Millainen mielestäsi on hyvä kassamyyjä? Sain tänään töitä kaupasta ja aloitan perjantaina :-)
Kommentit (9)
Täytyy olla ripeä, ystävällinen ja avulias sekä tarkka ihmisten rahojen kanssa!
jos tomaattipussista puuttuu hinta, menee itse kysymättä punnitsemaan eikä tyrkkää takaisin " täst puuttuu hinta" .
Mihin joskus olen kiinnittänyt huomiota, niin siihen että kassa toistaa samaa niin paljon, että äänensävy ei ole enää " normaali" vaan kuulostaa kuin " Ja kiiitos ole hyyyvä" tulisi kuin nauhalta kuunaan, omituisena messuamisena.
Yleisesti ottaen, kun olet ripeä, ystävällinen ja silti suht neutraali, niin varmaan harva katsoo ainakaan pahalla. Iloista työmieltä ja onnea uudesta työpaikasta! :)
Vierailija:
Mihin joskus olen kiinnittänyt huomiota, niin siihen että kassa toistaa samaa niin paljon, että äänensävy ei ole enää " normaali" vaan kuulostaa kuin " Ja kiiitos ole hyyyvä" tulisi kuin nauhalta kuunaan, omituisena messuamisena.Yleisesti ottaen, kun olet ripeä, ystävällinen ja silti suht neutraali, niin varmaan harva katsoo ainakaan pahalla. Iloista työmieltä ja onnea uudesta työpaikasta! :)
Työvuoron aikana kassalla saattaa käydä nelisen sataa asiakasta. Kyllähän siinä väkisinkin alkaa toistaa itseään.
Ja sen voin sanoa, että asiakkaita on välillä TODELLA VAIKEA miellyttää. Toiset hermostuvat siitä, kun hymyilee, toiset hermostuvat siitä, kun on liian nopea. Älä ota kuitenkaan itseesi :-)
eli kassamyyjä ei voi itse lähteä kipittämään punnitsemaan unohdettuja tomaatteja. Sitä paitsi, sillä aikaa kun asiakas itse korjaa unohduksensa ja kipaisee punnitsemassa tomaattinsa, kassa voi klikata koneelle muut ostokset odotellessaan ja homma nopeutuu.
Helposti rikki menevät sysää sivuun hihnalta etteivät ruttaannu painavampien alle, tällaisia mm. jugurttipikarit, sipsipussit, jätskituutit, jne.
Jos asiakkaalla on kärryllinen ostoksia, pinoa niitä kun olet lyönyt koneelle, muuten tukkivat liukuhihnan kun kaikki on vierekkäin eikä mikään päällekkäin.
Hyvä kassamyyjä myös kysyy etukorttia jos ostoksia on enemmän kuin muutamalla eurolla. Etenkin keski-ikäiset unohtavat sen usein.
Muista myös ottaa katsekontakti asiakkaaseen ja tervehtiä ja hymyillä. Ja tietysti kiittää ja sanoa olkaa hyvä.
entinen kaupan täti, myös kassalla tuhansia tunteja istuneena
Meidän lähikaupassa on yksi kassatäti, joka sanoo vähintään 6 kertaa kiitos/ole hyvä. Vähän liikaa.
Esim. ei jätä sitä " seuraava asiakas" -kapulaa hihnanliikuttajasilmän eteen niin, että jonottavat asiakkaat eivät pysty lappamaan ostoksia hihnalle kun se tyhjä tila on siellä kassahenkilön puolella hihnaa ja pääty ruuhkautuu kun hihna ei pyöri.
Lykkää ne " seuraava asiakas" -kapulat tarpeeksi pitkälle hihnan päähän päin eikä vain nosta siihen viereensä niitä, sillä ei ne kassan päässä jonottavat ihmiset silloin niihin ylety.
Ja tietysti on ystävällinen ja huomioi asiakkaat... Tarvittaessa myös jämpti pitää olla, eikä vain aprikoida ja pähkäillä, että mitähän tässä nyt tekis, kun tää mamma haluaakin vielä hakee tähän settiin lisää banaaneja...
Ärsyttää vitkastelijat ja sellaiset jotka yrittää erottua siinä kassalla tyyliin ääntää numerot erikoisesti: " kakskäääääääntkaks ja kuuuuuuuuskymmmmmmenttttt tai tyrkyttää porukkalottoja tai heijastimia kassalla.