jos ampuja uhkaisi oppilastasi/ hoitolastasi/ lapsiasiakastasi, menisitkö eteen, vai pelastaisitko oman nahkasi?
Kommentit (10)
tiedän sen. Kerran edessäni ravintolassa lyötiin yhtä naista puukolla eteisessä, kun olin antamassa takkia narikkaan. Eteisessä oli aika paljon ihmisiä. Lattialle lehahti pieni verinen lammikko naisen edestä, joka meni kippuraan lattialle. Meikä otti askeleen eteenpäin, muut taaksepäin. Olin valmis heittäytymään heti mukaan, onneksi portsari otti puukkomiehen takaapäin käsivarsista otteeseensa ja mua heiveröistä naista ei tarvittu tappeluun mukaan. Vaarallinen reaktio, joka on sattunut myös pari kertaa muulloinkin vähän vaarattomammissa tilanteissa.
Siis kääntäisin pyssytyypille selkäni. Olen idiootti, mutta tuollainen toiminta on mulla verissä myös. Olen myös mennyt tappeluihin väliin sinä pienenä ja heikkona osapuolena. Koskaan en ole saanut selkääni vaan aina tilanteen laukeamaan, siksi yrittäsin sitä varmasti tuollaisessakin. Poliisithan pyrkivät noissa tilanteissa olemaan rauhallisia, pidetään kädet alhaalla, katsotaan suoraan silmiin ja puhutaan rauhallisella äänellä. Se toimii monesti ihmisiin.
täytyy sanoa että en todellakaan tiedä enkä usko että kaikki muutkaan vastanneet tietää. Ihmisen toimintaa paniikissa on aika vaikea ennakoida.
koska en halua omista lapsistani kokonaan orpoja. Vaistomaisesti sitä kyllä pienemmissä tilanteissa suojaa vierastakin alsta. Toivottavasti en saa koskaan tietää miten todella toimisin.
On sen verran voimakas suojeluvietti, etten pystyisi vaan lähtemään paikalta. Myönnetään sen verran, että jos vaarassa olisi sekä oma että vieras lapsi, en vaarantaisi omaani.
Oli se järkevää tai ei. Reaktio lienisi vaistonvarainen.
Ja olen siis opettaja.