11 aikuista, 5 lasta, 4 teiniä meille jouluaattona!
Luvattu, mikä luvattu. Raha-apua saan sukulaisilta ruokiin, mutta en valmistusapua. Itselläkin on kolme pientä lasta...joten miten selviän tästä " kunniasta" kohtuullisella työmäärällä? Vinkkejä, miten järjestää vaivattomasti tunnelmallinen aattoilta isolle porukalle? Alan jo ajoissa miettiä....
Kommentit (4)
etkä saa apua???? JA sinulla kolme lastakin hoidettavana?
Onko kaikilla noilla tosiaan joku vamma joka estää auttamasta? Tuollaista törkysakkia en kyllä luokseni ottaisi, miten edes kehtaavat tulla?
Osta valmiskinkku, valmiit rosollit, aloita siivous nyt jos se on sinulle tärkeää että kaapit ja katot on puhtaita jouluna. Kysele jos vaikka juhlavieraista joku tulee aikaisemmin ja voisi auttaa tai juhlavieraista jokainen perhe toisi jotain tullessaan niin sinun osuus olisi pienempi. Pistä miehesi hommiin lapsetkin voi auttaa tai laita vanhin lapsi hoitamaan pikkusisaruksia että voitta touhuilla rauhassa. Mutta ennakointi on tässä asiassa tärkein ja ajoitus. Luulen että tressaannut urakallasi mutta toivon että et. Hyvää joulua!!!
Toi olisi mun ihan unelmien tilanne, mut tiedän ettei varmaan tässä elämässä ole meidän luokse ihan noin isoa sukulaismäärää tulossa :-( No, pienelläkin sukulaismäärällä on pärjättävä ellei nuo pojat sitten joskus yllätä ;-)
Joo, mut suosittelisin, että teet itsellesi aikataulun, millä valmistelet joulun ja teet selkeät suunnitelmat, että mitä tarjoat.
Suosittelen, että teet osan itse ja osan ostat suosiolla valmiina.
Itse tekisin näin:
* imelletyn perunalaatikon tekisin noin kuukautta ennen pakkaseen, isot alumiinifoliovuoat 1,5-3l on tosi hyviä, niissä voit sitten taas lämmittää aattona ne niissä
* lanttulaatikon tekisin itse, jos sitä haluaisin tarjota, itse tekisin bataattilaatikkoa
* porkkanalaatikko on minusta kaupasta ostettuna tosi hyvää, sen ostaisin siis suosiolla ala Saarioisten
* yksi iso kinkku jouluaatonaattona uuniin
* lisäksi monta pussia herneitä ja luumuja
* rosolli itse tehden
* erilaisia sillejä (purkki vain auki poks, niin et rasitu liikaa)
* jälkkäriksi jotain tosi yksinkertaista, vaikka omatekemää luumujäätelöä, niin senkin voi tehdä etukäteen ja lapsetkin varmaan tykkää (keität luumuja kanelin ja sokerin kanssa ja sitten sotket sitä ihan tavallisen vaniljajätskin sekaan ja pakastat vaikka rengasvuoissa, niin tulee kauniita)
* itse tekisin sitten pipareita ja torttuja vielä, mutta niissä varmaan moni vielä helpottaisi elämää esim. valmistaikinoilla ja pipareiden kanssa tarjolle sitten aurajuustoa ja päärynöitä ja vaikka aurajuustoa voi sujauttaa taateleiden sisään (helppoa mutta herkkua) ja mä olen itse vielä ihan hulluna joulun ajan kuivakakkuihin (esim. italialainen joulukakku tai aprikoosikakku, jossa on aprikoosibrandyssä uitettuja kuivattuja aprikooseja)
Ja siivous tapahtuisi meillä valoja vähentämällä ja kynttilöitä polttamalla, heh.
- Mieti etukäteen mitä tarjoat. Eikä mitään liian kimuranttia.
- Siivoa ja koristele ajoissa. Hämärrä valoja.
- Älä stressaa
- Nauti seurasta ja joulusta :)