Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko mulla mitään mahdollisuutta saada muutos lapsen asumis päätökseen?

Vierailija
08.11.2007 |

olen ihan rikki. erottiin muutama kk sitten, avoliitosta, 1 lapsi.

mies painosti minua jättämään lapsen asumaan vanhaan kotiin eli hänen luokse. lupasi että saan pojan tänne AINA kun haluan ja mahdollista. no kesällähän se onnistui kun oli hoitajia lapselle kun olin töissä. mutta nyt pitäisi saada kunnalta hoitopaikka, muttei saa kun lapsen virallinen kotikunta ei ole täällä.

käytännössä syksyn aikana mulla on ollut tosi vähän mahdollista nähdä omaa lastani :(

mies ei suostu tajuamaan asiaa, olen ehdottanut nätisti että vaihdetaan lapsen virallinen asuinkunta tänne jotta saan hoitopaikan ja useammin lapsi täällä. isällä on töistä paljon vapaata ja hoito tarvittaessa järjestyisi kyllä kun isä töissä. en halua viedä isältä lasta enkä lapselta isää. nyt tuntuu että kaikista kesäisitä lupauksista huolimatta, olen menettämässä lapsen.

olin tyhmä, en jaksanut taistella kesällä, olisi pitänyt. samaan syssyyn tapahtui rakkaan läheiseni kuolema.

pari kk meni aika sumussa.

mies on sellainen että sai mut uskomaan aina että olen syypää kaikkeen ja huono kaikessa, ei saa puhua mistään, ei käydä missään.

ehkä sekavaa tekstiä, olen vaan niin surullinen tästä tilanteesta. huomenna kyllä soitan lastenvalvojalle ja menen sitten yksin sinne puhumaan. mutta ne varmaan ei hyvällä katso minua kun en jo kesällä vaatinut asiaa toisin?? minä en todellakaan silloin tiennyt mikä on lapselle parhaaksi :( eikä niiltäkään paljon neuvoja tullut, minä olin hiljaa, mies sai tahtonsa läpi, kun lupaili ja antoi ymmärtää asioita, mitkä kuitenkaan ei olekaan nyt niin. voi paska!!!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten eikun vaikka oikeuteen asti taistelemaan.

Mut aloita sieltä lastenvalvojasta.

Lapsen oikeuksistahan siinä kaikessa on kyse ja lapsella on oikeus molempaan vanhempaan.

Vierailija
2/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen virallinen asuinkunta se mikä on.

äidillä tapaamisoikeus.

ei siinä muuta lue. mies sanoi siellä 2 ihmisen läsnäollessa että saan tavata lasta niin usein kun haluan.

noh, olisin halunnut lapsen tänään tänne kun alkoi vapaat, JOUDUIN KYSYMÄÄN VOIKO LAPSI TULLA! kamalaa!! ja kysyin hyvissä ajoin. vastaus oli, EI.

mulla on koti, työpaikka, olen terve, iloinen ihminen ja kuulema hyvä äiti! kaverit ihmettelee miksi lapsi ei asu virallisesti kanssani.

en tiedä :( se vaan meni niin. kaikki oli niin sekavaa siinä vaiheessa.

voiko lastenvalvoja päättää asian? vai lakiteitse? koska mies vaan jankkaa että, tähän ei muutosta tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi viedä lasta hoitoon hänen kotikuntaansa?

Vierailija
4/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset tapaamisoikeudet sinulle on kirjattu? Jos on vaan epämääräisesti että on oikeus tavata, niin vaadi jotain konkreettista, vaikka joka toinen viikonloppu ja viikolla joku tapaaminen. Tai jos lapsi on isompi niin joka toinen viikko sinun luona; silloin on kuulemma joissain kunnissa mahdollista saada hoitopaikkakin molemmista kunnista. Älä tyydy mihinkään muuhun kuin laajoihin tapaamisoikeuksiin, niitä kyllä oltaisiin tarjoamassa isällekin jos tilanne olisi toisinpäin. Aloita vaatimalla paljon ja katso mitä saat. Tuo vuoroviikko-ehdotus voisi saada isän ajattelemaan että kannattaa suostua edes johonkin. Mutta muista että lapsen edun mukaista on säännöllisyys, ja ennakoitavuus, eli se ettei lapsen elämä olisi sinne tänne tempoilua sen mukaan kumpi nyt milloinkin lasta voi pitää. Kaikkien etu olisi hyvät ja laajat tapaamisoikeudet pitkällä sopimuksella.

Vierailija
5/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmin ylläpitämään lapsen suhdetta etävanhempaan, on vahvoilla lapsen asumispaikkaa ajateltaessa. Eli vetoa siihen että olisit joustava ja pitäisit hyvää huolta isän ja lapsen tapaamisten toteutumisesta, ja siihen että isä on vastahankainen. Jos mahdollista, osallistu lapsen kuljettamiseen vaikka puoliksi; sekin kertoo paljon halustasi toimia yhteisymmärryksessä. Älälä usko siihen ettei sinulla olisi mahdollisuuksia olla lähihuoltaja; mene vaikka oikeuteen jos tarvitaan. Jos häviät, tiedät ainakin tehneesi parhaasi. Ja silloin vastuu on tavallaan poistettu sinulta; joku korkeampi taho on silloin päättänyt että lapsen on parempi asua isänsä kanssa. Voimia!

Vierailija
6/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on nyt vihdoin saatu alulle, eli olin jo yhteydessä lakimieheen.

Lastenvalvoja kun on taas lomalla, oli kesälläkin tosi vaikea saada sinne aikaa, huomiselle jätin soittopyynnön jollekin joka voi vähän neuvoa (lastenvalvoja tms.).

Olen antanut isälle aikaa miettiä, järkisyin perustellut ja kysynyt, eikö voitaisi muuttaa lapsen asuinkunnaksi tämä, vastaus on aina " ei" .

Minusta on väärin että joudun kysymään, " voiko lapsi tulla silloin ja silloin" , tai että joudun järjestämään töistä vapaata, lomat pilkkomaan jotta voin olla lapsen kanssa, eli en voi elää normaalia arkea lapsenkanssa. Olen selvittänyt nuo hoitopaikka asiat, ja minulla on siitä mustaa valkoisella.

Lastenvalvojalla tehdyssä lapussa lukee van " tapaamisoikeudesta on sovittu" , mutta ei sen tarkemmin.

Silloin sovittiin että saan tavata lasta aina kun mahdollista...

no ei se mene nyt niin, nyt isä lähinnä määrää koska käy ja koska ei.

nyt ei edes vastaa puhelimeen, eikä viestiin.

en ole mitään keljua hänelle viestinä laittanu, koska hän todennäköisesti säilyttää viestit enkä halua olla ilkeä, mutta kohta vissiin on pakko.

en saa miestä uskomaan, etten ole viemässä lasta kokonaan häneltä.

kesällä lastenvalvojakin sanoi, että laitetaan nyt näin ja katsotaan vaikka myöhemmin uudestaan. toivon todella että tämä lukee jossain lastenvalvojan muistiinpanoissa!!!

miksi olin niin tyhmä, etten silloin pitänyt puoliani :`(

toisaalta, nyt on nähty, ettei tämä toimi näin.

ja nyt minulla on tukijoita ja voimia sitten taistella asia loppuun asti.

ap

Vierailija
7/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta eron tullen yleensä aina jompikumpi vanhemmista joutuu luopumaan suurimmasta osasta lapsen arkea. Ja yleensä preferoidaan, että lapsi jää asumaan vanhaan kotiin, jos jompikumpi vanhemmista jää siihen ja toinen muuttaa pois. Jos miehesi on isänä ok, ei liene mitään erityistä syytä alkaa muutella asuinpaikkajärjestelyjä enää.

Sen sijaan te tarvitsisitte mustaa valkoisella tapaamisajoista. Se ei ole reilua, että joudut anelemaan ja kyselemään joka kerta erikseen, vaan tietyt tapaamisajat paperille, lastenvalvojan nimmari alle ja sitten ei enää urputusta mieheltä, käykö vai ei. Jos hän silloin vastustelee lapsen luovuttamista, sulla taas on etulyöntiasema viranomaisten suhteen (joskin olen käsittänyt, että jos lähivanhempi ei vain päästä lasta tapaamisille, on aika vähän tosiaan tehtävissä; toisaalta jos jaksaa mennä asiasta oikeuteen, huoltajuus määrättäneen sille, joka on joustavampi tapaamisten toteutumisessa.)

Musta vähän paistaa läpi se, että äidillä olisi etuoikeus ottaa lapsi luokseen asumaan eron jälkeen. Valitettavasti kukaan ei missään ole luvannut näin. Moni mies ei ole kiinnostunut tai ei jaksa taistella oikeudestaan lapsen arkeen, mutta jotkut jaksavat. Exäsi on varmaan sitä mieltä, että hän on aivan pätevä lapsen huoltaja. Tosin tapaamisilla kiusaaminen saa asian kuulostamaan ulospäin vähän toiselta.

Vierailija
8/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mun pitäisi saada täältä se päivähoitopaikka lapselle, mutta kunta ei anna, kun lapsi ei ole kunnan asukas.

tällä perusteella olen hakemassa muutosta asiaan, onko se huono peruste? ja sillä, että mun mielestä 4v lapsen pitäisi olla äidin kanssa useammin kuin mitä nyt on, eli lähinnä joka toinen viikonloppu+pari päivää :(

joudun järjestämään työvuorot/vapaat ja jätin kesälomastakin osan tälle kuulle että saan olla lapseni kanssa!

kesällä olin niin sekaisin erotessa, piti etsiä uusi koti, läheinen kuoli jne :( ei ollut voimia taistella asiasta, ja kuvittelin että nää asiat sujuisi, että lapsi olisi useammin luonani.

koska oikeasti, nyt ei käytännössä toteudu se, mitä kesällä ajateltiin ja sovittiin, tosin silloin sovittiin että muutoksen voi tehdä myöhemminkin!!! no eihän mies nyt suostu enää siihen.

sori, vatvon vaan tätä asiaa nyt!

odottelenpa tässä soittoa lakimieheltä.

pitäisikö minun nyt miehelle laittaa viesti, että kun kerran et ole halukas puhumaan/sopimaan asiaa kanssani, niin lakimies ottaa yhteyttä? vai?

Vierailija
9/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä (sinun kannaltasi) on niin, että jos lapsen olot ovat vakiintuneet (kesästä tähän päivään kuitenkin muutama kk) niin niitä ei kauhean helposti lähdetä muuttamaan. Jos molemmat vanhemmat ovat ns. yhtä hyviä huoltajia, niin useimmiten on vain pakko valita jompikumpi. Lasta ei puoliksi saa. t. 10

Vierailija
10/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelin että tapaamiset onnistuu ja voin pitää lasta yhtä usein kun on myös isällä, käytännössä se ei menekään niin, en voinut tietää sitä kesällä.

olen siis " alakynnessä" ?

:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän