Onko ekaluokkalaisenne hoidossa??? Vai...
...menevätkö yksin kotiin??
Jos menevät, niin kauanko maximissaan ovat yksin kotona???
Entä koulumatkat? Kulkevatko yksin ja onko teitä ylitettävänä?
Mulla kauheita paineita ku tytön tarvis alkaa käveleen kotiin ja olemaan hetken yksinki...ehkä, jos uskallan päästää!
Miten muualla ekaluokkalaisten kans toimitaan?
Olen tosi kiitollinen vastanneille!
Kommentit (4)
Koulupäivät loppuvat vaihtelevsti 12-14, mä olen kotona vasta 16 aikoihin. Alkuun hain pojan ip:stä, mutta nykyisin hän kävelee itse kotiin ja on kotona vähän ennen mua, paitsi keskiviikkoisin hän lähtee aikaisemmin, että ehtii tekemään läksyt hyvälle mallillle ennen harrastusta. Matkaa ip:stä on 1½ km ja yksi ylitettävä risteys. Koulumatka on noin 1 km ja se sama risteys on silläkin matkalla.
Aamut riippuvat vähän koulun alkamisajoista. 8 aamuna mies on vielä kotona kun poika lähtee. Myöhemmin mennessä mies herättää pojan ja soittaa matkalta koska on aika lähteä kouluun. Poika huolehtii silloin itse aamupalan syömisestä ja vaatteet päälleen.
Ei halua olla yhtään yksin. Luokalta noin puolet (14) muutakin tokaluokkalaista kerhossa. Kerhosta lähtee klo 16 kavereiden kanssa kotiin, jos/kun muu perhe kotiutuu joka toinen vko vasta 16.45 paikkeilla menee pihapiirissä aina jonkun kaverin luo siksi aikaa kun ei halua olla yksin.
Esikoisen ollessa ekalla, olin vielä kotona. Yksinoloa hänelle ei tullut heti koulun jälkeen koskaan. Sitten kakkoselle mentäessä on koulun jälkeen päivästä riippuen 0-2,5h yksin ennen kuin kotiudun. Siinä ajassa syö, tekee läksyt ja on kavereitten kanssa. Kakkosluokalla ei halunnut iltapäiväkerhoon ja sanoi olevansa mielummin yksin kotona. Suurin osa kavereistakin jotka olivat ekalla vielä iltapäiväkerhossa lopettivat sen tokalle mennessä ja alkoivat harjoitella yksinoloa. Mutta ekalla pääsääntöisesti olivat hoidossa tai vanhemmat olivat kotona.
Kakkonen on menossa ekalla vasta syksyllä. Hän menee koulun jälkeen naapuriin iltapäiviksi, kunnes tulen kotiin. Aamuja olemme miettineet ja en halua vielä jättää ekalla häntä yksin kotiin. Yritys siis että isoveli on myöhäisinä aamuina seurana tai jos isoveli menee aikaisemmin kouluun, mies menee töihin myöhempään. Kakkosluokan kohdalla täytyy sitten katsoa tilannetta uudestaan miten lapsi itse tuntee pärjäävänsä.
Periaatteessa siis ekaluokkalaisten osalta meillä on vain satunnaisia lyhyitä yksinoloja (0,5h valoisaan aikaan päivästä harjoittelumielessä) jos lapsi haluaa, eikä niitäkään ennen koulua aamulla ja heti koulun jälkeen. Kakkosluokalla sitten maksimissaan voin harkita parin tunnin yksinoloja, mutta jos lapsi ei ole halukas, niin sitten keksitään muuta. Näin siis vaikka lapset olisivatkin hyvin erilaisia- meillä ovat.
Meillä pärjättiin hyvin ekaluokalla ilman mitään hoitoa, tytöllä loppui koulu yleensä klo 13, ja vanhemmat tultiin kotiin klo 16. Sen ajan tyttö teki läksyjä ja söi välipalan (leipää tms) ja sitten meni usein pihalle leikkimään. Meillä lyhyt koulumatka, ei tienylityksiä. Samoin aamut meni ihan hyvin. Aluksi laitettiin kaksi herätyskelloa soimaan, toinen silloin kun piti herätä, ja toinen sitten kun piti lähteä kouluun. Itse laittoi aamupalan (muroja).