Heinähatut vko 45
Heippa!
En ainakaan pikaisesti vilkuiltuna löytänyt heinähattujen uutta pinoa.
Täällä lumet lähti yhtä nopeasti kuin tulivatkin, eilisten toppahousujen sijaan tänään laitettiin kurahousut..
Omaa napaa: Lievää kuvotusta havaittavissa, poissa saisi pysyä,edelliset raskaudet kun tuli oksennettua synnytyksiin saakka, ei kivaa. Rinnat ovat arat ja kokoajan palelee.
Rattaista oli puhe viime pinossa. Meillä on harkinnassa tuplien osto. Nykyinen kuopus juuri 2v uusimman syntyessä,jos kaikki siis hyvin sujuu.
Harmaaseen viikkoon auringonsäteitä lähettelee
pupu ja salarakas 5+1
Kommentit (29)
Niin sitten suli lumet täälläkin, vettä tihuttaa ja tuuli vinkuu nurkissa, tai pikemminkin parvekkeen oven välissä!
Neuvola-aikaa soittelin aiemmin tänään, muttei täti vastannut. Täytynee siis soitella vielä myöhemmin uudestaan mikäli ei ehdi ennen täti soittamaan tännepäin.
Väsymys painaa myös täällä, hajut, varsinkin mausteet, tuntuu nenässä hirmu herkästi. Parina aamuna on ollut myös lievästi etova olo, mikä on onneksi syömällä mennyt ohi.
Meillä on tämän raskauden aikana ultrat Taysissa, vaikka normaalioloissa täällä kotipaikkakunnalla ultrat tehdään. Ollaan erityisasemassa siinä suhteessa. Mutta toivotaan, että tällä kertaa onnistaa, että saadaan terve lapsi elävänä kotiin.
Mutta nyt ahertamaan lapsukaisten pariin, voidaanhan hyvin!!
=) Anna kera masuasukin 5+0
Varovaisesti kurkistaisin myös tänne odotus puolelle. plussasin tuossa 31.10, ja nyt jännityksellä odotellaan varhaisraskauden ultraa, joka on ensi viikolla. Meillä on 3,5 vuotias typykkä, ja nyt toista odotetaan. Meillä taustalla on muutama keskenmeno ja 1 kohdunulkoinen raskauskin, ja sen vuoksi ei oikein voi rennosti tätä plussa uutista ottaa... RV olisi kai nyt jotain 5+2, mahdollisesti kyllä muutaman päivän vähemmän, mutta se toivottavasti varmistunee ultrassa sit keskiviikkona 14 pv.
Erilaisia maha juilailuja on esiintynyt, ja muutama paha olo alltokin... Maha saattaa yhtä äkkiä mennä ihan sekaisin, ja sit onki jo kiire vessaan. Tosi kivaa kun on asiakaspalvelutyössä.... Rinnoissa ajoittain polttavaa tunnetta. Välillä taas on täysin oireettomia hetkiä/päiviä. onkos teillä muilla? Sekin sitten ahdistaa kun on oireeton, kun tulee nuo keskenmeno jutut sit mieleen. Tämmöistä täältä, siis mielialan vaihtelua tämä nyt on kyllä ollut.
Heip.
Hyvin on alkanut viikko, hieman pelonsekaisin tuntein vain.
Täytyisi vanhemmille kertoa raskaudesta ja niistä tämä ei varmaankaan ole ihan mikään parhain juttu vielä :D
Neuovolaan soitin myös ja ajan sain 3 viikon päähän. Vielä ei ole juuri mitään oireita, hieman mahassa kipristelee välillä.
Anzzu+mussu rv4+6
Onko joku tehnyt yhteisöä yahooseen tai osaisiko tehdä?
Olisi kiva liittyä sellaisille ihan " omille sivuille" ja keskustella hieman intiimimmin.
Löytyykö kannatusta? Ja taitoa avata yhteisö?
Tahto 5+0
viikko on mennyt nopsaan puoliväliin ja on ollut huomattavasti helpompi kuin viime viikko. osittain varmaan siitä syystä,kun tämä viikko on avomiehen aamuvuoro,viimeks oli iltavuorot..
odottelen kotona kolmen tunnin hyppäriä ja kohta lähden takaisin kouluun,järjestyksenvalvojan kurssille,jaiks! eka kerta on tänään ja ilmeisesti joudun kurssin pitäjälle paljastamaan raskauden,sillä siellä on voimaharjoituksia ja tuskin niihin uskaltaa raskaana osallistua..tietääkö kukaan..?meinaan,jos siellä heitellään toisia kanveesiin,niin minä en ainakaan uskalla olla se heitettävä :O
pahoinvointi tietyiltä osin jatkuu.. ensiavun kurssilla yhä edelleen pelkkä sana " veri" saa mut yökkimään ja olen ihan kalpea tuntien loputtua,samoin jos vatsa on liian tyhjä,paha olo yllättää nopeasti..kai se tästä..?useimmiten myös raikas ilma muuten auttaa,huomasin se tässä:)
esikoista oli joku tökännyt päiväkodissa korvaan (tai oli itse tökännyt siellä) ja eilen jonotettiin päivystyksessä,kun haroi sitä.pelkäsin korvatulehduksen uusiutuneen,mutt onnenks ei.. nyt sit saa tosin pelätä,tulehtuuko se korvan haava vai ei..maanantaina on omalle lääkärille aika ja keskustellaan vihdoin putkituksesta!!:)
ens tiistaina onkin myös mun neuvola ja sieltä kai sitä uutta tietoa hieman lisää saa.jännittää kyllä,millainen täti siellä on.espoossa asuessani ja esikoista odottaessa,mulla oli aivan järkyttävä neuvolan täti,valitti kaikesta,koskaan ei ollut asiat hyvin.. esim.ensin oli liian alhainen hemppa (jotain 120) ja kun söin rautatabletteja ja se nousi sitten jonnekin 135,se olikin jo liian korkea ja en ollut juonut olevinaan tarpeeks! ja tuo oli vielä aika pientä siihen,mitä muuta se valitti..:/ tämä kuopion täti vaikutti kyllä tosi kivalta ainakin puhelimessa:)
mutta..tässä onkin jo paljon tullut oma napaa..
oliko muuten heinähatuissa kakkosen/kolmosen odottajia? kun olisin kysellyt,pullahtaako/pullahtiko teillä vatsa nopeammin näkyviin kuin esikoista odottaessa? mulla tuntuu omat housut jo nyt kiristävän niin vietävästi ja pitää pitää suht löysiä paitoja ettei kumpare näy.syömisiä en ole muuten muuttanut,enkä lihonut,olen aika hoikka.. onko se eka raskaus löysyttänyt paikat ja nyt se vatsa vaan pullahtaa takas esille?
ei voi salaisuutta kovin kauaa pitää,jos tämä ei tästä tasoitu.. esikoisen aikaan taisin ostaa ekat äitiyshousut joskus rv 16-18 aikaan.. huoh..olisin kyllä mielelläni pitänyt omia housuja vähän kauemmin..
mutta.. mukavaa viikon jatkoa kaikille tasapuolisesti!!:)
-annu-
Sain nyt vihdoinkin aikaiseksi ilmoittautua tähän porukkaan. Perheeseen kuuluu minun (20v) lisäksi mies 24v ja esikoinen 2v. Esikoisen syntymäpäivät vietettyämme sunnuntaina, testi näytti plussaa. Ja nyt tässä sitten huonolla matematiikallani laskeskelin, että LA tulisi 10.7. paikkeille. Eli heinähattuihin kuulun :)
Tintti rv 4+jotain (kai) ja esikoinen
Annu: Meille nyt kolmas tulossa. Ekasta vieraat huomas vasta rv 36! ja kuopuksesta " jo" rv 32 eli eiköhän tämän huomaa sitten vielä aiemmin..=)
Olen siis aika pitkä/hoikka kohtu on kallistunut taaksepäin,joten lääkärin sanoja mukaillen " vauvat kasvavat selässä" . Ikävää siinä on se että jo suht aikasessa vaiheessa kohtu painaa suuria verisuonia pahasti,joka taas aiheuttaa huimausta jne..
Kaikille uusille tervetuloa mukaan!
Omaa napaa: Neuvola-ajan varasin tänään, menee marraskuun loppuun. Eipä mulla sinne mikään kiire ole =) Alkuraskauden ultraa tässä mietin. Viimeks käytiin,kaksi pientä sydäntä siellä silloin sykki. Toinen siirtyi auringonsäteeksi ennen seuraavaa utraa,joten nyt on vähän sellaset fiilikset ettei oikeestaan edes haluis vielä tietää miten nyt on. Vähän hankala selittää,mutta ensin " järkytys" tuplista ja myöhemmin vielä järkytys toisen mennettämisestä. Jotenkin siis tuntuis paremmalta ettei edes tietäis. Tosin eipä sitä kai kovin suuret todennäköisyydet oo toiseen luomutuplaraskauteen.
Iloista viikkoa ja paljon tarrasukkia kaikille.
pupu ja salarakas 5+2
Vettä satanut koko päivän, todella ankea ilma. Jotenkin veto pois totaalisesti enkä ole täälläkään jaksanut käydä. En muistanutkaan millaista tämä alkuraskauden väsymys on. Tuntuu ettei mikään unimäärä ole riittävä.
Nyt vihdoin tullut myös muita oireita, joita niin kaipasin aiemmin. Kamala kuvotus, minkähän takia sitäkin kaipailin ihmettelen nyt... Välillä repäiseviä vihlaisuja alavatsalla ja kauhea ruoanhimo, etenkin kaiken epäterveellisen.
Mahan pullahtamisesta: odotan nyt neljättä ja maha pullahti jo silloin toisesta aikaisemmin kuin ensimmäisestä. Nyt vaikka viikkoja vasta reilut 5, niin housut kiristää jo. Tosin minä olen kyllä syönytkin ihan kauheasti normaaliin verrattuna. Tuntuu et mikään ei helpota tätä kuvotusta. Pakko tunkea jotain kurkusta alas vähän väliä, mutta tuntuu että olo melkeimpä pahenee.
lillifee rv5+4
jos uudet ja jo vanhat konkarit kävisivät tietonsa tarkistamassa ja lisäämässä. -kiitos-
pupu
Väsymys on juu kauhea ja ankea on tuo ilma tuolla, mutta joku se silti saa suun virneeseen :) Tekisi niin mieli kailottaa siellä sun täällä jo raskaudesta mutta pitää hillitä vielä hieman itseään. Meidän miesvoittoisella työpaikalla en ainakaan kovin lämpimää suhtautumista odota..no voihan ne yllättää. Mites muilla..? Joku kertoi että vanhemmille pitäisi kertoa..Se on aina jännä paikka ekan kohdalla mutta eiköhän sieltä kuitenkin tuki tule kun alkushokista selviää. Onko joku muu jo kertoillut jollekin? Koviin meinasin että vasta joskus ensi vuoden tammikuun? puolella työpaikalle ilmoittaisin uutiset mutta on tosiaan tää maha täälläkin hieman käynyt pullistelemaan nyt jo, ainakin turvotus on valtava. Ja taas tää sama et suolaista pitäs saaada vetää koko ajan (mikä ei oikeen turvotukseen auta) feta, suolakurkut ja silli...joo...että jos oireet on erilaiset kun odottaa tyttöä ja poikaa niin on ainakin ihan samanlaiset oireet kun viimeeksi poikaa odottaessa. Onko jollakin kokemusta tästä...? Kun raskaudet on ollut erilaiset niin onko tullut eri sukupuolta..?
Heip.
Molemmille vanhemmille kerrottiin ja sisaruksille... ilosia olivat vaikka muuta pelkäsinkin :)
Onko kellään sellaista, ettei ole mitään oireita.
Mulle ei ole ilmennyt vieläkään oikeastaan mitään oireita. Alavatsaa vain nipistelee välillä ja mahaa turvottaa ruuan jälkeen ehkä hieman enemmön kun yleensä ja tietty niitä menkkoja ei ole ja testi plussa. Tuntuu oudolle kyllä ja välillä mietin, että onkohan siellä masussa edes mitään.. Noh eiköhän sekin asia selviä ennen joulua :)
Hvyää viikonjatkoa kaikille :)
Anzzu rv 5+1
Tällä emännällä on energiaa vaiks muille jakaa x)
Tupa on siivottu ja tuoksuu niiin puhtaalle!
Oireistako täällä puhutaan?
Mulla on rinnat ihan älyttömät, kunnon amberssonit ja kipeetkin :(
Uni tulis heti jos vallan soisi. Huonoa oloa ei ole onneksi vielä mainittavasti. Vatsaan sattuuu todella 24/7. Enempi oikealle puolelle.
Niin ja turvotus!!!!!! Apua, mikä turvotus! Farkut ei mee päälle. Paino ei ollut noussut.
Miten muilla turvotuksen laita?
L- rv 5+2
Täällä ollut tällä viikolla öklötysoloa pitikin päivää, varsinkin aamusta täytyy liikuskella varovasti, ettei tule aamupala samantien ylös. En ole (vielä) oksentanut, mutta tosiaan tuo huonovointisuus on nyt ollut päällä 3-4 päivää enempi ja vähempi koko ajan. Töissä olen kuitenkin ollut ja toisaalta tuntuu, että siinä puuhaillessa huono-olokin " unohtuu" hetkittäin. Suolainen ruoka tuntuu maistuvan makeaa paremmin. Väsymystä on ja samoin on täällä rinnat kasvaneet, niin että täytynee kohta hankkia uutta kuppikokoa - luomusilikonit vai miten se meni. ;) Elimistössä siis muutoksia tapahtuu, mutta mieli ei ole kyllä vieläkään ihan ymmärtänyt, mitä tässä on tapahtumassa. Ehkä sitten eka neuvolakäynti tekee asiasta vielä konkreettisemman ja se, kun alkaa kertoa asiasta myös muille, nyt kun asia ollut vielä vain omassa ja puolison tiedossa. Olo on tietenkin onnellinen, että on raskaana ja onhan tässä näitä viikkoja ja kuukausia aikaa kasvaa äitiyttä kohti. :)
Minä uutena varovasti kurkistan pinoonne josko uskaltaisin jo tänne kirjoitella. Aconin 10 testattu tänä aamuna vahvistunut +, toissa päiväinen oli haaleampi... Mutta nyt tässä muutamana päivän tullut tuhruvuotoa, ruskeaa, ei kunnon menkkavuotoa siksipä en uskalla vielä täysin varma odotuksesta olla. Pari kertaa aiemminkin käynyt, että testi näyttää + ihan testiajan sisällä mutta luonto päättänyt ettei meille vauvaa tule.
Siksipä kysynkin teiltä, kun jo " konkareitakin" , eli ei ensikertalaisia kuten itse, näyttää joukossa olevan: oletteko tehneet monta varmistustestiä vai onko tunne niin vahva raskaudesta ettei ole tarvinnut? Ollaan jo yli vuosi yritetty tätä ensimäistä, enkä millään uskalla vielä luottaa tähän ettei sitten pudotus ole suuri. Joku kyllä sanoikin jo aiemmin pinossa, että alkuraskauden tuhruvuodot yleisiä..
Jännittää ja pelottaa - ylihuomenna vielä testaan varmistusta...
t.Kata
Katalle tervetuloa joukkoon kasvavaan!
Tuosta vuodosta en oman kokemuksen perusteella osaa sanoa mitään,vaikka onkin kolmas tulossa. Mä kun olen voinut pahoin jo ennen plussaa joka kerta. Muistan kyllä kuulleeni että sellaista voi olla, eikös joillain tule kuukautisetkin ihan " normaalisti" jokusen kerran vaikka ovat raskaana?!
pahoinvoiva pupu ja salarakas rv 5+5
Täällä taas vettä satelee mutta siitä huolimatta mieli on mitä parhain! Sain nimittäin uuden työn, ja maanantaina astelaan ahkerana tyttönä työmaalle intoa puhkuen! Ja mikä parasta, työ on vielä vakituinen!! Mikä onnenpotku, tuntuu elämä hymyilevän oikein urakalla!!
Omaa napaa vielä sananen olon ja muun osalta. Neuvola-ajan sain varattua viikoille 7+0, täytynee kuitenkin siirtää vielä muutamalla päivällä eteenpäin töiden takia, ettei tarvi heti ensimmäisinä päivinä olla pois työmaalta.
Olo on mutenkin hyvä, aamuisin on pientä etovaa oloa ollut havaittavissa. Jano on useammin kuin normaalisti, ja makeanhimo on hävinnyt lähes kokonaan, harvinaista meikäläiselle!
Neuvolantäti kyseli halukkuuttani osallistua raskausajan diabetes-tutkimukseen vaikken riskiryhmään kuulukaan. Oma neuvolamme on koeneuvola tässä tutkimuksessa. Hmmm, vaikkakin Niko oli syntyessään suht isokokoinen (4350g, 52cm, 40+2) ja Emma 3830g ja 52cm, 39+2, ei missään vaiheessa aikaisemmissa odotuksissa edes ehdotettu sokerirasitustestiin osallistumista.
Onko teille muille kerrottu tällaisesta tutkimuksesta?
Onnesta hehkuen Anna kera masuasukin rv 5+5
Takana tänä vuonna 2 keskenmenoa.
Edellinen syyskuussa.
Nyt rv n 6+1. Ma ultraan, jospa sydän sykkisi jo.
To menen neuvolaan jo, sovin neuvolan tädin kanssa että menen jo heti alussa, hän yrittää saada ns ylimääräistä ultraa mulle. Luulee että en tiedä tarkkoja viikkoja :D
En muuten kyllä tietäisikään mutta kävin jos lähes 2 vkoa sitten ultrassa ja silloin oli n 4+3 viikkoja.
Pahoinvointi on ollut pahinta, ei aikaisemmissa raskauksissa ole tällaista ollut! Muutama päivä meni 24h pahoinvoinnin kera, oli muutaman päivän poissa ja sitten palasi taas. Nyt on ajoittaista pahoinvointia ollut muutama päivä. Rinnat on kipeät!!! Nyt on alkaneet turvota myös.
Vaihteleeko muilla rintojen arkuus/ kipu vuorokauden ajasta riippuen?
Oon huomannut että välillä ne ei ole yhtään kipeät ja sit olenkin jo ihan hysteerinen, mutta sitten taas parin tunnin päästä älyttömän kipeät!
Niin ja esikoinen on 3.5v. Toivon että pääsen jossain vaiheessa kertoa hänelle tulokkaasta. Hän on hirveästi puhunut viim 6kk aikana että olisi ihana olla iso veli :D
Mutta vielä täytyy malttaa odottaa " muutama" viikko ;)
Tarrasukkia toivon myös kaikille!!
Kirjoittelen nyt ekaa kertaa näihin heinähattuihin, ei vielä oikein usko todeksi sitä plussaa, joka tuli siis vahvana 4.11, mutta kun ei ole juuri oireita ollut. Välillä jo ihan huolissaankin että onkohan se totta kun ei missään tunnu. Tosin ensimmäisen kohdalla ei ollut kahden migreenin lisäksi mitään muita oireita, joten ehkä se on ihan normaalia.. Ei olla vielä kerrottukkaan asiasta kun siskolleni. Pissalla on kyllä saanut juosta aikaisempaa useammin..
Ei olla vielä uskallettu neuvolaa varata, mutta kai ensi viikolla soitetaan, kun teistäkin on jo niin moni varannut ekan neuvolan :) Jännittää kun esikoisen synnytys oli kamala, mutta nyt yritän olla positiivisin mielin ajattelematta asiaa niin pitkälle.
Onko muilla ollut väsymystä? Mulla on päivisin väsymystä, mutta iltaisin ei tahdo uni tulla.. Nyt kuitenkin menen yrittämään ja huomista isänpäivää odottamaan. :)
Vauvaliimaa masuihin! :)
Hei,
Rauhallisesti täällä uutta viikkoa elellään, tosin eilen illalla mieltä vaivasi pikkuisen punertava tuhruvuoto, jota tuli ihan vähäsen muutamaan otteeseen, mutta tänään ei enää onneksi ole tullut. Mieltä rauhoitti kovasti tieto (tälläkin palstalla esiin tullut), että alkuraskauden tuhruvuodot ovat tavallisia. Oireista: alavatsaa vihlaisee silloin tällöin, alaselkää jumittaa välillä ja välillä on vähän kuvottava olo, onneksi vielä mennyt ohi jonkin suupalan tai mehuhörpyn ottamalla. Niin ja lisäväsymystä on myös ilmassa, mutta osansa siihen on varmasti myös tuolla harmaalla syyssäällä. :)
Ensimmäinen neuvola-aika on kolmen viikon päästä ja terveydenhoitaja varasi meille jo samantien ekan lääkäriajan joulukuulle. Ultratutkimukset (eka viikoilla 12-14) tehdään synnytyssairaalassa, jonka saamme itse valita täältä Etelä-Suomesta. Valinta täytyisi siis kertoa tuolla ekalla neuvolakäynnillä. Olisikin ekakertalaisena kiva kuulla teidän jo aiemmin synnyttäneiden heinähattujen kokemuksia Etelä-Suomen synnytyssairaaloista, erityisesti Naistenklinikasta ja Kätiöopistosta. :)
t: Tipsu79 & masukki 5+3