Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakolliset menot, paljonko?

09.11.2007 |

Pähkäilen tässä hoitovapaalle jäämistä, että kauanko rahat riittävät. Laskin meidän (minä, mies, tyttö 7,5kk) pakolliset menot: ruoka, laina, vakuutukset, bensa, sähkö, vesi, tv-lupa. meillä niihin menee 1500e/kk.

Puhelinkuluja en laittanut, itsellä menee 10-20 e/kk, tiedän että monilla paljon enemmänkin. Enkä vaatekuluja, itse pärjää ilman uusia vaatteitakin, lapsi tietysti tarvitsee, mutta jääkööt ne nyt huomiotta. Eli tuo 1500 e on se summa mikä joka kuu tililtä menee, sen perusteella pitäisi hoitovapaalla pärjätä jonkin aikaa nuukasti elellen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen laskeskellut näitä pakollisia menoja.

Kun kaikki juoksevat kulut, lainat ym. menot otetaan mukaan, meillä kulut on 2150 ¿ / kk. Tässä mukana 2 aikuista + 2 lasta.

Aika pieneltä kuulostaa teidän summa...

Toisaalta jos toinen aikuinen tienaa täyden palkan ja sen päälle lisätään hoitoraha + lapsilisä, niin pärjäätte varmasti ihan ok.

Vierailija
2/8 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja menot suurinpiirtein samat noin 1400-1500. Ollaan kylllä aika nuukia ja ostan paljon kirpparilta. Toisaalta lasten vaatteisiin ja leluihinkin riittä hyvin lapsilisä, ainakin meillä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pakollisia on tuo 1700-1900e. Plus aina kannattaa laskea vähän yläkanttiin ja huomioida mahdollisia hoitovapaan aikana tulevia kuluja. Esim. meillä ainakin oma liikkuminen, kahvilla käynnit yms. on lisääntynyt koska välillä ainakin meijän on nähtävä muita ja kyläiltävä. Lisäksi meillä on nyt aloitettu harrastus pojalle, ja se on kallis.

Vierailija
4/8 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä pakolliset menot ilman lainanlyhennystä n. 2000e. Asumme omakotitalossa ja tuossa summassa on vähän väljää. Elämme säästeliäästi, vaatteet kirpparilta ymv.

Vierailija
5/8 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen 2000e kuulostaa minusta paljolta. En usko että meillä (2 aikuista + 2- ja 4-v lapset) Nyt olen ollut osa-aikatöissä vajaan vuoden ja minusta tuntuu, että eletään kuin ruhtinaat ;)

Tosin miehellä täkäläisittäin ihan ok palkka (asutaan kaukana pääkaupunkiseudulta) ja ennen lapsia elin opintotuella, joten en ole ikinä päässyt niin rahan makuun.

Suurin yksittäinen erä on kaikilla varmaan asuminen. Ja siinä kannattaa miettiä sellaista vaihtoehtoa, että pitää hoitovapaan ajan lyhennysvapaata lainasta. Meilläkin oli tällainen vaihtoehto sovittu pankin kanssa, mutta rahat riitti muutenkin, ei käytetty sitä vaihtoehtoa. Riippuu tietenkin lainan määrästä miten taloudellista on.

Vierailija
6/8 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 710e vuokra (sis. sähkö, vesi + netti)

- n.60-70e (2xmatkapuhelinliittymät)

- 400-500e ruoka-, hygienia-, vaippa- yms. ruokakauppamenot (4 hengen perhe)

- 80e/kk vakuutukset (2xlapsivakuutukset, kotivakuutus ja pariturvavakuutus... erääntyy tosin kerran vuodessa kaikki mutta tuon verran kuukautta kohden)

- 20e/kk bussikortin lataus jommalle kummalle (asuemme keskustan läheisyydessä joten bussikorttia ei suurimmaksi osaksi tarvita)

- 100e/kk säästöön rahastoihin (2x50e)

- n.50e/kk vaate- ja kenkämenot (Vaatteita ostan epäsäännöllisesti pitkin vuotta, välillä menee useampi kuukausi ilman ostoja ja välillä ostan enemmän kerralla, esim alesta seuraavaksi talveksi toppavaatetta ja kenkiä, vaatetta jne. Tämänkin kk-tasolle laskettuna)

---> Unohtuikohan nyt jotain... Lisäksi laitan säästötilille rahaa yleensä vähän joka kuukausi ja kaikki mitä myyn huutonetissä laitan säästötilille. Sieltä sitten otetaan jos tarvitsee ostaa jotain isoa, esim. jossain vaiheessa jos kolmas ilmoittaa tulostaan on edessä vaunujen hankinta, isompi pesukone ja varmaankin kuivausrumpu.

----> Tuossa nyt olisi siis vähän yli 1500e edestä menoja. Ja mielestäni aika leveästi käytetään rahaa ruokakaupassa. ostan esim aina hedelmiä runsaasti ja kasviksia. Niissä en hintaa katsele. Olen aika sitrushedelmäfriikki joten niitä kuluu tässä perheessä varmaankin kilo päivässä.

Vierailija
7/8 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki tulot kuukaudessa käteen yhteensä vajaat 1600e. Sisältää siis lapsilisät ja kaikki.

Sillä on saatava asumisten ja laskujen lisäksi myös puhelinkulut, vaatteet, ihan joka ikinen vessapaperirulla jne. mitä käytetään.

Todella isoilta kuulostavat nuo teidän pakolliset menonne meikäläisen korvaan..

Vierailija
8/8 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla Hesarissa joku vuosi sitten juttu erilaisten perheiden keskimääräisistä menoista ja sen innoittamana olen jo pariin otteeseen (noin vuoden välein) pitänyt pari-kolme kuukautta kirjaa menoistamme. Meidän perheemme (yksi aikuinen ja kolme pikkulasta) käyttää kaikkiin menoihin vain n. 700,-/kuussa kun olen kotiäitinä, mutta eivätpä nuo tulotkaan päätä huimaa.

MUTTA tähän on syynsä: minulla ei ole enää lainaa opinnoista, asunnosta tai muustakaan. En ole kiinnostunut kuluttamisesta, mutta perustarpeet toki katetaan (kylläkin kierrätysperiaatteella ja muutenkin harkiten). Lapset ovat vielä pieniä, joten he eivät rakkautta, ruokaa, vaatetta ja kavereita kummempia asioita toistaiseksi kaipaa.

JA: on tiettyä luksusta, jota varten haluan laittaa joka kuukausi suoraveloituksella rahaa säästöön, sillä matkustelemme mielellämme nyt kun aikaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi