Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka tuutissa sanotaan, että aikuisten pitää puuttua jos joku nuori oireilee...

Vierailija
09.11.2007 |

Kertokaa mulle, mitä tuo puuttuminen tarkoittaa? Oman lapsen voi toki " pakottaa" puhumaan jossain määrin, mutta jos on vaikka opena koululla tai ohjaajana jossain harrastustoiminnassa, niin mitä oikeasti pitää tehdä jos joku nuori vaikuttaa sulkeutuneelta. Aina voi kysyä mitä sille kuuluu, mutta jos ei nuori halua puhua, ja suuttuu kun kehoittaa hakeutumaan vaikka koulupsykologin juttusille, niin mitä sitten???

Tuntus aika hullulta soittaa ambulanssi paikalle ja selittää että mun mielestä toi " matti" vaikuttaa nyt vähän sulkeutuneelta, viekää se jonnekin jossa tutkitaa aikooko se ammuskella koulullansa?

Mitä tuo puuttuminen siis oikeasti käytännössä tarkoittaa? Mitkä on ne keinot, joilla puututaan jos joku ei voi hyvin?

Kysyn tätä ihan tosissani, koska jonkin verran työn puolesta näen nuoria, mutta ei mulla ole heihin niin syvällisiä ja pitkäaikaisia kontakteja, että osaisin mitään tehdä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on jo jokunen tullut varoittamaan koulun ilmapiiristä ja jonkun yksittäisen oppilaan käytöksestä.

Näinhän oli Jokelassa ollut, mutta miksi ihmeessä se ohitettiin toteamalla, että ei itse oltu mitään huomattu. Se on kyllä nähty muuallakin, että pahinta kiusaaminen on sellaisissa kouluissa, joissa rehtori ei usko ilmapiiriongelmiin :/

Sulkeutunut tuskin kovin paljon puhuu, mutta kyllä Pekka-Eric varmasti oli jo niin outo, että siitä olisi voitu olla yhteydessä ainakin kotiinkin. Ehkä olisi keksitty jotain. Ehkä ei. Nyt ei edes yritetty.

Vierailija
2/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelet nuoren kanssa, onko kaikki kotona hyvin? Näistä saa jo paljon tietoa..

Yrität auttaa nuorta ja keskustella, olla tukena, AIKUISENA läsnä!

Sosiaalihuoltoon voi myös antaa lausuntoja jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kyseinen henkilö ei vastaa, tai sanoo vaan " ei mitään" " vähän" " ehkä" ? Tai valehtelee?

Vierailija
4/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko hän voinut sanoa asiasta kertomaan tulleille oppilaille esim. " joo, olenkin terveydenhoitajan kanssa miettinyt, mitä P-E:n ongelmille pitäisi tehdä" tai " tiedän, mutta eiköhän tilanne vähitellen helpota, kun P-E on saanut lääkityksen psyykeongelmiinsa.

Vierailija
5/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän ei ole mitään huomannut :/

t. 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi