Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siitäkin huolimatta että nyt joku hermostuu

11.11.2007 |

kun kysyn näin typeriä...

Mutta kysyn, koska tämä on vaivannut mieltäni tänään.

Anopilla tänään ruokapöydässä otin pikkasen salaattia (sellaista jääsalaattia, seassa ei mitään). Huomasin sitten siinä lautasella, että parissa salaatinkappaleessa näkyi joku musta piste. Tiedän, että anoppi pesee salaatit kyllä ja mielestäni ihan hyvin, mutta kauhea huoli tuosta. Tietenkään en syönyt niitä salaatinpaloja joissa se musta oli ja vain muutaman palan varovaisesti lopulta muutenkin....

Silti koko päivän painanut mieltä, että sainko nyt listerian siitä salaatista. Oliko se multaa? Ainakin se oli ihan irti, siis jäi sormeeni se musta kun kokeilin.

Koitin järjellä perustella, että monet varmaan raskausaikana syö omenoitakin maasta pesemättä ja syödäänhän mansikoitakin ihan suoraan maalta yms.

Silti vaan vaivaa se, kun sanotaan että salaatit ym. on kuitenkin se suurin listeriariski eikä niinkään mitkään tuorejuustot tai lohet.

Ja kun tosiaan tiedän, että anoppi ne salaatit pesee enkä syönyt niitä salaatinpaloja joissa sen mustan pisteen näin. Multaa se kai oli pakko olla.

Hittojenhitto :(((

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse söin porkkanoita suoraan penkistä, vähän pyyhin pahimpia multia pois - en oo ajatellu moista asiaa. Eikä mitään tullu. Ja syöny monta muutakin " syntistä" asiaa tässä ja edellisissä raskauksissa ja ihan terveitä lapsia ovat. Ainahan sitä välillä huolestuu

P-M

Vierailija
2/14 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli nyt muistan oikein hygieniapassin oppini niin listeriaa ei yleensä salaateissa ole, ainoastaan näissä tyhjiöpakatuissa kaloissa jne. sen sijaan kolibakteeri on yleisempi joka voi löytyä mullasta mutta ei ehkä ole niin vaarallinen kuin listeria..toki epämiellyttävä (veristä ripulia jne.) mutta ei tosiaan niin paha. Toki se nyt on hyvä välttää ettei nyt ihan suoraan mene multaa syömään maasta mutta en nyt stressaisi isommin tuosta :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos salaatissa on listeriabakteeria ollut ja salaattia ei ole pesty kunnolla (jos ollenkaan) niin listeria tulee kyllä pienestäkin suupalasta, vaikka ei sitä mustaa multaa (mustaa kikkaretta) söisikään. Mutta tuskinpa siinä listeriaa on. Sitä on paha veikkailla näin etukäteen, koska listeriabakteerin itämisaika on pitkä, jopa viikkoja!

Mutta ehkä meillä molemmilla on se sitten hetken kuluttua, kun itse söin eilen tyhjöpakattua kylmäsavulohta, ihan hyvin mielin! =P

Tämä teksti suoraan eviran sivuilta:

"

Listeria

Listeria monocytogenes -bakteerista

Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, listerioosin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Erityisen alttiita vakaville infektioille ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt. Heillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Myös raskaana olevilla, vastasyntyneillä ja vanhuksilla on lisääntynyt riski sairastua.

Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus. Kuolleisuus listerioosiin on 20-40%. Riskiryhmään arvioidaan kuuluvan 20-30% väestöstä.

Terveelle aikuiselle ruoan sisältämä korkea L. monocytogenes -pitoisuus (noin 106 pmy/g) aiheuttaa tavanomaisia ruokamyrkytysoireita ja ohimenevän suolistokantajuuden. Tartuntalähdettä on usein vaikea jäljittää, koska taudin itämisaika tartunnasta sairastumiseen voi olla pitkä, jopa useita viikkoja. Muut listerialajit kuin Listeria monocytogenes eivät aiheuta tautia ihmiselle.

L. monocytogenes -bakteeri on elintarviketuotannon kannalta ongelmallinen, koska se on yleinen ympäristössä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. L. monocytogenes -bakteeria on maaperässä, kasveissa ja eläimissä. Siksi sitä on todettu maidosta ja maitotuotteista, lihasta ja lihatuotteista, kalasta ja kalatuotteista sekä vihanneksista. Se pystyy lisääntymään +0-45 C asteen lämpötiloissa, pH-alueella 4.4-9.4 sekä hapettomissa ja hapellisissa olosuhteissa. Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä. L. monocytogenes -bakteeri säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa elintarvikkeissa pitkiä aikoja. L. monocytogenes -bakteeri voi säilyä pitkään, jopa vuosia, elintarviketuotantolinjan vaikeasti puhdistettavissa laitteissa saastuttaen tuotteen.

Elintarviketuotannon ja elintarvikkeiden säilytyksen kannalta erityisen ongelmallista on, että L. monocytogenes pystyy lisääntymään jääkaappilämpötiloissa. Lisääntyminen on huomattavasti hitaampaa +3-4 C asteessa kuin +7-8 C asteessa. Esimerkiksi kylmäsavukirjolohessa (pH 6,1, NaCl 4,41 g/l) L. monocytogenes -bakteerin lukumäärän lisääntymiseen satakertaiseksi kuluu +4 C asteessa noin 10 vrk ja +7 C asteessa noin 5 vrk. Vakuumipakatulle kinkulle (pH 6,6, NaCl 2,8 g/l, NO2 170 ppm) vastaavat lämpötila-aikayhdistelmät ovat +4 C astetta 20 vrk ja +7 C astetta 9 vrk.

"

Että kyllä se sieltä maaperästä on voinut salaatinlehteenkin joutua. Jätä ensikerralla syömättä anopin salaatit?!

Vierailija
4/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että helpommin se listeria tarttuu maaperästä esimerkiksi juureksiin (porkkana, peruna lanttu) jotka kasvavat mullan alla, kuin salaattiin tai mansikoihin tai niihin puusta pudonneisiin omenoihin! Mutta on meillä täällä maalla tapana syödä porkkanatkin suoraan " penkistä" ja huuhdella ne ojavedellä.. joskin ei tähän vuodenaikaan.. =P

Vierailija
5/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ja kysellä neuvoja, mutta meidän muiden on todella paha vastata mitään, koska me emme myöskään voi tietää onko siinä salaatinlehdessä ollut listeriaa vaiko ei.

Sen me voimme tietää, että kun listeria tuhoutuu kuumennettaessa (kuten eviran tekstissä mainitaan), niin aiemmista leivonnaisistasi se on tuhoutunut (jos et ole saastuttanut niitä likaisilla työvälineillä jälkikäteen).

Ainoa miten voit itse vaikuttaa pelkoihisi, on olla syömättä mitään missä listeriaa voisi esiintyä! Eli jätä syömättä raa' at kalat, vihannekset/juurekset ja tuorejuustot. Valitettavasti sitä voi esiintyä myös raa' assa lihassa, mutta senkin voi kypsentää kunnolla (eli kypsäksi). Näin vältyt näiltä peloiltasi!

Vierailija
6/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä, jos aikuinen ihminen ei tiedä, että ne mustat pisteet salaatissa tosiaan yleensä ovat multaa ja peräisin maalta.. Vai miksi niitä mustia pisteitä olet luullut? Tutkipa ensikerralla kaikki kaupan salaatit.

Ja nyt kun kerran taas kirjoitellaan, niin tuli mieleen että voihan siinä mullassa olla myös toksoplasmoosin vaara. Se on lähes yhtä vaarallinen kuin listeria. Googlettamalla siitäkin löytyy paljon lisätietoa, kuten myös listeriasta.

Vierailija
7/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kotoa kannata lähteä raskaus aikana mihinkään. Eikä syödä mitään.

Raitis ilma kannattaa ottaa ikkunan raosta, mutta ei kannata pitää liian pitkään ikkunaa auki, ettei tule kipiäksi.

Hei, raskaus ei ole sairaus vaan aivan luonnollista.

TOKI on hyvä tiettyä varauksellisuutta käyttää. Mutta kyllä se listeria tarttuu muutenkin kuin raskaana ollessamme :D Jos on tarttuakseen. Tietty se on vaarallisempaa raskaana ollessa.

Mutta käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeä myös näissä asioissa.

Salaatissa ne mustat pisteet eivät välttämättä tarkoita listeriaa tai muita pöpöjä, mutta siinä muussa osassa salaattia saattaa olla jotain pöpöjä. Mutta todennäköisyys että on, on??? aika pieni kuitenkin, eikö.

Itse olen nyt viidettä kertaa raskaana, enpä ole normaali ruokavaliosta jättänyt pois kuin ne harvat alkoholin otto kerrat. Kun siideriä tekee mieli, otan alkoholitonta perrya yhden.

En juo kahvia, teetä, en polta tupakkaa muutenkaan.

Vierailija
8/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ja jaksamista!

Annlinn

Vierailija
9/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri rakenneultrasta ja kaikki oli vauvalla hyvin. Vilkkaasti liikkui ja heilutteli sieltä. Ja sukupuoltakin lääkäri arvaili, joka vahvisti omaa käsitystäni asiasta. :) Tuli hyvä mieli käynnistä.

Ja tiedän murehtivani itsekin turhia ja että varmaan kukaan muu ei edes olisi kiinnittänyt huomiota moisiin pisteisiin ja voisin vain unohtaa asian kun en edes syönyt niitä. Ja millaisia salaatteja ravintoloissa ym. saa syödäkseen.

Kai tämä stressi vain purkautuu minulla tälläisinä murheina ja monien mielestä naurettavina murheina. Mieheni sairasti vuosi sitten syöpää ja hänellä oli viime viikolla kontrollikäynnit ja minä meinasin ihan seota siitä huolesta minkä se asia aiheutti. Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin. Mutta ehkä tämä raskaus ja vauvasta huolehtiminen on kanava jota kautta puran myös tuota ihan todellista huolta.

Vierailija
10/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ajatellut aivan samoja ja mulla on myös ollut raskauden aikana muita pelkotiloja. Itseäni on auttanut erityisesti puhuminen niistä, tosin aina joukkoon mahtuu ihmisiä joilla raskaus ei aiheuta mitään ongelmia ja usein luullaankin, kun nyt odotan kuudetta lastani että kaikki raskaudet on menneet tosta vain, vaikka todellisuus on se että hulluksi olen joka kerta meinannut tulla.

Tämänkin raskauden alussa pelkäsin keskenmenoa aivan vaan siksi mulla kun on jo viisi lasta niin miten voisi käydä niin hyvin että saisin vielä kuudennen kun on niin monia jotka kärsii lapsettomuudesta vuosia. Ja oikeassa olet siinä ettei koskaan tiedä miten ravintoloissa on hygieniasta huolehdittu vaikka nykyään on se hygieniapassi mutta teoria ei aina kohtaa käytäntöä. Jotenkin täytyy löytää vaan se keskitie ja ajatella että joku asia on tosi vähäpätöinen verrattuna toiseen asiaan ja parasta on että kaikki nämä unohtuu kun se kauan odotettu vauveli on syntynyt.

Hienoa että vauvallasi oli kaikki hyvin ja ei kyselijä tieltä eksy vai miten se menikään.....

Annlinn

Vierailija
11/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas kun vastasit asiallisesti.

Itse pelkäsin myös aluksi keskenmenoa tuolla samalla pätevällä perustelulla kuin sinäkin. :)

Pidätkö sinä siis tätä huoltani kuitenkin täysin aiheettomana ja että voin nyt unohtaa sen mokoman salaatin ja nauttia siitä, että vauvalla oli kaikki hyvin ja kaikki näyttää menevän kuten pitääkin?

Äidilläni on kahdeksan lasta ja hän varmaan tikahtuisi nauruun, jos tietäisi nämä pohdintani. Hän ei koskaan, ei edes raskausaikana, pese omenoita, salaatteja tms. Eikä muutenkaan sure ja murehdi tälläisiä älyttömiä.

Ja hauskaa että minä en kahdessa ekassa odotuksessa tiennyt, että esim. salaatit pitäisi pestä tosi hyvin juuri listerian takia. Pikaisesti vain näytin vesihanaa aina salaateille enkä tosiaan mitenkään sen enempää niitä huuhdellut.

Vierailija
12/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin löytänyt ko. salaatin lehdistä multaa eli vaikka ne huuhtelis niin ei ne ole välillä lähteneet kaikki pois. Mielestäni riski sairastua salaattia syömällä on olematon ja todennäköisempää on että et sairastu kuin että sairastuisit. Ihmisellä on kuitenkin vastustuskykykin olemassa eri tauteja ajatellen eli kaikki eivät siltikään sairastu vaikka he söisivätkin jotain sopimatonta.

Itse unohtaisin koko salaatin ja suuntaisin ajatukseni johonkin muuhun asiaan. Mutta ymmärrän hyvin että helpommin sanottu kuin tehty.

Annlinn

Vierailija
13/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multaiset vihannekset kehotetaan pesemään toksoplasmoosiriskin takia. Mutta ajattelepa kuinka pieni riski on siinä, että saisit sen toksoplasmoosin nyt raskausaikana, etkä jo esimerkiksi joskus lapsena hiekkalaatikolla lapatessasi hiekkaa lapiolla suuhun? Nimittäin toksoplasmoosin voi saada vain kerran ja jos nyt olisi niin ettet koko elämäsi aikana ole sitä saanut kaikista syömistäsi pesemättömistä vihanneksista ja ilman käsineitä tehdyistä puutarhatöistä, niin todennäköisyys sille, että saat sen juuri raskausaikana, kun olet entistäkin tarkempi syömisten suhteen, on melkoisen pieni. Jos taas olisit tokson jo sairastanut, niin sittenhän mitään huolta asian suhteen ei enää ole.

Vierailija
14/14 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös miettinyt pöpöjä välillä vähän liikaakin, mutta tosiasiahan on, että listeriat ja muut ovat harvinaisia ja vaativat aikamoiset pitoisuudet ennen kuin ovat tartuttavia. Elimistömme omat puolustusmekanismit tappavat jo sen verran taudinaiheuttajia, että yleensä ei ole vaaraa sairastua. Vatsan suolahapot ovat siksikin tehokkaita!

Bakteereja niin hyviä kuin pahojakin on aina kaikkialla, mutta ne tarvitsevat lisääntymiseen otolliset olosuhteet tullakseen vaarallisiksi. Jos säilytät ruuat viileässä ja jäähdytät nopeasti, etkä lämmitä useita kertoja, eivät bakteerit lisäänny sellaisiksi määriksi, että aiheuttaisivat tauteja. Olen käsittänyt, että listeria nauttii kalasta ja maitotuotteista ja sellaisiin päästyään lämpimässä alkaa lisääntymään helpommin. Siksi maito pastoroidaan ja kalan kanssa pitää olla huolellinen. En usko, että salaatissa voisi sellaisia määriä listeriaa kasvaa, että tartuttaisi. Peseminen ei poista pöpöistä kuin pienen osan, eikä multaa syömällä sairastu, ellei juuri siihen kohtaan sitten ole sattunut eksymään esimerkiksi linnun ulostetta, jossa olisi ehtinyt bakteerit villiintymään.

Bakteereita pahempia vauvalle ovat äidin turhat pelot, huolet ja murheet, jos kasvavat valtaviin mittasuhteisiin. Bakteereista on nimittäin hyötyäkin. Mitä enemmän äiti niitä kohtaa sitä paremman vastustuskyvyn antaa lapselleen syntymälahjaksi ja mitä enemmän lapsi niitä kohtaa, nykytietämyksen mukaan, sitä vähemmän allergioita hänelle kehittyy! (Tietysti perinnöllisyys vaikuttaa myös..) Ja elimistöstä löytyvä normaalifloora, luonnolliset hyvät bakteerit, auttavat vastustamaan pahoja. Meillä lapsuuden kodissa ei esimerkiksi ole koskaan pesty käsiä ennen ruokailua, ellei ole oltu tekemisissä todella likaisten asioiden kanssa. (Äitini on bakteerialan asiantuntija)

Salaatista on turha tehdä pirua. Tuoreissa kasviksissa on niin paljon vauvallekin tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita, että on parempi syödä niitä kuin pelätä!!! Raskauteen luonnollisesti kuuluu pelkojen kanssa elämään oppiminen, joten opetellaan sitä, mutta ei silti kannata siirtyä syömään hygieenisiä synteettisiä vitamiinipillereitä purkista, joilla korvataan monipuolinen ruokavalio. Se ei pidemmän päälle ole parempi tie! =)

nemma rv 24+ (toinen lapsi)