi" eli esim matematiikka,-äidinkieli-ja kuvispaja. 8h vkossa yhteisiä tunteja 1-ja 2.luokkalaisten kanssa eli pidän pajoja myös heille.

Vierailija
4/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä aina askarrella, vaan saatetaan virkata, pujotella helmiä tai muuta hommaa joka kehittää lapsen hienomotoriikkaa.

Tiistaisin ja keskiviikkoisin on pienryhmäpäivä, jolloin lapset toimivat pienryhmissä 4-6 lapsen porukoissa. Syksyn teemana käsitellään monipuolisesti omaa itseä ja ympäristöä.

torstaisin on jumppatuokio samoin pienryhmissä.

Perjantaisin retkeillään luonnossa.

Eli joka päivä on jokin tuokio. Joka päivä on myös koko ryhmän yhteinen tuokio, jossa käydään läpi päivä, kuukausi ja vuosi, käsitellään vuodenaikoja ja lauletaan tai leikitään.

Ja olen lähihoitaja. Tosin myös muut työntekijät ryhmässämme osallistuvat tuokioiden pitämiseen. Vain liikunta on minulla aina.

Kannattaa varmaan kysyä sieltä omasta pk:sta, miten siellä toimitaan. Tapoja on monia. Mutta yleensä kyllä kaikki työntekijät (paitsi tietysti avustajat) osallistuvat tuokioiden pitämiseen, jotka on yhdessä suunniteltuja pääpiirteittäin.

Vierailija
5/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinänsä, niitä on mukava pitää. MUTTA lto saa joka päivä 45min vapaata niiden tuokioiden suunnitteluun, riippumatta siitä suunnittelenko minä ne vai hän. Lisäksi lto saa enemmän palkkaa. Meillä myös nuo kasvatuskeskustelut ja muut suunnittelut on jaettu kaikkien kesken tasan.

Niin paitsi se suunnitteluaika.

Vierailija
6/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle kuuluu myös suunnitteluaika, reilut 3h/vkossa.

Tämän minulle sanoneet moolemmat ryhmäni opet, perusteluna se " koska kuitenkin pajoja yms pidät" .

-4-

Vierailija
7/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 10

Vierailija
8/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa. Samaa työtä tehdään, samat tuokiot, jumpat, askartelut, kuntoutukset vedetään ja suunnitellaan ihan itse, tai yhdessä. Ihmettelen, miksi lton päivä on lyhyempi, ja miksi hän saa suunnitteluaikaa, lh:t ei?? Olisi hieman nykyaikaistettava ehkä tätä hommaa..

Vierailija
9/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä on seuraus? Ainakin meidän pk:ssa suunnitteluaikaa ei yksinkertaisesti enää ole, koska kaikki lapsiryhmästä liikenevä aika menee palavereihin (tiimi, työyhteisö, vanhemmat) ja koulutuksiin. Muiden tiimien palaveriaikoina valvomme muiden ryhmien lapsia. Eli tämä systeemi ainakin tökkii. ja mitä tulee palkkaan, ero on kuulkaas aika pieni kun ottaa huomioon koulutustason eron. Lto:ksi pitää olla ensinnäkin lukio käytynä ja lisäksi 3v yliopisto-opintoja (paitsi sosionomit) Ja lähihoitajaksi peruskoulun jälkeen 3v:n opinnot.

Vierailija
10/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutustasoa ei voi edes samana päivänä verrata...

Vierailija
11/11 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tää on enemmän kuin tyypillistä naisvaltaisille aloille: miehen työpaikalla maksetaan työnkuvasta ja tuloksesta riippuen. Näin tehdään hyvin monilla muillakin aloilla.