Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset mahdollisuudet minulla on päästä ylisopistoon mielestänne?

Vierailija
03.11.2008 |

Olen kirjoittanut 12 vuotta sitten, sen jälkeen en ole yhtään esseevastausta tai muutakaan "fiksumpaa" tekstikokonaisuutta kirjoittanut. Motivaatio päästä opiskelemaan on kova, pääsykoekirjat ovat mielenkiintoisia ja aikaa lukea on puoli vuotta.

Tähtäimessä yleinen kasvatustiede.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luen kirjat niin monta kertaa kuin tarvitsee osatakseni ne etu- ja takaperin (sanon nyt kun en ole niitä vielä käsiini saanut : D). Mutta oikeasti, motivaatio opiskella on todella kova ja aihealue kiinnostaa!

Mietinkin, että onko minun mahdollista saada pääsykoevastauksissa anteeksi vajavaisempaa kirjoitustyyliäni verrattuna kevään ylioppilaisiin, joilla on tuoreessa muistissa esseevastausten hienoudet? Käsittääkseni pääsykokeissa kuitenkin eniten painaa se, kuinka hyvin pääsykoekirjojen idean ymmärtää ja soveltaa oppimaansa ja yhdistelee omiin ajatuksiin. Näin toivoisin, silloin olisi pienet mahdollisuudet päästä sisälle.

Kiitos 2, kannustuksesta! Soitin ammatinvalinnanohjaajalleni tänään ja hän kannusti hakemaan, uskoi että mahdollisuuksia on ja potentiaalia löytyy. Itseluottamus ei ole huipussaan, olen vanha yliopistoon (vaikkakin tiedän etten todellakaan ole ainoa kolmekymppinen siellä) ja olen työhistoriani valossa kaikkea muuta kuin tuleva yliopisto-opiskelija.

ap

Vierailija
2/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei kun hakemaan vaan. Itsekin hain viime keväänä Helsinkiin lukemaan kieliä vaikka yo-tutkinnosta on 15 vuotta aikaa. Niin vain pääsin sisään ja opinnot etenevät ihan eri tahtia kuin itseäni puolta nuoremmilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta? Voi kumpa tämäkin hörhö tässä pääsisi!

Harmittaa nyt, että en silloin heti lukion jälkeen hakenut yliopistoon. Ajattelin silloin, että olen liian tyhmä sinne, en minä fiksujen joukossa pärjäisi. Vanhemmillani oli kasapäin muuta ajateltavaa silloin, murhetta oli monenlaista ja lapsen opiskelemaan kannustaminen jäi. Itsekään en osannut ajatella akateemista uraa.

No mutta, nyt on motivaatio opiskella aivan toisenlaista kuin silloin! Tiedän kuka olen ja mitä haluan. Työelämääkin on nähnyt monenalisesta vinkkelistä. Voi kumpa pääsisin, olisin ikionnellinen.

Minkälaista työtä olit tehnyt ennen yliopistoon hakemista?

ap

Vierailija
4/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen hieman eri alaa humanistisessa tiedekunnassa mutta...

Lue kirjat hyvin.

Harjoittele kirjoittamista. Ota selvää edellis vuosien kysymyksistä ja kirjoita vastaukset niihin. Keksi itse omia kysymyksiä ja vastaa niihin (auttaa jäsentämään lukemaasi)

Opiskele avoimessa, edes jotain vastaavaa. (netissä, etäopiskeluna tms.)

Mieti pääsykoe rajoja. Olisiko tiedekunnassa jotain helpommin päästävää ainetta (en tiedä kuinka "helppoa" tuohon aineeseen on päästä)

Tsemppiä!

Vierailija
5/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hei, sullahan on mahdollisuus harjoitella kirjoittamista ja esseeainekirjoitustakin. Kirjoittelet vain aineita tyyliin vanhoista sisäänpääsykoekysymyksistä ja vastaavista. TOttumus sen luo. Esseevastauksista on opaskirjasiakin, jos tyyli ja hienoudet on hukassa. Parin viikon päästä kirjoituksen luomistuskasta voit itsekin jo kylmästi arvioida sepustuksesi tyyliä ja argumentaatiota.

Tärkeimpiä poittejahan pääsykoeesseessä on että:

se on asiaa, mieluusti siitä mitä kysytään

siinä on rakenne: alku, käsittely ja loppu

siinä on argumentaatio, ei pelkkiä tyhjiä heittoja

se on kieliopiltaan suurin piirtein oikeakielistä

se on luettavaa käsialaa

terveysin joskus pääsykoevastauksia pisteyttänyt.

Vierailija
6/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä varmaan saa apua kirjoittamiseenkin. Ne tietty maksaa... Mut jos se ei haittaa.

Vierailija
7/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin lopulta ja ajattelin, että elämässä pitää olla muutakin kuin muiden passaaminen ja paska palkka. Nyt sitä sitten kääntäjäksi opiskellaan. Palkasta en tiedä mutta ainakin saa itsenäisesti tehdä.

olikos numero 3 vai 4

Vierailija
8/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 7 puhuu asiaa.

Harjoittele sitä kirjoittamista. Älä lue pelkästään niitä eseeopuksia vaan toteuta myös niitä käytännössä.

..nro 6 lisää;)

Vierailija
9/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eri yliopistoon.

Mulla on kirjoituksista aikaa lähemmäs 20 vuotta, mutta olen kyllä suorittanut yhden korkeakoulututkinnon sen jälkeen. Mua huolettaa se, ettei silloin ollut eximia -arvosanaa ja mulla taas on pari hilkulla ollutta magnaa :) Onneksi sentään myös kaksi "ällää" niissä aineissa joista siis pisteet lasketaan.

Itse aion panostaa pääsykoekirjallisuuden erittäin hyvään oppimiseen, tiedän aikaisemmasta tutkinnostani, että sen kun osaa kuin vettä vaan, ei muulla ole niin paljoa väliä.

Toki kirjoittamista kannattaa harjoitella ja ehkä tilata joku pääsykoepaketti jos sellaisia on tarjolla, josta näkee mallivastauksia.

Vierailija
10/10 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistoon. Esimerkiksi Pohjoiseen tai Itä-Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan